Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoanlaitosta vieraille - tärkeää hygienia-asiaa!!

Vierailija
13.11.2008 |

Minua kummastuttaa ja kauhistuttaa valtavasti mitä joissakin perheissä toimitaan heidän tehdessä tarjottavaa kylään kutsutuille vieraille.

Keitosta maistetaan esim. puukauhalla tai lusikalla ja sitten kyseinen puukauha tai lusikka laitetaan takaisin keitokseen ja sitten ruoka tarjolle ja syömään!!! Minua oksettaa alkaa syömään ruokaa, jota on näin valmistettu. Ties mitä muuta on tapahtunut ruoanvalmistuksen alkuvaiheessa, sellaista mitä en ole nähnyt... Ja ruokaa syö koko meidän perhe, lapset mukaan lukien!

Kuinka monet toimivat näin? En ymmärrä edes sitä, että äiti/isä syöttää omasta lusikasta ruokaa omalle lapselleen, saatikka sitä, että täten toimitaan myös vieraiden aikana....

Millaiset ihmiset toimivat näin tyhmästi??? Olen huomannut, että se ei ole esim. koulutuksesta kiinni... onko se lapsuudenkodin peruja vai mistä moinen käytös ja toiminta johtuu????

Hyvät ihmiset, jos olette ennen toimineet näin, lopetattehan sen heti? Kunnioitetaan yhdessä toisia ihmisiä ja heidän hyvinvointiaan ja huolehditaan hygieniasta. Kiitos!!!!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina luullut, että on itsestään selvyys sekoittaa ruokaa ainoastaan puhtailla välineillä. Eivät ne pöpöt varmaankaan vaarallisia ole, mutta huonoa käytöstä se likaisen lusikan käyttö kuitenkin on, jota ei välttämättä kannattaisi esim. lapsille opettaa.

Vierailija
42/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee mieli enää missään käydä ja koskea ja syödä mitään.

No voi hyvä jumala... Jättää sitten käymättä.

Johan saattaa ruoassa olla puoli mikrogrammaa kaverin sylkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha haa

Mä en koskaan pese käsiä kun olen käynyt vessassa

;)

Miettikää sitä kun avatte oven tai lykitte ostos kärryjä.

Eikö siis olisi kakille parhaaksi että pysytte vaan kotona.

Vierailija
44/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kovin usein laitan maistamislusikkaa takaisin soppaan - miksi niin tekisinkään, kun kerran olen jo maistanut. Pystyn hyvin arvioimaan kerrasta, minkä verran esim. suolaa tai vaikka chiliä tarvitaan lisää. Mutta tämä keskustelu kyllä osoittaa uskomatonta neuroottisuutta! Ei minua vaan yhtään haittaa, vaikka ruoassani olisi mikrogramma jonkun toisen sylkeä. On lautasella varmaan hänen bakteerejaankin ihan pelkästään sen jäljiltä, kun hän kattoi pöydän. Samoin ruokailuvälineissä.

Menette varmaan ihan palasiksi, kun tajuatte, että teissä kaikissa on kilokaupalla kuhisevia bakteereja? Sillä sehän on taivaan tosi.

Vierailija
45/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole bakteerikammoinen, mutta olisihan se ällöttävää syödä ruokaa, mihin joku toinen on kuljettanut nesteitään. En esim. juo mieheni kanssa samasta lasista, enkä tietenkään tartuta lapsiini streptokokki mutans -geeniä. Joka ei todellakaan vahvista mitään muuta kuin hampaiden reikiintymistä!

En ole aiemmin huomannutkaan kenenkään maistavan kauhalla/samalla lusikalla muille tarjottavaa ruokaa - täytyy varmaan alkaa tarkkailla, onko lähipiirissäni jotain noin tyhmää porukkaa!

Vierailija
46/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei mekään tietenkään jatkuvasti yhteisestä lasista juoda, mutta kyllä me on esim. baarissa tai isoissa kotijuhliss akäytetty ihan sujuvasti samoja lautasia ja juotu joskus yhteinen juoma yhdestä lasista. Meillä suudellaan sen verran ahkerasti että tuskin lautasen ja lasin välityksellä saa mitään sellaista mitä ei muutenkin saisi :)

Me kyllä omalle perheelle ruokaa laitettaessa maistellaan ahkerasti, ja yleensä mies omalla ja minä omalla lusikalla. Miten muuten voi tietää kaipaako ruoka lisää tujauksen pippuria vai timjamia, vai kenties tomaattipyrettä? Vieraille laitettavaa ruokaa maistellaan kyllä niin ettei se suussa käynyt lusikka mene sinne uudestaan ;)

Vierailija
47/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä suutelen mieheni kanssa, otan häneltä suihin, hän nuolee pimppiäni, niin ei nyt tulis mieleen alkaa jostain sopassa käyneestä lusikasta saivartelemaan...

Vierailija
48/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Keitettäessä kyllä joo karies ym pöpöt kuolee mutta räkä ei sillä häviä.)

Kun itse maistan ruokaa, otan sitä vähän lusikkaan, sitten syön ruoan lusikasta ja sillä selvä. En suinkaan niistä lusikkaan sen jälkeen ja sitten tiputa räkää keittoon.

Vierailija
49/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä suutelen mieheni kanssa, otan häneltä suihin, hän nuolee pimppiäni, niin ei nyt tulis mieleen alkaa jostain sopassa käyneestä lusikasta saivartelemaan...

Vierailija
50/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen koskee tiskirättiin ja ovenkahvoihin. Käsittämättömän ällöttävää. Sen takia on olemassa kertishanskoja!

Enkä kyllä kylässäkään syö salaatteja tai leipiä jos näen että ne tehdään pesemättömin käsin.

Ensin niistetään ja aivastetaan ja sitten voidellaan mulle leipä.

Vierailija
51/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim työpaikalla sen huomaa kuin vähän pesevät käsiään esim ruokailemaan ryhtyessään.

Minäkin pidän ihan perusasiana, että ruokaa maistetaan vain puhtaalla lusikalla.

Mulla on erikseen lautanen ja maistelulusikka keittoni ja kastikkeeni vieressä, että siihen kauhasta tipautan ja maistan tuleeko hyvää. En unissanikaan työntäisi soppaan uudestaan omassa suussani käynyttä lusikkaa.

Ihan perusasioita nämä mielestäni.

Vierailija
52/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin sairaan bakteerikammoisen mielestä tämä.. itsekin olen jo koulussa oppinut, että aina puhtaalla lusikalla maistetaan. Ja jotkut onnettomat sitten ihmettelevät miksei heidän esim. vaniljakastikkeensa onnistu, kun sylki pilkkoo tärkkelyksen. Saman olen huomannut vauvanruoissa, kun kertaalleen on syoty, jotenkin ruoka vetistyy hetken kuluttua. En minäkään vaikka sairaalloisen pöpökammoinen olekin, välttele esim. miehen kanssa yhteisiä välineitä. Mutta kun tuosta kariesbakteerin tarttumisesta on puhuttu paljon, en kyllä halua ottaa pienintäkään riskiä, että jonkun lapselle sen tartuttaisin. Onhan kerrottu, että kun siltä pienenä välttyy, ei se myöhemminkään pääse jylläämään, koska siihen mennessä ns. hyvät bakteerit ovat valloilla eikä karies enää pääse lisääntymään. Kertokaa asiantuntujat jos olen väärässä. Ovatko lasteni hampaat nyt lopun ikää paremmassa turvassa, kun ne eivät ole reikiintyneet vielä 6-8v ikään mennessä.

Vierailija
53/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin juoksettuu jos siihen menee sylkeä - ja jos kypsennän ruokaa vielä pitkän aikaa maistamisen jälkeen. Mutta. En koskaan ota likaisella (suussa käyneellä välineellä hilloa, silliä, tacokastiketta, kurkkusalaattia jne. siitä yksinkertaisesta syystä, että tällaiset ruoat pilaantuvat nopeasti syljen entsyymeistä. Olen kuullut tämän saman esimerkiksi kalakauppiaalta, jolle ihmettelin, miten kauan isoa sillipurkkia voi säilyttää. Se kuulemma säilyy pitkään avaamisen jälkeen, kunhan vain ei käytä likaisia välineitä.

Vierailija
54/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minun keittiössäni ei kosketa ruokaan samalla lusikalla mikä suuhun menee. Kädet pestään AINA kun omalta paikalta poistutaan ja siihen palataan ja muutenkin hygieniasta pidetään huolta. Tässä asiassa tarjolla on my way or highway ja sen teen selväksi jo työhaastattelussa. Jos ei perusjutut ole selvillä ennen kuin minulle töihin tulee niin varoituksia satelee ja lopulta potkut. Siinäpä haeskelee uutta työpaikkaa yhdestäkään keittiöstä kun semmoisella syyllä tulee irtisanotuksi.

Siinäpä tänne kirjoittelevat ruokalatyöntekijät miettivät että miksi ovat edelleen siellä koulun ruokalassa lusikoitaan uittamassa keitossa!

Ja ruokapaikkaan kannattaa sijoittaa, jos harvoin ulkona syö, ei mennä aina sinne rossoon missä on aina käyty, ei näissä perhepaikoissa olla niin tarkkoja annosten laadun suhteen, koska kukaan ei sitä varsinaiseksi työkseen valvo.

Koulutukseltani olen ravintolakokki, asemaani edennyt ihan kokemuksen perusteella (ja olen alle 30v) ja jopa pidetty pomo. Tervetuloa Ouluun syömään, meillä ei taudit leviä ainakaan minun vuoroni aikana...

Vierailija
55/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaniljakastikehan perustuu kananmunien saostumiseen. Tarkasti sanottuna rakenne luodaan proteiiniverkoston avulla, Että ei siinä mitään tärkkelyksiä tarvita!

Vierailija
56/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. likastava akateeminen

Vierailija
57/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan aina uuden lusikan kun maistan ruokaa. Sen sijaan oma lusikkani on joskus eksynyt lasten suuhun, lähinnä heidän toimestaan.

Vieraiden suhteen olen tarkka hygieniasta.

Mutta ihan totta ap, ei se ole niin vaarallista. Rentoudu vähän.

Vierailija
58/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä oulussa uskaltaa sitten syödä..siellä näet minäkin.. arvostan hygieenisyyttä.. ja tuolle yhdelle..tärkkelystä tai mitä sitten.. niin olen lukenut jostain pirkan palstalta.. väliäkö mikä nimi, syy vain oli se että tekijä maistaa lusikallaan.. Arvostan niitä jotka ajattelevat aivoillaan. Minulla oli miesystävä hiljattain.

Vierailija
59/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluruuantekijä.

Minulle on niin selkäytimeen iskostettu, että soppaa ei maistella omalla lusikalla. Ensimmäisen kerran kun maistan otan lusikalla, mutta jos toisen kerran joudun maistamaan otan ruuan kauhalla.

Mutta silloin kun minä kävin köksäpuolen kouluni olikin ruoka pääasia, nykyisin köksäpuolella tuntuu olevan tärkeintä että on idioottimaiset pitkähihaiset kokin vaatteet ja jokaisella hemmetin kalliit omat veitset. Sitten kun valmistutaan on myös hieno titteli tärkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä