Haikaranpesä on epäreilu systeemi natsasaksan malliin
Minusta on käsittämätöntä, että julkisessa terveydenhoidossa pidetään yllä näin epäreilua systeemiä. Terveet ja virheettömät synnyttäjät valikoidaan eri osastolle, ja heille tarjotaan monikertainen määrä valmennusta ja muuta informaatiota.
Miksi kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta? Tavallisella synnytys/lapsivuodeosastolla ja Haikaranpesässä on aivan eri meininki.
Kommentit (83)
mutta vauva päättää syntyä rv 42+1.
Mikä on Haikaranpesä?
Haikaranpesä on Kätilöopiston sairaalassa toimiva synnytysyksikkö, jonka tavoitteena on hoitaa asiakkaita yksilöllisesti sekä tukea koko perhettä uuden elämän alkumetreillä. Haikaranpesässä on 4 synnytyshuonetta ja perhehuoneita. Haikaranpesään tulevat synnyttäjät ovat perusterveitä naisia, joiden raskaus on sujunut normaalisti (kts. Kriteerit). Perheet hakeutuvat itse Haikaranpesään ilmoittautumalla toisen seulontaultraäänen jälkeen. Ilmoittautuminen tapahtuu keskiviikkoisin klo 8-13 puh. (09) 471 65366.
Sairaalan vuorokausimaksu on 26e / vrk, perhehuoneessa olevat maksavat 52e / vrk.
Minä olisin täyttänyt kriteerit molemmissa aiemmissa raskauksissa ja silti halusin ehdottomasti synnyttää naistenklinikalla. Onneksi, sillä olisi toiselle mukulalle voinut käydä muuten huonosti. Nyt kolmatta odottaessa en sitten tietysti enää tuon kakkosen takia primaluokkaa olekaan.
Riskisynnyttäjät, miksi edes haluisitte synnyttämään paikkaan, jossa teidän tarpeita ei voida ottaa kunnolla huomioon eikä teitä voida hoitaa niin hyvin kuin teidän ja vauvan turvallisuuden kannalta on tarpeen? Onko ne " hienommat" huoneet tärkeämpää kuin oma ja lapsen terveys?
Eli hätäsektioon pääsee heti jne. jos tarve vaatii.
Itse ilmoittauduin kummallakin kerralla haikaranpesään, mutta en sitten mennyt kunvalmennuksissa korostettiin liikaa altaita ja asentoja ja lääkkeettömyyttä ja en ole kiinnostunut kovin paljon temppuilemaan vaan haluan epiduraalin ja homman pois alta.
Meillä oli isot perhehuoneet kummallakin kerralla tavallisella osastolla.
Itse sairastuin reumaan ekan raskauden jälkeen. Sairauden oireet ovat olleet lievät ja myöhempien raskauksien aikana olen ollut hyvinvoiva ja ilman lääkkeitä. Perussairaudellani ei ole ollut mitään vaikutusta raskaudenkulkuun tai synnytykseen. Silti en täytä haikaranpesän " laatukriteereitä" .
Vierailija:
Riskisynnyttäjät, miksi edes haluisitte synnyttämään paikkaan, jossa teidän tarpeita ei voida ottaa kunnolla huomioon eikä teitä voida hoitaa niin hyvin kuin teidän ja vauvan turvallisuuden kannalta on tarpeen? Onko ne " hienommat" huoneet tärkeämpää kuin oma ja lapsen terveys?
kättärin tavallisella osastolla ja sekin oli jo liian luomua. Onneksi selvittiin hengissä molemmat lapsi ja minä. Esim. raskausmyrkytyksen aiheuttama verenpaineeni tarkkailu unohdettiin synnytyksen jälkeen. Toisena päivänä sitten tulikin hätä ja verenpaine piti pikalääkityksellä laittaa matalaksi. Toisen meninkin tekemään naikkarille. Mua ei saisi lähellekkään haikaranpesää, jos olisin raskaana.
jos tulee tarve esim. hätäsektioon, niin tottakai sellainen tehdään. Ei silloin tarvii luomuna kärvistellä äidin ja lapsen terveys vaarantuen.
diagnoosina vaikea masennus ja monta lääkettä söin raskaana ollessa, yksi oli psyykelääke. Ne eivät olleet este, koska olin parhaassa mahdollisessa hoidossa ja hoitotasapaino oli ollut hyvä jo vuosia. Tutustuin kättäriin oikein kunnolla ja selvisi mm. että haikaranpesän alakerrassa on tismalleen samanlainen osasto, on ammeet jne. Haikaranpesässä on tietty hoitofilosofia ja henkilökunta.
Olen synnyttänyt molemmilla osastoilla ja jos joskus vielä synnytän, niin ehdottomasti haluaisin haikaranpesään. Ehkä ei ensisynnyttäjälle sopivin paikka ( tai riippuu tietty ihmisestäkin ) mutta on paljon omatoimisempaa oman tukihenkilön kera ja minä en ainakaan mennyt minnekään altaille temppuilemaan. Silti oli viihyisät huoneet ja Aivan mahtava henkilökunta : )
Siellä on synnytyssaleja rivissä, kun taas haikaranpesässä on omat " asunnot " ym
synnytin tokan haikarassa ja sit jouduin käsinirrotukseen, tosin pääsin takaisin haikaraan ( mikä ei vissiin aina käy ) sanoivat siis että todennäköisesti kolmannessakin joutuisin käsinirroitukseen
Sinne haluaa (jostain ihmeen kumman syystä, jota en itse riskisynnyttäjänä ymmärrä, varovaisuus on iskenyt) niin moni, että näin sinne pääsee useampi. Jos lapsi on riskisynnytyksen seurausta, niin usein osastolla pidetään tarkkailussa pitempään ja siksi tuollainen äiti veisi petipaikan pidemmäksi ajaksi ja se on taas muilta pois.
En olisi noilla kriteereillä sisään päässytkään, kyllä on indeksi ollut yli 30.
Mutta tykkään kyllä kovasti paikasta, ja menisin tämän kolmannenkin sinne mielelläni synnyttämään, mutta en varmaan pääse, kun tässä raskaudessa on ollut aika paljon komplikaatioita.
Nyt olis kyllä vähemmän, mutta ne ei kai siitä välitä, jos on laihtunut?
riskisynnyttäjistä. Mutta minustakin epäreilua, että esim Naikkarin synnäri on niin masentava väreineen ja tilan suunnittelun takia, voisivat jotain sille tehdä.
Ylipaino lisää mm. riskiä sikiön makrosomiaan, mikä taas altistaa verensokerien heittelylle syntymän jälkeen
olin vain tyytyväinen että minut riskisynnyttäjänä ohjataan toiselle puolelle, missä on enemmän tarkkailua!
toimitetaan, eli valmiiseen pöytään istumisen luksusta ei ole kuten muilla osastoilla ;). Lounaat ja päivälliset toki toimitetaan tarjottimilla valmiina annoksina.
Haikaranpesän huoneet eroavat muiden osastojen perhehuoneista siten, että niissä on myös omat suihkut ja vessat.
Painoindeksiraja on uusi, koska edellisen raskauteni aikana (syntyi 03/06) sellaista ei vielä ollut.
No aika outo tuo: ei saa olla perussairautta. No minulla on, mutta ei se kyllä ole mitään vaikuttanut raskauksiin, synnytyksiin tai lasten terveyteen, ei ylimääräistä seurantaa tms. Silti en pääsisi Haikaranpesään, kun tuollainen leima on.
Vierailija: