tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19828)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mikä siinä sitten on, ettei niitä pikkuhousunsuojia tms. voi käyttää talouspaperin korvikkeena, jos niille ei kerta kaikkiaan keksi mitään muuta käyttöä? Tuskin kellään niitä niin paljon on jemmassa, että ne kestäisivät kauemmin kuin vaikkapa rulla talouspaperia. Esimerkiksi äsken minulla kaatui ruokapöydälle mehua, ja pyyhin enimmät imukykyisellä talouspaperilla, ja sitten pyyhin pöydän vielä kostealla rätillä. Ihan hyvin olisi ne enimmät mehut lähteneet pikkuhousunsuojallakin.
Ällöttääkö ja nolottaako ne käyttämättömät siteet sitten pelkästään ajatuksen tasolla keittiössä? Pakko myöntää, etten ole itse ihan noin herkkä.
(En ole se, joka tuota alunperin ehdotti, rupesin vain miettimään asiaa itsekin.)
Miksi ihmeessä piti edes käyttää sitä talouspaperia?? Eikö se pelkkä rätti olisi riittänyt mehun pyyhintään? Mä en
Käytän itse asiassa todella harvoin talouspaperia, nykyisen rullan olen tainnut aloittaa joskus maaliskuussa. Jokin pienempi mehutahra menee ihan rätillä, mutta tätä mehua oli siis kaatunut lasillinen, ja levitin äkkiä talouspaperia siihen päälle, jottei mehu päässyt leviämään.
Enimmäkseen käytän talouspaperia kyllä sellaisten tahrojen pyyhkimiseen, jotka haluan suoraan roskiin. Esimerkiksi tänään lattialle valui ällöttävää haisevaa nestettä, kun biojätepussi oli puhjennut. Koiran oksennukset myös pyyhin ihan hyvällä omallatunnolla talouspaperilla.
Ruvetaanko tässä ketjussa ihan oikeasti tuomitsemaan muita kirjoittajia jopa talouspaperin käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvää settiä :D
Tosissaan, ekologisinta kai olisi jos siteet päätyisivät alkuperäisen tarkoituksensa mukaiseen käyttöön lahjoittamisen tai työpaikalle viemisen myötä. Jossain pyyhkimiskäytössä kaikki muovi ja muut ainekset ja valmistusprosessi menevät hukkaan.
Joo.. tai eikö niitä voi lätkiä kylppärin lattiaan kosteutta imeviksi astimiksi ettei liukastu suihkun jälkeen..;D Kyllä ne nyt on tehty tiettyyn tarkoitukseen ja antaa pysyäkin siinä..;D
No jösses, totta kai ne on tehty tiettyyn tarkoitukseen, mutta tuo alkuperäinen kirjoittaja kertoi, ettei tarvitse niitä enää.
En tiedä millloin tästä ketjusta tuli tällaista jatkuvaa lällättelyä ja nokittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosissaan, ekologisinta kai olisi jos siteet päätyisivät alkuperäisen tarkoituksensa mukaiseen käyttöön lahjoittamisen tai työpaikalle viemisen myötä. Jossain pyyhkimiskäytössä kaikki muovi ja muut ainekset ja valmistusprosessi menevät hukkaan.
No ekologisintahan se tietysti olisi, että ne päätyisivät oikeaan käyttöön! Mutta kun kyse oli avatuista pakkauksista. Yksittäispakatut siteet menevät kyllä jossain työpaikan vessassa varalla, mutta esimerkiksi pikkuhousunsuojapaketissa ne suojat ovat avoimina. En minä ainakaan itse sellaisia uskaltaisi käyttää. Sen sijaan omassa kaapissa olevat siteet kyllä uskallan käyttää tarvittaessa vaikka siivoamiseen, itsehän minä tiedän, ettei ne ole mitään likaisia.
Hassu keskustelu sikäli, että itse käytin kerran avatut paketit vanhusten Tena-vaippahousuja lattian kuivaamiseen, k
Tuli muuten yks mieleen mihin esim nuo vaippahousut olisivat voineet sopia. Siis jos roskikseen olisivat muuten päätyneet. No biojätepussin alle astian pohjalle kosteutta imemään. Sen jälkeen sitten sekajätteeseen. Muutakaan en keksinyt, vaikka kovasti yritin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ekologisintahan se tietysti olisi, että ne päätyisivät oikeaan käyttöön! Mutta kun kyse oli avatuista pakkauksista. Yksittäispakatut siteet menevät kyllä jossain työpaikan vessassa varalla, mutta esimerkiksi pikkuhousunsuojapaketissa ne suojat ovat avoimina. En minä ainakaan itse sellaisia uskaltaisi käyttää. Sen sijaan omassa kaapissa olevat siteet kyllä uskallan käyttää tarvittaessa vaikka siivoamiseen, itsehän minä tiedän, ettei ne ole mitään likaisia.
Hassu keskustelu sikäli, että itse käytin kerran avatut paketit
Kumpikin tässä kirjoitettiin biojätepusseista samanaikaisesti. No siellä olisi voinut olla se Tena- vaippahousu pohjalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo.. tai eikö niitä voi lätkiä kylppärin lattiaan kosteutta imeviksi astimiksi ettei liukastu suihkun jälkeen..;D Kyllä ne nyt on tehty tiettyyn tarkoitukseen ja antaa pysyäkin siinä..;D
No jösses, totta kai ne on tehty tiettyyn tarkoitukseen, mutta tuo alkuperäinen kirjoittaja kertoi, ettei tarvitse niitä enää.
En tiedä millloin tästä ketjusta tuli tällaista jatkuvaa lällättelyä ja nokittelua.
No eiköhän tää nyt ihan huumoria ole.. mä ainakin tykkään teistä kaikista teidän viestien perusteella! Ihanan innovatiivista porukkaa!
Mitä ihmettä avattu paketti muka epähygieeninen joku kommentoi. Miten ihmeessä muka ? Ihan sama kuin avattu t-paketti tai laastaripaketti. Kyllä minä huolisin avatun kuukautis-tai pikkuhousunsuojapaketin. Avattu ei ole sama kuin käytetty, haloo 😝
Paras niksi uusiokäyttöön on leikata suoja pariin, kolmeen palaseen>suihkuttaa pintaan hajuvettä >lätkäise kiinni vaatekaapin sisäpuolelle. Edullinen DIY raikastin lempituoksulla.
Hyviä käsipyyhkeitä ja hyviä ruokailuvälineitä taitaa olla mahdoton löytää. Liikaa olen kokenut pettymyksiä näissä ja liikaa rahaa ja vaivaa on näiden huonojen tuotteiden hankkimiseen kulunut. Taidan luovuttaa. Olen siis yrittänyt tutkia ja miettiä pitkään ennen ostamista, mutta usein olen silti joutunut pettymään.
Vuokraa varasto vuodeksi. Vie sinne kaikki muut paitsi perushuonekalut, astiat, vaatteet. Haet sieltä sitä mukaa tavaroita, kun niitä tarvitset. Se mitä siellä on vuoden kuluttua jäljellä, lahjoitat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa varasto vuodeksi. Vie sinne kaikki muut paitsi perushuonekalut, astiat, vaatteet. Haet sieltä sitä mukaa tavaroita, kun niitä tarvitset. Se mitä siellä on vuoden kuluttua jäljellä, lahjoitat pois.
Aika kalliiks tulis, eipä oo varaa tollasee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä avattu paketti muka epähygieeninen joku kommentoi. Miten ihmeessä muka ? Ihan sama kuin avattu t-paketti tai laastaripaketti. Kyllä minä huolisin avatun kuukautis-tai pikkuhousunsuojapaketin. Avattu ei ole sama kuin käytetty, haloo 😝
Paras niksi uusiokäyttöön on leikata suoja pariin, kolmeen palaseen>suihkuttaa pintaan hajuvettä >lätkäise kiinni vaatekaapin sisäpuolelle. Edullinen DIY raikastin lempituoksulla.
No en minä kyllä tuntemattomilta ottaisi avattuja paketteja laastareitakaan. Ehkä minä olen sitten hysteerinen.
Kaikilla ihmisillä ei ole ihan samanlaiset käsitykset hygieniasta. Näin esimerkiksi kerran, kun yhdeltä tuttavalta kaatui muropaketti keittiön lattialle, ja hän pyyhki ne murot lattialta takaisin pakettiin. Oletettavasti hän noukkisi myös pitkin vessaa levinneet pikkuhousunsuojat takaisin pakettiin.
(Hassua, muuten että on ihan järkyttävän noloa pyyhkäistä pikkuhousunsuojalla tahra keittiössä, mutta vaatekaapin raikastimena se ei sitten ole yhtään noloa tai inhottavaa.)
Tänään sai keittiöstä lähtöpassit kaikki muoviset purkit ja rasiat. Olivat jo naarmuisia. Tilalle en aio hankkia yhtään uutta törpäkköä. Käytän paria jo olemassa olevaa teräksistä ja lasipurkkeja. Kyllä niitä olikin siunaantunut taas pikkuhiljaa. Jännä vaan, että ikinä en ole itse ostanut ainuttakaan. Tutuilta ja sukulaisilta kulkeutunut aina meille.
Minuakin on syyllistetty talouspaperin käytöstä. En mitään sanonut, mutta mietin hiljaa mielessäni että noinkohan Kiinasta Suomeen lennätetyn mikromuovia vesistöön päästävän rätin jatkuva peseminen kemiallisilla pesuaineilla on ekologisempaa kuin Suomessa suomalaisesta puusta valmistettu kompostoituva talouspaperi.
Huomenta! Palataanko taas aiheeseen? Mitä tänään lähtee kiertoon? Tai olet saanut raivattua? Täällä alkaa työtasojen siivous :)
Minun tavoitteenani on tänään löytää viisi asiaa kiertoon ja järjestää eteinen.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä käsipyyhkeitä ja hyviä ruokailuvälineitä taitaa olla mahdoton löytää. Liikaa olen kokenut pettymyksiä näissä ja liikaa rahaa ja vaivaa on näiden huonojen tuotteiden hankkimiseen kulunut. Taidan luovuttaa. Olen siis yrittänyt tutkia ja miettiä pitkään ennen ostamista, mutta usein olen silti joutunut pettymään.
Minkälaisia ongelmia sinulla on ruokailuvälineiden kanssa? MInä olen löytänyt hyviä aivan helposti?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen nähnyt sen säälittävän tavarataivas "dokumentin" eli tämän https://areena.yle.fi/1-2088370
Joka on mielestäni todella surkea tekele jossa tekijät eivät ole oikein tienneet mistä haluavat tehdä jutun ja päättävät vaihtaa aihetta puolivälissä dokumenttiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin on syyllistetty talouspaperin käytöstä. En mitään sanonut, mutta mietin hiljaa mielessäni että noinkohan Kiinasta Suomeen lennätetyn mikromuovia vesistöön päästävän rätin jatkuva peseminen kemiallisilla pesuaineilla on ekologisempaa kuin Suomessa suomalaisesta puusta valmistettu kompostoituva talouspaperi.
Kaikki eivät käytä kiinalaisia rättejä. Tässä maailman tilanteessa kenenkään ei todellakaan pitäisi edes käyttää mitään kiinasta tuotua. Kiinalaisethat sabotoivat kaasuputkemmekin, ajatelkaa laajemmin!) Meillä käytössä itse virkatut rätit ja osa ostettu käsityöpuodista pienyrittäjää tukien.
Mä leikkasin vanhoista t- paidoista hyviä tiskirättejä. Ei tule mitään mikromuoveja. Hyvin toimivat!
Mulla ollut jo vuosia hauska tapa kierrättää keittiön ison ruokapöydän reunoistaan rikki mennyt vahakangas. Leikkaan siitä aina keskeltä ehjän kankaan pienempään pöytään, joka toimii lasten askartelupöytänä. Meillä menee rikki aina vain kulmista ja reunoista.
Hassu keskustelu sikäli, että itse käytin kerran avatut paketit vanhusten Tena-vaippahousuja lattian kuivaamiseen, kun niiden käyttäjä perheessämme ei tarvinnut niitä enää. Olisi ollut epähygieenistä tarjota sitä avattua pakettia kenenkään muun käyttöön, vaikka ne olivat olleet ihan vain kaapissa. Mutta en halunnut roskiinkaan heittää. En kokenut mitenkään nolaavani itseäni käyttämällä oman kotini rauhassa Tena-housuja "väärään" tarkoitukseen. Ketä se edes kiinnostaisi?