Varastamisesta
Oletko varastanut kaupoista? Oletko varastanut lastenvaunuihin? Onko varastaminen sinusta helppoa?
Kommentit (22)
Minä siis varastelin tavarataloissa opiskeluaikana 80-luvulla, varastin muun muassa pitsisen puseron häihini. Meille, minulle ja miehelleni, varastelu ei ollut syrjäytyneisyyttä yhteiskunnasta, vaan ainostaan hienoista yhteiskuntakritiikkiä, jota harjoitimme yliopistolla teoreettisesti. Olimme myös aika köyhiä, joten kaikki, mitä otimme tuli niin sanotusti tarpeeseen.
kuulostit kuin oisit. tai suunnittelet niin tekeväs
tuli tarpeeseen. en ymmärrä tuota logiikkaa
Varastaminen oli meille kritiikkiä eriarvoistavaa, nyt jo globaalistuvaa markkinoiden hallitsemaa yhteiskuntaa kohtaan. Kysymys kaikille: oikeuttaako talouden kasvupyrkimys lapsityövoiman käytön?
Ei se tämän lapsen asemaa paranna mitenkään, päinvastoin ehkä huonontaa kun hävikki pienentää kauppiaiden voittoja ja tuotteet on yritettävä siksi saada ostettua tuottajilta halvemmalla.
Menkää itseenne! Te ette tajua etuoikeutettua asemaanne. Eikä kukaan pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa asuva tajua ihmisten asemaa niissä maissa, joista monet halvat tuotteet tulevat, eivät edes me (ex) varkaat.
Tunnen hyvin erään varkaan, ja voi sitä selittämisen taitoa, miten hienosti hänkin pettää paitsi muita myös itseään.
He ovat paiskineet niska limassa töitä rahansa eteen. Köyhät laiskimukset haluavat rikastua varastamalla, ja tekopyhinä selittävät tekonsa muka lapsityövoimalla tai muulla. Jos haluaa vaikuttaa asioihin, sen voi taatusti tehdä muutoinkin kuin varastamalla. Varastat sitä samaa tavaraa mitä toisen ostavat rahalla ja maksavat samalla ne sinunkin matkaasi lähteneet tavarat.
me kaikki olemme paikantuneita. Jos olisin aina ollut hyvin toimeentuleva, voisin sanoa samaa kuin sinä, joka haukut minua epäpyhäksi. Minä voin puolestani sanoa, että köyhyys on opettanut minua, että kaikilla ihmisillä on oikeus joskus saada joitain asioita, ei vain rikkailla. Tätä ei varmasti tajua, jos ei ole ollut köyhä.
en ole tehnyt ehkä niin paljon töitä kuin sinä, mutta olen kuitenkin voinut nauttia elämästä. Laiskimukseksi haukkuminen on myös omituista, tein väitöskirjan loppuun kolme vuotta sitten. Kuitenkaan ei ole kovin paljon töitä, vaikka niska limassa on töitä tehty eli luettu ja kirjoitettu.
Enkö voisi koskaan varastaakaan. Omatunto kolkutti jo siitä kun kerran oli epähuomiossa jäänyt sisu-aski kuitista pois (tuote meni kyllä ihan sitä hihnaa pitkin että myyjän mokahan se oli). Tosiaan oli niin huono omatunto että ajoin 10km mutkin ja kävin maksamassa sen askin.
Kauppias tarjosi pullakahvit ja lapsille mehut kun oltiin rehellisiä. Kalliimmaksihan se tuli hänelle ja minulle kuin yhden askin hinta, mutta ei vain omatunto sallinut minun olla välittämättä myyjän tekemästä virheestä.
onko varastaminen aina väärin? Vai onko se vain vältettävää, koska voi joutua hankaluuksiin?
Helpointa on vaatteiden varastaminen, vaikeinta isojen esineiden. Alkoa en ole koskaan kokeillut. Alennusmyynnit on paras aika, aamupäivät huonoin.
ja minäkin olen köyhä, ja ollut vieläkin köyhempi, mutta minkään " yhteiskuntakritiikin" varjollakaan en ota oikeutta varastaa. Vaikka olen viettänyt suuren osan elämästäni yliopistolla. Sitäpaitsi kaupasta varastaminen ei ole mitään yhtiskuntakritiikkiä edes " teoriassa" .
Ja ei, en usko että se olisi helppoa. Paitsi että jäisin kömpelyyttäni varmasti kiinni, luulenettä sielussa ja omassa tunnossa tekisi todella pahaa. Ja jos olisin mennyt naimisiin varastetussa paidassa, olisi se epäilemättä pilannut koko hääpäivän ja joka kerta kuvia katsoessani olisin muistanut että paita oli varastettu. EN usko,e ttä sellainen olisi lisännyt avio-onnea. Niinpä en varastanut häihini mitään, vaikka köyhiä oltiinkin naimisiin mennessä. Ompelin itse hääpukuni osin uusista ja osin sukulaisilta perityistä materiaaleista. Hyvä tuli ja kuviakin on ihan kiva katsella.
Vierailija:
onko varastaminen aina väärin? Vai onko se vain vältettävää, koska voi joutua hankaluuksiin?
Vierailija:
Sitäpaitsi kaupasta varastaminen ei ole mitään yhtiskuntakritiikkiä edes " teoriassa" .
Mihin perustat tämän väitteen? Vain siihenkö, että sinulla olisi paha mieli?
varoitettiin meitä myyjiä lastenvaunujen kanssa liikkuvista varkaista (lapset siis mukana myös vaunuissa). En itse tosin nähnyt yhtään tällaista varasta. Mihinköhän perustuu tuo varoitus?