Jos vanhemmat ovat eronneet ja heillä on lapsista yhteishuoltajuus,
saako toinen (etävanhempi) viedä lapsen ulkomaille? Siis jos toinen vanhempi (jonka luona lapsi asuu 99%) ei tähän suostu? Tarvitseeko lähivanhemman selittää miksi ei suostu, vai ilman hyviä perusteluja on vain suostuttava? Kyseessä viisi vuotias lapsi.
Kommentit (70)
ottais yksinhuoltajuuden jos sais, ei kai kukaan oo niin tyhmä että yhteishuoltajuuden haluaisi.
ihmiset on vaan laiskoja/köyhiä, että lähtisivät käräjäoikeuteen tappelemaan yksinhuollosta, koska eihän siitä kuitenkaan mitään hyötyä ole, esim meidän tapauksessa isä ei tapaa lapsiaan yhtään enempää oli yksin- tai yhteishuolto. Eikä puhu mulle sen enempää oli mikä huolto vaan kysymyksessä.
Vierailija:
meillä on riittänyt ainakin tähän astivirallisiin papereihin minun allekirjoitukseni (lapsi on koulussa)
Siinähän se yhteishuoltajuuden idea juuri on, että YHDESSÄ tehdään lasta koskevat päätökset ja hoidetaan tärkeät asiat (kuten esim. koulu). Oletko selkeästi ilmoittanut, että lapsesi on yhteishuollossa? Jos et, luulevat tietty sinua yksinhuoltajaksi, eivätkä siten vaadi toisen vanhemman nimikirjoituksia.
puhumaan äidille sanaakaan, ei lapsista eikä muustakaan. Ei vastaa puheluihin eikä tekstiviesteihin. Eli ei ole meilläkään yhdessäkään koulun paperissa ollut isän nimeä, enkä aio kysyä vastaisuudessakaan.
ja sama systeemi oli päiväkodissa ja eskarissakin. Isä asuu toisella paikkakunnalla.
Minusta on älytön ajatus että kaikki naiset haluais yksinhuoltajuuden jos sais. Mä en tunne ketään joka haluais. Tunnenkin vain fiksuja, moderneja äitejä, joiden mielestä isän rooli on lapsen elämässä yhtä tärkeä kuin äidinkin (about vauvavuotta lukuunottamatta, jolloin imettävä äiti luonnollisesti tärkeämpi). Sinun kaltaisesi naiset liikkuvat ilmeisesti ihan eri sfääreissä kuin meikäläiset.
55
Yksinhuoltajuus EI poista tapaamisoikeutta TAI elatusvelvollisuutta. Se ainoastaan mahdollistaa toisen vanhemman YKSIN päättämään lapsen asioista, mm. asuinpaikasta, passin hakemisesta, nimen muuttamisesta jne.
Nämä äidit, jotka ovat saaneet silti yksin allekirjoittaa kaiken, minua ihmetyttävät. Siinä ovat kyllä koulut ja muut toimineet lain vastaisesti.
Vierailija:
Yksinhuoltajuus EI poista tapaamisoikeutta TAI elatusvelvollisuutta. Se ainoastaan mahdollistaa toisen vanhemman YKSIN päättämään lapsen asioista, mm. asuinpaikasta, passin hakemisesta, nimen muuttamisesta jne.Nämä äidit, jotka ovat saaneet silti yksin allekirjoittaa kaiken, minua ihmetyttävät. Siinä ovat kyllä koulut ja muut toimineet lain vastaisesti.
Niin ihmetyttää muakin. Mitä järkee on sitten jostain yhteishuoltajuuden sopimisessa, jos ei siitä kuitenkaan kukaan välitä?
Viranomaisten toiminta Suomessa perustuu lakeihin, ei uskomukseen, että äidit ovat aina oikeassa.
Suomessa vallitsee liikkumisen vapaus. Liikkumavapaus koskee sekä isiä että äitejä. Jos heillä on yhteishuolto, he voivat molemmat liikkua lapsen kanssa vapaasti Suomessa ja ylittää myös Suomen rajat. Tätä varten poliisi myöntää lapselle passin. Jos passi on jo olemassa, mutta toinen vanhempi ei anna sitä toiselle yhteishuoltajalle, poliisi toden totta kirjoittaa väliaikaisen passin varmistettuaan ensin, että kaappausuhkaa ei ole. Matkan ajan lapsella on siis kaksi passia, se passi, joka on kotiin jäävän vanhemman kassakaapissa ja se, joka on matkustavan vanhemman lompakossa. Väliaikainen passi myönnetään yleensä vain lyhyeksi ajaksi ja se on voimassa ehkä pari viikkoa matkan jälkeen.
