Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haikaranpesä on epäreilu systeemi natsasaksan malliin

Vierailija
01.01.2008 |

Minusta on käsittämätöntä, että julkisessa terveydenhoidossa pidetään yllä näin epäreilua systeemiä. Terveet ja virheettömät synnyttäjät valikoidaan eri osastolle, ja heille tarjotaan monikertainen määrä valmennusta ja muuta informaatiota.



Miksi kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta? Tavallisella synnytys/lapsivuodeosastolla ja Haikaranpesässä on aivan eri meininki.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsevatko he jotenkin erityistä tukea? eivätkö kaikki muka selviydy itsenäisesti uudesta elämäntilanteesta jne.? *eitajuu* vai onko siellä tosiaan joku ekstrakiva amme, joka pitää ansaita? ei noista nettisivuistakaan kyllä selviä, MIKSI tuonne halutaan.

Vierailija
62/83 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli kuusi valmennuskertaa neuvolassa!



täällä jaetaan odottavat äidit lasketun ajan mukaan neljään ryhmään (syksyn, talven, kevään ja kesän äidit), ja jokaiselle ryhmälle vedetään noin 2 viikon välein yhtenä iltana viikossa valmennus.



aiheina oli mm. rentoutus, synnytys ja odotus, vastasyntyneen hoito, parisuhde muutoksessa.. jne..

ainut mutta on se, että osa kuuntelee valmennuksen rv16 ja toinen äiti rv32. veikkaan että rv32 se synnytys tuntuu jotenkin todellisemmalta.. ja osaa ehkä paneutua aiheeseen eri lailla..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vierailija - 01.01. 23:04 vastaa tähän viestiin (84/87)

siis miksi ihmiset haluavat tuonne natsasaksapaikkaan?

Tarvitsevatko he jotenkin erityistä tukea? eivätkö kaikki muka selviydy itsenäisesti uudesta elämäntilanteesta jne.? *eitajuu* vai onko siellä tosiaan joku ekstrakiva amme, joka pitää ansaita? ei noista nettisivuistakaan kyllä selviä, MIKSI tuonne halutaan."



Olet käsittänyt ihan väärin.



Siellä juuri ei anneta mitään erityistä tukea. Sinne menevät terveet ja pärjäävät perheet. Siellä on helpompi pitää muita sisaruksia mukana noiden hyvien huoneiden vuoksi esimerkiksi.



Mutta pääpointti on luomuhenkisyydessä. Ajatuksena on mahdollisimman luonnonmukainen synnytys ja alkutaivan lapselle. Sinne menee äidit, jotka eivät halua lääkkeellistä kivunhoitoa, istuskelevat ammeessa, laulavat synnytyslauluja ja synnyttävät jakkaralla. Sitä rataa. Kyllä siellä kipulääkettäkin saa, mutta henki on toinen kuin muualla.



Natsimeininki viitannee siihen, että luomuilu muistuttaa superäitiydestä, josta jollekin tuli sitten mieleen arjalaiset ihanteet, puhdas luonto you know;)



Vierailija
64/83 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä en edes kyllä tajua koko tätä keskustelua, toiset vaan pitää erilaisesta kun toiset. Jos joku haluaa mennä haikaranpesään synnyttään niin mitä sitten? Synnytyksen jälkeen oltiin aika omillamme mutta apua sai jos pyydettiin. Kukaan ei ollut " tuputtamassa" neuvoja. Musta oli ihan mukava paikka, eikä mitään pahaa sanottavaa. Ihan sama kun kysyttäis miks joku ostaa volvon kun ladallakin pääsee...

Vierailija
65/83 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: olinkohan 90

Vierailija
66/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinne menee äidit, jotka eivät halua lääkkeellistä kivunhoitoa, istuskelevat ammeessa, laulavat synnytyslauluja ja synnyttävät jakkaralla. Sitä rataa. Kyllä siellä kipulääkettäkin saa, mutta henki on toinen kuin muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


j..Jos joku haluaa mennä haikaranpesään synnyttään niin mitä sitten? .

Vierailija
68/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en päässyt haikaranpesään, mutta siihen oli selkeä syy, joka löytyy kriteereistä... ei jäänyt kaivelemaan yhtään =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun näin ei valitettavasti ole, niin Haikaranpesäkinkö pitäisi kokonaan lakkauttaa?

Pitäisikö Naistenklinikkakin lakkauttaa, kun siellä on parhaimmat mahdollisuudet esim. keskosien ja vastasyntyneiden tehohoitoon, ja muualla Suomessa oleville ei ole mahdollista näistä " etuoikeuksista nauttia" ?



Itse jos olisi riskisynnyttäjä, olisin onnellinen siitä tasosta mikä Suomessa on synnytysten hoitamisen ja vastasyntyneiden tehohoidossa, enkä itkisi minkään ammeiden perään.



P. s. Itsekään en saa ammeessa synnyttää, vaikka niin haluaisinkin, koska sain esikoisen jälkeen verenmyrkytyksen. Haikaranpesään pääsyä se ei kuitenkaan estä.

Vierailija
70/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen sitä niin, että saadaan vähän variaatiota näihin synnäreihin. Jos vastaavalle hoidolle on enemmän tarvetta, niin pitää sitten painostaa, että sairaaloissa mentäsiin siihen suuntaan. On hyvä, että uusia hoitolinjoja testaillaan ja kehitellaan. Voivat sitten muutkin sairaalat ottaa mallia.



Kävin itse synnyttämässä naikkarilla 05 ja 06 lapseni. Molemmilla kerroilla olimme perhehuoneessa. Esikoista pukertaessa sain synnytyshuoneen, jossa oli amme ja minulla oli vielä aikaa nauttiakkin siitä lystistä. Ammeeseen ei saa synnyttää, ei edes Haikaranpesässä. Kummallakin kerralla olen pyytämällä saanut kaikkia välineitä, mitä olen halunnut. Naikkarilla on ollut todella hyvä ja ammattitaitoinen henkilökunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleenkään ajatus, että joiltain otetaan Haikaranpesä pois kun itse ei siihen olisi mahdollisuutta VAAN että muiden oloja kehitettäisiin.

Vierailija
72/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulisi että myös seurattaisiin tarkemmin kuin tavallista raskautta?

Minulle ei kukaan maininnut että olisin riskisynnyttäjä. Painoindeksi oli 39.4 kun aloin odottamaan esikoista. Ja raskautta seurattiin ihan tavalliseen tapaan. Painosta ei missään vaiheessa valitettu. Ainoastaan sanottiin että olisi hyvä että painoa tulisi mahdollisimman vähän raskausaikana tai ei haittaa vaikka ei tulisi ollenkaan. rv 24 painoindeksi olikin 35.7 mutta nousi takaisin tuohon 39.4 raskauden loppu vaiheeseen mennessä.

Ultraus oli erittäin tarkka. Heitti 20g kiloista huolimatta. Molemmat synnytykset myös menneet hyvin.

Ihmettelen suuresti jos ylipainon takia käännytetään muualle!

Tosin itse en Harakan pesään hingu. Inhoan sairaaloita ja aion synnyttää kolmannenkin polikliinisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko siellä tullut ongelmia ylipainoisten synnyttäjien kanssa, vai miksi ovat tuon kriteerin lisänneet.

Ehkä tunku H-pesään on vain niin kova, että kriteereitä on ollut pakko tiukentaa.

Vierailija
74/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta vauva tulla rymistelikin jo viikoilla 35. Tämä oli mielestäni täysin ok. Olisin halunnut synnyttää jakkaralla, mutta minun piti olla sängyssä, koska vauva oli niin ennen aikainen. Tämäkin oli täysin hyväksyttävää.



Homma ei vain mennyt niin kuin halusin. Silti Kättärillä hoidettiin kaikki täysin asiallisesti ja päämääränä oli LAPSEN PARAS. Saimme erinomaista hoitoa ja kaikki tähtäsi siihen, että vauvalla on asiat kunnossa. Haikaranpesä jäi kokematta, mutta siihen oli tosi hyvät syyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäreilumpaa on se, jos lapsella onkin joku hätänä - suomen parhaat lasten spesialisit pääsee puolessa minuutissa paikalle! Jos lapsi kuolee huonomman hoidon takia kättärillä, se vasta epistä onkin.



Vierailija
76/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

101: Mullekaan ei riskeistä puhuttu, tavallisesti seurattiin ja sanottiin vain että pitää huoli ruokavaliosta. Ultrat jne onnistuivat täysin ja arvio painosta heitti 60g, samalla lailla voi heittää hoikemmallakin. Tiesin kyllä että jotain riskiä voi olla, mutta miksi niistä ei sitten puhuta?

Vierailija
77/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään mitään ekstraa, kuten esim. laittamaan tippaa. Sain sen käsityksen että Haikarapesän kätilöt saavat parempaa palkkaa kuin tav. kätilöt mutta eivät tee läheskää yhtä monipuolist työtä kuin tavallisella osastolla. Eli se syynä miksi sinne ei oteta riskisynnyttäjiä.

Vierailija
78/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin 3 viikkoa aikoinani Naistenklinikalla ja tapasin monta riskisynnyttäjää. Vaikka synnytys on maailman luonnollisin asia, se on myös lääketieteellisesti ottaen mahdollisesti hengenvaarallista lapselle ja äidille. Ei ole mitään järkeä listata mitä kaikkea menee pieleen, mutta se mahdollisuus on aina olemassa.



Nyt kun odotan toista, haluan taas Naistenklinikalle spesialistien ollessa saatavilla napin painalluksella jos tulee hätä.

Vierailija
79/83 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta terveet ja kauniit arjalaiset saisivat luomuilla haikarasnpesässä juuri niin paljon kuin haluavat, jos kaikki kättärin valmennukset olisivat avoimia kaikille ja minullekin tarjottaisiin mahdollisuus keskustella synnytyksestä etukäteen.



Onkohan niin, että kun Haikaranpesästä saadaan synnyttäjät kotiutettua aikaisemmin ja henkilökuntaa tarvitaan vähemmän, tästä säästyneet varat voidaan ohjata niihin vessoihin ja ammeisiin ja kursseihin? Onko joka osastolla oma budjetti? Aika hassua, jos näin on, koska HP valikoi niin tarkasti " asiakkaansa" -> tottahan pääsevät nopeammin kotiin jne.

Vierailija
80/83 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen synnyttänyt ja ihan hienosti kätilöt siellä osasivat infuusiokanyylit laittaa! Itse halusin sinne, koska valmennukset olivat todella hyvät ja pääsin tutustumaan kolmeen kätilöön (luentojen myötä)jo ennalta. Pahin pelkoni synnytyksessä oli, että henkilökemiat eivät natsaa tai saan huonoa kohtelua. Haikaranpesän kätilöt olivat TODELLA ihania ja ammattitaitoisia, eiköhän sinne valikoidu juuri ne edistyksellisimmät hoitajat. Siellä kaikki huoneet ovat perhehuoneita ja halusin mieheni ehdottomasti mukaan. Luomukivunlievitystä on tarjolla, mutta itse sain myös sen epiduraalin heti pyytäessäni.



Suosittelen lämpimästi Haikaranpesää. Sinne pyrin myös jatkossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi