Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Biologisen äidin perintö sivu suun, vanhemmat pitivät rahat

Vierailija
18.01.2008 |

Mitä mieltä olette seuraavasta asiasta? Juttu ei aikanaan minua hetkauttanut, kaikkeen kun oli tottunut eikä mikään hämmästyttänyt enää.

Biologinen äitini kuoli ollessani pieni. Uusi äiti tuli kuvioihin aika pian ja hän kasvatti minut piiskalla, psyykkisellä väkivallalla eikä ollut koskaan tyytyväinen tekemisiini, vaikka parhaani aina tein.

No, tulin täysi-ikäiseksi ja isäni ymmärsi, että oli aika käydä läpi perintöasioita. Uusi äiti ja isäni olivat päättäneet keskenään, että he pitävät minulle kuuluvat perintörahat (biologiselta äidiltäni tulleet) ja tämän he kertoivat minulle ilmoitusluontoisesti ja kylmäkiskoisesti. Vaativat myös minua allekirjoittamaan paperit. Asuin vielä kotona ja olin henkisesti alistettu joten allekirjoitin paperin (siitä, että olin vastaanottanut perinnön). Tyhmästi tehty, niinpä :( !

Minua on nyt vuosikymmenen päästä alkanyt ärsyttämään tämä asia aivan hirmuisesti. Miten vanhemmat voivat olla niin pimeitä, että riistävät lapseltaan äitinsä perinnön? Perintö nyt ei edes ollut mikään hirmu suuri, mutta olisi kuitenkin auttanut vähän esim. opiskeluaikanani tai ensiasunnon ostoani. Ilmeisesti katsoivat, että uudelle äidilleni on ollut niin suuri uhraus tämä vieraan lapsen kasvattaminen, että hänelle kuului siitä " palkkio" . No, isäni olisi kyllä voinut sen palkkion ottaa ihan omasta palkastaan, ei hän mikään tyhjätasku ollut, esimiestasolla.

Tekisi NIIN mieli kysyä joku päivä, että ovatko nyt nauttineet täysin siemauksin minun äitini perinnöstä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

HardcoreZen:

Oot varmaan se ap:n äitipuoli.

Ap sanoi, että perintö ei ollut kovin suuri, jolloin arvelin, että kysymys on todennäköisesti muutamasta tuhannesta eurosta, korkeintaan ehkä kymppitonnista. Oikeusprosessissa saattaa helposti mennä monta kuukautta tai yli vuosikin niin, että käytännössä ei pysty kunnolla keskittymään mihinkään muuhun, kun riita sitoo niin paljon ajatuksia. Opiskelut eivät etene tai töissä hommat eivät mene eteenpäin. Kannattaa ihan oikeasti miettiä, onko saavutettavissa oleva hyöty noiden uhrausten arvoinen.

En suinkaan sano sitä, että ap:n ei missään tapauksessa pitäisi lähteä hakemaan oikeuksiaan vaan tarkoitin vain, että asiaa kannattaa miettiä tältäkin kannalta.

Vierailija
22/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän oliis voinut vielä saada lapseneläkettä opiskeluja varten, jos vanhemmat oliisvat hoitaneet hommansa. Se on kuitenki yhteensä jo suuri summa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

HardcoreZen:

Oot varmaan se ap:n äitipuoli.

Ap sanoi, että perintö ei ollut kovin suuri, jolloin arvelin, että kysymys on todennäköisesti muutamasta tuhannesta eurosta, korkeintaan ehkä kymppitonnista. Oikeusprosessissa saattaa helposti mennä monta kuukautta tai yli vuosikin niin, että käytännössä ei pysty kunnolla keskittymään mihinkään muuhun, kun riita sitoo niin paljon ajatuksia. Opiskelut eivät etene tai töissä hommat eivät mene eteenpäin. Kannattaa ihan oikeasti miettiä, onko saavutettavissa oleva hyöty noiden uhrausten arvoinen.

En suinkaan sano sitä, että ap:n ei missään tapauksessa pitäisi lähteä hakemaan oikeuksiaan vaan tarkoitin vain, että asiaa kannattaa miettiä tältäkin kannalta.

niin oikeuteen asti tämä ei edes mene. Epäselvemmissäkin tapauksissa asiat saadaan hoidettua sovittelussa ja jos paikalla ei ole ollut väh. 2 todistajaa (muistaakseni kaksi on minimi ja äitip. ja isä eivät todellakaan voi tässä todistaa) niin asia on täysin selvä.

Tuu ap kertomaan sitten mitä oot päättänyt tehdä tai jättää tekemättä tän asian suhteen!

Vierailija
24/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki olisi ensimmäinen kerta, kun perintöasioista saataisiin aikaan välirikko.

Asia on hiukan alkanut kalvamaan minua vasta nyt, kun itse olen saanut lapsen enkä voi ymmärtää miten omaa lastaan voi kohdella tuolla tavalla :(.

Tällä hetkellä meillä on OK välit, vaikka en koskaan voi unohtaa ankeata kasvuilmapiiriä. Lapsen takia haluaisin, että välit säilyisivät, mutta kaikkea ei voi saada...

Vierailija
25/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei sitäole erikseen kielletty. Eli periaatteessa jos olet saanut perinnön pienenä kun äitisi kuoli ovat isäsi ja äitipuolesi voineet käyttää rahat sinun harrastuksiin ja elämiseen. Tietenkin jos kyse on suuresta summasta ei ehkä onnistuisi, mutta pienen summan " katoaminen" on vielä helposti selitettävissä.

Vierailija
26/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani nimittäin joskus ollessani 25 v. ensimmäistä asuntolainaamme hakiessa selvisi, että äidilläni oli edelleen käyttöoikeus tiliini! Olin aika ällistynyt, ja käyttöoikeus kyllä sitten poistettiin.

Vierailija
27/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmillasi oli tuolloin omistusasunto ja jos sitä pesää ei ole jaettu niin siitä kuuluu puolet sinulle ja lisäksi jotain muuta.

Lienee selvää että äidilläsi on ollut sukulaisia ja olet voinut periä heitäkin mummo ukkiä setää tätiä jne.

Onko sinulla alkuperäiskappale tuosta allekirjoittamastasi sopimuksesta minkä isäsi ja paha äitipuoli vaativat allekirjoittamaan.

Älä jätä tähän tuohan on ryöstö. Kysy asiaa oikeusaputoimistosta.

Vierailija
28/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse haluaisi olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka ovat noin kaltoin kohdelleet. Törkeää!

Vierailija
29/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä teet, kunhan et vain ajattele, että " no ei voi mitään, en viitsi hetiä häiritä tällä asialla enää" .

Ekaksi otat yhteyttä joko sellaiseen henkilööön (ulkopuoliseen) joka osaa neuvoja ja auttaa TAI suoraan isääsi ja äitipuoleesi, kertomalla kuinka törkeitä he olivat ja kuinka väärin toimivat, ja kuinka pettynyt olet heihin. Pääasia että olet itsevarma ja saat isäsi ja äitipuolsei vastuuseen, edes henkisesti. Älä murru ja anna asian olla, silloin he voittavat ja sinä jäät lattiamatoksi.

Vierailija
30/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkisen ja ruumiillisen kurituksen alla. Eikä voi väittää, ettei isäsi tiennyt asiasta, varmana oli tietoinen, jos kerran äitipuolesi oli niin paha. Ja kaiken lisäksi varastaa perintösi. Miten voit olla vielä isäsi kanssa väleissä???

Vierailija:

Ei toki olisi ensimmäinen kerta, kun perintöasioista saataisiin aikaan välirikko.

Asia on hiukan alkanut kalvamaan minua vasta nyt, kun itse olen saanut lapsen enkä voi ymmärtää miten omaa lastaan voi kohdella tuolla tavalla :(.

Tällä hetkellä meillä on OK välit, vaikka en koskaan voi unohtaa ankeata kasvuilmapiiriä. Lapsen takia haluaisin, että välit säilyisivät, mutta kaikkea ei voi saada...

Vierailija
31/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin rajattua, mitä vanhemmat voivat tehdä rahoilla. Esimerkiksi (toisin kuin joku vastaaja tuossa sanoi) lapsen elatus ei ole hänen omalla vastuullaan, vaan isän ja isän puolison tulee elättää lapsi omilla tuloillaan eikä säännöllisesti käyttää siihen lapsen omia rahoja. Ja jos rahamäärä ylitti jonkun tietyn summan, eivät vanhemmat voi ilman ulkopuolisen edunvalvojan lupaa koskea rahoihin ollenkaan.

Vierailija
32/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vain silloin, kun on pakko.

Vierailija
33/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa elatusvelvollisia ovat vain biologiset ja adoptiovanhemmat. AP on saanut äitinsä jälkeen lapseneläkettä, jonka isä ilmeisesti on myöskin pimittänyt häneltä.

Vierailija
34/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa on liki 20000¿ mistä joutuu vuosittain selvityksen tekemään. Muista perinnöistä ei perään kysellä.

Vierailija
35/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Suomessa elatusvelvollisia ovat vain biologiset ja adoptiovanhemmat. AP on saanut äitinsä jälkeen lapseneläkettä, jonka isä ilmeisesti on myöskin pimittänyt häneltä.

Alkaa oma isi vaikuttaa ihan rehdiltä ap:n isukkiin verratessa.

Ootko ap saanut sen lapseneläkkeen?

Vierailija
36/37 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen omaisuutta ei saa käyttä elämiseen (vanhemmat elatusvelvollisia).

Lapsen rahoja voi käyttää joihinkin lapsen suurempiin hankintoihin (yleensä vanhemmalla iällä) kuten ajokortti tai kielikurssi tms.

Lapsen rahoja voi käyttää perheen asunnon hankkimiseen, mutta silloin lapselle tulee myös omistusoikeus ko. asuntoon rahojen siihen oikeuttamalla prosenttiosuudella.

Asuntokauppoja vanhemmat eivät voi tehdä lapsen rahoilla ilman viranomaisten suostumusta.

ap:lle - ottaisin yhteyttä esim. oikeusaputoimistoon tms. koska asianajajilla on aika kovat veloitukset ihan vaikka puhelimitse annetuista neuvoista.

Vierailija
37/37 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää kuka on tehnyt äitisi perunkirjoituksen. Mene hänen kanssaan kekustelemaan asiasta. Sinulle kuuluu lakiosuus ilman muuta, jos pyydät sitä ja jos asia on alle 10 vuotta vanha. Välien menetystä ei tarvii pelätä.