Mieheni lapsi on yhteishuollossa. Kun olimme lähdössä lomalle, äiti väitti hukanneensa passin. Isä meni kysymään poliisin passitoimistosta, miten nyt tehdään, kun matka on jo varattuna. Poliisi soitti äidille, joka väitti kissan napanneen passin ja kätkeneen sen jonnekin, mistä hän ei löydä sitä. Lisäksi hän sanoi, että pelkää isän jäävän lapsen kanssa asumaan maahan, jossa isän sisar asuu. Poliisi pyysi tämän kirjallisena ja saikin. Sen jälkeen poliisi otti yhteyttä sosiaaliviranomaisiin, jotka soittivat isälle. Kerroimme, että emme ole muuttamassa ulkomaille vaan lähdössä ihan vain lomille, emme ole irtisanoutuneet työpaikoistamme yms. Sossut kirjoittivat poliisille kirjallisen lausunnon, että uskovat äidin väitteen olevan perätön. Poliisi kirjoitti lapselle väliaikaisen passin.
Myöhemmin mieheni sai oikeudessa lapsensa yksinhuollon. Tämän jälkeen poliisi mitätöi äidin luona olleen passin ja kirjoitti lapselle pysyvän, pitkäaikaisen passin.
Ja että tämmöinen tilanne todella voi toimia ja olla lapsen parhaaksi? Mulle oli - mieheni sikamaisesta tempusta huolimatta - itsestäänselvää, että isä tulee kuulumaan lasten arkeen eikä pelkästään minään vkloppuisinä, jonka kanssa pidetään kivaa.
Edelleenkin on täyttä hulluutta väitttää, että jokainen nainen haluaisi yksinhuoltajuuden. Sama kun väittäisi että jokainen nainen haluaisi elää ilman seksiä jos vaan saisi silti miehen pidettyä, Herätkää nykypäivään, aatamainaikuiset mammat (ja ilmeisen aatamisaikuisten äijien kanssa lisääntyneet...)
55
meillä onneksi yksinhuoltajuus...
Mutta kyllä mä omalleni olen suonut lomareissut ulkomailla isän perheen kanssa, lapsihan siinä on voittaja kun näkee maailmaa...
Sossut kyllä tiesivät asiasta mutta neuvoivat ettei kerrota kun miehen ex olis estäny koko reissun ja noille matkoille lapsi pääsee ihan kumman tahansa huoltajan kanssa vaan.
T:3
paikkaan, jossa en ole itse koskaan käynyt. Koululaisen voisin päästääkin ehkä, mutta viisi vuotiaan.. :( Ja, isä näkee lasta muutenkin pari kertaa vuodessa, sekin yksi syy, että hirvittää päästää. Itse olen vastuun lapsesta kantanut 100 prosenttisesti, kaikissa tilanteissa. Ymmärtääkö kukaan mua? Ap
Kyllä se varmasti olis hieno kokemus 5-vuotiaallekkin.
T:3
todella hyvät ja painavat perustelut täytyy olla (kaappausuhka tai vastaava) jotta lähivanhempi pystyisi estämään matkan.
Ja jos yrittää ilman kunnon perusteluja estää, katsotaan se helposti kiusanteoksi etävanhempaa kohtaan.
Miksi lähivanhempi haluaisi estää matkan? En tajua, eiköhän yhteinen matka olisi lapselle ihana asia ja lapsen etu?
miksi et osaa ajatella lapsen etua?
ja myös passiin tarvitset toisen huoltajan suostumuksen.
jonka mukaan en antaisi mieluusti edes lelukoiraa. Nyt sille pitää luovuttaa säännöllisesti pienet lapset. Ulkomaille en todellakaan lapsia sen mukaan laskisi, mutta ainakin toistaiseksi se narsisti on halunnut tuhlata lomailurahat vain ja ainoastaan itsensä (ja sen hetkisten panojensa) viihdyttämiseen.
En kylläkään tiedä, mitä sossun ihmiset asiasta edes sanovat. Eiköhän tässäkin asiassa päde se, että lähivanhemman on tiedettävä, että lapsi on turvassa. Jos lähivanhempi epäilee, ettei lapsen turvallisuudesta huolehdita riittävän hyvin, voi hän evätä tapaamisen kokonaan. Tämä on minusta aika hyvä pointti estää (ainakin oman exän) hulluimmat hankkeet.
ja olen edelleen sen kannalla, vaikka ex onkin hankala ihminen. Ja väitän, että useimmissa tapauksissa yksinhuoltajuuden vinkuminen on katkeran äidin kostoyritys isälle.
En suoraan sanoen tajua, mitä haittaa yhteishuoltajuudesta olisi, varsinkin kun vertaa sen etuihin.
Kuten sanottu, exäni on hankala ja tekee ajoittain jopa kiusaa, mutta se ei ole ongelma jos siitä ei tee ongelmaa. Passin saa ilman toisen lupaa, tilin saa avattua lapselle ilman toisen lupaa ja meillä on riittänyt ainakin tähän astivirallisiin papereihin minun allekirjoitukseni (lapsi on koulussa)
Joku kommentoi, että yhteishuoltajuudesta on haittaa lapselle? Minkähän laista haittaa? Kun yllämainitut asiat pystyy hoitamaan. Ja lapsihan ei pienenä näistä asioista tiedä, ellei niitä hänelle marmata (eikä lapsen pitäisikään tietää)