Nyt sitten tehty tutkimus siitä että ulkona nukuttaminen EI OLE järkevää.
Olen aina ihmetellyt suomalaista tapaa nukuttaa lasta pihalla jopa pakkasella. Nyt onkin sitten tehty tutkimus joka ei suosita ulkona nukuttamista. Siitäs saitte mammat - hei, Arvo Ylppö suositteli asiaa 50-luvulla.... mitä muuta teette jota suositeltiin 50-luvulla ????
Kommentit (160)
Vaunulenkit ovat asia erikseen, mutta en ymmärrä, miksi vauva tumpataan toppavaatteisiin ja laitetaan kuistille tai parvekkeelle yksin nukkumaan. Minä säästän paljon mieluummin pukemisen vaivan ja nukutan vauvan makuuhuoneessa, jolloin myös pystyn seuraamaan, että kaikki on hyvin.
että argumentointisi on perseestä.
52
Yöuneni ovat huomattavasti paremmat jos olen käynyt kävelyllä/muuten reippailemassa ulkoilmassa. Jos olen ollut koko päivän sisällä, en saa unta ja heräilen.
vauvalle ei saa tehdä mitään, mitä et itse tekisi?
Ja toisekseen, kerro vielä ihmeessä miten sinä estätä oman vauvasi ulkona nukkumisen esim. ulkoillessa? JOs on useampi lapsi, niin niiden kanssa kun vietetään ulkona useita tunteja, ja pienet vauvat siinä usein samalla vetelee sikeitä. Kuinka estätä moisen hirveyden tapahtumasta, vai oletteko koko perhe 24/7 sisällä, ettei vauva vaan saisi raitista ilmaa?
koska siinä saa itsekin liikuntaa, mutta on jotenkin huvittavaa katsella kaupungissa lapsia parvekkeilla, kun ilmanlaatu ei takuulla joka paikassa ole mitenkään " raikas" .
tehnyt jo tutkimusta, niin sen tuloksia en ole missään nähnyt ja siinä hesarin jutussa todellakin sanottiin, että hän parhaillaan tutkii sitä.
Ja minä nukutin lapseni 10 kuukauden ikään pääosin ulkona. Hyvin nukkui ja oli terve. Lääkäreiden mielipiteissäkin on eroja, joten toinen pitkän linjan lastenlääkäri taas vastaavasti voi suositella ulkonanukuttamista.
Minun mielestäni oli hyvä juttu, ja lapselleni selvästi teki hyvää, joten en keksi mitään syytä olla nukuttamatta. Ja minusta oli ihanaa, kun vauvani sai raikasta ulkoilmaa ilman mitään vaunulenkkejä. Te, jotka täällä pää punaisena raivoatte ulkonanukuttamista vastaan, niin ettekö sitten ylipäänsä ulkoile vauvan kanssa? Tai jos ulkoilette, niin miksi se olisi jotenkin vähemmän epäterveellistä, kuin ulkona nukuttaminen? Samalla lailla se vauva siellä vaunuissa makaa, oli ne vaunut liikkeessä tai ei...
ja vielä tyhmempi, jos ei osaa vauvan herättyä tarkistaa onko ne kädet ja jalat lämpimät ja siitä päätellä onko ollut tarpeeksi päällä.
Vierailija:
Ihan varmasti jalat ja kädet jäätyvät. Niinhän käy aina ulkoana, jalat ja kädit jäätyvät vaikka olisi minkälaiset toppakengät ja kintaat ja vaikka liikut.
Siis kuka voi olla niin ääliö että ei tajua ? Ilmeisesti vielä joku
Enpä ole taas aikoihin typerämpää argumenttia kuullut! Onneksi kommentoija ei ilmeisesti asu lapissa, kuten minä ja lapseni. Me raukat joudumme hengittelemään tuota karmeaa, raakaa pakkasilmaa talvet pitkät koko ikämme. :O
Sillä olemmehan niin hulluja, että haluamme ulkoilla, vaikka pakkasta olisikin...
Kotimaa 27.12.2007
Suuri osa vauvoista nukkuu päiväunet ulkona talvella
Oulun yliopisto on alkanut tutkia lasten nukuttamista ulkona talvella. Terveystieteen maisteri Marjo Tourula selvittää sen terveysvaikutuksia.
Lasten ulkona nukuttaminen on ollut arkea suomalaisperheissä jo useita vuosikymmeniä. Tourulan mukaan aihetta ei ole kuitenkaan tutkittu Suomessa aiemmin tieteellisesti.
- Esimerkiksi Oulun alueella noin 95 prosenttia vanhemmista nukuttaa vauvansa ulkona. Sitä pidetään itsestään selvänä asiana. Vanhemmat arvioivat, että lapsi on ulkona nukuttujen unien jälkeen virkeämpi ja syö paremmin verrattaessa sisällä nukuttuihin päiväuniin, Marjo Tourula selvittää.
Tourula tutkii lasten nukuttamista väitöskirjaansa varten. Tutkija kertoo, että nukuttamisohjeet ovat muuttuneet vuosien varrella vain hieman. Hänen tavoitteenaan on päivittää hoito-ohjeet ja samalla hankkia monipuolista tietoa tästä hoitokäytännöstä.
STT
eli oman laiskuuden nojalla sitten teilataan raittiissa ulkoilmassa nukuttaminen.
Kyllä siellä ulkonakin voi käydä katsomassa lasta yhtäläillä kuin makkarissa. Ja meidän lapset nukkuneet ulkona todella tyytyväisinä ja hyvin.
Vierailija:
Vaunulenkit ovat asia erikseen, mutta en ymmärrä, miksi vauva tumpataan toppavaatteisiin ja laitetaan kuistille tai parvekkeelle yksin nukkumaan. Minä säästän paljon mieluummin pukemisen vaivan ja nukutan vauvan makuuhuoneessa, jolloin myös pystyn seuraamaan, että kaikki on hyvin.
ulkoilun raja on 10 miinusastetta. Sitä kylmempään ei saa mennä.
linkissä ollut vielä mitään TULOKSIA. Kerrottiin vain siitä, että mitä ja miksi hän on tutkimassa.
kuin vievät ulos.
Vierailija:
ulkoilun raja on 10 miinusastetta. Sitä kylmempään ei saa mennä.
negatiivista ulkona nukuttamisesta????
Vierailija:
Kotimaa 27.12.2007Suuri osa vauvoista nukkuu päiväunet ulkona talvella
Oulun yliopisto on alkanut tutkia lasten nukuttamista ulkona talvella. Terveystieteen maisteri Marjo Tourula selvittää sen terveysvaikutuksia.Lasten ulkona nukuttaminen on ollut arkea suomalaisperheissä jo useita vuosikymmeniä. Tourulan mukaan aihetta ei ole kuitenkaan tutkittu Suomessa aiemmin tieteellisesti.
- Esimerkiksi Oulun alueella noin 95 prosenttia vanhemmista nukuttaa vauvansa ulkona. Sitä pidetään itsestään selvänä asiana. Vanhemmat arvioivat, että lapsi on ulkona nukuttujen unien jälkeen virkeämpi ja syö paremmin verrattaessa sisällä nukuttuihin päiväuniin, Marjo Tourula selvittää.
Tourula tutkii lasten nukuttamista väitöskirjaansa varten. Tutkija kertoo, että nukuttamisohjeet ovat muuttuneet vuosien varrella vain hieman. Hänen tavoitteenaan on päivittää hoito-ohjeet ja samalla hankkia monipuolista tietoa tästä hoitokäytännöstä.
STT
Ei tulisi mieleenkään nukkua sisällä silloin, kun vauva nukkuu ulkona. En ole niin sinisilmäinen, että uskoisin vauvan olevan absoluuttisen turvassa yksin ulkona ilman valvontaa.
- 58
Vierailija:
eli oman laiskuuden nojalla sitten teilataan raittiissa ulkoilmassa nukuttaminen.Kyllä siellä ulkonakin voi käydä katsomassa lasta yhtäläillä kuin makkarissa. Ja meidän lapset nukkuneet ulkona todella tyytyväisinä ja hyvin.
Vierailija:
mitään tuloksia ei olemassakaan, koska tuota on vasta alettu tutkimaan!
" Tourula teki lasten aiheesta pro gradu -tutkielman Oulun yliopiston hoitotieteen ja terveyshallinnon laitokselle vuonna 1995. Nyt hän jatkaa tutkimuksia muun muassa mittaamalla niin sisällä kuin ulkona nukkuvien vauvojen ihon lämpötilaa. Viime talvena tutkimukseen osallistui Oulun läänin alueella 16 vauvaa, ja vähintään yhtä iso joukko olisi tarkoitus saada vapaaehtoisia myös tämän talven aikana.
- Nollakelin lämpötilatkin ovat tärkeitä, mutta tarkoitus on odotella myös pakkasia.
Ensimmäisiä tuloksia on luvassa ensi vuoden aikana."
Että terve vaan ap:lle joka höyryää omiaan...
eihän tuo nyt ole mikään syy teilata koko ulkonanukuttaminen haitalliseksi. Jos asia ei sulle sovi, niin pitääkö sen olla sopimatta muillekin?!?!? Haloo.
Vierailija:
Ei tulisi mieleenkään nukkua sisällä silloin, kun vauva nukkuu ulkona. En ole niin sinisilmäinen, että uskoisin vauvan olevan absoluuttisen turvassa yksin ulkona ilman valvontaa.- 58
Vierailija:
eli oman laiskuuden nojalla sitten teilataan raittiissa ulkoilmassa nukuttaminen.Kyllä siellä ulkonakin voi käydä katsomassa lasta yhtäläillä kuin makkarissa. Ja meidän lapset nukkuneet ulkona todella tyytyväisinä ja hyvin.
Vierailija:
että pelkäisin lapselleni jotain tapahtuvan, kun hän nukkuu lasitetulla kattoterassillamme itkuhälyttimen kera. Saatoin jopa saunoa samaan aikaan. Äitiydesät voi tehdä ihan millaista hiomosuorittamista ja vahtimista kuin vain haluaa. Tai sitten voi käyttää tervettä järkeä ja ottaa rennosti.
Ja kesäisin nukun puutarhakeinussa ja riippumatossa ja teltassa ja ties missä.
MÄ vaan en yleensä nuku pieniä päiväunia, jotka on oikein helppo ja mukava nukkua raittiissa ulkoilmassa.