Saako psykiatrian osastolla olla puhelin?
Jos joutuu psyk sairaalaan saako aikuisella olla puhelin koko ajan itsellään?
Kommentit (21)
Saa olla. Sieltä varmaan puolet täällä kirjoittavista palstailee.
Ei saa olla. Siellä ollaan sänkyyn sidottuna 24/7.
Kyllä minulla ainakin oli. Soitin usein ystävilleni Andromedan galaksiin ja vaihdoin heidän kanssaan kuulumisia ja lähetin myös tontuille tekstiviestejä.
Riippuu tilanteesta. Esimerkiksi maniassa olevalle potilaalle ei anneta puhelinta.
Mun tuttavalla oli aikoinaan puhelinajat eli puhelimen sai tyyliin tunniksi päivällä ja tunniksi illalla. Mutten tiedä, onko tämä sairaala- tai potilaskohtaista. Ja tästä on jo aikaa.
Psyk. sairaaloissa on yleensä maksuton wifi keskusjärjestelmän kautta, niin hoitajat voivat kahvikupposen ääressä harjoittaa sitä ominta ammattiaan ruudun kautta.
Sairaan psykiatrian avo-osastolla ainakin sai käyttää kännykkää ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Sairaan psykiatrian avo-osastolla ainakin sai käyttää kännykkää ihan vapaasti.
Siis sairaalan. :D
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Esimerkiksi maniassa olevalle potilaalle ei anneta puhelinta.
Ystäväni oli juuri kesän psykoosiosastolla ja sai pitää puhelimensa, vaikka lähetteli jatkuvasti ihan sekoja viestejä kaikille jotka tuntee, julkisuuden henkilöille, työnantajalleen, työkavereilleen ja tilaili maniassa Stockalta ja Temulta kaikkea sälää ja roipetta. Yritti myydä omia tavaroitaan Torissa, koska luuli muuttavansa kaupunginosamme kalleimpaan asuntoon.
Maniassakin saa siis pitää luurinsa ainakin Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla ainakin oli. Soitin usein ystävilleni Andromedan galaksiin ja vaihdoin heidän kanssaan kuulumisia ja lähetin myös tontuille tekstiviestejä.
Mä en tarvinnut kännykkää kun mä pystyin vastaanottamaan pääni kautta puhelintaajuuksia.
Vierailija kirjoitti:
#naiset
#trollit
Tää oli tosi helpottava ketju. Täällä on välillä niin paljon pimeitä viestejä, että meinaa mennä toivo ihmisiin. Tämän ketjun jälkeen tajusin, että tosiaan itsekin tunsin ihmisen, joka suljetulla psykoosissa ollessaan sai käyttää puhelinta. Jutut oli järkeenkäyviä, mutta näkökulmat sairaita. Osastollahan on paljon aika, joten moni on varmasti puhelimella. Tsemppiä ja kaikki myötätunto heille! Tosin harmi, että sairaudesta kumpuavat jutut leviää sitten netissäkin.
2010 luvun alussa ja aiemmin kamerakännykät oli aivan ehdoton no no, kamerattoman sai välillä pyytäessään käyttöön
Jotenkin naurattaa miten hallitsemattomaksi asia on mennyt
Kaverilla oli 2 tuntia netinkäyttö aikaa osastohoidossa ollessaan. Hän valitti siitä aluehallintovirastoon, ja selvisi että rajoitus oli ollut laitonta. Pääsi pian pois tuon jälkeen, hoitojakson pituus oli 4 kuukautta. Hoitopaikka joutui tekemään selvityksen noista rajoitustoimista. Tämä tapahtui ennen soteuudistusta.
Nykyään nämä laitokset joutuvat pyytämään pakkolääkitykseen luvan hallintoviranomaisilta. Hyvä että tullut viranomaisvalvontaa mukaan soten myötä, ala oli ennen vanhaan kuin villi länsi. Suomessa on hyvin laitoskeskeinen terveydenhuolto, muissa maissa jopa lakkautettu psykiatrinen laitoshoito kokonaan.
Tällaisiin aiheisiin löytyy välittömästi palstan akoilta paljon kokemustietoa 😆
Teinit taas yleensä joutuvat osastolle kiska heiltä on otettu puhelin pois.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla. Moni käyttää nettiäkin.
Ei muuta kun vauvapalstaa, tänne kirjoittelee
Yleensä joo. Voidaan myös ottaa pois, jos tarpeen.