Jos vanhemmat ovat eronneet ja heillä on lapsista yhteishuoltajuus,
saako toinen (etävanhempi) viedä lapsen ulkomaille? Siis jos toinen vanhempi (jonka luona lapsi asuu 99%) ei tähän suostu? Tarvitseeko lähivanhemman selittää miksi ei suostu, vai ilman hyviä perusteluja on vain suostuttava? Kyseessä viisi vuotias lapsi.
Kommentit (70)
kotiin äidin luo, jos välit on exien välillä huonot...?
Miehen nykyinen ei hyväksy minua, eikä meinaa kestää ajatusta, että miehellä on lapsi toisen naisen kanssa. Siksi minua myös mietityttää. Se on yksi syy miksi meidän välimme menivät huonoiksi, itse yritin lapsen kanssa pitää isään yhteyttä, mutta kun miehen uusi puoliso ei siitä tykännyt, niin antaa olla. Mainittakoon vielä, että olen itsekin uudessa parisuhteessa ja onnellinen. En todellakaan haikaile ex-mieheni perään. Mutta, kai se on vain uskallettava antaa, lapsi on kuitenkin innoissaan. Ja tajuttava, että kyllä se isä rakastaa ja hoitaa lasta ihan yhtä hyvin kuin minäkin. Ja saanpahan vähän aikaa vain itselleni. Ap
ettei maa jossa isä asu, ole toinen kotimaa. Isä siis muutti " aivan viraaseen maahan" myös itselleen. Vieras kieli jne. Mutta ei tällä ole mitään väliä, kyllähän se maa nyt on isän kotimaa, kun hän siellä virallisesti asuu.. Mutta siis pakko oli vain tuohon kommentoida. Lapsen toisessa kotimaassa olemme käyneet silloin kun emme olleet vielä eronneet. Ap
jo kauan, että kesällä mennään miehen kotimaahan. No, en todellakaan päästä lapsia sinne ja passit on tallessa niin, ettei mies niihin käsiksi pääse. Joten lapset pettyy, mutta ei voi mitään, en todellakaan ala metsästää lapsiani jostain ulkomailta.
Poliisi soittaa sinulle ja pyytää luovuttamaan passit. Jos et suostu, poliisi kysyy syytä. Mikäli et pysty todistamaan kaappausuhkaa etkä siltikään anna passeja, poliisi myöntää lapsille määräaikaiset passit. Poliisi tarkistaa usein myös lastensuojelusta, onko teillä riitaisa huoltajuuskiista menossa tai onko mies aiemmin jättänyt lapsia palauttamatta. Ellei ole, passin saaminen on varmaa.
Suomen viranomaiset ottavat kaappausuhkan nykyisin hyvin tosissaan.
Miehesi ei siis ole suomalainen? Ja lapsi on poika... minä en todellakaan ap päästäisi. Ei ole temppu eikä mikään ukkelille toimittaa poikaa sinne omaan kotimaahansa sukulaisten hoiviin... ja sen jälkeen et enää lastasi näe.
Teille " besserwissereille" : mitä hyvää lapsi saa siitä, että lähtee matkalle ihmisen kanssa, jota ei tunne ja jonka kumppani on vielä kaiken lisäksi lasta kohtaan vihamielinen?
Kaikki ovat aiemmin vastanneet tod. näk. " suomalaisesta näkökulmasta" . Asiat saavat kuitenkin aivan erilaisen merkityksen ja painotuksen, kun se etävanhempi ei ole suomalainen, eikä edes asu Suomessa.
lapsille, jos äiti on kieltänyt matkan.
Yhteishuoltohan on juuri sitä, että kaikista asioista päätetään yhdessä, eli matkastakin kummankin suostumus. Terkuin se ex-ulkkarin vaimo, jonka lapset viedään kesällä ulkomaille, heippa vaan lapset, oli kiva tutustua toiseen 7 ja toiseen 5 vuotta.
Olipas tähän aloitukseen saatu keskustelua.. :)
Joku varmasti jo minut tunnistaa, jos täällä on tuttuja lukemassa.
Kun erosimme, sain yksinhuoltajuuden sitä pyytämättä. Kaikki oli sekä minulle että lapsen isälle uutta, ja kun lastenvalvoja tai kuka nyt olikaan suositteli yksinhuoltajuutta minulle, suostuimme ja allekirjoitimme paperit. Tämä nainen painotti juuri sitä, että vaikka minulla on yksinhuolto, on isällä samat oikeudet ja velvollisuudet.
Myöhemmin aloin ajattelemaan asiaa, mitäs sitten jos olen yh ja minulle sattuu jotain. Mitä lapselle tapahtuu? Otin yhteyttä toiseen lastenvalvojaan (tai en muista oliko hän lastenvalvoja, mutta kuitenkin henkilö joka näitä asioita käsittelee), ja keskustelimme asiasta. Hän sanoi, ettei mies saa lasta suoraan vaan oikeuden päätöksen kautta, jos minä esimerkiksi kuolen. Tätä en halunnut, vaan ehdottomasti halusin, että jos minulle jotain sattuu, pääsee lapsi suoraan isänsä luokse ilman oikeuden päätöksiä. Tai jos sukulaiseni alkaisivat riidellä lapsen isän kanssa lapsen huoltajuudesta tms. Niinpä minun aloituksesta kävimme vaihtamassa yksinhuoltajuuden yhteishuoltajuudeksi. Silloin en vain tajunnut, että lapsen isä muuttaisi ulkomaille ja hänen tuleva vaimo ei lasta hyväksy. :( Olin varma että mies asuu Suomessa lopunikänsä, ja että meillä on aina hyvät välit.
Ap
Mutta ei muuttanut kotimaahansa, vaan toiseen " uuteen" maahan. Ehkä olen vain tyhmä, mutta tuntuu, että jos olisikin muuttanut kotimaahansa, antaisin lapsen sinne, koska olen siellä käynyt itsekin ja lapsi myös, ja se on paljon lähempänä kuin tämä maa minne muutti.
ap
Tottakai sen isän pitää (tai ainakin olisi hyvä) kuulua lapsen elämään eron jälkeenkin.
Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, onko toisella eron jälkeen yksin- tai yhteishuoltajuus.
Sinun tapauksessasi suosittelisin ehdottomasti yksinhuoltajuutta isälle, koska sinun käsityskykysi ei riitä ymmärtämään asioiden merkitystä viranomaistahoilla. Sitten voisit keskittyä rauhassa suhteiden luomiseen, kun joku muu huolehtisi virallisemmista asioista.
Onneksi tyhmyydestä ei sakoteta !
jos äiti kieltää matkan. Eiköhän niiden lasten takaisinsaaminen jostain ulkomailta ole vähän vaikeaa, mielummin pidetään lapset kotimaassaan.
Ja lapsen isän kanssa yhteishuolto, olemme eronneet vuosia sitten.
Ikinä ei ole tarvinnut lupia kysellä isältä, ei mitään kirjallisia papereita, ei mitään vaadittu millään taholla.
Passintarkastuksesta ihan normaalisti menty ja toiseen maahan lennetty tai laivalla menty.
Joten, isäkin saa viedä, samoin kuin äiti, vaikka yhteishuolto.
Passiin vaan tarvitsee kummankin nimen, mutta meilläkin se passi oli jo otettu vauvana.
Miten hoidat kaikki (pikaiset) paperiasiat, nimikirjoitukset? Vai väärennätkö nimmarit?
niitä en isälle anna. Eli ei kovinkaan helppo ulkomaille viedä. Kysymys on siitä, että ihmiset väittää, että poliisi antaa lapsille uudet passit.
Tottakai, jos isä on lasten kanssa matkalla ja passit ok, ei kukaan perään kysele. Mutta jos passeja ei isälle anneta.
Vierailija:
ei mitään kirjallisia papereita, ei mitään vaadittu millään taholla.
Passintarkastuksesta ihan normaalisti menty ja toiseen maahan lennetty tai laivalla menty.
Periaatteessa sinun kuitenkin olisi kuulunut lupa kysyä ja oltava se lupa kirjallisena mukanasi.
Mutta kuten jo aiemmin mainitsin... kun toisena vanhempana on ulkomaalainen, varovaisuus on oikeasti tarpeen.
27
ja teidän väitteiden mukaan poliisi antaa lapsille uuden passit, jos äiti ei niitä suostu antamaan?
Jos antaa, syyllistyy virkavirheeseen.
Kiitos suhkoht asiallisista vastauksista kaikille. Ymmärsin, että olen liian itsekäs enkä osaa ajatella lapsen etua. Tätä ajattelinkin ja siksi tänne palstalle kirjoitin. Päästän siis lapsen matkaan.
Ap