Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oireita kilpirauhasen vajaatoiminta sinulle aiheuttaa? Minä hermostun

Vierailija
27.01.2014 |

todella helposti, ihan mitättömistä asioista. Tiuskin ja tuntuu että yhtäkkiä vaan voimat ja hermot on loppu vaikka mitään kaoottista ei elämässäni edes ole. 

Vajaatoiminta todettiin viime kesänä eli lääkitystä vasta hiotaan kohdilleen ja haluaisin kuulla teiltä "konkareilta" oireista ja etenkin hermostuneisuudesta ja voimattomuuden tunteesta. Sanokaa että tämä on normaalia ja helpottaa kun lääkitys kohdallaan?

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:22"]oikeesti, kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sopii älyttömän monelle, vaikkei sairas oliskaan. ryhdistäytykää hyvät ihmiset, en voi uskoa, että suomessa on yhtäkkiä joku kilpirauhasvajaatoimintaepidemia. olishan se tietysti kiva saada lääke, joka yhtäkkiä laihduttais ja tekis ihmisestä kivan ja energisen.

älkää odotelko liikoja.

[/quote] Mikä se sellainen lääke on? Kerro toki meillekkin?

Vierailija
22/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva, joka syö kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkkeitä, laihtuu niiden avulla. Monilla ne 10 kiloa jää jumittamaan, vaikka lääkityskin kunnossa. Eikä niitä lääkkeitä voi syödä liikaa, jolloin ne laihduttaisivat. Joskus vahingossa ottanut hieman liikaa ja sellaiset oireet tulivat ettei toiste halua sitä erehdystä tehdä.

Se on niin helppo tuomita tietämättä asioista mitään. Jos sä laihduttaisit henkes kaupalla, se ei tarkoita sitä, että muutkin niin haluaisivat tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, olen räjähdä pois. mä olen ollut kilpirauhaskroonikko vuodesta 1984, todellakin on kokemusta, niin liika- kuin vajaatoiminnastakin.

Vierailija
24/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä te tiedätte, miksi lihotte? :)

rofl kops

Vierailija
25/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:52"]21, olen räjähdä pois. mä olen ollut kilpirauhaskroonikko vuodesta 1984, todellakin on kokemusta, niin liika- kuin vajaatoiminnastakin.

[/quote] Silti sulla ei ollut mitään järkevää sanottavaa tai neuvoa? AP

Vierailija
26/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 on 20

sori, etten oli ylipainoinen, mutta kilpirauhasvaivoista tiedän aika paljon!

Vierailija
27/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselkää niitä järkeviä neuvoja spesialisteilta, jos ei omakohtaiset POSITIIVISET kokemukset kelpaa!

Vierailija
28/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään mitään hyvää vinkkiä hiuksiin? Mun upea luonnonkihara on nyt sormen paksuinen, kuiva liru. D-vitamiinia,kalkkia ja monivitamiinia syön.

Vierailija
29/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:57"]kyselkää niitä järkeviä neuvoja spesialisteilta, jos ei omakohtaiset POSITIIVISET kokemukset kelpaa!

[/quote] ap nimenomaan halusi kokemuksia kiihtymisestä ja hermostuneisuudesta ja minä myös. 2

Vierailija
30/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kiihtynyt, en hermostunut, en lihava. toisin kuin kaikki muut keskuteluun osallistuvat

t. vajaatoimintainen.

Vierailija
31/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:07"]en ole kiihtynyt, en hermostunut, en lihava. toisin kuin kaikki muut keskuteluun osallistuvat

t. vajaatoimintainen.

[/quote] Good 4 you.

Vierailija
32/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eipä noi lääkkeet itsessään mitään laihduta, niiden tarkoitus on normalisoida aineenvaihduntaa ja tilanne, että painon pudotus yleensä olis mahdollista.

Vierailija
33/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eipä tässä nyt ensimmäisenä ole tosiaan mielessä se, että saisinpa nyt lääkkeet jotta laihtuisin. Olen kyllä valmis tekemään töitä sen laihtumisen eteen, nyt vaan tuntuu ihan turhalta tämä kaikki vaiva kun paino ei vaan putoa. Soitin äsken terveyskeskukseen ja sain ajan parin viikon päähän. Hoitaja sieltä näkikin jo, että samoja oireita on ollut jo vuosien ajan ja verikokeitakin otettu.

Kysyin hoitajalta siitä, että onko tosiaan niin että vain yksi verikoe merkitsee. Hän oli sitä mieltä, että verikokeen lisäksi lääkärin pitäisi ottaa huomioon potilaan oireet. Lisäksi mun kohdalla varmaan pitäisi huomioida sitäkin, että vajaatoimintaa on meidän suvussa.

Mulla on myös erilaisia tulehduksia olkapäissä ja paha jännetupintulehdus ainakin muutaman kerran vuodessa. Oon ihan tietoisesti kokeillut erilaisia muutoksia ruokavaliossa, jättänyt viljat, sokerit ja maitotuotteet pois.

Kiitos mielenkiintoisista linkeistä joita tänne oli laitettu, alankin heti käymään niitä läpi :)

Vierailija
34/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:57"]

Onko kenelläkään mitään hyvää vinkkiä hiuksiin? Mun upea luonnonkihara on nyt sormen paksuinen, kuiva liru. D-vitamiinia,kalkkia ja monivitamiinia syön.

[/quote]

Joo, kiitos vinkkejä tännekin.

Vierailija
35/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"TSH ei kuitenkaan kerro aina koko totuutta eikä sitä pitäisi ikinä pitää ainoana keinona määritellä potilaan sairauden kuvaa tai hormonihoidon annostusta. Potilas voi olla liika tai vajaatoiminnassa vaikka TSH-näyttäisi muuta. "

Lähde: http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/kilpirauhanen/laboratorioarvot-ja-diagnoosi/

Miksköhän sitten kaikki lääkärit vetoavat aina siihen, että kun siinä yhdessä verikokeessa nyt ei näy oikein mitään niin ei voi olla vajaatoimintaa. Oon kuullut näin myös muiden kokemuksien perusteella.

Onko täällä tietoa, kuinka vaarallista voi sitten olla jos syö niitä vajaatoimintaan tarkotettuja lääkkeitä jos siis vajaatoimintaa ei ole? Ajattelin vain, että olisiko mahdollista kokeilla lääkkeen avulla paraneeko olo vai ei. Ja miten nopeasti suunnilleen noiden lääkkeiden avulla pitäisi sitten huomata muutoksia?

Vierailija
36/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypilliseen tapaan tämäkin kilpirauhasketju täynnä luulosairaita, jotka googlettavat jotain täysin ympäripyöreitä yleisoireita ja sitten vetävät johtopäätöksen "Hei minullahan täytyy olla kilpirauhasen vajaatoiminta kun lihon ja hiuksiakin jää kampaan joskus ja talvella on kylmä". Järjenääni jo tuossa aiemmin yritti teitä ohjeistaa vähän järkeä käyttämään ja luulisi tosiaan suomessa olevan jonkinlaisen vajaatoimintaepidemian kun joka toinen vähäjärkinen luulee sairastavansa kilpirauhasen vajaatoimintaa yllämainitun kaltaisen oireilun takia. Tuo kilpirauhasliiton informaatio on muuten täyttä hölynpölyä ja sillä T3V:llä ei tee yhtään mitään kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnostiikassa.

Vierailija
37/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä aina näihin sairaus-keskusteluihin tulee porukkaa selittämään tota samaa luulosairaus-paasausta. Kuka tässä on ympäripyöreitä oireita googlannut?

Jos itse elää vuosia näiden oireiden kanssa, eikä mikään tunnu auttavan niin kai sitä nyt saa kysyä neuvoja täällä. Ja kai sitä nyt alkaa epäilemään ja miettimään, josko olisi jostakin sairaudesta kyse ja vieläpä jos saisi apua siihen.

Mua ärsyttää eniten ne kommentit "läskit haluu vaan laihtuu vajaatoiminta-lääkkeillä".. Entä jos se lihavuus johtuu tosiaan siitä vajaatoiminnasta? Eikä luulisi olevan teidän ongelma toisten sairaudet ja luulosairaudet.

Vierailija
38/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räjähtelin pahastikin ennen tyroksiinilääkityksen aloittamista. Samoin jatkuva aivosumu, päässälaskut ei onnistunut ja vauvan edellisestä ruokailusta ei ollut mitään muistikuvia, pulloista piti laskea oliko syönyt.

Nyt jo helpottaa 4kk lääkityksen aloittamisesta, huumorintaju palannut ( vieläkin olen vedätettävissä hölmöistä asioista), en suutu samalla tavalla ja saan hillittyä itseni, väsymyskin on poistunut. Paino on vielä samana +20kg, toivottavasti lähtee laskuun :)

Vierailija
39/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:13"]

Räjähtelin pahastikin ennen tyroksiinilääkityksen aloittamista. Samoin jatkuva aivosumu, päässälaskut ei onnistunut ja vauvan edellisestä ruokailusta ei ollut mitään muistikuvia, pulloista piti laskea oliko syönyt.

Nyt jo helpottaa 4kk lääkityksen aloittamisesta, huumorintaju palannut ( vieläkin olen vedätettävissä hölmöistä asioista), en suutu samalla tavalla ja saan hillittyä itseni, väsymyskin on poistunut. Paino on vielä samana +20kg, toivottavasti lähtee laskuun :)

[/quote]

Kiitos vastauksesta :) Hyvä että olet saanut lääkkeen, joka on noin selkeästi auttanut sua oireiden kanssa. Onko tuo ainut lääke jota oot siis kokeillut? Ajattelin vain, kun luin että niitä lääkkeitäkin on erilaisia ja kaikki eivät sovi kaikille. Mietin, että mitäköhän eroa niissä lääkkeissä on ja millä perusteella lääkäris sit niitä reseptejä kirjoittaa jos kaikilla potilailla kuitenkin suht samanlaisia ne oireet.. :)

Pitääkö sun muuten käydä jossain kontrolleissa tai verikokeissa jossain vaiheessa lääkkeiden aloituksen jälkeen?

Vierailija
40/123 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän tänä vuonna rakkaan vajaavaisen kilpirauhasteni kanssa 10-vuotisjuhlaa. :D

Sairastuin yläasteella. Olin todella masentunut, saamaton ja väsynyt. Nukuin tunneilla, aivot löivät kokeissa tyhjää ja olin todella itkualtis. Murrosiän piikkiin laitettiin, kunnes vuoden lääkärissä juoksemisen jälkeen eräs mieslääkäri kiinnitti huomiota kaulaani. Se oli turvonnut, kilpirauhastulehdus. Siitä jäi sitten vajaatoiminta. Ainiin, minulla oli todella huono tasapaino! Saatoin horjahdella vaikka seisoin paikallani. Yksi lääkäri testaili kaikkea outoa vastaanotolla, pisti minut kävelemään viivaa pitkin. Horjahtelin kuin känniläinen konsanaan. Tätä horjahtelua on vieläkin vaikka lääkitys on kohdillaan.

Arvot ovat ok, mutta olen edelleen väsynyt, iho on kalpean harmaa ja kuiva, hiukset ovat kuivat ja palelen. Minulta todettiin hetki sitten gastropareesi ja olen ottanut tyroksiinin aamuisin niin, että laitan sen kielen alle ja annan sulaa. Vatsalaukkuni siis toimii hyvin hitaasti eikä tyroksiini imeydy kunnolla.

Lihoin kymmenen kiloa kun tulehdus iski. Kilot lähtivät kasvisruokavaliolla, suosittelen kokeilemaan :) Myös liikunta auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi