Ulkomailla asuminen ja kolmen pienen koiran tuominen aina jouluksi Suomeen? Miten onnistuu? En halua olla erossa koirista jouluna.
Kommentit (16)
Espanjasta ainakin kulkee muutamat autolla.
Vie piikille. Kanssamatkustajat kiittävät.
Ruotsista pääsee junalla Suomeen ja takaisin
Juna on mileluisa matkustusmuoto koiran kans. Oma hytti, jossa koiralle oma tila.
Jos suunnittelet kulkemista lentäen, niin koirille on huomattavasti pienempi stressi ja vaara terveydelle olla juhlapyhät koirahoitolassa erossa sinusta, kuin matkata lentokoneen ruumassa.
En tiedä mikä asiassa on ongelmana, mutta Suomeen saa tuoda, kunhan on rokotukset kunnossa ja ekinokokkoosilääkitys otettu oikeaan aikaan. Minulla on vain yksi koira, mutta on kuljettu autolla lautalla Tallinnan kautta Eurooppaan ja riittää, kun koiran ilmoittaa varauksessa ja on passi mukana. Meidän koira on sen verran pieni, että on aina otettu mukaan autosta ja kannettu sylissä, mutta autoonkin voi jättää ja taisi olla jollain yhtiöllä ehtona, että isot koirat pitääkin jättää, jos niitä ei saa kannettua omassa kopassaan. Lentäessä pienen koiran voi ottaa kopassaan koneeseen jalkatilaan, jos painoraja riittää tai muuten laittaa ruumaan. Itse en koneessa lähtisi kuljettamaan, olen nähnyt miten kova koettelemus se voi koiralle olle etenkin ruumassa matkustettaessa.
Kysy mieheltäs,sehän se maksaa kaiken muutenkin, ja varmaan tietää enempi asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vie piikille. Kanssamatkustajat kiittävät.
Sinut voisin viedä, M. Pian.
ohis
Koirien terveystodistukset on syytä olla kunnossa ja kannattaa myös tarkistuttaa sirun toimivuus, jos sitä ei ole hetkeen luettu. Koira jää rajalle karanteeniin armotta, jos noi ole kunnossa tai sirua ei pystytä lukemaan.
Eri maiden, jos tulee maata pitkin julkisilla, käytännöt kuonokopan suhteen myös hyvä tarkistaa. Joissain maissa vaaditaan esim junissa ja laivoissa.
Ota kuvat koirien passeista varkauden varalta. Meiltä kerran vietiin Italiassa autosta ja siitä oli tulossa iso ja kallis soppa vasta-ainetutkinuksineen, mutta pienen ihmeen kautta ne saatiin onneksi takaisin (joku löysi ne ojasta ja ilmoitti meille). Nyt kuvaan ne aina kun lähdetään reissuun, niin on tuoreet kuvat.
Reissaan itse koirien kanssa monta viikkoa vuodessa ympäri Eurooppaa, joten on jo rutiinit hallussa.
nythän pääsee jo junalla ruotsiin ja sieltä sitten tanskan kautta äyrööppään.
Kannattaa myös yleisten kuljetus ja maahantuontimääräysten lisäksi tarkistaa, onko kuljetusyhtiöllä jotain määräyksiä tai käytäntöjä ennen matkaa, niin osaa tarvittaessa varautua ajoissa, ehkä vähän harjoitellakin koiran kanssa jos tarvetta, esim just kuonokopan pitämistä, nostelemista yms, mitä nyt matkalla voi vastaan tulla.
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieheltäs,sehän se maksaa kaiken muutenkin, ja varmaan tietää enempi asioista.
Keneltä mä sinkkuna kysyn tai pyydän rahaa, sultako?
Miltä tuntuu olla noin tyhmä? Sattuuko se?
Nappi piskille otsaan, naapurit tykkää!
Tule asuntoautolla.