tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19828)
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun piilottamaan kaikki karkit muuten mies syö ne. Sanoo aina kaupassa ettei halua ostaa eikä koskaan osta itse. Mutta jos löytää mun jemman niin sitten kyllä kelpaa. Syön niitä hitaaseen tahtiin, siksi jemmat. :)
Mun mies tekee samoin. Kaupassa oikee sanoo, et miks törsäät tollasee ja kotona mussuttaa ne salaa ilta- ja yösikaan, kun muu porukka nukkuu. Sitte sanoo ostavansa kyllä tilalle, mutta ei kuitenkaa koskaan osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin wc.n ja kylpyhuoneen kaapit..kehtaako kellekään tarjota avattuja terveysside- ja tamponipaketteja? Kun itse en tarvi enää enkä raaskisi laittaa roskiin
Lahjoita lapselle tai lapsen lapselle,ei kukaan toisten intiimisuojia käytä,jollei ole sota-aika ja kaikesta pula,Haloo.. Etsi vaikka tubesta niksejä,mihin kaikkeen kuukautissiteet käyvät-kuvittelisin,että esim tiskipöydän kuivaamiseen olisivat mainioita;)
Hei Haloo itselles.. kuka nyt siteillä tiskipöytää käy kuivaamaan?!!..;D Sinäpä oletkin varsinainen ideanikkari.. siis todellakkn ne kannattaa viedä duunin veskiin. Meillä on ihan hylly mihin moni on tuonut itselle ja muillekin käytettäviksi. Moni tuonut hyllyyn myös hiustuotteita, jotka ei vaikka omille hiuksille olekaan sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin wc.n ja kylpyhuoneen kaapit..kehtaako kellekään tarjota avattuja terveysside- ja tamponipaketteja? Kun itse en tarvi enää enkä raaskisi laittaa roskiin
Lahjoita lapselle tai lapsen lapselle,ei kukaan toisten intiimisuojia käytä,jollei ole sota-aika ja kaikesta pula,Haloo.. Etsi vaikka tubesta niksejä,mihin kaikkeen kuukautissiteet käyvät-kuvittelisin,että esim tiskipöydän kuivaamiseen olisivat mainioita;)
Ei ole lapsia eikä lapsen lapsia ja tiskirätti on erikseen. On sulla kanssa neuvot! 😅
Onko muita joilla lasten pieneksi jääneet vaatteet ja lelut ovat ongelma sen puoleen, ettei vaan raaski luopua? Niitä on aina säännöllisesti supistettu, mutta silti niitä on laatikkotolkulla kotona nurkissa ja varastossa. Ei vaan raaski luopua!
Omien lasten lapsuusaika kun on ollut itsellekin elämän parasta aikaa. Ei ikäänku halua pyyhkiä sitä pois hävittämällä vaatteet ja lelut. Ihan älytöntä.
Nykyään kun asunnotkin ovat niin pieniä kopperoita, että minkään ylimääräisen säilöminen on lähes mahdotonta. Ei ole enää mitään oventakusia jemmapaikoiksi, vaan ovet ovat kiinni seinissä. Tää ei oo mukavaa, kun muuten sitten oon ihan minimalisti, enkä kiinny muuten materiaaliin.
Vai pääsisköhän tästä vasta sitten eroon, kun lapset muuttavat kotoa pois ja mahdollisesti saavat omis lapsia. Ja kuinkahan haperoita nuo kaikki sitten edes ovat..?
En pysty viedä niitä kirppikselle jollain 50 sentillä tai eurolla myytäviksi. Hyväntekeväisyyteen oli sentään helpompi lahjoittaa. Siitä sai sentään hyvän mielen. Vein ison määrän Hopelle. Mutta nää loput?
Ihan vinkkinä tuleville vanhemmille. Älkää hankkiko niin paljoa vauvatavaraa ja vaatetta, jos olette yhtään näin tunneihmisiä kuin meikämamma, niihin kiintyy liikaa.
Suosittelen opettelemaan tuota luopumista. Itsekin olen ollut tuollainen tavaratunteilija. On pitänyt säilöä söpöä sitä ja ihanaa tätä. Ensin oli laatikkokaupalla näitä ihania vauvamuistoja. Hienoja taaperomuistoja. Sitten päiväkodin askarteluja, koululaisten piirustuksia...
Niitä varten tarvitsee oman varaston tai huoneen, jos alkaa jemmaamaan asioita tunnepohjalta. Etenkin, jos on useampia lapsia. :-)
Itse luin kerran jonkun artikkelin, jossa oli siivottu esim. nämä askartelut sun muut. Ja otettu kuvat niistä kaikkein hienoimmista, jos tuntui vaikealta luopua.
Itse lähdin siitä ajatuksesta, että ennen vanhaan ei ole ollut "varaa" tällaiseen tunteiluun. Esim. meillä oli lapsina jo monesti vanhat muilta saadut vaatteet ja kengätkin kierrätettiin lapselta toiselle. Ihan tosiaan jotkut ensimmäisen lapsen ensisandaalit saattoivat olla vanhemmilla kätkössä, mutta muuten kaikki kulutettiin loppuun tai annettiin eteenpäin.
Totesin itselleni, että hyvin olen aikuiseksi selvinnyt, vaikka mulla ei olekaan omasta vauva-ajasta ja lapsuudesta mitään muistoesineitä. Muistoja kyllä. Toisena perusteena olen käyttänyt itselleni sitä, että mitä jos tulisi tulipalo, joka tuhoaisi kaiken. Näin aina välillä käy. Itkisinkö siinä vaiheessa niiden piirustusten ja kenkien perään? Mikä niiden merkitys olisi siinä vaiheessa... vähän raju mielikuva, mutta itselle ollut toimiva.
Jos jostain asioista on vaikea luopua, niin varaa niille x määrä laatikoita joihin säilöttävien muistojen on PAKKO mahtua. Esim. 1-2 laatikkoa per lapsi. Jos tavarat eivät mahdu niille varattuihin laatikoihin, karsit lisää. Kun tulee uusia piirustuksia ja askarteluja jotka haluat säilöä, karsi entisistä. Minä olen syntynyt kasarin alussa ja minusta on ihanaa, että äitini säilöi lapsuudestani asioita, kuten luokkakuvia, synttärikortteja, kuvia päiväkodin juhlista, joitain piirustuksia ja aivan hirveitä askarteluja, pari lempinukkeani ja pari lempipehmoleluani, vauva-ajan helistin ja mekko. Näitä oli mukava käydä äidin kanssa läpi kun aikuistuttuani hän kysyi mitä haluan itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain asioista on vaikea luopua, niin varaa niille x määrä laatikoita joihin säilöttävien muistojen on PAKKO mahtua. Esim. 1-2 laatikkoa per lapsi. Jos tavarat eivät mahdu niille varattuihin laatikoihin, karsit lisää. Kun tulee uusia piirustuksia ja askarteluja jotka haluat säilöä, karsi entisistä. Minä olen syntynyt kasarin alussa ja minusta on ihanaa, että äitini säilöi lapsuudestani asioita, kuten luokkakuvia, synttärikortteja, kuvia päiväkodin juhlista, joitain piirustuksia ja aivan hirveitä askarteluja, pari lempinukkeani ja pari lempipehmoleluani, vauva-ajan helistin ja mekko. Näitä oli mukava käydä äidin kanssa läpi kun aikuistuttuani hän kysyi mitä haluan itselleni.
Näin olen kyllä tehnytkin. On karsittu ja laatikoihin pakattu. Annoin osan ystäville ja osan sinne hyväntekeväisyyteen. Ongelmana on vaan se, että noita laatikoita on vähän liikaa..! Viisi isoa laatikkoa per nenu. Ja että näissä uusissa nykyasunnoissa kunnei mikään mahdu mihinkään.
Onneksi muuten olen hyvin minimalistinen. Omat vaatteenikin mahtuvat parille hyllylle ja mitään en keräile. Tuntuu höhlältä vaan tämä tälläinen jemmailu. Jotenkin jopa noloa.
Omasta lapsuudesta ei ole oikein mitään, nalle ja pari nukkea, jotain valokuvia ja vauvakirja, soittorasia ja hiusharja. Lahjoittelin ne itse pois joskus teininä. En ollut millään muotoa materialistinen lapsena tai siis ikinä ollutkaan, ne on vaan nämä omien lasten ihanimmat vauvavaatteet ja vauva-ajan lelut. Myöhempien juttujen kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Ovatko Gantin käsipyyhkeet hyviä? Kalliita ovat, mutta mielummin ostaisin tällaisen halpoja käsipyyhkeitä. Nämä kauppojen halvimmat käsipyyhkeet jotenkin epäilyttävät. Kokeilin esim. Prismassa näitä oman House-merkin käsipyyhkeitä ja kovin ohuilta ja kovilta vaikuttivat ja myös kuivausteho epäilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko Gantin käsipyyhkeet hyviä? Kalliita ovat, mutta mielummin ostaisin tällaisen halpoja käsipyyhkeitä. Nämä kauppojen halvimmat käsipyyhkeet jotenkin epäilyttävät. Kokeilin esim. Prismassa näitä oman House-merkin käsipyyhkeitä ja kovin ohuilta ja kovilta vaikuttivat ja myös kuivausteho epäilyttää.
Jokipiin pellaval ollu hyvät pyyhkeet, kalliita mutta todella laadukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Paksut muhkeat pyyhkeet eivät oikein kuivaa ja ohuimmat tietty kastuvat heti märiksi. Paras pyyhe siltä väliltä, merkissä kuin merkissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kova hikoilemaan, niin voi kokeilla laittaa jonkin hienon vaatteen suojiksi kainaloihin nuo terveyssiteet. Jokin mokkatakki, jonka joutuisi viemään pesulaan likastuessaan tai puvun takki. Luulisi pysyvän paikoillaan kun teipit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kova hikoilemaan, niin voi kokeilla laittaa jonkin hienon vaatteen suojiksi kainaloihin nuo terveyssiteet. Jokin mokkatakki, jonka joutuisi viemään pesulaan likastuessaan tai puvun takki. Luulisi pysyvän paikoillaan kun teipit.
Muista en tiedä, mut en kyllä ikinä kokeilisi! Voi sitä häpeän määrää, jos irtoavat tai joku auttaa takin päälle ja huomaa!!! Ja onko seuraava ongelma sitten teippijäljet hienossa takissa?
Eiköhän nuo ylimääräiset kannata antaa vaikka naisten taloon tms. tai sinne työpaikan vessaan. En tiedä, ottaako esim. Kontti siteitä, ainakin vaippoja olen nähnyt myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä uskaltaisi luottaa niihin siteiden teippeihin. Ei ne nyt niin vahvaliimaisia ole. Ei hemmetti jos putoaisi jostain kainalosta lattialle. Se ois kyllä oikeesti tositosi noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut kiitos ei.. siis oliko tän vinkin antanut ees naisihminen? Jokainen nainen tietää, että ei se nyt aina niin pysy paikoillaan..
Ohis, mutta mikä siinä sitten on, ettei niitä pikkuhousunsuojia tms. voi käyttää talouspaperin korvikkeena, jos niille ei kerta kaikkiaan keksi mitään muuta käyttöä? Tuskin kellään niitä niin paljon on jemmassa, että ne kestäisivät kauemmin kuin vaikkapa rulla talouspaperia. Esimerkiksi äsken minulla kaatui ruokapöydälle mehua, ja pyyhin enimmät imukykyisellä talouspaperilla, ja sitten pyyhin pöydän vielä kostealla rätillä. Ihan hyvin olisi ne enimmät mehut lähteneet pikkuhousunsuojallakin.
Ällöttääkö ja nolottaako ne käyttämättömät siteet sitten pelkästään ajatuksen tasolla keittiössä? Pakko myöntää, etten ole itse ihan noin herkkä.
(En ole se, joka tuota alunperin ehdotti, rupesin vain miettimään asiaa itsekin.)
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mikä siinä sitten on, ettei niitä pikkuhousunsuojia tms. voi käyttää talouspaperin korvikkeena, jos niille ei kerta kaikkiaan keksi mitään muuta käyttöä? Tuskin kellään niitä niin paljon on jemmassa, että ne kestäisivät kauemmin kuin vaikkapa rulla talouspaperia. Esimerkiksi äsken minulla kaatui ruokapöydälle mehua, ja pyyhin enimmät imukykyisellä talouspaperilla, ja sitten pyyhin pöydän vielä kostealla rätillä. Ihan hyvin olisi ne enimmät mehut lähteneet pikkuhousunsuojallakin.
Ällöttääkö ja nolottaako ne käyttämättömät siteet sitten pelkästään ajatuksen tasolla keittiössä? Pakko myöntää, etten ole itse ihan noin herkkä.
(En ole se, joka tuota alunperin ehdotti, rupesin vain miettimään asiaa itsekin.)
Miksi ihmeessä piti edes käyttää sitä talouspaperia?? Eikö se pelkkä rätti olisi riittänyt mehun pyyhintään? Mä en ole ikinä ymmärtänyt koko talouspaperin käyttöä. Hyvin pärjännyt koko perhe pelkällä keittiörätillä. Must talouspaperin käyttö on ihan silkkaa hienostelua ja törsäystä. Luonnonvarojen väärinkäyttöä. Luulisi jo luovuttavan talouspaperin käytöstä ainakin kodeissa oman perheen kesken. Kertakäyttökulttuuria.
Toinen turhake on huuhteluaineet. Niiden haju ällöttää ja lenkilläkin, kun joku huuhteluainetyyppi vaikka menee ohi, jää se äklö lemu vielä kauaksi aikaa tielle haisemaan. Haisevatko jotkut sitten niin kovasti, että tollasta hajulientä pitää käyttää vaatteisiin?
Vierailija kirjoitti:
No voithan säkin kantaa vaikka ylimääräisiä käsilaukussa ja pyyhkiä sillä hikeä naamasta kaupungilla, jos et ole niin herkkä. Joku tyyli se nyt pitää hei säilyttää..! Ajatteles nyt asiaa vähän itsekin:)
Nyt on hyvää settiä :D
Tosissaan, ekologisinta kai olisi jos siteet päätyisivät alkuperäisen tarkoituksensa mukaiseen käyttöön lahjoittamisen tai työpaikalle viemisen myötä. Jossain pyyhkimiskäytössä kaikki muovi ja muut ainekset ja valmistusprosessi menevät hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvää settiä :D
Tosissaan, ekologisinta kai olisi jos siteet päätyisivät alkuperäisen tarkoituksensa mukaiseen käyttöön lahjoittamisen tai työpaikalle viemisen myötä. Jossain pyyhkimiskäytössä kaikki muovi ja muut ainekset ja valmistusprosessi menevät hukkaan.
Joo.. tai eikö niitä voi lätkiä kylppärin lattiaan kosteutta imeviksi astimiksi ettei liukastu suihkun jälkeen..;D Kyllä ne nyt on tehty tiettyyn tarkoitukseen ja antaa pysyäkin siinä..;D
Jos paikkakunnalla on turvakoti tai Tyttöjen talo, ottavat siellä varmasti mielellään näitä vastaan.