Suomalainen kateus - valaistumisia porvarismin ytimestä
Antti Manninen kirjoittaa tänään Anti-Manninen kolmunissaan Hesarissa suomalaisen kateuden uudesta saavutuksesta.
Häne kertoi tuttavalleen tapahtuneesta. Tuttava oli kalatiskillä ja häntä enn vuorossa ollut rouva osti kirjolohta, hintaan sisältyi fileeraus. Myyjä kysyi, haluaako rouva fileistä jäljelle jääneet ruodot ja pään. Ei halunnut. Tällöin Mannisen tuttava sanoi, että hänelle ne kyllä soppaan kelpaisivat, jos rouva ei niitä tahdo. Tähän tämä rouva oli sitten sanonut että ei käy, koska rouva on niistä maksanut, ne eivät kuulu muille. Mannisen tuttava tarjoitui maksamaan niistä sopivan summan. Tämäkään ei kelvannut rouvalle " Sittenhän niistä maksettaisiin kahteen kertaan" . Kirjolohen jämät jäivät kauppaan.
Olen samaa mieltä Mannisen kanssa - uskomatonta. Manninen muotoilee " Kateus vie kalanruodotkin" .
Minustä lisäksi tuntuu, että tässä paljastui se piilotellun mutta ah niin merkittävän porvarillisen kateuden ydin. Rouva ei voinut antaa ruotoja, koska hän olivat hänen, hän oli niistä maksanut. Ne eivät kuuluneet muille, sillä [b]muut eivät niitä olleet maksamalla ansainneet[/b]. Ei ansiottomia etuja, edes kalanruotoja kelleen.
Kommentit (99)
Vaikka kuinka suomi-hörhöt haluvat uskotella, ei täälläkään siirrytty alkusuomalaisesta impivaarasta suoraan kilpailevaan arkkinatalouteen, toinen maailmansota veden jakajana.
Kyllä se suljettu maalaisyhtesökin vaan oli jo paljon paljona iakisemmin kosketuksissa muuhun maailmaan ja siellä tapahtuviin kehityksiin. On ihan tutkittu juttu että sukonnolliset herätysliikkeet Suomessa, 1700-luvun puolelta alkaen nimenomaan ovat merkki modernisoitumisesta ja traditionaalisen yhteisön ja sen solidariteettien murtumisesta.
Kapitalistiselle rahataloudelle on oleellista, että sillä on käytettävissään vapaa yksilö, joka voidaan valjastaa palkkatyöläiseksi tarvituksi ajaksi, ilman että samalla ollaan suhteissa koko sukuun.
mun mielestäni kaikki roskisdyykkärit ja kirppariväki voivat elää kuinka haluavat mutta tarviiko sitä olla avautumassa joka paikassa siitä kuluttamisen kauheudesta. Jokainen euro joka on kulutuksesta pois on oikeasti jonkun työntekijän (yleensä pätkätyöläisen) taskusta pois. En itsekään ole mikään porvariyhteiskunnan fani mutta säännöt ovat ikävä kyllä nyt tälläiset.
Kuulostaa vähän samalta kuin taannoiset Vuotoksen altaan agitoijat: luontoarvot on ihan kivoja, mutta allas tuo työpaikkoja.
Mainitsematta jäi, että turismi tuo niitä Lappiin pysyvästi enemmän ja samoin sulta se, että kirpparitouhu synnyttää työpaikkoja, jos niitä osaa hyödyntää.
tai mun edustaman toiset huomioonottavan maailmankatsomuksen kanssa. Niskavuori edustaa mulle ahdasmielisyyttä jossa yksilön on taivuttava suvun tahtoon- ja tavallaan ymmärrän et joku on ymmärtänyt sen symboliksi siihen että itse joutuisi alistumaan muiden huomioonottamiseen. Vaikka tosi-asisiahan on että markkinatalouden ollessa kyseessä se niskavuoren emäntä on joku kasvoton ja kaukainen ja kaikki me täällä ollaan niitä alistuvia piikalikkoja ja miniöitä ja jotkut luulevat että jos vaan ajattelee omaa napaansa ja polkee heikompiaan niin sitten on niinkuin siellä emännän puolella.
No joo vähän monimutkaisesti muotoiltu...
terv. 90
Usein laitan huuto. netiin osta heti -myyntiin sentillä ja joku tarvitseva saa tulla hakemaan.
Mun mielestä ehjän tavaran kuskaaminen kaatikselle on aivan järkyytävä hirveää tuhlausta.
Vierailija:
Viiltelivät sen puukolla repaleiseksi, ettei kukaan muu voisi käyttää heidän hylkäämäänsä sohvaa koska hehän siitä olivat maksaneet...:-DDDD
väittelyä tarvita jos kykenee ajattelemaan muutakin kuin omaa etuaan. Se on ihan ihmisen sielun sivistyksessä ja yleensä kotikasvatuksen peruja.
Että omastaan voi antaa.
Se että nimittelee toisia dyykkareiksi ja miksikä milloinkin kertoo tasan pelosta- siitä että itse pelkää että jää jostain tärkeestä paitsi ja vaikken mikään freudilainen ole, niin yleensä kyseessä on se ettei ole saanut kokea turvaa ja rakkautta. Koska jokainen joka on saanut tarpeekseen tyurvaa ja rakkauttta osaa ottaa toiset huomioon ja antaa omastaan ilman ahdistusta.
Jokainen joka paasaa kulutuksen ja kapitalismin puolesta ja halveksuu toisia on pelkuri.
sellainen ihminen siis pelkää. ja pelko estää myötätunnon ja monta muutakin asiaa.
Enpä ole huomannut bisneksen siitä kärsivän, ei siellä jonoksi asti halvan pullan ostajia ole. Minusta siitä hyötyvät kaikki: ostajile halvempaa pullaa, myyjälle edes jotain katetta jätemaksujen sijaan ja maapallokin pelastuu.
Vierailija:
Kuinka moni enää haluaisi maksaa tuotteesta täyden hinnan, jos sulkemisaikaa odottamalla saa saman ilmaiseksi? Miettikää nyt vähän, elämme markkinataloudessa eikä missään kommariutopiassa, älkääkä takertuko niihin kalanruotoihin.
kun koko juttu perustuu sen vahvan ajan julman vallan näyttämiseen. Eli katso itse niskavuoret olet ymmärtänyt ne aika väärin nyt.
" kommariutopia" on niin kipeä aihe?
Lasketteko tarkkaan lahjojen ja tarjoilun vaihtosuhteen- vierailun hyödyn jne vai mitä?
Ai joo... käytte täällä av;lla ruikuttamassa siitä episkohtelusta jorta kommarit aiheuttaa teidän elämään antamalla vääriä, halpoja, tyhmiä lahjoja, pummaavat, ahmivat, riistävät teitä ja jos ei muuta niin puhuvat vääristä asioista
eikä yksilöllisyys ole automaattisesti sama kuin itsekkyys.
menee nyt markkinataloudella jyvät ja akanat sekaisin.
yhteisissä on varmasti ollut kaikenlaisia ihmisiä niinkuin on tämän päivän " yksilömaailmassakin" . Juttu onkin siinä oletko SINÄ se itsekäs paska vai et.
Voihan niitä hyvätuloisetkin hakea ( eu kasseja ) mutta kun ne ei halua, mutta ei halua sitä antaa köyhienkään tehdä. Eu kassit pitäisi sitten varmaan viskata kaatopaikalle mätänemään. Pääasia, että köyhä ei saa sellaista etua jota he itse ei halua. Kohta tulee kesä ja sitten alkaa vinkuminen lahjoista ja ruuista ja kuinka ne ei korreloi eskenään... Määmäämäää..
Vierailija:
" kommariutopia" on niin kipeä aihe?
Lasketteko tarkkaan lahjojen ja tarjoilun vaihtosuhteen- vierailun hyödyn jne vai mitä?Ai joo... käytte täällä av;lla ruikuttamassa siitä episkohtelusta jorta kommarit aiheuttaa teidän elämään antamalla vääriä, halpoja, tyhmiä lahjoja, pummaavat, ahmivat, riistävät teitä ja jos ei muuta niin puhuvat vääristä asioista
kun tarkemmin muistelen niin toisaan täällä ihmiset ruikuttavatkin joululahjoistaan, häälahjoistaan, kaikesta mahdollisesta.
Ehkä on ihan oikein että tää ihmiskunta kärventää itse itsensä universumin historiaan. Ei näin tyhmää eläinlajia tarvita mihinkään.
kalanruotoihin? Kel oikeus on omistaa perkeet kalan- se yksin päättäköön ken ansaitsee- vai ansaitseeko kukaan- armopalan. Hyvää yötä.
Kauppa vaan tuskin olisi suostunut tähän menettelyyn, vaan olisi mieluummin ottanut tuplamaksun. Tietysti olisihan rouva voinut antaa ne jämät ilmaiseksikin, mutta mikään ei siihen velvoita.
Vierailija:
Mannisen tuttava tarjoitui maksamaan niistä sopivan summan. Tämäkään ei kelvannut rouvalle " Sittenhän niistä maksettaisiin kahteen kertaan" . Kirjolohen jämät jäivät kauppaan..
Kuinka moni pitäisi menettelyäni suotavana?
Minusta on täysin käsittämätöntä että tää tyyppi ei halunnut luopua ruodosta ja päästä jota se itse halunnut. Mikä tekee ihmisestä tuollaisen?
kitkerällä, katkeralla ahneella ihmisellä on katkeran ja haneen ihmisen elämä; ja siitä puuttuu paljon arjen iloa, koska aina jollain on kuitenkin jotain enemmän, parempaa, halvemmalla. Jos tyydytys on suhteessa tilipussiin niin näinä aikoina sekin on usein uhattuna...
Jos taas saat ilosi asioiden jakamisesta muiden kanssa, antamisen ilosta ja muusta " vaaleanpunaisesta" ja " niskavuorelaisesta" - tavallinen arkikin on aika sydämellistä; täynnä huomaavaisuutta, hymyä, yllättäviä palveluksia jne.
jokainen valitsee itse. Onneksi on näitä hetkeen tarttuvia, ihania ihmisiäkin vielä vaikka kuinka paljon.
terv. niskavuoret katsonut