Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joiltain syntyy näin vähän pyykkiä?!

Vierailija
13.11.2008 |

Tuossa toisessa ketjussa joku sanoi, että kolme lasta ja pesee silti vain yhden pienen koneellisen pyykkiä viikossa. Miten se voi olla mahdollista? Vaikka meidän perhe käyttäisi koko viikon samoja vaatteita, tulisi enemmän kuin yksi pieni koneellinen. Meilläkin siis kolme lasta. Puhumattakaan, että joskus pitää pestä pyykeitä, lakanoita, ulkovaatteita ja esim. sadevaatteet kerran viikossa päiväkodin toivomuksesta. En ymmärrä, selittäkää joku.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla on juuri noin. Vaatteet odottavat pesua aika kauan. Nyt en ole pessyt kolmeen viikkoon yhtään koneellista, koska ei ole ollut samanväristä pyykkiä edes puolta koneellista. Mulla tosin vähentää pyykkiä huomattavasti se, että töissä on firman puolesta vaatteet, jotka myös pestään siellä.

nyt on ihan sairasta :O

t. se toinen kaiken sekasin pesevä

ps. ei ole pyykit tunkkaisia + meillä ostetaan todella paljon vaatteita kirpparilta joten niissä ei ihan tuoretta ja haalistumatonta väriä ole muutenkaan.

Vierailija
22/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekologia ja lakatkaa pesemästä kuudessakympisä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asteittain tietenkin eli 30, 40 ja 60, mutta värien mukaan vain karkeasti: valkoiset ja mustat erikseen, muuten lähes kaikki sekaisin. Suurin osa on 40:ssa pestävää käyttövaatetta, 60:ssa pesen ainoastaan pyyhkeet, lakanat ja puuvillaiset alusvaatteet.

Meitä on kaksi henkeä, yh-äiti ja eskarilainen. Pesen _aina_ täysiä koneellisia. Ja meillä pyörii kone monta kertaa viikossa. En yksinkertaisesti tajua, miten jossain perheessä voi olla mahdollista pestä pyykkiä vain kerran viikossa.

Meidän pienessä kahden hengen perheessämme jo lakanoista ja pyyhkeistä tulee yksi koneellinen viikossa (lakanat vaihdetaan kerran viikossa, samoin kylpypyyhkeet, käsipyyhkeet pari kertaa viikossa)

Lisäksi normaaleista käyttövaatteista tulee pari koneellista viikossa: alusvaatteet, sukat ja paidat vaihdetaan päivittäin, farkkuja ym ei välttämättä joka päivä).

Tuohon lisäksi esim neuleiden pesu (joita en heitä tavallisen pyykin sekaan).

Omat ulkovaatteet pesetän pääsääntöisesti pesulassa, mutta lapsen ulkoiluvaatteita on pakko pestä - ainakin tähän aikaan vuodesta - ehkä kerran viikossa.

En käsitä en.

Vierailija
24/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllähän silloin lapsillakin on likaiset vaatteet. Kyllä mä pesen joka käytön jäljiltä esim leikki-ikäisen housut, sillä hän touhuaa hoidossa ja kotona paljon lattialla. Kyllä ne pesuun menee joka päivän jälkeen, vaikka molemmissa paikoissa lattioita ihan pestään :)

Tai sitten kone vaan survotaan niin täyteen ettei sinne mahtuisi enää nyrkkiäkään sekaan. Ei siellä mikään puhdistu.

Ja pyykin lajittelu oikeati kannattaa. Meille tulee kierrätettyjä vaatteita parista perheestä ja näkeehän niistä heti mitkä on pilalle pestyjä. Toisen perheen vaatteet on kaikki tunkkaisen värisiä ja toisen perheen vaatteissa on kirkkaat värit, Jokainenhan tietysti omasta mielestään tekee nuo asiat oikein :)

Vierailija
25/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 konetta pitää pyörittää päivän aikana. Minkäkokoinen perhe pesee niin paljon.

Meillä on 5 pientä lasta ja meillä pesään n joka toinen päivä joko 1 tai 2 konetta korkeintaan.

eihän elämässä mitään muuta olisikaan jos kokoajan olis pyykinpesua. Meillä laitetaan aina puhtaat vaatteet päälle kun lähdetään ihmistenilmoille.

Lapset kotihoidossa.

Vierailija
26/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nelihenkisessä perheessä pyörii pyykkikone about 6 krt/vk. Keväisin ja syksyisin tulee sitten pestyä lisäksi verhot, peitot, tyynyt, petarit, mattoja tms. harvemmin pestävää. Onhan kaikkien käsipyyhkeet ja keittiön pyyhkeet vaihdettava parin päivän välein, suihkupyyhkeet about joka toinen viikko, laudeliinat joka saunan jälkeen tms.

On meillä täällä töissäkin pari haisevaa likapossua. Vaatteita pidetään kauemmin kuin pari päivää ja hajusta päätellen ei peseydytä joka päivä, yöks!

Vierailija
27/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteessa, silloin lähtevät vasta kaikki tahrat (rasva, hiki...). Ja tutkimuksissa lian on todettu kuluttavan vaatetta enemmän kuin pesun!!!

Vierailija
28/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö minun sitten pyörittää koneessa viikon pyykit, olipa sitä sitten kuinka vähän tahansa? Siellä sitten iloisesti pyörisivät viidet alushousut ja sukat kera parin t-paidan...

Vierailija
29/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään meillä ei ole niin likaiset lattiat että joka päivä tarvis vaihtaa lasten housut. Minulla on nimittäin aikaa jopa siivoukseen toisinaan kun koko päivä ei mene pyykkikoneessa roikkumiseen. Toiseksi lapsillamme on kurakeleillä kuravaatteet. Ja kolmanneksi, minkäs teet jos lapset osaavat syödä siististi eivätkä paisko ruokia pitkin vaatteitaan. Pienimmän tosin vielä syötän.

Tietysti meillä pestään pyyhkeitä ja petivaatteita, mutta ei joka viikko. Miten se voi joillekin olla niin kova paikka jos joku toinen pääsee pyykin suhteen vähemmällä? Minä itse en voi käsittää miten jotkut joutuvat pesemään monta koneellista PÄIVÄSSÄ, mutta eipä mun tarvikaan. Eihän muitten elämät ja tavat ja tottumukset mulle kuulu. Nyt meillä on tilanne tämä, todnäk se tästä kuitenkin muuttuu kun lapset kasvavat. Ja olen todella tyytyväinen ettei koko aikani kulu pyykkien parissa, missä ihmeen välissä sitten ehtisimme esim. ulos tai yleensäkään mitään muuta?

Ja kertokaa nyt sitten montako koneellista per päivä/viikko mun pitäis pestä että olisin parempi ihminen? Alanko pyörittään vajaita/puolikkaita vaiko ihan tyhjiä koneellisia että kiintiö täyttyy? Vai käskenkö lapsia heittämään maidot paidalleen että saa enemmän pestävää?

Ja kyllä, niin ÄLLÖÄ kuin se onkin, en lajittele pyykkiä. Lasten paidat, bodyt, housut kaikki ja meidän paidat, sukat jopa pikkuhousut pyörivät sulassa sovussa keskenään. Jos on jotain erikoisempia materiaaleja, mieheni pesee käsin. Enimmäkseen meillä kuitenkin on ihan tavallisia perusvaatteita. Ja raikkaita ovat jokaisen pesun jälkeen.

Uskomatonta tämä touhu täällä taas kerran.. 2

Vierailija
30/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö minun sitten pyörittää koneessa viikon pyykit, olipa sitä sitten kuinka vähän tahansa? Siellä sitten iloisesti pyörisivät viidet alushousut ja sukat kera parin t-paidan...

Eli sinä siis heität roskiin "päivävaatteet" eli, pitkät housut, paidat, hameet. Ja liinavaatteita ja pyyhkeitä et käytä/vaihda/heität roskiin? Et taida juuri käydä kotisi ulkopuolella...?

Vierailija
31/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, niin ÄLLÖÄ kuin se onkin, en lajittele pyykkiä. Lasten paidat, bodyt, housut kaikki ja meidän paidat, sukat jopa pikkuhousut pyörivät sulassa sovussa keskenään.

Se on sitä, että ne lajitellaan väreittäin. Ei kenenkään mielestä ole ällöä jos lapsen paita on samassa pyykissä alushousujen kanssa :) jos teillä on kaikki samanvärisiä niin sittenhän tuo on ok.

Pyykkikoneessa ei muuten tarvitse roikkua. En ymmärrä miten se muka työllistää jotain niin älyttömästi... Onko joillain vielä joku avantomenetelmä käytössä? Konehan sen työn tekee :)

Vierailija
32/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin silloin pesin pyykkiä millon sattui. Jos isommalta perheeltä tulee pyykkiä viidet alushousut ja sukat ja pari paitaa niin joku mättää.

Vierailija
33/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. työssäkäyvä äiti, 2 koululaista

Vierailija
34/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa elämäntavassa tai millaiset ihmiset eivät vaihda vaatteitaan kuin kerran viikossa ja ovat silti puhtaita. Minun perheeni haisisi, jos pesisin noin vähän pyykkiä. Kyllä ulkoilu kurassa, syöminen tai askartelu lasten kanssa tuottaa likaisia vaatteita. Ovatko lapsenne erittäin rauhallisia, oppineet kuivaksi ilman yhtään vahinkoa, vesiväreilevät aina ilman suttua, eivät koskaan kaadu kuralätäkköön tai kaada maitomukiaan? Minä en vaan ymmärrä. En halua loukata, tämä on ihan vilpitöntä ihmettelyä.

Ensinnäkään meillä ei ole niin likaiset lattiat että joka päivä tarvis vaihtaa lasten housut. Minulla on nimittäin aikaa jopa siivoukseen toisinaan kun koko päivä ei mene pyykkikoneessa roikkumiseen. Toiseksi lapsillamme on kurakeleillä kuravaatteet. Ja kolmanneksi, minkäs teet jos lapset osaavat syödä siististi eivätkä paisko ruokia pitkin vaatteitaan. Pienimmän tosin vielä syötän.

Tietysti meillä pestään pyyhkeitä ja petivaatteita, mutta ei joka viikko. Miten se voi joillekin olla niin kova paikka jos joku toinen pääsee pyykin suhteen vähemmällä? Minä itse en voi käsittää miten jotkut joutuvat pesemään monta koneellista PÄIVÄSSÄ, mutta eipä mun tarvikaan. Eihän muitten elämät ja tavat ja tottumukset mulle kuulu. Nyt meillä on tilanne tämä, todnäk se tästä kuitenkin muuttuu kun lapset kasvavat. Ja olen todella tyytyväinen ettei koko aikani kulu pyykkien parissa, missä ihmeen välissä sitten ehtisimme esim. ulos tai yleensäkään mitään muuta?

Ja kertokaa nyt sitten montako koneellista per päivä/viikko mun pitäis pestä että olisin parempi ihminen? Alanko pyörittään vajaita/puolikkaita vaiko ihan tyhjiä koneellisia että kiintiö täyttyy? Vai käskenkö lapsia heittämään maidot paidalleen että saa enemmän pestävää?

Ja kyllä, niin ÄLLÖÄ kuin se onkin, en lajittele pyykkiä. Lasten paidat, bodyt, housut kaikki ja meidän paidat, sukat jopa pikkuhousut pyörivät sulassa sovussa keskenään. Jos on jotain erikoisempia materiaaleja, mieheni pesee käsin. Enimmäkseen meillä kuitenkin on ihan tavallisia perusvaatteita. Ja raikkaita ovat jokaisen pesun jälkeen.

Uskomatonta tämä touhu täällä taas kerran.. 2

Vierailija
35/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se pitää itse täyttää ja tyhjentää ja vieläpä laittaa pyykit kuivumaankin. Eikä sitä uskalla jättää yksinään pörisemään ja lähteä esim. ulos. Olen siis todella tyytyväinen että se 1-2 kertaa viikossa riittää meillä nyt toistaiseksi.

Tiedän kyllä mitä pyykin lajittelu on. Meillä vaan on niin outoja vaatteita ettei niistä lähde väriä. Valkoiset sukat tulee koneesta valkoisina, vaikka seassa onkin AINA mustaa. Ja punaista. Ja keltaista. Ja vaikka mitä..... 2

Vierailija
36/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pestä aikuisten vaatteet yhden tai kahden käyttökerran jälkeen. Tietenkin alushousut ja sukat vaihdetaan ja alimmainen paita, jos on hikoillut, mutta muut vaatteet voi tuulettaa, silittää polvirypyt pois ja laittaa henariin odottamaan seuraavaa käyttökertaa.

Lasten puseroihin ja housuihin tulleet tahrat voi puhdistaa pesemättä koko vaatetta. Pieni tahra hihansuussa ei todellakaan ole syys laittaa muuten puhdasta paitaa pesukoneeseen! Jos teillä on niin likaiset lattiat, että vaatteet pitää pestä niillä konttaamisen jälkeen, niin kuinka ihmeessä annat lapsen koskea lattiaa paljaalla kädellä?

Ja kuka hullu ajattelee ettei sukkia ja alushousuja voi pestä muun pyykin seassa, koska se on ällöä? Anna mun kaikki kestää...

Vierailija
37/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli keskimäärin koneellinen viikossa.

Usein menee siihen, että pesen kolme koneellista kolmen viikon välein. JOskus sit ku jaksan pesen lakanapyykkiä useampia koneellisia.

Mikä tässä on outoa?

Ennenvanhaan lakanat odotti vuoden, että ne pestään keväällä kaikki kerralla.

Nykyajan koneet tehokkaita, pesee, vaikka pyykki seisonutkin hieman.

Vierailija
38/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, on todella viikkoja jolloin en käy juuri muualla kuin töissä, saatan tehdä joskus 50-60h töitä viikossa. Käytän siis työmatkalla tuulipukua pyöräillessäni ja takin alla t-paitaa. Töissä on työvaatteet, joiden huollosta minun ei tarvitse huolehtia. Kaikki t-paitani eivät ole saman värisiä, joten todella voi mennä muutama viikko että koneellinen pyykkiä tulee täyteen. Minä kuitenkin haluan lajitella pyykkini. Kun käyn kodin ulkopuolella, käytän tietysti ihan tavallisia vaatteita, mutta en siltikään pese neuleita tai farkkuja yhden käytön jälkeen.

Mikä tässä on sairasta, voisitteko asiaa jo kommentoinet kertoa?

Vierailija
39/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on sairasta, voisitteko asiaa jo kommentoinet kertoa?

Samoin tuo pelastaa paljon, että sinulla on erikseen työvaatteet.

Täällä oletetaan automaattisesti, että kyse on vähintään 4-henkisen perheen pyykeistä :)

Vierailija
40/78 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui siitä kirjoittaneella olevan muutenkin ihan älytön määrä eri pyyhkeitä käytössä.

Minä asun yksin ja pesen 2-4 koneellista kuukaudessa, vähän riippuen vuodenajasta (talvivaatteet vie enemmän tilaa) ja muusta sotkemisesta. Pesen pyyhkeet, lakanat yms. yhdessä ja kaiken muun yhdessä. Jos vielä lajittelisin erikseen tummat ja vaaleat vaatteet joutuisin pesemään vajaita koneita, vaatteet loppuisivat kesken kun odottaisin että niitä kertyisi tarpeeksi.

Ja kyllä se minullakin vie pyykinpesu aikaa monta tuntia pyykkipäivänä. Joudun raahaamaan pyykkejä pyykkitupaan koneeseen, koneesta kuivaushuoneeseen ja kuivaushuoneesta takaisin asuntoon.

Käytän myös samoja sukkia pari päivää, samoin aluspaitojakin jos en ole hikoillut. Kotona vaihdan yleensä kotiasun päälle jolloin töissä/muualla käytettävät vaatteet ei pahemmin likaannu ja niitä voi pitää monta päivää. Enkä todellakaan haise niin kuin täällä vihjaillaan, suihkussa käyn usein ja hajuaistikin toimii. Heti kun vaate alkaa pikkaisenkin tuoksahtaa laitan sen pesuun. Kaikki eivät hikoile samalla lailla. Pienistä tahroista näkymättömissä kohdissa en välitä, isommista kylläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi