Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen kateus - valaistumisia porvarismin ytimestä

Vierailija
05.01.2008 |

Antti Manninen kirjoittaa tänään Anti-Manninen kolmunissaan Hesarissa suomalaisen kateuden uudesta saavutuksesta.

Häne kertoi tuttavalleen tapahtuneesta. Tuttava oli kalatiskillä ja häntä enn vuorossa ollut rouva osti kirjolohta, hintaan sisältyi fileeraus. Myyjä kysyi, haluaako rouva fileistä jäljelle jääneet ruodot ja pään. Ei halunnut. Tällöin Mannisen tuttava sanoi, että hänelle ne kyllä soppaan kelpaisivat, jos rouva ei niitä tahdo. Tähän tämä rouva oli sitten sanonut että ei käy, koska rouva on niistä maksanut, ne eivät kuulu muille. Mannisen tuttava tarjoitui maksamaan niistä sopivan summan. Tämäkään ei kelvannut rouvalle " Sittenhän niistä maksettaisiin kahteen kertaan" . Kirjolohen jämät jäivät kauppaan.

Olen samaa mieltä Mannisen kanssa - uskomatonta. Manninen muotoilee " Kateus vie kalanruodotkin" .

Minustä lisäksi tuntuu, että tässä paljastui se piilotellun mutta ah niin merkittävän porvarillisen kateuden ydin. Rouva ei voinut antaa ruotoja, koska hän olivat hänen, hän oli niistä maksanut. Ne eivät kuuluneet muille, sillä [b]muut eivät niitä olleet maksamalla ansainneet[/b]. Ei ansiottomia etuja, edes kalanruotoja kelleen.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tätsy ajoi kaupan etua, se haluaa että kauppa jatkossakin kannattaa.

Vierailija
42/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kauppa niillä kalanruodoilla teki? korkeintaan joutui laittamaan ne biorodeen jonka tyhjentäminen maksaa kaupalle. eli rouvan motiivi oli puhdas kateus. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto kärsii jo muutenkin roskista. Miksi lisätä niitä, kun joku voisi ne syödä pois?

Vierailija
44/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kerroin kuitenkin, koska en käsittänyt pointtia ja minusta koko asenne oli nolo. Näitä esimerkkejä on kymmeniä ja kymmeniä vuosien saatossa ja en voi käsittää niitä. Kauhean ahne on ja varakaskin, mutta hysteerinen, ettei kukaan hyödy mitään hänestä. On myös 100% varma, että kaikki muut ovat hirveän ilkeitä ja kateellisia, ja eivät ikinä auttaisi häntä missään asiassa. Eikä häntä kyllä kukaan ole koskaan hyödyttänyt enkä ihmettele syytä.

t: 41

Vierailija
45/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ruukataan ostaa siksi, että niistä saa maukkaan kalaliemen. Huomattavasti paremman kuin jostain paketista. Kokit valmistavat keittojen pohjat juuri keittämällä ruodot ja siivilöimällä liemen.

Eli tääkin kauppa todennäköisesti pakkasi ruodot ja myi ne sitten erikseen.

Vierailija
46/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli tääkin kauppa todennäköisesti pakkasi ruodot ja myi ne sitten erikseen.

Vierailija
47/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten olen onnistunut tässä yhteiskunnassa niin " kieroon" porukkaan, ettei mulla ja miehelläni ole koskaan ollut hankaluuksia saada talkooväkeä muuttoihin, remonttihommiin ym. tai lastenhoitajaa, häntä tarvittaessa tai ylipäänsä auttavia käsipareja jos jonkinlaiseen hommaan.

Ilmeisesti oma arvomaailmammekin on jossain määrin " nyrjähtänyt" , sillä lähdemme ilomielin mahdollisuuksien mukaan (siis, jollei meillä ole ennen pyyntöä ollut sovittua menoa, jota ei voi siirtää) auttamaan vastaavasti ystäviämme.

Meillä ON itsellämme monta lasta, eivätkä lapsetkaan ole olleet esteenä talkoisiin osallistumiselle. Maalaustalkoista 5- vuotiaskin voi nauttia aidosti, saadessaan maalata, tiskata, kuivata astioita, valmistaa aikuisen kanssa ruokaa, kattaa pöytää, kantaa talkooväelle juomaa, nauloja, pensseleitä, ym. työkaluja. Talkoissamme on usein perheellisiä ja yksi talkoohomma onkin lapsitalkoolaisten leikittäminen, jotta vanhempien käsiparit ovat vapaat talkoohommiin.

Itseasiassa parhaillaankin meillä on omien lasten lisäksi neljä kavereiden lasta yökylässä, kun vanhemmat lähtivät leffaan > mekin päästään sitten joskus taas kaksin jonnekin...

En kuitenkaan odota saavani vastapalveluksia, sillä olen huomannut saavani paljon jo pelkästään siitä, että itse annan: Hyvän mielen ja tarpeellisuuden tunteen. Ja olen myös havainnut, että takaisin saa paljon enemmän, kun itse pyyteettä antaa. KANNATTAIS KOKEILLA!

ps. sitäpaitsi vaikka veroja maksetaankin ja yhteiskunta " hoitaa" hommat NYT, on suuntaus politiikassakin (siis yhteiskunnan taholtakin) jo alkuperäisen esimerkin porvarillisen kateuden suuntaan. Summa summarum: kohta hoidamme itse omat vanhempamme tai jätämme hoitamatta, kolmas sektori paikkaa sitten sen mitä pystyy... (telkkarissa on hyvä mainos siitä vanhuksesta vanhainkodissa, joka odottaa puhelua, jota ei koskaan tule...)

Vierailija
48/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitti peräänkuuluttavansa entisaikain yhteisöllisyyttä, jossa huolehdittiin toisesta. Suomeksihan se tarkoittaa sitä että oletetaan että palkataan yksityisesti itse ne hoitajat tai sitten hoidetaan vapaaehtoistyönä.

" Passivoiviksi" tai " tehottomiksi" leimattujen julksista varoista kustannettujen palveluiden vastustaminen on porvarillisen kateusajattelun ydintä. Siinähän kaikki saavat samat edut eikä voi olla varma että se minä-minä saa parhaat palat.

Vierailija
49/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitäpaitsi: monet ihmiset osaavat taitavasti käyttää hyväkseen sitä, joka kiltisti ja pyytettömästi auttaa kunnes tämä masentuu " kiltteyssyndroomaan" .

Olisihan se täti voinut ne pahaiset ruodot antaa tai edes myydä, siitä olen samaa mieltä. Mutta eräiden kirjoitusten lässyttävä sävy ärsyttää, sitä ollaan mukamas niin paljon parempia ihmisiä kun mukamas ollaan niin pyyteettömiä. Vaan mistä löytyy lähimmäisenrakkaus jos esim joku deekuparantola yrittää muuttaa naapuriin, lasten leikkipaikan viereen?

Vierailija
50/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" Passivoiviksi" tai " tehottomiksi" leimattujen julksista varoista kustannettujen palveluiden vastustaminen on porvarillisen kateusajattelun ydintä. Siinähän kaikki saavat samat edut eikä voi olla varma että se minä-minä saa parhaat palat.

Vierailija
51/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiltelivät sen puukolla repaleiseksi, ettei kukaan muu voisi käyttää heidän hylkäämäänsä sohvaa koska hehän siitä olivat maksaneet...

:-DDDD

Vierailija
52/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni on jo ekologisesti täysin käsittämätöntä ensinnäkin heittää hyvää tavaraa roskiin ja toiseksi tuhota se niin, ettei sitä voi kukaan muu käyttää. Jos kerran ei halua toisen hyötyvän ilmaiseksi jostain, jonka on itse maksanut, niin onhan niitä kirppiksiä ja huutonettejä ja ties mitä, missä ne voi myydä ihan rahaa vastaan.

Vierailija
53/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani pyysi sitä itselleen, mutta en voinut antaa, koska olisi ollut epäreilua jos hän olis saanut sen ilmaiseksi tai halvemmalla, mitä siitä itse maksoin. Kieltäydyin siis antamasta ja heitin takin roskiin.

Vierailija
54/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hemmettei kuinka kuvottavien ihmisten kanssa täällä oikein hengailee.

Vierailija:

Tuttavani pyysi sitä itselleen, mutta en voinut antaa, koska olisi ollut epäreilua jos hän olis saanut sen ilmaiseksi tai halvemmalla, mitä siitä itse maksoin. Kieltäydyin siis antamasta ja heitin takin roskiin.

Vierailija
55/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olen mieheni kanssa viettämässä ravintolailtaa en kyllä halua siihen ketään ruikkaamaan viereen saanko sun pihvin jämät tähän dogibäkkiin. Ravintolat ovatkin tosi tarkkoja ettei niiden tiloihin tule pummeja kerjäämään.

Vierailija
56/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kalanruototäti ei pysty tuntemaan aitoa mielihyvää lainkaan - edes kahmimalla itselleen materiaa? Silloin ei voi luopua mistään kenenkään hyväksi, edes vaikka siitä ei olisi itselle kuluja tai haittaa. Sääliksi käy tuollaista ihmistä.

Vierailija
57/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa ottaa tietoisen terveysriskin ja pummii multa pihvinjämät ja annan, niin so what? ainoa, joka tästä ei taitaisi tykätä on itse ravintola.

Ja sama pätee ruokakaupassakin. Jos menen pyytämään kauppiaalta eilistä leipää tai niitä kalanruotoja tai mitä vaan mikä on menossa rodeen, niin veikkaan, etten saisi.

Vierailija
58/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(olen köyhä yh opiskelija). Kaveri kehuu vielä olevansa humaani ja vasemmistolais ideologian kannattaja ja hyväsydäminen ihminen... niin vissii joo..

Vierailija
59/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä vaan sillä hetkellä vitutti kaikki pummaajat, joita kaupunki on täynnä, ja piristääkseen päiväänsä päätti näpäyttää yhtä siipeily-yrittäjää. Bonuksena tuli vielä lehtijuttu :)

Vierailija
60/99 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ilmaiseksi halua antaa tuttaville, niin myykää. Tai lahjoittakaa Pelastusarmeijalle. Ihan älytöntä, mikä järki tuommoisessa on taustalla, kertokaa.