Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoanlaitosta vieraille - tärkeää hygienia-asiaa!!

Vierailija
13.11.2008 |

Minua kummastuttaa ja kauhistuttaa valtavasti mitä joissakin perheissä toimitaan heidän tehdessä tarjottavaa kylään kutsutuille vieraille.

Keitosta maistetaan esim. puukauhalla tai lusikalla ja sitten kyseinen puukauha tai lusikka laitetaan takaisin keitokseen ja sitten ruoka tarjolle ja syömään!!! Minua oksettaa alkaa syömään ruokaa, jota on näin valmistettu. Ties mitä muuta on tapahtunut ruoanvalmistuksen alkuvaiheessa, sellaista mitä en ole nähnyt... Ja ruokaa syö koko meidän perhe, lapset mukaan lukien!

Kuinka monet toimivat näin? En ymmärrä edes sitä, että äiti/isä syöttää omasta lusikasta ruokaa omalle lapselleen, saatikka sitä, että täten toimitaan myös vieraiden aikana....

Millaiset ihmiset toimivat näin tyhmästi??? Olen huomannut, että se ei ole esim. koulutuksesta kiinni... onko se lapsuudenkodin peruja vai mistä moinen käytös ja toiminta johtuu????

Hyvät ihmiset, jos olette ennen toimineet näin, lopetattehan sen heti? Kunnioitetaan yhdessä toisia ihmisiä ja heidän hyvinvointiaan ja huolehditaan hygieniasta. Kiitos!!!!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tuon että sama lusikka käy välillä suussa ja menee takaisin soppaan vielä jollaintapaa ymmärrän.. tai ainakin periaatteellisesti, mutta tuo vouhottaminen, että esim. äiti antaa vaikka kakusta palan lapsen suuhun omalla (jo suussa käyneellä) lusikalla on kyll mielestäni aivan älytöntä! :D siis se lapsihan kuolee ihan muutamassa minuutissa siihen jos se syö samasta lusikasta isän/äidin/mummon/vaarin lusikasta .. eh :/

Vierailija
22/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin kerran junassa, ja joku aivasti. Voi sitä bakteerien vilskettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesen kyll huolellisesti kädet ja maistan aina puhtaalla lusikalla. Ja kun salaattia alan tekemään käytän käsidesiä käsipesun yhteydessä. Olisi tosi noloa jos vieraat saisivat mahansa kipeiksi meillä ruokaillessaan! Näillä käsillä nyt kuitenkin vaihdetaan kakkavaipat ja niistetään räkänokat. Omalle porukalle kun laitan sapuskaa niin normi käsipesut riittää mutta maistan kyllä puhtaalla lusikalla enkä koskaan anna lapselle omaa lusikkaani.

Vierailija
24/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rinnassa lusikalle sopiv pieni tasku, siinä kivasti kulkee maistelulusikka mukana :) ei taida kiireisillä kokeilla olla aikaa jatkuvasti hakea uusia lusikoita :) tietäsittepä vaan millanen kiire ravintoloissa on ja kuinka asiakkaita huijataan.

Vierailija
25/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä olen kuullut vaikka mitä tarinoita (tyyliin hampurilaispaikan pihvi tippuu lattialle, ei kun ylös ja sämpylän väliin ja asiakkaalle).... ja luulin itsekin ennen, että nämä kokkauskäytännöt ovat perusasioita, joita jokainen noudattaa, mutta totuus on iskenyt silmille. Meillä ei maistella ruokaa 5-6 kertaa, korkeintaan 1-2 kertaa ja joko otan uuden lusikan tai sitten huuhtelen sen kerran jo käytetyn.

Joku mainitse ne kokkiohjelmat, osa on tosiaankin ala-arvoisia hygienan kannalta.

Suukottelusta: Meillä ei kotona suukottele suulle kuin vanhemmat toisiaan, lapsia suukotetaan poskelle ja pidetään muuten hyvänä.

ap

Vierailija
26/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on asioita joita voi välttää ja asioita joita ei, mutta ennen kaikkea tässä on mun mielestä kyse TOISTEN KUNNIOITTAMISESTA. Minä ja monet muut ymmärrämme sen, te toiset taas ette.

Kyse on valinnoista. Fiksut kokit huuhtelevat maistelulusukkansa. Lusikan pesemiseen ei tarvita konetta, aina löytyy näitä saivartelijoita.

ap

Vierailija
27/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki syötä lastani samalla lusikalla millä olen itse syönyt, ja yritän kyllä huolehtia muutenkin perus hygieniasta..

Mutta varoituksen sana suulle ap: sun lapset tulee olemaan todella tautisia vanhempana kun ei saa mistään immuniteettia, kun ei voi tottua minkäänlaisiin bakteereihin...

itse kiitän vanhempiani siitä että en ole elänyt desinfioidulla pumpulipallolla, sillä en ole juuri koskaan kipeä, sitä haluan myös omalle lapselleni.. perus maalaisjärki näissäkin asioissa.

Suon toki jokaiselle ihmiselle omat tavat enkä niistä ala valittaa, mutta kannattaisiko sinunkin miettiä minkälaisen aiheen laitat ilmoille.. Tässä asiassa on varmaan yhtä monta milipidettä kun on ihmisiäkin maapallolla... _Annetaan jokaisen tehdä ruokansa ihan omalla tavallaan!

Kiitos, kyllä helpotti...

-kotiruoan ystävä :)

Vierailija
28/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et käy ravintoloissa syömässä, etkä varsinkaan anna lastesi syödä suurkeittiöiden tuotoksia... Tottakai hygienia on tärkeää, mutta käytännössä (kiireessä ja resurssipulassa) ei kaikki aina mene ihan oppikirjan mukaan.

T: kokki

P.S. Ravintola-alalla on yleisenä vitsinä lausahdus "Hups, se putos lattialle! No onneksi oli paperi alla..." Mieti sitten itse mitä se tarkoittaa ja mistä se on lähtöisin... ;)

Vierailija
29/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole bakteerikammoinen, mutta olisihan se ällöttävää syödä ruokaa, mihin joku toinen on kuljettanut nesteitään. En esim. juo mieheni kanssa samasta lasista, enkä tietenkään tartuta lapsiini streptokokki mutans -geeniä. Joka ei todellakaan vahvista mitään muuta kuin hampaiden reikiintymistä!

En ole aiemmin huomannutkaan kenenkään maistavan kauhalla/samalla lusikalla muille tarjottavaa ruokaa - täytyy varmaan alkaa tarkkailla, onko lähipiirissäni jotain noin tyhmää porukkaa!

Vierailija
30/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku alussa jo sanoi, että inho on "psykologista" eikä vain bakteereista johtuvaa ja sitähän se teillä monella taitaa olla.

Mutta tuohon vastustuskyvyn kehittymiseen liittyen olin ajatellut, että monet tutkimukset, joissa korostetaan, että liika hygienia ei ole hyväksi ihmislapsille, olisi myös jo levinnyt valtavirta-ajatteluun.

En itse usko alkuunkaan väitteitä, että ennen aikaan ei ollut allergioita lainkaan. Tämä on höhö höpöä, monet allergiset lapset taisivat vain kuihtua pois jo vauvaiässä, koska keinoja maitoallergioiden ja keliakioiden hoitamiseen ei vain ollut. Mutta yhtä totta on, että OSA nykyajan vastustuskyvyn puutteesta taitaa johtua liian hyvästä hygieniasta, jolloin luonnollinen vastusutskyky ei pääse kehittymään.

Meillä ei ehkä ollut teidän mittapuulla maailman hygienisin kasvuympäristö, mutta olen tästä ikikiitollinen, koska minua ei ällötä esim. käyttää samaa lasia oman perheenjäsenten kanssa tai jos lusikat menee sekaisin kotiväesn parissa.

Mutta voin matkustella mielin määrin enkä oikeastaan KOSKAAN ole kärsinyt minkäänlaisista turistiripuleista tai muista vaivoista. Toki tropiikissa noudatan niitä yleisiä ohjeita ruuan suhteen, mutta tasapainoni ei järky, jos bakteerikanta vähän vaihtuu. Ja muutenkin pidän itseäni melko terveenä aikuisena. En ole koskaan Euroopassa saanut minkäänlaista ruokamyrkytystä. Elämä näin on paljon helpompaa. Luulen, että osa vastustuskyvystä johtuu siitä, että saimme lapsina pussailla kotieläimiä, kokkailla itse, maistella eksoottisia ruokia jne.

