Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt sitten tehty tutkimus siitä että ulkona nukuttaminen EI OLE järkevää.

Vierailija
03.01.2008 |

Olen aina ihmetellyt suomalaista tapaa nukuttaa lasta pihalla jopa pakkasella. Nyt onkin sitten tehty tutkimus joka ei suosita ulkona nukuttamista. Siitäs saitte mammat - hei, Arvo Ylppö suositteli asiaa 50-luvulla.... mitä muuta teette jota suositeltiin 50-luvulla ????

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen nukkui vain liikkuvissa vaunuissa - nukkuikin suurimman osan päikkäreistään sisällä.

Tämä toinen nukkuu päikkärit kunnolla vaunuissa tai autossa. Nukkuu siis ulkona.

Tiesitkö että ihmiset, siis myös vauvat, ovat erilaisia.

Vierailija
142/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pari vuotta sitten joku höyrypää nappasi mukaansa pihalla vaunuissa nukkuneet kaksostytöt.

Onneksi heidät löydettiin lähimetsästä parin tunnin jälkeen.

Ja tämä tapahtui Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sinunkaan lapsesi ole yhtä kuin koko maailma ja universumin keskipiste ja normimalli...

Vierailija
144/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en uskaltanut. Tiesin, että alueellamme on rottia, oravia ja kerran pihassamme livahti lumikkokin. Silloin tällöin annoin lapsen nukkua pihalla, mutta istuin itse koko ajan vieressä. Usein lähdin kävelylle niin, että lapsi sai nukkua ulkona, mutta silloin minulle ei jäänyt yhtään aikaa lepoon.

Vierailija
145/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sanoohan sen nyt jo järkikin että purevan pakkasilman hengittäminen monta tuntia tekee sairaaksi, tai ainakin kurkun ja hengitystiet kipeiksi. Suomalaiset vaan selittää että ei siellä rattaissa ole kylmä... heh heh, ei varmaan joo. Miksi sitten vastasyntyneiden ulkoiluttaminen on ihan kokonaan kielletty vaikka pakkasta olisi vain vähän?

Koska vastasyntyneen lämmönsäätelyjärjestelmä on epäkehittynyt. Sanoohan tuon järkikin. Miksi ihmeessä niille muuten puettaisiin sisätiloihin hatut (usein myös kesäkuumilla) ja topataan untuvapeittoihin ja tiukkoihin kapaloihin. Onneksi minua ei nukuteta niin. =)

Vierailija
146/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ulkona nukkunut päiväunet kelillä kuin kelillä.

Vierailija:

Niin. Terkka sanoi mulle 1-vuotisneuvolassa että

tavallista huomattavasti terveempi lapsi. Siinä vaiheessa mm. antibioottikuureja nolla, samoin korvatulehduksia. Nukutin ulkona tosi harvoin ja pakkasilla tuskin koskaan. .

Vierailija
147/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että ei suosittele ulkona nukuttamista. Meillä ei ole kumpikaan lapsi nukkunut koskaan ulkona, muuta kuin jos ovat rattaisiin/vaunuihin nukahtaneet.

Muualla ei nukuteta ulkona koskaan.

Meidän lastenlääkäri, arvostettu hänkin, suositteli ulkona nukuttamista.

Vierailija
148/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vauvalle ei saa tehdä mitään, mitä et itse tekisi?

Ja toisekseen, kerro vielä ihmeessä miten sinä estätä oman vauvasi ulkona nukkumisen esim. ulkoillessa? JOs on useampi lapsi, niin niiden kanssa kun vietetään ulkona useita tunteja, ja pienet vauvat siinä usein samalla vetelee sikeitä. Kuinka estätä moisen hirveyden tapahtumasta, vai oletteko koko perhe 24/7 sisällä, ettei vauva vaan saisi raitista ilmaa?

Ei kun silloin vauva ulkoilee, eikä kylmä ilma silloin haittaa. =)

Vierailija
149/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei mikään ihme että suomalaiset on masentuneita, kun joka räntäpaskakelilläkin on pakko ulkoilla.

Vierailija
150/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nimenomaan viileässä nukkuu hyvin.

Vierailija:

Lapseni ulkoilevat päivittäin, kuten itsekin.

Yöuneni ovat huomattavasti paremmat jos olen käynyt kävelyllä/muuten reippailemassa ulkoilmassa. Jos olen ollut koko päivän sisällä, en saa unta ja heräilen. .

Vierailija
151/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapset nukkui 2-6 h tuntia ULKONA uniaan, sisällä korkeintaan tuon kaksi tuntia, joten arvatkaa missä nukkuivat, kun kerran olivat niin tyytyväisiä. Tuo kuusi tuntia oli mulla yläraja, silloin menin jo herättämään.

Raitis ilma ei voi koskaan olla pahaksi, onhan runsaan hapen todettu edistävän vitamiinien imeytymistäkin.

t: Kolmen äiti

Vierailija
152/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmalapsi esimerkiksi ei saa olla ulkona kovalla pakkasella. Ja useinhan se tauti muhii vaikka miten pitkään ennen varmaa diagnoosia. Tuo nyt on vaan tuollainen ihme päähänpinttymä, jota sitten hoetaan mantrana...

Vierailija
153/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttaa lapsia kuusi tuntia pihalla, ettei vaan tarvitse olla näiden kanssa!

Vierailija
154/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Astmalapsi esimerkiksi ei saa olla ulkona kovalla pakkasella. Ja useinhan se tauti muhii vaikka miten pitkään ennen varmaa diagnoosia. Tuo nyt on vaan tuollainen ihme päähänpinttymä, jota sitten hoetaan mantrana...

t. 145

Astmamantra alkaa tosiaan olla vähän kulunut, kaikki astmaiset kun eivät pakkasesta kärsi.

Vierailija
155/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nukuttaa lapsia kuusi tuntia pihalla, ettei vaan tarvitse olla näiden kanssa!

Harmittaako sua, että mulla on rauhalliset lapset?

t: 145, rauhallisuuden tyyssija itsekin

Vierailija
156/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voinut satavarmuudella tietää.

Vierailija
157/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihamaalla kuusi tuntia! Vielä paranee. Milloin sitten olet niiden kanssa?

Vierailija
158/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän molemmat lapset on nukkuneet ulkona niin kauan kuin suinkin ovat vaunuihin/rattaisiin mahtuneet (eli reilusti yli kaksivuotiaaksi). Kakkonen olisi varmaan nukkunut yötkin ulkona vauvana, uni tuli heti kun pääsi vaunuihin. Koska syntyi joulukuussa, ajoittain oli niin kovat pakkaset ettei voinut vauvaa laittaa ulos ja voi sitä itkua ja parkua kun ei nukkumisesta meinannut tulla mitään...

Lastentauteja meillä on alettu sairastella tarhaan menon jälkeen.

Tuosta lämpötila-asiasta, olen mitannut vaunukopasta lämpötilaa eikä se ole ikinä laskenut alle - 5:n asteen, vaikka olisi kovakin pakkanen... meidän lapsilla ei ole myöskään ikinä ollut kylmät kädet tai jalat ulkoa päiväunilta herättyään...

Mitään tieteellistä faktaa mulla ei ole osoittaa siitä onko ulkona nukkuminen hyväksi vai ei, mutta meillä lapset ovat ainakin siitä tykänneet ja näin ollen olen heitä ulkona nukuttanut.

Vierailija
159/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset nukkuivat ulkona yli vuoden ikäiseksi. Todella terveitä ovat kaikki. Kahdella nuorimmaisella (11- ja 5-vuotiaat) ei ole koskaan ollut yhtään korvatulehdusta eikä muitakaan tulehdussairauksia ja hyvin terveitä ovat nuo kolme isompaakin. Pienillä flunssilla on selvitty. Kuulun siihen joukkoon, joka uskoo raittiin ilman tekevän hyvää lapsille. Lapsethan ovat ihan lämpöisiä, kun heidät ulkoa unilta ottaa, vaikka pakkastakin olisi. Lapset pitää nimittäin pukea oikein, jos tätä ei joku vielä tiennyt.

Vierailija
160/160 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että vaunulenkillä vauva on valvonnassa.

Minä voisin kyllä nukuttaa vauvan parvekkeella, jos sinne ei porottaisi päivän kuumin aurinko, mutta esim. rivarin pihaan en jättäisi, ellen sitten itse istuisi ikkunan takana kahvilla tms.

Voihan sitä vauvaa valvoa, vaikka se nukkuisikin. Luuletko, että kukaan jättää valvomatta?

Tätä aurinkoa minäkin kritisoin, ei liian kuumalla vaunuihin läkähtymään, mutta tuskin sitä moni tekeekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi