Nyt sitten tehty tutkimus siitä että ulkona nukuttaminen EI OLE järkevää.
Olen aina ihmetellyt suomalaista tapaa nukuttaa lasta pihalla jopa pakkasella. Nyt onkin sitten tehty tutkimus joka ei suosita ulkona nukuttamista. Siitäs saitte mammat - hei, Arvo Ylppö suositteli asiaa 50-luvulla.... mitä muuta teette jota suositeltiin 50-luvulla ????
Kommentit (160)
Norjassa nukutetaan lapset myös ulkona. Siellä viedään myös päiväkoteihin lapsille omat vaunut johon hoitajat pakkaavat lapset. Huom! Myös lapset eivät vain vauvat nukkuvat ulkona.
Meillä kolmevuotias valitsee 99% päiväunipaikaksi vaunut. Tähän ikään mennessä on ollut kerran kuumetta. Ei muita sairauksia.
Sängyt on sellaisia puisia (muistaakseni) vaunujen koppaosan näköisiä. Kerran oli jossain lehdessä juttua päiväkodista ymv. sängyt oli ulkona rivissä ja isommatkin lapset nukkuivat niissä.
Vierailija:
pihamaalla kuusi tuntia! Vielä paranee. Milloin sitten olet niiden kanssa?
Isommaksi tultua päiväunien tarve yleensä vähenee, vai eikö teillä?
Silloin ei voi kotiäidiksi tituleerata, jos tiedät. Sitä kai tarkoitit?
t: se rauhallisten ja mukavien lasten äiti
Jos vauva ei kertakaikkiaan nuku sisällä, on kidutusta jättää ulkonanukuttaminen kokeilematta.
joka lapsillesi oli lähinnä ulkona nukkumista ja veit 9-kuisen hoitoon. Onnittelen, vuoden luuseriäiti löytyi!
Vierailija:
joka lapsillesi oli lähinnä ulkona nukkumista ja veit 9-kuisen hoitoon. Onnittelen, vuoden luuseriäiti löytyi!
Olet varmaan sitä mieltä, että kun lapsen saa, se pitää sössöttää ja ylihuolehtia pilalle? Et muuten kuulostaisi noin katkeralta.... Otan osaa!
, joka vastailee vai onko Suomessa näin paljon yksinkertaisia äitejä?!
laitapa tänne tutkimuksen tekijöiden nimet ja paikka, jossa tutkimus on tehty! Käyn sitten etsimässä sen tietokannasta, josta se arvatenkin löytyy ja sen perään myös yksityiskohtaiset tiedot, mitä todella on mitattu ja millä tavoin.
Jollain on tylsää omassa elämässään.
t: se kolmen äiti
Ehkä tällä (yhdellä?) arvostelijalla on parempaa tutkimustietoa esimerkiksi siitä, että kesken unien tai liian vähän nukkuva lapsi kehittyy paremmin kuin kunnon päiväunet nukkuva. Pääasiahan on se, että äiti leikkii lapsen kanssa mahdollisimman paljon päivällä unienkin kustannuksella ollakseen HYVÄ äiti (kuten tämä arvostelija itse...).
Meillä on kolme lasta myös, joista kaikki ovat nukkuneet ulkona (hyvin) kesät talvet eivätkä ole sairastelleet juuri koskaan, edes hoidossa ollessaan. Kaikki ovat kahteen ikävuoteen asti vetäneet melkoisen pitkiä unia ulkona ja olleet todella tyytyväisiä lapsia. Kaikki ovat kasvaneet hyvin kehittyneet muuten hyvin, johon niiden kuuluisien tutkimuksien mukaan saattaa vaikuttaa juuri riittävä määrä hyvää unta....
Ihme vaahtoamista!!:D Nauroin täysillä sun jutuille!
Kolmen äiti: Olen kanssasi samoilla linjoilla!;)
Mun lapsi nukkui 1v3kk asti päikkynsä pihalla, ja herran jestas, jopa -20 pakkasella!! nukkui pisimmillään neljä tuntia, kuitenkin vähintään kaksi. Kun taas sisällä nukkui korkeintaan 30min. Ja olisin tosiaan toivonut että olisi suostunut nukkumaan välillä sisälläkin, mutta kun ei niin ei!:) Ja tuosta vauvan totuttamisesta mihinkään on turha paasata.. Ei pikkuvauva vielä mihinkään totu, isompi vasta saattaa tottua(yli 6kk).
olen nukuttanut kuopusta ulkona, nukkui hyvin kelillä kuin kelillä, n. 1,5 vuotiaaksi nukkui päikkärit pihalla.
ei korvatulehduksia eikä muutakaan terveysongelmaa.
Esikoista ei nukutettu ulkona, kuin satunnaisesti
3 korvatulehdusta, (jotka liittuivät selkeästi remonttipölyyn) olivat peräjälkeen ja sen jälkeen ei ole ollut mitään erikoista.
Meidän perheessä ei ole ollut mitään eroa lasten terveydessä, kuopus on nukkunut paremmat, pitemmät päikkärit kuin esikoinen joka nukkui sisällä
Nyt molemmat nukkuvat sisällä.
Mutta jos lapsen panee heti hoitoon kun pystyy ja sitä ennen nukuttaa niin paljon kuin pystyy, niin kyllähän siinä äitiyden minimoi niin vähiin kuin mahdollista.
159
Vierailija:
Mutta jos lapsen panee heti hoitoon kun pystyy ja sitä ennen nukuttaa niin paljon kuin pystyy, niin kyllähän siinä äitiyden minimoi niin vähiin kuin mahdollista.159
mutta käytännössä kyllä. Jos lapsi koisaa pihalla koko päivän tai notkuu hoidossa, niin ei se teoreettinen äitiys paljon pääse rasittamaan.
Nukkuvat siellä hyvin, sisällä ehkä n 5min päitkiä, joka ei mielestäni vauvankaan kannalta ole niin hyvä kun vaikkapa 2-3h yhtenäiset unet.
Terveyteen ei ole ollut ainakaan huonoja vaikutuksia. Kaikilla kolmella normaalia vähemmän flunssia, tänä syksynä/talvenakaan ei yhtään. Kuopuksella 11kk ei yhtään flunssaa tms.
Joku tuossa puhui että kädet/jalat jäätyy. Ei palele asianmukaisilla varusteilla, villalapaset/sukat toppakintaiden alle, villapeitot/lampaantaljat ym. kehiin, mielikuvitusta käyttöön. Tieytsti lapsissa on myös eroja, toiset ovat viluisempia kuin toiset ja ei kannatta lasta pakolla nukuttaa ulkona jos ei onnistu. Mutta meillä voin sanoa että lapset ovat suorastaan nauttineet siitä. Ja kyllä, voisin kuvitella itseni myös takapihalle nukkumaan lämpimissä makuupusseissa topattuna jos se olisi mahdollista ;)
Vierailija:
Mutta jos lapsen panee heti hoitoon kun pystyy ja sitä ennen nukuttaa niin paljon kuin pystyy, niin kyllähän siinä äitiyden minimoi niin vähiin kuin mahdollista.159
jos lasta nukuttaa maksimaalisesti sen takia, että pääsee hoitamasta, niin ei se hyvästäkään ole.
Mutta alkupuolen kysymykselle miksen itse nuku ulkona: Ensinnäkin aikuisten sängyn vieminen parvekkeelle on hankalaa, toisekseen se veisi siellä hirveästi tilaa ja kolmannekseen en kehtaa, kun naapurit näkee suoraan meidän parvekkeelle. Joo, olen harkinnut tätä ihan vakavissani, kun joskus syksyllä olen nukkunut päiväunet kääriytyneenä peittoon puutarhatuolissa, mutta siinä on vähän hankala nukkua.