Vierailija
31/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä teille sitä vastustuskykyä ja bakteereita ja viruksia. Mutta nehän ei haittaa mitään! Parempi vaan kun kaikki mentäisiin ruokapöytään likaisin käsin ja syötäisiin kaikki samalla lusikalla niin vaihtuisi bakteerit tehokkaasti eikä oltaisi ikinä enää kipeinä!

ei-ap

Mutta varoituksen sana suulle ap: sun lapset tulee olemaan todella tautisia vanhempana kun ei saa mistään immuniteettia, kun ei voi tottua minkäänlaisiin bakteereihin...

Vierailija
32/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttämällä samoja lusikoita ja syömällä toisten sylkeä????? Hei haloo!

En ole yli-bakteerikammoinen vaan ihan normaalia elämää elävä, mutta järkeä käyttävä.

ap

Vierailija
33/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastustuskyvystä piti lausumani. On todettu, että vähiten allergioita on niillä, jotka ovat lapsuutensa viettäneet maalla kotieläinten (lehmät, ei kissat) kanssa, koska niiltä saa "hyödyllisiä" bakteereja. Tosin itselläni ei ainakaan vielä ole mitään allergioita, mutta miehelläni useita+atopia, vaikka asunut lehmätilalla.

Vierailija
34/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se hyvä ettet ap näe mitä ravintoloiden keittiöissä tapahtuu ;). Tarkkaile jatkossa kiehuuko ruoka, jos kiehuu niin kyllä ne pöpöt kuolee. Muistelisin, et peräti 60 astetta riittää, sanokaa jos olen väärässä.

Vierailija
35/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Keitettäessä kyllä joo karies ym pöpöt kuolee mutta räkä ei sillä häviä.)

Jos mulla jäisi räkää lusikkaan niin en voisi kyllä syödä mitään lusikkaruokia, ajatelkaa nyt että kuolaisitte puoli lasillista ja sitten joisitte sen - yöks!

Vierailija
36/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistelee monta kertaa ruokaa kauhalla ja saman tien sekoittavat ruokaa sillä. Yökättävää.

Vierailija
37/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yli-bakteerikammoinen vaan ihan normaalia elämää elävä, mutta järkeä käyttävä.

Meille et olisi kyllä tervetullutkaan, et syömään etkä muutenkaan, niuhoista kapeakatseisista nipottajista en pidä, niistä saa vaan stressiä ja stressiin voi kuolla (toisin kuin ruokaan jossa on käynyt maistelulusikka...).

:-P

Vierailija
38/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan maistellut kesken ruuan valmistuksen... miksi pitäisi?

Vierailija
39/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä sentään voin juoda samasta lasista mieheni kanssa, vaihdammehan sylkeä muutenkin aika ahkeraan :P Ja taatusti enemmän kuin mitä juomalasista saa. Muiden laseista en juo, eivätkä he minun.

Mutta olen joskus vaikkapa kuumalla säällä antanut kaverin/sukulaisen hörpätä vettä pullostani jos heillä ei ole ollut omaa mukana.

Kamalaa, olen kävelevä bakteeripesäke ;)

Vierailija
40/59 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi YÖKS mitä jengiä Suomesta siis löytyy!!

Ja joo, en tosiaan ole hygieniaintoilija tms., ihan normaalibakteerisiedätykset saadaan varmasti, lapsillamme ei ole allergiaa eikä astmaa, eikä meillä juosta desinfiointiaineiden kanssa.

Mutta jotain perustapoja luulisi löytyvän ihmisiltä, ja tää on NIIN ÄLLÖÄ lukea täältä näitä paljastuksia, ja kelata sitten miten äklösti oikeesti varmaan omatkin tutut elää.

Ei tee mieli enää missään käydä ja koskea ja syödä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi