Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi lapsen " täytyy" oppia luistelemaan tai hiihtämään?

Vierailija
03.01.2008 |

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peesaan morrea. Tykkään luistelusta ja harrastan sitä joka talvi vieläkin. Mutta ei se kyllä ole yleisesti ottaen yhtään sen mahtavampi tai erikoisesti parempi laji kuin vaikka pyöräily.

Vierailija
22/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi? Mereltä stadi näkyy paremmin kuin rannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä liikuntaa saa ihan kävellenkin ja maisemia katsastettua ihan noin muutenkin.

Oletko koskaan kuullut lumikävelystä? Se se vasta on hauska ja TEHOKAS laji!

Vierailija
24/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammojen sivistys taas hanskassa!

t. lappilainen

Vierailija
25/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni inhoaa luistelua ja hiihtoa. Itse tykkään tosi paljon ja ajattelen auttomaattisesti, että omatkin lapseni rakasuvat lajeihin. Mutta näinhän sen ei tarvitse olla. Haluan ainakin tarjota mahdollisuuden kokeilla lajeja. Muistan vieläkin, kun oli liikuntapäivä, jolloin aamupäivällä luisteltiin ja iltapäivällä hiihdettiin ja minä olin kipeä. Silloin tuli iso itku. Voisiko kivempaa koulupäivää olla olemassakaan.

Vierailija
26/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäivällä varpaat jäässä ja iltapäivällä räkä jäätyy nokan alle.

Vierailija
27/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä hämmästyn, miten fiksuja ihmisiä täältä löytyy.

Vierailija
28/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tuli ala- asteella liikunta kammo kaikista pakollisista talvi lajeista. Kun hiihdettiin niin olin AINA viimeinen koululla, kaverit oli jo aikoja sitten päässyt jo maaliin ja siitä kotio lähtemään. Aina sain yksin hiihtää kun opettaja aina kilpailutti. Kotona sitten tykkäsinkin hiihtää, ilman voitto pakkoa. Ja sitten se 4 kilometrin suksien ja luistimien kanto koululle kun muutenkin reppu täynnä kirjoja. Yläasteella ja amatsussa sitten lintsasin kaikki hiihto ja luistelu tunnit. Ala- asteen pakko liikunnan myötä menetin mielenkiintoni liikuntaa kohtaan moneksi vuodeksi, vasta vuosi sitten löysin liikunnan ilon ja kunnossa ollaan.

äiti vm 84

Vierailija
29/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mulla ainakin tuli ala- asteella liikunta kammo kaikista pakollisista talvi lajeista. Kun hiihdettiin niin olin AINA viimeinen koululla, kaverit oli jo aikoja sitten päässyt jo maaliin ja siitä kotio lähtemään. Aina sain yksin hiihtää kun opettaja aina kilpailutti. Kotona sitten tykkäsinkin hiihtää, ilman voitto pakkoa. Ja sitten se 4 kilometrin suksien ja luistimien kanto koululle kun muutenkin reppu täynnä kirjoja. Yläasteella ja amatsussa sitten lintsasin kaikki hiihto ja luistelu tunnit. Ala- asteen pakko liikunnan myötä menetin mielenkiintoni liikuntaa kohtaan moneksi vuodeksi, vasta vuosi sitten löysin liikunnan ilon ja kunnossa ollaan.

äiti vm 84

Vaatii koko systeemin romuttamista, että näistä päästään. Ei riitä että poistetaan hiihto, jäljelle jää uinti, juoksu, pesäpallo, suunnistus, lentopallo, koripallo, sähly ja mitä niitä nyt onkaan. Lisäksi lukeminen, laskeminen, maantieto, kuvis, musiikki... Aina on joku " huono" jolle sitten vahvuus on muualla. Mutta koska meillä ei syntyessään roiku lappua kaulassa vahvuuksistamme on hyvä, että lapsille annetaan mahdollisuus vähän kaikkeen. Ja kannustetaan vaikka alku olisikin hankalaa. Kaikilla meillä on " traumamme" . Ei niistä kannata elämää suurempaa asiaa tehdä ja opettaa samaa asennetta lapsille. Ihan oikeasti, monelleko esim. 4v lapselle on hiihto tai luistelu vastenmielistä?

Vierailija
30/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus av:lla (ja muuallakin) olen nähnyt keskusteltavan paljonkin koululiikunnan aiheuttamista vastemielisyyksistä koko liikuntaa kohtaan. Aina mainitaan luistelu ja hiihto (joskus myös uinti).

Tästä päästäänkin siihen, miksi nuorisomme EI LIIKU?

Vierailija
31/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

harrastettavia talvilajeja pitäisi osata. Polkupyörällä ajo on ihan eri asia.

Miten laiska pitää vanhemman olla, ettei tuon vertaa viitsi? Säästyypä lapsi ainakin monelta nololta tilanteelta tulevaisuudessa. Meillä piti koulussa hiihtää (pakko) yläasteen loppuun asti. Jos sanoi, ettei omista suksia, sitten mentiin kävellen se sama reitti, minkä muut hiihti. Aika ankeaa, voin vakuuttaa.

Eri asia tietysti on, jos ei ole lunta ja jäätä, joilla opettaa. Mutta uskon silti, että nämä ovat poikkeuksellisia talvia. Kyllä sitä lunta aina jossain vaiheessa tulee. Ainakin vielä.

Rahastakaan se ei voi olla kiinni. Meidän nelivuotiaan sukset ja luistimet esim. maksoivat yhteensä 25 euroa, urheiludivarista. Ja suksilla mennään jo toista talvea.

Vierailija
32/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko tämä katajainen kansakin astua uuteen aikaan, kun ei enää sitä luntakaan tunnu tulevan.

Vierailija
33/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvisodan takia.

Vierailija
34/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t ovat ylisuojelleet. Lapsi ei ole saanut juosta, hyppiä. Eikä ole oppinut hiihtämään tai luistelemaan. On mennyt sitten ihan eri tahtia kuin muut ja ollut muiden lasten silmissä kummajainen.

Vierailija
35/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle helpompi kun vähän ennakoidaan.

Vierailija
36/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvea vaan sattuu olemaan joitain hassuja viikkoja ja siitäkin kunnon hankea ehkä kuukausi, nippa nappa.

Tiedän myös monia, joille on taloudellisesti aikalainen rasite ostaa vaikkapa nyt yhtä tai kahta kertaa varten lapselle sukset ja monot. Talvi on ohi, ennen kuin kunnon hiihtotunteja ehtii pitämään ja seuraavana talvena vermeet ovat jo pienet.

Onneksi noita voi monilla paikkakunnilla vuokrata.

Vierailija:

Miten laiska pitää vanhemman olla, ettei tuon vertaa viitsi? Säästyypä lapsi ainakin monelta nololta tilanteelta tulevaisuudessa. Meillä piti koulussa hiihtää (pakko) yläasteen loppuun asti. Jos sanoi, ettei omista suksia, sitten mentiin kävellen se sama reitti, minkä muut hiihti. Aika ankeaa, voin vakuuttaa.

Eri asia tietysti on, jos ei ole lunta ja jäätä, joilla opettaa. Mutta uskon silti, että nämä ovat poikkeuksellisia talvia. Kyllä sitä lunta aina jossain vaiheessa tulee. Ainakin vielä.

Rahastakaan se ei voi olla kiinni. Meidän nelivuotiaan sukset ja luistimet esim. maksoivat yhteensä 25 euroa, urheiludivarista. Ja suksilla mennään jo toista talvea.

Viime talvena Helsingissä talvea kesti 1 kk. Saa nähdä, kuinka on tänä vuonna. Itse teen vuorotyötä, joten noita yhteisiä viikonloppuja on aika vähän, jolloin voisi miehen kanssa lapsia opettaa. Toistaiseksi on opetettu, minkä on keritty, mutta vähiin se on monena talvena jäänyt.

KOULUSSA ei enää taideta ainakaan Helvinskissä edes hiihtää, juuri em. syistä.

Vierailija
37/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla siitä ei koskaan tullut mitään, en kertakaikkiaan oppinut muuta kuin eteen päin ja taaksepäin luistelut, jarruttamisenkin kanssa oli vähän niin ja näin. Yläasteen luisteluohjelmat olivat yhtä kidutusta, piti esittää kaikki taitonsa opelle ja siitä sai pisteitä, mitä enemmän oli sirklausta ja nukkehyppyjä ja piruetteja sitä paremmat pisteet sai. Huh. Lukiossa valehtelin, ettei ole luistimia ja kävin kävelemässä.

Vierailija
38/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologinen ja aikaa säästävä siirtymistapa paikasta a paikkaan b. Itse pyöräilen kestä talvet työ- ja asiointimatkat, lapset myös " totutettu" samaan. Eivät he asiaa yhtää valita tai kyseenalaista.

Vierailija
39/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiihtää ja luistella. Käsky käy!

Vierailija
40/69 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä meillä ainakin poika 3 vee hiihtäisi, vaikkei lunta olekaan. Ei kukaan ole " pakottanut" , eikä hänen sitä ole " täytynyt" oppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi