päiväkoti suosittelee suksien ja luistimien hankintaa 3-5 -vuotiaiden ryhmässä, käyttävät kuulemma hoidossa.
Etelässä ei ole lunta, ja uusina suksipaketti on alkaen 100e, ja luistimet, suojat ja kypärä alkaen 50e.
Käytettyinä ei oikein tahdo löytyä (ainakaan kohtuuhinnalla lähietäisyydeltä), tuttavilla ei ole lainata, lapsen harrastamista haluaisin sinänsä tukea, mutta epäilen, että aika vähiin jää hiihto ja luistelu 3v:n kanssa.
Ostanko vai enkö osta kamoja?
Kommentit (153)
Meidän lapsilla on sukset, luistimet, kelkat, pulkat, pyörät, potkulaudat, lätkä- ja sählymailat, kiekot, pallot, fudispallo, koripallo, tennismaila, pesismaila, rällät, rullaluistimet, uimalasit jne.
Ei silti harrasteta joka lajia himoissaan toisia erittäin harvoin, mutta ainakin meidän lapsilla on mahdollisuus!
Niin paljon maahanmuuttajia ettei suurin osa vanhemmista edes tiedä mitä pitäisi ostaa...
Vierailija:
Mutta jos sinun lapsesi tykkäävät siitä että ovat mustelmilla ja otsa verillä niin onnea vaan jatkossa.Urheesti ne vaan sieltä ylös nousevat ja jatkavat harjoittelua. Mutta jos äidin asenne on toi..niin en yhtään ihmettele että ei lapsikaan viitsi.
Tai jos muutama mustelma on tullut, niin tuskin ovat niitä edes huomanneet. Mustelmia on niillä aina, varsinkin kesäisin. Kidutusta ei ole tähän päivään mennessä meillä käytetty.
Mutta älä ota ongelmaa talviharrastuksista, tee niinkuin haluat, älä vie, äläkä anna lapsiesi harrastaa. Se on siinä.
Koska pitää ostaa ostaa ostaa ostaa ostaa ostaa ja vielä loputtomasti ostaa tavaraa jota ei käytetä ja joka jää lapsille pieneksi alta aikayksikön.
Vierailija:
Itsekin olen lapsena inhonnut hiihtoa, mutta en mainosta sitä lapsilleni.
4-v odottaakin jo innokkaasti hiihtokelejä :)Vierailija:
hiihtää ja luistella. Vanhemmat olis olleet jatkuvasti hiihtämässä ja minä tulin perässä ja paruin ja kiukuttelin.Ei kiitos omille lapsille ikinä tuollaista. Elämä voi olla mukavaakin.
Mutta oma 6-vuotias poika pitää jopa hiihtämisestä, onneksi en kailottanut sille miten inhottavaa ja raskasta puuhaa se on! Ois saattanut into lopahtaa siltä niin että, tuskin olis halunnut edes yrittää.
Uutisissa oli hiljan, että Suomessa on keksitty luistelu, ja se on jo pelkästään riittävä syy julistaa Suomelle sota.
Vierailija:
Meidän lapsilla on sukset, luistimet, kelkat, pulkat, pyörät, potkulaudat, lätkä- ja sählymailat, kiekot, pallot, fudispallo, koripallo, tennismaila, pesismaila, rällät, rullaluistimet, uimalasit jne.
Ei silti harrasteta joka lajia himoissaan toisia erittäin harvoin, mutta ainakin meidän lapsilla on mahdollisuus!
kolmevuotiaalle ei ole järjestetty surffauskurssia ja scuba-diving välineitä? Sukellusta nyt sentään voi harrastaa ympäri vuoden.
Mutta kai se on tuomittu siksi että luistimia ei omista eikä varmaan edes nähnyt luistelurataa eläissään.
Jos päiväkoti todellakin näkee sen vaivan että vapaaehtoisesti vie yli kaksikymmentä lasta luistelemaan niin kannattaako narista? ja juu niitä aikuisia on vain kolme ja jokaisella kaksi kättä, että todellakin se ei ole mikään ihan pikku keikka.
Mutta sitähän nyt ei kannata arvostaa, kun itse ei jostain syystä ole oppinut koskaan luistelemaan...
Vierailija:
Jos päiväkoti todellakin näkee sen vaivan että vapaaehtoisesti vie yli kaksikymmentä lasta luistelemaan niin kannattaako narista? ja juu niitä aikuisia on vain kolme ja jokaisella kaksi kättä, että todellakin se ei ole mikään ihan pikku keikka.
Mutta sitähän nyt ei kannata arvostaa, kun itse ei jostain syystä ole oppinut koskaan luistelemaan...
Osaan kyllä itse luistella kuten varmasti suurin osa ikäpolvestani. Minun lapsuudessani lähikentät jäädytettiin ja niissä oli mahdollista luistella.
Lapseni lapsuudessa päiväkodista mennään bussilla jäähalille ja luistellaan siellä kerran talvessa. En pahemmin arvosta sitä. mielestäni se tulee perheelle kalliiksi, kunnalle kalliiksi ja on ekologisesti täysin perseestä.
Päiväkodissa voisi harrastaa juttuja, joita luonnollisesti saa harrastettua. Voivat vaikka kuljettaa lapset metsään retkelle. Liikuntaa siinäkin saa eikä tarvita keinojäätä.
Kukaan ei ole pakottanut varusteita hankkimaan. Meitä on näköjään moneen junaan. Mun mielestä on kiva että lapsia viitsitään viedä luistelemaan ja hiihtämään. Ei tulis mieleenkään ruveta purnaamaan asiasta.
Katsos kun oikeesti on olemassa lapsia ja nuoria, jotka pitää ja tykkää luistelusta ja hiihdosta. On se väärin heitäkin kohtaan, jos jonkun vastarannankiisken takia lopetettais kyseiset reissut kokonaan.
Mutta onko kovin tavallista, että päiväkotiryhmä, alle eskari-ikäiset käy bussilla luistelemassa ja vanhemmat maksavat jotain hallimaksuja?
Olen kyllä ihan samaa mieltä, että jos luistelemaan täytyy lähteä oikein matkan taakse ja kalliilla hinnalla, niin ei kovin järkevää. Mutta jos luistinrata on osa lähiympäristöä niin ihan ok.
Jossain ketjussa oli, että hoitajat olisivat nälvineet tarhaikäisestä kun ei osaa luistella.. kuulostaa utopiselta. Ehkä äiti tulkitsi taas jonkun sanonnan?
Meidän lapsilla oli todellinen onni, kun päiväkoti itse jäädytti aitojen sisäpuolelle pienen luistinradan (VPK:n vesiavustuksella). Ne lapset jotka innostuivat saivat luistella ulkoiluaikaan niin paljon kun halusivat, toiset vain kokeilivat, mutta suurin osa oppi luistelun alkeet silloin.
Samoin oli hiihdon kanssa, joku aikuinen teki ladun joka kiersi piha-aluetta ja siinä saivat lapset sitten hiihdellä mielinmäärin.
Onneksi oli aikuisia, jotka lainasivat omien lasten välineitä niille muutamalle, joilta ne puutuivat.
Ja tätä lystiä kesti joku 2-4 viikkoa (en muista tarkkaan) mutta juuri sopivasti kun riitti innostustakin.
Vierailija:
Vierailija:
..Lapseni lapsuudessa päiväkodista mennään bussilla jäähalille ja luistellaan siellä kerran talvessa. En pahemmin arvosta sitä. mielestäni se tulee perheelle kalliiksi, kunnalle kalliiksi ja on ekologisesti täysin perseestä.Päiväkodissa voisi harrastaa juttuja, joita luonnollisesti saa harrastettua. Voivat vaikka kuljettaa lapset metsään retkelle. Liikuntaa siinäkin saa eikä tarvita keinojäätä.
ja tasapainon taitoja...
ja hiihto on älyttömän monipuolinen liikuntalaji
Vierailija:
M..Meidän lapsilla oli todellinen onni, kun päiväkoti itse jäädytti aitojen sisäpuolelle pienen luistinradan (VPK:n vesiavustuksella).
emme me vanhemmat sentään joudu hallimaksuja maksamaan; bussimatkan ja luisteluun tarvittavat välineet vain.
Luistelu ja hiihtäminen ovat mukavia liikuntalajeja, mutta mielestäni on järkevää harrastaa yleisesti sellaisia lajeja, joihin on hyvät mahdollisuudet päästä.
Kyllähän sukeltaminen mukavaa olisi. Tai tennis. Mutta ei päiväkodista koskaan pyydetä tuomaan tennismailaa tai sukellsuvälineitä kotoa...
Itsekin olen lapsena inhonnut hiihtoa, mutta en mainosta sitä lapsilleni.
4-v odottaakin jo innokkaasti hiihtokelejä :)
Vierailija: