Haikaranpesä on epäreilu systeemi natsasaksan malliin
Minusta on käsittämätöntä, että julkisessa terveydenhoidossa pidetään yllä näin epäreilua systeemiä. Terveet ja virheettömät synnyttäjät valikoidaan eri osastolle, ja heille tarjotaan monikertainen määrä valmennusta ja muuta informaatiota.
Miksi kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta? Tavallisella synnytys/lapsivuodeosastolla ja Haikaranpesässä on aivan eri meininki.
Kommentit (83)
Ja mainitsen vielä, etten ollut mikään 100-kiloinen kun sinne Haikaranpesään soitin...
Ja silloinhan onkin jo riskisynnyttäjä.
Haikaranpesässä voidaan hoitaa sinua, jos sinulla ei ole
perussairautta
sairaalaseurantaa vaativaa raskaudenaikaista sairautta kuten maksan toiminnan häiriötä, kohonnutta verenpainetta, anemiaa tai insuliinihoitoista raskausdiabetesta
tulehdusoireita tai tulehdusriskiä, esimerkiksi lapsiveden menosta on kulunut yli 18 tuntia
häiriötä sikiön kehityksessä, kasvussa tai voinnissa kuten pieni- tai suuripainoisuutta
ennen- tai yliaikaista synnytystä, synnytys ennen 37. raskausviikkoa tai 42. raskausviikon jälkeen
sikiö perätilassa
monisikiöraskaus
päihteiden väärinkäyttöä
tupakointia 20. raskausviikon jälkeen
runsasta ylipainoa, eli painoindeksi yli 30 ennen raskautta
psyykelääkitystä 20. raskausviikon jälkeen
Edellytämme myös suomenkielen taitoa ainakin toiselta vanhemmista.
Mahdollinen tulkki tulee hankkia itse.
Mikäli raskauden aikana sinun tai lapsesi voinnissa ilmaantuu jotain poikkeavaa, hoitoa jatketaan tavallisella synnytysosastolla.
Vierailija:
Ja olin sentään raskaana jo puolessa välissä...:x
Jos äiti ja isä puhuu vain swahilia ja kätilö ei sitä osaa, niin eikö ole sanomattakin selvää, että jotain saattaa jäädä huomioimatta synnytyksen aikana ja lapsen tai äidin henki saattaa vaarantua.
painoani ei kommentoitu mitenkään, tosin kyseessä 5 lapsi ja kaikkien aikana tullut yli 20 kg lisää painoa.
paremmat tilat, erilaista valmennusta ja muita etuja
Haikarassa on 2 pakollista valmennusta ja muistaakseni 4 vapaaehtoista ennen synnytystä ja 0 synnytyksen jälkeen. Eli ei noissa määrissä nyt niin paljoa eroa ole. Lisäksi neuvolassa oli erillinen fysioterapeutin pitämä tunti.
Ylipaino aiheuttaa riskiraskauden kun vauvaa ei saa kunnolla tutkittua!
Herää pahvi, eli sinä läski joka surutta syöt ja annat itsesi lihoa raskausaikana vielä lisää.
Neuvolassa on ruokaohjeet lihaville ettei paino nousisi lisää, eli et niitä noudata!
Edellä mainittujen valmennusten lisäksi perheet voivat osallistua vapaaehtoisiin valmennuksiin, joita järjestetään seksuaalisuudesta, mielialoista ja varhaisesta vuorovaikutuksesta, äideille lisäksi rentoutumisesta ja äänenkäytöstä ja isille isäryhmä.
Jokaiselle Haikaranpesään tulevalle perheelle järjestetään myös henkilökohtainen tapaaminen kätilön kanssa, jolloin toiveet ja odotukset kirjataan osaksi hoitosuunnitelmaa. Tavoitteena on positiivinen synnytyskokemus sekä naisen omien voimavarojen tukeminen, jotta hän voisi synnyttää mahdollisimman luonnollisesti. Hoidon lähtökohtana on terveys ja lapsen saamisen luonnollisuus ihmisen isa ja kantoliinaelämänkaaressa.
Haikaranpesässä synnyttäneet perheet jäävät Haikaranpesän tiloihin koko loppuajaksi sairaalassa, mikäli kaikki sujuu normaalisti synnytyksessä eikä äidin tai lapsen hoito vaadi erityistarkkailua. Hoitoajat synnytyksen jälkeen ovat ensisynnyttäjillä 2 yötä ja uudelleensynnyttäjillä yhden yön.
Pyrimme tarjoamaan halukkaille perheille mahdollisuuden yöpyä perhehuoneessa mahdollisuuksien rajoissa (perhehuoneita on rajoitetusti). Perhehuoneet on tarkoitettu perheille, joissa isä / tukihenkilö on läsnä koko hoitojakson. Sisaruksilla on myös mahdollisuus yöpyä perhehuoneess
Vierailija:
paremmat tilat, erilaista valmennusta ja muita etuja
Jos olet itse kaikinpuolin terve ja täydellistä lasta odottamassa, saat kaikkea ylimääräistä kivaa ja vähän luksustakin...
Painon ei tarvitse raskauden aikana nousta lapsen painosta riippuen kuin neljä-7kiloa!
Sillä olet heti alkupainossa ja laihdut imettäessä lisää.
Itse olen lapsen tentyänix5 ollut aina hoikimmillani vaikken lihava muulloinkaan ole.
Paino nousee vähän kun imetys loppuu, normaaliin!
Vierailija:
Jos olet itse kaikinpuolin terve ja täydellistä lasta odottamassa, saat kaikkea ylimääräistä kivaa ja vähän luksustakin...
totta helvetissä sinne " pääsee" kuka vaan, ei sieltä voi varata paikkaa, vaan ottavat siinä järjestyksessä kun halukkaita tulee saamaan lapsia.
Jos on lihottanut itsensä niin ihrakasaksi ettei synnytystä voida hoitaa ilman että henkilökunta pelkää pahinta, niin KANNATTAISIKO LAIHDUTTAA ENNEN SYNNYTYSTÄ????
ja se, ettei " voi mitenkään raskaana ollessaan laihduttaa kun pikku vauvelin terveys vaarantuu" on totta vain niiden kohdalla joiden ruokavalio ei koostu pullasta ja sipsistä.
vaikka ylipainoa olikin reilusti! Painoarvio heitti vain kaksikymmentä grammaa, joten siitäs sait sinä ultran tarkkuutta epäilevä laiheliini! Niskapoimu-ultrakin onnistui yli odotusten,vaikka vauva onkin silloin vielä valtavan pieni ja mamma valtavan suuri;)
kuka vain pääsee, jos ei ole sairas tai lapsi ei ole sairas.
Haikaranpesän idea on se, että synnytys aiotaan hoitaa mahdollisimman luomusti, ei mikään beckham-synnytys.
ja ylipaino ei ole ainoa kriteerit, vaan kaikki perussairaudet, raskaudet aikana ilmaantuvat pienetkin ongelmat, tietynlainen perhetilanne ovat syynä diskaamiseen. Siinä sitä onkin jännittämistä, selviääkö kauniina ja rohkeana ja vauva ok:na loppuun asti, jotta pääsee eliittiosastolle
Myös pakolliset 2 valmennusta ovat molemmille pakollisia.
t: kokemuksia molemmista
p. s. neuvolan valmennuksissa tutustuu kivasti muihin oman alueen odottajiin.