TH suositteli teinille abortin perumista
Teinityttöni tuli ehkäisystä huolimatta raskaaksi (tai no ehkäisy saattoi olla hieman huonosti hoidettu, on mun arvaukseni). Keskustelimme vaihtoehdoista ja olimme kaikki abortin kannalla. Asiasta on siis puhuttu tyttäreni, hänen poikaystävänsä, mieheni ja poikaystävän äidin kesken.
Tyttö meni sitten käymään koulun terkalla, joka alkoikin mainostaa teiniäitiyttä! Kuinka on ensikoteja, tukiverkkoja ja unikouluja... Kuinka esim. Anni Sinnemäkikin on teiniäiti.
Nyt tyttöni onkin sitten kahden vaiheilla. En tietenkään haluaisi painostaa aborttiin, mutta olen ehdottomasti sen kannalla. Tyttäreni oli heti alusta alkaen abortin kannalla ja oli suorastaan kauhuissaan ajatuksesta äitiydestä.
Kuinka TH voi tuolla tavalla alkaa taivutella tyttäreni päätä? Tässä on nyt pitkä viikonloppu edessä, kun keskustelemma asiasta.
Aion ottaa maanantaina yhteyttä terkkaan ja tarvittaessa hänen esimieheensä.
Kommentit (85)
Eikä opiskelijankaan asuminen ilmaista ole.
Ja ilman sosiaalista verkostoa opiskelu voi tosiaankin olla aika hankalaa, luennot kun saattavat olla 8-20 välillä milloin vain. Nuoren, varattoman ja kokemattoman yh:n, jonka perhe asuu toisella paikkakunnalla, ei välttämättä todellakaan ole mahdollista opiskella.
t. Yksi, joka löysi tämän ketjun vasta nyt
P.S. Minä olen opiskellut ja saanut kolme lasta samaan aikaan, mutta en ollut teini, vanhempani asuvat samalla paikkakunnalla ja minulla on mies, joka hoitaa lapsia ja käy töissä huolehtimassa elannosta
Vierailija:
Ei opiskelu ole sen rankempaa kuin töissäkäyminenkään. Itseasiassa paljon helpompaa.
Eiköhän jokaisessa yliopistokaupungissa ole ympäri vuorokauden toimivia hoitopaikkoja.
ja ovat mielestään kypsiä siihen, on oltava myös kypsyyttä kantaa vastuu uudesta ihmiselämästä. Kyse on aina ELÄMÄSTÄ, jonka joku katsoo oikeudekseen tuhota jo alkumetreillä.
ylioppilaskyläsäätiö, ainakin meillä Turussa. En tiedä miten muualla on asiat järjestetty. Kamala kun täytyy epätoivoissaan tarttua siihen pieneenkin mahdollisuuteen nussia pilkkua.
Kertoivat minulle vasta v16, en tiedä miksi. Mies on viisi vuotta vanhempi.
Pääsin seuraavana päivänä sydänääniä kuuntelemaan kun miehen oli lähdettävä toiselle paikkakunnalle.
Kylläpä valui kyyneleet tulevan mummin silmistä.
Eka lapsenlapsi nyt jo kuusi kun nämä pojatkin ovat innostuneet1
Oma tyttäreni opiskeli vauvan kanssa!Vierailija:
Mä olin 16 kun tulin raskaaksi (tosin suunnitellusti) ja 17, kun lapsi syntyi. Mulla on hyvä ammatti ja työ, oma koti (pankin osittain), kaksi lasta, ja mies (lasten isä). Ei se niin paha idea ole sitä lasta pitää, meillä menee oikein hyvin, jopa paljon paremmin kuin monilla muilla. Ja mun äiti EI ole hoitanut mun kumpaakaan lastani, kuin aivan satunnaisesti, eli 2-3krt/vuodessa 1-2 vrk. Ja esikoinen täyttää jo siis 8 vuotta. Rankkaa on välillä ollut, varsinkin aluksi, teiniäitinä kun kaikki tarvitsee tehdä VIELÄ paremmin kuin " aikuisten" äitien, paineet on kovat. Mutta miettikää, se ei todella maata kaada, meille paras asia mitä on tapahtunut!
Siis, mun mielestä hyvä ammatti on sellainen jolla elättää perheensä, kun on toinenkin tienaamassa. Mun mies on mua vanhempi, ja sai töitä heti lapsen synnyttyä(ja hällä oli ammatti, ja vähän työkokemustakin).
Pari kertaa käytiin sossussa kun olin vielä raskaana, ja mies oli työttömänä, koska muutettiin mun kotikaupunkiin. Meillä oli oma vuokra-asunto. Kun lapsi syntyi, olin vuoden kotona, jonka jälkeen opiskelin amk-tutkinnon, ja tein hiukan kyseenalaista työtä ohessa (viihdelinjat), ja sen jälkeen olen tehnyt töitä(oman alan) ja opiskellut, ja kaksi vuotta sitten toisen lapsenkin. Halusin vaan kertoa tämän, jotta saat vähän perspektiiviä tähän asiaan.
Mun äiti ei kovasti ole meitä tukenut(koskaan ei rahallisesti, eikä paljon hoitanutkaan), vaikka ennen lapsen syntymää puheet oli suuret. Mutta pärjätty ollaan, ja ollaan nykyään tosi onnellisiakin, ja siis melkein 9 vuotta miehen kans oltu.
aa alaa kuin aikaisempi tutkintoni. Teoriassa mun ei tarvitse edes paljoa uutta vaikeaa asiaa opiskella ja silti opinnot takkuavat, koska lapset sairastelevat tietysti juuri tenttien tai tutkielmien kannalta ratkaisevalla hetkellä. Mulla on tukenani sentään aviomies. Voin kuvitella miten vaikeaa olisi yh:na opiskella lukio-pohjalta vailla tekevaa aiempaa koulutusta!
kun ovat yksin ja nuoria ja lapsi ilman isää. Ehkä jotkut hakuavat jatka elämäänsä nuorina, opiskella, mennä bileisiin ja elää nuoruutta. Mitäpä siellä yliopistokylässä tekee 20v yh, jolla ei ole muuta sosiaalista verkostoa, kun kaikki muut opiskelijat bailaavat....
ap, tue lastasi, koska hän on nuori ja tarvitsee aikuisen hyväksyntää ja tukea päätöksessä. Abortti on varmasti hyvä ratkaisu.
Onko se niin vaikea myöntää, että ihmiset ovat erilaisia? Jotkut pystyvät opiskelemaan lastenhoidon ohella ja jotkut eivät. Ei se nyt ihmisestä sen parempaa tai huonompaa tee, mutta minulle opiskelut eivät ole tuottaneet ongelmia.
Minä opiskelen fysiikkaa eli en nyt kuitenkaan missään lääkiksessä ole, mutta kyllä ne jotkut sielläkin pärjäävät ihan yhtälailla.
jotka ajattelevat suunnilleen seuraavalla tavalla: " No kai mä voin sen beibin pitää kun jartsa käy duunis ja meiän mutsi ja fatsi helppii kyl mua ja kuiteski mä haluisin sen oman ihkubeibin ainaki vähän ajan pääst ni mixei vaiks nyt heti siis??!!? Ja sossust kun saa aina kuiteski massii et ei täs niinku sillee mitää hätää oo." .
Mutta ihmiselle, joka EI halua lasta, abortti on varmasti paras vaihtoehto. (Sori vaan kaikki mammat, mutta minä en halua lasta, mutta aion kyllä siitä huolimatta harrastaa seksiä elämäni aikana.)
Vierailija:
Koskaan en omaa lastani vaihtaisi pois. Ja olen iloinen, että kun itse olen teini niin oma äitini sanoi, että jos tulen raskaaksi hän tukee minua kaikella mahdollisella tavalla, ettei minun tarvitse omaa lastani tappaa. Normaalin empatiakyvyn omaava kun katuu sellaista päätöstä loppuelämänsä. (Paitsi " id" (Freud) joka ajaa omaa itsekästä etuaan nimenomaan itsepetoksen avulla.)
-Abortin valinnut, enkä vielä ainakaan kaduta.
Luulen että sinä kertonut tarpeeksi muista vaihtoehdoista vaan siitä mitä itse kannatat.
Toisilla on vain sellainen opiskelutyyli, että opiskelut sujuvat lapsista huolimatta ja toiset kaipaavat rauhallisempaa ympäristöä jotta pystyvät keskittymään.
Ja jos nyt opiskelusta puhutaan niin aika harva kuitenkaan edes haluaa/pääsee opiskelemaan lääkäriksi eli sinänsä lääkiksessä opiskelu on ehkä hieman huono esimerkki lasten rajoittavuudesta.
T: Teiniäiti (tai entinen teiniäiti)
-Mä olen niin tottunut moralisointiin, että olen ihan ihmeissäni kun kukaan ei sano mitään pahaa?!?! Eli ei ole teiniäidin osa ainakaan silloin teininä helppo. 20v. helpotti vähän. Ja nyt ollankin jo niin rupsahtanut, ettei kukaan katso kuin että ompas kiva mutsi silläX:llä:)
Vierailija:
Eiköhän jokaisessa yliopistokaupungissa ole ympäri vuorokauden toimivia hoitopaikkoja.
Vuorotyössä käsittääkseni työpäivä on yhdessä osassa. Jos opiskelijan eka luento on 8-10 ja vika 18-20, niin pitäisikö lapsen (vauvan?) olla kenties 12-13 tuntia hoidossa? Vai luuletkos, että lapsen voisi aamuksi viedä yhteen paikkaan hoitoon ja sitten illaksi toiseen paikkaan?
Voi argh, eiköhän sen nyt voisi koko ketju myöntää, että lapsen saaminen nuorena muuttaa elämää ja elämän mahdollisuuksia kovasti. Jotkut hyväksyvät tämän, kääntävät tilanteen jopa voitokseen ja pitävät lapsen. Jotkut eivät halua tällaista elämänmuutosta nuorena ja tekevät abortin.
Mitä kuuluu asiaan kertoa, että joku Sinnemäki on myös teiniäiti?
Ja tyttöhän itse oli abortin kannalla.
Tytöllä on oikeus päättää ilman, että ammattitaidoton th alkaa painostamaan.
Jos oma tyttöni tulee raskaaksi ja haluaa abortin, tulen tukemaan häntä, enkä painostamaan lapsen synnyttämiseen.
Se on niin helppo riekkua ja heittää ensimäinen kivi kun oma elämä on mennyt kaavojen mukaan. Varokaa vain, joskus saattaa nämä asiat tulla teille eteen ja joudutte miettimään mielipiteitänne uudestaan.
Aatelkaa, jospa se teidän Jumalanne vaikka kuoltuanne sanoo, että on synti tuomita ja kivittää ellei itse ole synnitön. Kipin kapin vain sinne helvettiin, vaikka luulitte olevanne niin hyviä.
Saattais se vähän vituttaa kun koko elämänsä olis tuominnut muita ja kiillottanut omaa kruunuaan ja sitten meniski taivaspaikka alta.