RAVINTOLASSA!!!
arvoisat toverit, nyt tulee pienimuotoinen vuodatus ravintolan tarjoilijalta;
kun tulette ravintolaan niin ÄLKÄÄ menkö likaseen pöytään, (jos ravintolassa ei ole pöytiinohjausta) se on erittäin vittumaista tulla siivoamaan pöytää jossa asiakkaat istuvat eikä siirry ja erittäin epäkohteliasta.
ÄLKÄÄ siirrelkö itse pöytiä yhteen, niille on tarkoitus miksi jotkut ovat kahden hengen pöytiä, niistä EI OLE tarkoitus tehdä neljänhengen pöytiä.
ÄLKÄÄ imettäkö ravintolassa (itsellä ei ole mitään sitä vastaan) mutta muut asiakkaat nolostuvat ja ovat vaivautuneita ja tulevat valittamaan henkilökunnalle.
ÄLKÄÄ vaihtako vaippoja muksuille pöydissä, hyi helvetti! omaa päätäkin saa käyttää, wc-tilat on tätä varten.
vaikka tulisitte kaksin syömään ja huomaisitte 2 ihmistä istuvan isommassa pöydässä, niin antakaa heidän syödä ja olla rauhassa, ÄLKÄÄ änkekö samaan pöytään, se vaan sattuu olemaan epäkohteliasta.
jos teidät on ohjattu jonnekkin pöytään, niin ÄLKÄÄ vaihtako siitä toiseen pöytään jos vapautuu pöytä, ainakaan kysymättä henkilökunnalta lupaa.
-KIITOS-
Kommentit (103)
miten suvaitsemattomia ihmiset voi olla.
Itse voin kyllä imettää vessassa, jos se on siisti. Ravintolassa/kahvilassa en imetä, koska ei ole kivaa kun ihmiset TUIJOTTAA. Vaikka mitään ei näkyisi. Ei tarvitse olla kalliita imetyspaitoja, vaan huivi, harso, tai tavallinen paita jonka alla toppi jota voi laskea... silloin ei mitään näy, mutta jotkut ihmiset tosiaan oikein tuijottaa, jos vaan on vauva sylissäkin, että imettääköhän se kohta!?! Kukakohan silloin käyttäytyy häiritsevästi?
En käsitä, miten jotain voi häiritä, jos imettää ravintolassa? Miksi pitää tuijottaa toisia ihmisiä, niin että se alkaa itseä häiritsemään. Eikö ravintolaan yleensä mennä syömään, ja seurustelemaan oman pöytäseurueen kanssa. Täytyy olla aika ahdasmielinen, ja varmaan muutenkin rajoittunut, jos kokee imetyksen häiritsevänä.
Ei kaikki vauvat tosiaankaan huoli pulloa, ja imettäminen on silloin tosi sitovaa puuhaa, varsinkin jos vauva syö vähän, ja usein. Pitäisikö sellaisten äitien olla kotona siihen asti, että lapsi on noin yksivuotias? Koska jotkut ovat niin ahdasmielisiä...
ja sitä, joka sanoi, että kyllä on päässä ihmisellä vikaa, jos ei kestä vauvan syötön näkemistä.
Argh tätä suomea joskus, on niiin h*lvetin lapsivihamielinen ja tiukkapipoinen maa :(. Lastaan ei saa ruokkia yleisellä paikalla siveellisesti, yleensäkin lapset (+vanhukset ja vammaiset) ei saisi näkyä julkisilla paikoilla ja äitejä ei haluta auttaa bussiin vaunujen kanssa. Argh.
niin ravintolasta voi varata myös syrjäisemmän pöydän.
Monissa ravintoloissa on esimerkikisi looseja tai kabinetteja joissa saa ola rauhassa.
Ja vaikka ravintola olisi kokonaan aukeata tilaa, niin voi pyytää nurkkapöydän (ei ikkunapöytää;) ja istua selin saliin---> käytännössä kukaan ei näe jos imettää.
Syrjäinen pöytä siksikin hyvä, että jos lapsi itkee ei ole keskellä ravintolaa ja häiritse kaikkia...
Tuntuu tosiaan, että tämän ketjun " miksen saisi imettää lastani" tyypit ovat juuri niitä jotka läväyttävät tissin näkyvästi esiin ja röyhkeästi imettävät tissit paljaina:(
Mulla on vielä käymättä ravintola, jossa ei voisi halutessaan varata pöytää hiukan sivummalta. Hiukan sivummalla ei tarkoita vessan, keittiön tai ulko-oven vieressä, vaan esimerkiksi ravintolasalin perällä, seinän vieressä.
Ja edelleen: missä ravintoloissa on ihan normaalia käytöstä rynniä itse pöytiin? Eikös paikassa kuin paikassa ohjata asiakkaat pöytään? Ja jos silloin ei ole sopivaa pöytää vapaana, niin kyllä silloin omassa päässä ongelmaa. Pöydän kun voi varata etukäteen.
102: en läväytä en...mutta kun ihmistä ällöttää jo ajatus rinnasta vauvan suussa niin ei se selin oleminen auta.
Monessa paikkaa päivisin voi mennä itse ja illalla ohjataan, usein tarjoilija vaan sanoo että etsikää paikat ja hän tuo listat kun ehtii. En tietenkään rynni jos on tarkotus odottaa.
Vierailija:
Ja edelleen: missä ravintoloissa on ihan normaalia käytöstä rynniä itse pöytiin? Eikös paikassa kuin paikassa ohjata asiakkaat pöytään? Ja jos silloin ei ole sopivaa pöytää vapaana, niin kyllä silloin omassa päässä ongelmaa. Pöydän kun voi varata etukäteen.
Todellakaan paikassa kuin paikassa ei ohjata asiakkaita pöytiin. Normaaleissa ei-gourmet -paikoissa on se minimimäärä tarjoilijoita, jotka eivät ehdi asiakkaita ohjailla yhtään mihinkään. Jos kohteliaasti kysyy ohijuoksevalta, tämä huitaisee kädellään " ihan mihin vaan" .
Varauksia ei todellakaan tehdä etukäteen jos kaupungilla ollessa tulee nälkä, silloin etsitään sopiva paikka ja mennään sisään. Tietysti jos ei itseä miellyttävää istuinpaikkaa löydy ravintolasta, saatetaan joutua vaihtamaan paikkaa. Mutta kuten täälläkin on jo sanottu, jos ravintola on muuten täysi, jonossa ei ole ketään (eikä sitä baaritiskiäkään joka paikassa ole...), minäkin menen siihen vapaaseen pöytään, vaikka sitä ei olisi siivottu. Valitan, tarjoilija, sellaisia ne asiakkaat joskus ovat, aiheuttavat lisätyötä ja hankaluutta. Niin myös minun työssäni, mutta en valita siitä keskustelupalstoilla.
Voi tätä asiakaspalvelukulttuurin alennustilaa Suomessa!
terveisin usein ex tempore erilaisissa ravintoloissa käyvä
Jos tarjoilija sanoo, että pöydän voi itse ottaa mistä vaan, niin silloinhan ei ole kyse siitä, että rynnitään pöytiin ohi tarjoilijoiden, joka oli ap:n ongelma. Silloinhan henkilökunta on sanonut, että voitte itse ottaa sen pöydän kun haluatte. Jos sitten siinä tilanteessa ei ole vapaata pöytää, jola olisi puhdas, niin eikö ole ihan normaalia pyytää tarjoilijaa siivoamaan se jos tarjoilija ei nyt oma-aloitteisesti sitä tekisi?
Me käydään kyllä aika usein (noin 2-3 kertaa kuukaudessa) ravintolassa syömässä, mutta ainakin täällä Helsingissä on todella järkevää varata pöytä etukäteen. Ravintolat ovat vain tosi varattuja. Me tiedetään kyllä ruokailutarve nyt yleensä ainakin puolta tuntia etukäteen, joten kyllä soitetaan etukäteen, että onhan teillä tilaa. Ollaan jo sen verran keski-ikäisiä, että ei kyllä viitsitä kiertää ovia kolkuttelemassa.
Päivisin olisi kivaa käydä ravintolassa, ollaan vain työssäkäyviä, joten siksi on harvoin mahdollista.
joka ystävälliseen mutta tiukkaan sävyyn moitti minua, kun poistuin wc-tiloihin imettämään vauvaani (vessassa olevalla nojatuolilla imetin). Kyseessä oli esikoinen, ja minulla ei ollut kokemusta julkisesti imettämisestä, ja halusin pelata ns. varman päälle.
Ko. keski-ikäinen rouva oli ruotsalainen, ja kertoi, että Ruotsissa kaikki imettävät vauvansa ravintolan pöydässä " ylpeinä" , ja sitä pidetään oikein hyväksyttävänä.
Nyttemmin olen imettänyt vauvan milloin ravintolan pöydässä, milloin lastenhoitohuoneessa, tilanteesta riippuen. Kahta leikki-ikäistä ei voi jättää pöytään keskenään, mutta harvoin houkuttelee myöskään pieni vessankoppi imetyspaikkana.
muitakin kuin äiti-ihmisiä.
Vaikka äidit pääsääntöisesti hyväksyvät julki-imetyksen, moni muu " ryhmä" ei välttämättä hyväksy mm. vanhukset, ulkomalaiset.
Johtuen esim;
-Päivä venyy ja en jaksa käydä kaupassa ja valmistaa ruokaa kotona.
-Olen shoppailemassa ja nälkä iskee kesken kaiken.
-Usein kaverit soittavat ja pyytävät ravintolaan iltaa istumaan " kun on niin tylsää" .
-Törmään sattumalta tuttuun kaupungilla tm. ja päätemme kahvin sijasta mennä syömään ja kuulumiasia vaihtamaan, koska molemmilla on nälkä.
Joka kerta kuitenkin soitan ja varaan pöydän. Minulla on noin viisi vakipaikkaa joissa käyn eniten (nimenomaan parempia ravintoloita, toki lounaalla esim. käyn lounaspaikoissa ymv.) ja siellä minut tunnetaan, eli uskoisin saavani hyvää palvelua vaikka yllättäen sisään syöksyisin, mutta minusta niin ei vain kuulu tehdä.
Usein olen vain varttia aiemmin soittanut " Maija Meikäläinen tässä hei, olisin tulossa syömään kohta sinne, onko vapaata pöytää --- hengelle?"
Eikä asiassa ole ollut mitään ongelmaa. Ja tosiaan aina saa " lempipöydistäni" jonkun, en muista että koskaan olisivat kaikki olleet varattuja samaan aikaan...! (Toki yleensä pöytävarauksen teen hyvissä ajoin;)
Vierailija:
muitakin kuin äiti-ihmisiä.
Vaikka äidit pääsääntöisesti hyväksyvät julki-imetyksen, moni muu " ryhmä" ei välttämättä hyväksy mm. vanhukset, ulkomalaiset.
Minä ja lapseni hyväksymme heidät joten jos he eivät hyväksy meitä, pysykööt kotioloissaan.
Eivät vanhukset hyväksy lantiofarkkuja, esiaviollista seksiä ja viinanjuontiakaan, mutta ketä se kiinnostaa? Kulttuuri muuttuu.
Vierailija:
ravintolapäällikkö sanoikin että parhain olisi jos laitettaisi lappu ovelle jossa kielletään imettävät :D
Joku muukin jo ehkä puuttunut tähän, en jaksanut lukea koko ketjua... mutta imettämisen kieltäminen julkisissa tiloissahan on nykyisin laitonta.
Ja olen sentään vuosia liikkunut paikoissa, joissa lapsiperheitä näkyy.
Itselläkin on isot rinnat, ja ihan hyvin ne pysyy piilossa imettäessä (myös ennen imetyspaitojen aikaa, nykyään mulla imetyspaitoja mutta kahden ekan lapsen aikaan ei ollut).
Avauksessa kiteytyi kaikki olennainen.
Ensinnäkin jos palvelu olisi hyvää, joku olisi jo ovelta OHJAAMASSA pöytään. Pöytiä ei tarvitsisi siirrellä jos henkilökunta VAIVAUTUISI NOTEERAAMAAN uudet asiakkaat. Ja niin edelleen.
Imettämisessä ei sinänsä ole mitään vastenmielistä, mutta itsekin halusin syöttää rauhassa, ja että vauva saa keskittyä syömiseen, eikä koko ajan kääntele päätään kolahduksia tms. ääniä kohti.
Minusta oli myöskin itsestään selvää, kun mentiin kylään tai meille tuli vieraita, mennä viereiseen huoneeseen, eikä vetästä kesken vierailijoiden ruokailun tissini esille.
en koe kuitenkaan imetystä vastenmielisenä. Se vaan on hyvä ja kohtelias tapa, ottaa toiset huomioon. Ja antaa vauvalle ruokarauha.
Itse en edes ottanut pientä imeväistä ravintolaan. Teki itselleen hyvää saada syödä joskus rauhassa.
niinkun monesti olen sanonut, MINULLA ei ole mitään imettämistä vastaan, mutta niinkun joku mainitsikin niin tarjoilija joutuu erittäin ikävään välikäteen.
oletteko koskaan ajatellut että kaikki on tullut melkein samoihin aikoihin ja alkaa ryysis, tottakai otan tilaukset ennen niistä pöydistä joihin uudet asiakkaat ovat menneet, sen jälkeen siivoan pöydät joista asiakkaat lähteneet. jos en näin tekisi, niin sitten tulisi marinaa kun ei oteta tilauksia vastaan.
että suosittelen ihan oikeesti miettimään muitakin kuin aina itteensä!
ja kyllä, on niitäkin jotka alkavat vaihtaan vaippaa ruokapöydässä, tästä käyn AINA sanomassa ja sen jälkeen tuleekin JÄLLEEN kaikki paska tarjoilijan niskaan kun oma koppa ei tajua mennä vessaan vaihtamaan vaippoja muksulle.
ja jos tarjoilija pyytää odottamaan sen aikaa kun siivoaa pöydän ja ohjaa sinne niiin kappas..se onkin jo täynnä vaikka pyydettiin odottamaan, ei paljon jaksa naurattaa kun aikuiset ihmiset ei tajua puhetta.
ja ei siihen pöytään mene kukaan jos se teille on luvattu,jos sinne joku ryntää sillä välin niin kyllä me tarjoilijat ohjataan tiskille vuoroa odottamaan. uskokaa jo!
terv. ap
Asiakkaat vaan häiritsee henkilökunnan ajanviettoa.
Ja ap, jos tuohon aloituksen tyyliin " pyydät" asiakkailta jotain, ei kannata ihmetellä, jos saat paskaa niskaasi. Sitä saa mitä tilaa.
Kerro, missä työskentelet, on hyvää mainosta.
Monet asiakkaat vaativat ylimaallista palvelua eikä kuitenkaan mikään kelpaa. Vedetään herneet nenään, jos kysytään onko kaikki ok vai tarvitsisiko tuoda jotain. Tai sitten valitetaan, kun tarjoilija ei seiso koko ajan yhden asiakkaan vieressä kyttäämässä josko tämä tarvitsisi jotain. Molemmissa tapauksissa asiakas valittaa huonosta palvelusta.
Silloin tällöin saa siivota vaippoja ruokapöydiltä. Usein vauvan kanssa asioiva ei ole yksin, joten miksei niitä vaunuja voisi hetkeksi jättää seuralaisen vahdittavaksi ja viedä se hemmetin vaippa roskiin haisemasta?
Imettämisestä vielä. Suurin osa imettävistä äideistä imettää hienovaraisesti ja huomaamattomasti, mutta sitten on oikeasti näitä, jotka lätkäisevät tissin pöytään keskellä salia.
Tarvitseeko enää lisätä, että onneksi en ole enää alalla? Ei tarvitse enää nöyristellä moukkien asiakkaiden edessä, jolle tarjoilija on alinta pohjasakkaa.
... julkisesti imettävät peräänkuuluttvat suvaitsevaisuutta, mutta smalla itse lynkkaavat kaikki, jotka koittavat pyytää edes siirtymään jonnekin sivummalle imettämään. Suurin osa siis sallisi imettämisen ravintolassa, mutta eivät pöydässä... ja tähän siis nämä suvaitsevaisuutta peräänkuuluttavat vastaava heti... EI KÄY. Eikö imettäjilläkin voisi olla hieman ymmärrystä näitä kohtaan, jotka eivät pidä siitä, että keskellä ravintolaa imetetään?
Itse en pystynyt imettämään edes kotona olohuoneessa, jos meillä oli vieraita... koin sen itselleni ja vauvalleni paremmaksi, että menin makuuhuoneeseen ja imetin siellä ihan rauhassa. Samoin meidän ollessa kylässä, imetin aina jossain toisessa huoneessa.
Ei olisi tullut pieneen mieleenkään lähteä johonkin hienoon ravintolaan imettämään... mutta toisaalta, eipä tullut pieneen mieleenkään lähteä parikuisen vauvan kanssa ravintolaan muutenkaan. Isommalla vauvalla käsittääkseni yleensä onkin sitten jo hieman selkeämpi ruokailurytmi ja sen voi etukäteen sitten suunnitella niin, ettei ravintolassa tarvii imettää.
Eikös se nyt sanota siinä imetysoppaassakin, että rauhallinen ympäristö pitää olla? Ravintola ei käsittääkseni ole rauhallinen... ja monessa ravintolassa on esimerkiksi siisti eteiskäytävä, johon varmaan voi viedä tuolin ja imettää siellä hieman sivummalla.