Miten joiltain syntyy näin vähän pyykkiä?!
Tuossa toisessa ketjussa joku sanoi, että kolme lasta ja pesee silti vain yhden pienen koneellisen pyykkiä viikossa. Miten se voi olla mahdollista? Vaikka meidän perhe käyttäisi koko viikon samoja vaatteita, tulisi enemmän kuin yksi pieni koneellinen. Meilläkin siis kolme lasta. Puhumattakaan, että joskus pitää pestä pyykeitä, lakanoita, ulkovaatteita ja esim. sadevaatteet kerran viikossa päiväkodin toivomuksesta. En ymmärrä, selittäkää joku.
Kommentit (78)
Täältä oikeasti olen vasta lukenut, että lakanat kuuluisi vaihtaa joka viikko. Ja tässä on vielä sulattelemista: pyyhkeet ja yökkärit vaihdetaan 2 vrk välein?? (3 krt/vko). Ihanko totta pikkulapsiltakin? Tarviiko niitä lapsia ihan oikeasti joka ilta liottaa, vai käytettäkö kylpypyyhettä vain kerran?
Ei ihmekään, että ilmasto lämpenee tuolla tahdilla. Eikö teillä yhtään hävetä? ja sitten taivastellaan, kuinka joku ilkeää ajaa katumaasturilla. menkää itteenne, tuollainen luonnontuhoaminen ei kiillota sädekehäänne!
Mulla ois tästä yksi teoria. AV:lla kirjoittelee paljon kotiäitejä, joiden täytyy jollakin tapaa koettaa tehdä itsestään tarpeellisia ja tavis-äitejä parempia. Voihan se päteminen tapahtua sitten vaikka pesemällä eivan liikaa pyykkiä. Tai sitten täällä kirjoittelee monen polven kotiäiteja. Ei meidän uraäiti lapsuudessa ainakaan pessyt lakanoita kuin kerran kuussa ja sillonkaan niitä ei silitetty. Ite olen koettanut tsempata, että 2-3 vko välein lakanat vaihdettaisiin. Mutta viikon kuluttua ne on kyllä vielä ihan puhtaat. Suihkussa käydään joka ilta juuri ennen nukkumaan menoa.
sitä, että kaikki pyykki pannaan samaan koneeseen.
a) ei ole mahdollista, että valkoinen pysyy valkoisena, jos pestään yhdessä mustan tai muun värillisen kanssa, vaikka tämä yhden koneen nainen niin väittääkin.
b) pesumerkkejä pitää noudattaa, jos sanotaan 60 astetta niin silloin kannattaa pestä 60 asteessa, eikä lyödä yhteen matalalämpöisten kanssa.
c) PÖLYPUNKIT eivät kuole alle 60 asteessa. Jos petivaatteet ja liinavaatteet pestään alhaisissa lämpötiloissa pölypunkit muhivat siellä edelleen.
d) jos on kolme pientä lasta eikö niille ikinä käy pissivahinkoja? Minulla on vain kaksi lasta, mutta pissipyykkiä pitää pestä aika lailla - ja se tosiaan HAISEE jos jätetään jonnekin viikoksi odottamaan.
e) Miehen pelikamat on niin kamalan hajuisia, etten ikinä laittaisi pikkulapsen vaatteita samaan koneeseen.
Ällöä on kun ei ole mitään alkeellisintakaan käsitystä pyykkihuollosta ja siitä miten vaatteet säilyvät parhaiten. JA epäekologista on tuhota vaatteensa väärällä pesutavalla.
kuin meillä, 5henkeä, pyykiä n 7 koneellista, yksi on kestovaipoissa. Mutta 1 koneellinen 3 lapsisessa perheessä ei vaan ole mahdollista paitsi siten että lapset on likaisissa.. enkä minäkään pese mitenkään liian usein pyyhkeitä tai lakanoita. Eikä ne vaatteet oikeasti peseydy jos se kone tungetaan niin täyteen kun vain ikinä saa.
Meillä pestään tosi vähän pyykkiä. Lapset ovat kotihoidossa, eivätkä isommat lapset enää sotke paljoa vaatteitaan. Kaikkia vaatteita ei siis todellakaan vaihdeta joka päivä. (Alusvaatteet tietysti, mutta niistä ei paljon pyykkiä tule.)
Silti meillä pestään joka viikko
vähintään 1 koneellinen vaaleita 40 asteessa,
1-2 koneellista tummia/mustia 40 asteessa,
2-3 koneellista lakanoita, pyyhkeitä, vauvan vaatteita ja muuta vastaavaa vaaleahkoa pyykkiä 60 asteessa
sekä kestovaippoja joka toinen päivä (eli 3-4 koneellista viikossa) 60 asteessa.
Lisäksi mies pesee omia urheilu- yms. vaatteitaan 3 koneellista viikossa 40 asteessa pikapesulla.
Tämä on ihan minimi! Joinakin viikkoina pyykkiä pestään huomattavasti enemmänkin. Etenkin kesällä kauniilla ilmalla, kun pyykin saa ulos kuivumaan, pesen monta koneellista päivässä mm. tyynyjä ja peitteitä, joita ei joka viikko tarvitse pestä.
pieni matto, kengät ja vaatteita sekä pyyhkeitä ja vielä lakanoitakin samassa koneessa ja kone niin täyteen sullottu ettei ne voineet puhdistua.
Tiedän tämän koska jouduin repimään ulos koneesta koska rouva oli ne unohtanut sinne koneeseen ja oli minun vuoro jo alkanut.
Koneen edessä oli sellainen vauvan kylpyamme ja se tuli kukkuralleen sitä tavaraa, voitte arvata sen hajun ja pyykin värin.
Näin samaisen rouvan laittavan pyykkiä koneeseen ja laittoi ruokalusikallisen pesuainetta täpötäyteen koneelliseen.
Ehkä tämä on se pesijä jota tässä ketjussa päivitellään tai hänen "siskonsa"
a) ei ole mahdollista, että valkoinen pysyy valkoisena, jos pestään yhdessä mustan tai muun värillisen kanssa, vaikka tämä yhden koneen nainen niin väittääkin.
b) pesumerkkejä pitää noudattaa, jos sanotaan 60 astetta niin silloin kannattaa pestä 60 asteessa, eikä lyödä yhteen matalalämpöisten kanssa.
c) PÖLYPUNKIT eivät kuole alle 60 asteessa. Jos petivaatteet ja liinavaatteet pestään alhaisissa lämpötiloissa pölypunkit muhivat siellä edelleen.
d) jos on kolme pientä lasta eikö niille ikinä käy pissivahinkoja? Minulla on vain kaksi lasta, mutta pissipyykkiä pitää pestä aika lailla - ja se tosiaan HAISEE jos jätetään jonnekin viikoksi odottamaan.
e) Miehen pelikamat on niin kamalan hajuisia, etten ikinä laittaisi pikkulapsen vaatteita samaan koneeseen.
Ällöä on kun ei ole mitään alkeellisintakaan käsitystä pyykkihuollosta ja siitä miten vaatteet säilyvät parhaiten. JA epäekologista on tuhota vaatteensa väärällä pesutavalla.
pölypunkkeja ei ole tutkimuksissa löytynytkään!!
pölypunkkeja tutkimuksiinsa. Muutaman näytteen sai (siis useiden vuosien aikana), ja kertoikin että pölypunkit on Suomessa kuolleet lähes sukupuuttoon.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=puutiainen…
Meillä (2 aikuista ja yksi 3 v. lapsi) pestään pyykkiä _yleensä_ 2-4 koneellista viikossa. Useimmiten menee 1 x hienopesu, 1 x vaaleat 40 astetta, 1 x jotain värillistä. 60 asteen pyykkiä pestään noin joka toinen viikko. Kaikki pyykki lajitellaan sekä värin että läpötilan mukaan, vain hienopesussa pestään vajaita koneellisia. Minulla on tarkka värisilmä, ja erotan tosi helposti jos ennen puhdas valkoinen vaate muuttuu pesussa toisen sävyiseksi valkoiseksi tms. Siksi lajittelen tarkasti. Silitän myös lähes kaikki vaatteet (paitsi alusvaatteet, sukat ym.), ja käytän ne kuivina kuivausrummussa 20 min viileäohjelmalla pesun jälkeen (poistaa irtonukkaa, pölyä ym).
Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin, muut silloin kun ne likaantuvat. Joskus siis vatteet menee vaihtoon päivän (tai vajaankin) käytön jälkeen, joskus käytetään useampi päivä (jos siis ei ala haista tai tule tahroja). Lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan parin viikon välein. Lapsen ulkoiluvaatteista vaan takki ja hanskat pitää pestä kerran viikossa, housut lähtee useimmiten puhtaaksi pelkällä pyyhkimisellä.
a Oli mahdollista tahi ei, meidän koneesta valkoinen tulee valkoisena.
b Eivätpä ole vaatteet menneet pilalle 40 asteessa.
c Et kai sentään oleta että sekä petivaatteet että muut pyykkimme mahtuisivat kerralla koneeseen? Olen jo useampaan kertaan sanonut, että pesen pyykkiä 1-2 koneellista viikossa. 2 koneellista joka toinen tai kolmas viikko, kun pesen petivaatteet. Petivaatteet pesen 60 asteessa.
d Olen jo kertonut, että lapsillamme tulee joskus öisiä pissavahinkoja. Sehän on sanomattakin selvää että silloin tulee enemmän pyykkiä. Joinakin viikkoina jopa 3 ellei 4kin koneellista. Sanon nyt vielä kerran; YLEENSÄ PESEN 1-2 KONEELLISTA VIIKOSSA! Jos pyykkiä tulee vain yhden koneellisen verran, pesen ne. Jos pyykkiä tulee kolme koneellista, pesen ne.
Minulla ei ole mitään tiettyä pyykkipäivää jolloin pesen vain ja ainoastaan yhden koneellisen vaikka pyykkiä olisi kolmen koneellisen verran. Pesen niin paljon kuin pyykkiä tulee, ja YLEENSÄ se on 1-2 konetta per viikko. Joko meni jakeluun?
e Tietääkseni et ole tunkenut miehesi haisevia pelikamoja meidän koneeseemme!
Ihan hyvin ovat vaatteemme säilyneet. Kuopuksella on paljon kahden isosisaren käyttämiä vaatteita, puhtaita ja kirkasvärisiä ovat. Vaikka sehän ei tietenkään ole mahdollista.. Yhtään vaatetta en kuitenkaan ole tuhonnut! Sori vaan. ap
Mitäs tykkäätte siitä, että mä pesen 1-2 koneellista pyykkiä päivässä. Kaksi lasta meillä. Mun mielestä toi on ihan liikaa, mutta minkäs teet kun sitä pyykkiä riittää.
Meidän jokaisen on pyykkimme pestävä, tuli sitä minkä verran tahansa. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Meillä muutama koneellinen viikossa. Kaksi pientä kotihoidossa olevaa lasta.
tai sitten sinä itse olet taikuri
jos valkoinen pysyy kaiken muun värin kanssa pestessä valkoisena.
Toinen mahdollisuus on, että silmäsi on tottunut "valkoiseen" siis väriin jota teillä pidetään valkoisena, mutta joka muusta ihmiskunnasta olisi harmahtava tai jotain muuta sameaa.
t oliko se nro 6, no kuitenkin se joka ei tuo miehensä pelikamoja teidän koneeseen ;)
jotka eivät päästä väriä pestessä.
On mullakin tuttavaperhe, joiden vaatteet on ihan priimaa ja YLLÄTYS x 5, niistä ei kuitenkaan saa kirpparilla mitään... koska ovat kaikkien muiden mielestä ihan mössöä.
Paha näistä sanoa kun ei olla toistemme tekstiilejä nähty :)
köyhänpuoleisia kun ollaan. Eikä muutenkaan viitsi kovin kalliita pikkuvaatteita ostaa kun ne kuitenkin mahtuu vain vähän aikaa. Ehjänä säilyneet toki kulkee isosisarelta pienemmälle. Minä itse en kotona tarvitse mitään juhlakamppeita, enkä mä koskaan täältä mihinkään pääse. Miehellä on töissä työvaatteet ja kotona mitä sattuu. Ja itse asiassa meillä ei juurikaan ole valkoisia vaatteita, muutamat sukat ja pari paitaa vain. Vauva-aikoina oli enemmänkin, ja nekin kyllä pysyivät valkoisina. Kai meidän kone sitten on joku taikuri! :) 2
Jos lapsi pissaaa jatkuvasti housuun niin miksi ihmeessä hänellä ei pidetä vaippaa?
mutta yöllä joskus vaippa valskaa. Meillä on kaksi vielä täysin vaipoissa ja kolmaskin käyttää yövaippaa. 2