päiväkoti suosittelee suksien ja luistimien hankintaa 3-5 -vuotiaiden ryhmässä, käyttävät kuulemma hoidossa.
Etelässä ei ole lunta, ja uusina suksipaketti on alkaen 100e, ja luistimet, suojat ja kypärä alkaen 50e.
Käytettyinä ei oikein tahdo löytyä (ainakaan kohtuuhinnalla lähietäisyydeltä), tuttavilla ei ole lainata, lapsen harrastamista haluaisin sinänsä tukea, mutta epäilen, että aika vähiin jää hiihto ja luistelu 3v:n kanssa.
Ostanko vai enkö osta kamoja?
Kommentit (153)
Kannattaa ne luistimet ainakin ostaa, käytetyt saa noin kympillä ja kypäränä voi pitää pyöräilykypärää.
Mun mielestä tosi hienoa että ne tarhasta jaksavat harjoitella liikuntataitoja pienten kanssa.
sukset eivät kuulemma saisi olla " remmiversiot" , vaan pitää olla monot ja kärkisiteet.
Päiväkodilla ei ole kamoja, eli jos ei osta, ei lapsi pääse mukaan.
Luistimet saimme, tosi vanhat, tosi käytetyt, kai niillä harjoittelee, mutta pilaavatko huonot kamat koko ilon?
Katsoin, että harjoitusterissä on aika leveä terä, näissä vanhoissa ohut " kaunari" terä, ja jos luistimet terottaa, voi pystyssäpysyminen olla hankalaa.
Pyöräilykypärän alle ei enää mahdu hattua, eli joku uusi kypärä pitää kuitenkin ostaa.
Mukava, että viitsisvät urheilla, mutta vaatimuslista päiväkodista oli melkoinen.
ap
Sukset maksavat 30¿ sauvoineen esim. Hobbyhallissa, Prismassa jne.
Paitsi tietysti jos et kelpuuta niitä vanhanaikaisia, missä on kenkäkiinnitys.
Joka tapauksessa, myös suksilla on hyvä jälleenmyyntiarvo.
Itse olen ostanut jo luistimet 4-vuotiaallemme, sukset ovat vielä hankintalistalla.
itse ostaisin sellaiset, kun lapsen jalka kasvaa väh. 3 numeron vuosivauhtia, ja tuntuu turhalta ostaa monot, jos vaikka lunta ei sadakaan...
Mä ostin nelivuotiaalleni täksi talveksi jo viime keväänä erittäin siistit luistimet kirpparilta, hinta 4,5 ¿. Kaipaavat vain teroitusta (ja pakkaskelejä!). Samoin löysin sopivat monot hintaan 1,5 euroa. Jos en löydä lumen tuloon mennessä niihin passeleita suksia kirpparilta, haen ne kaupasta.
Mutta asiaan: noilla hinnoilla en varmasti ostaisi tuon ikäiselle ainakaan ennen todellista talvea. Jos koko kevätkin on tällaista kuin tähän saakka, olisi se silkkaa tuhlausta. Tuon ikäinen kun ei välttämättä innostu koko touhusta lainkaan eikä ehkä ensi talvena mahdu enää samoihin monoihin ja luistimiin.
Ja muuten, ainakin viime talvena esim. Halpa-Hallissa myytiin sellaisia vanhanajan kenkiin siteillä kiinnitettäviä suksi alle parilla kympillä. Niillä voisi kokeilla, kiinnostaako koko laji lasta ollenkaan.
Luistimet tulisi kyllä olla kunnolliset ja tukevat. Ja myös terävät.
Vaikeampi niilä tylsillä on pystyssä pysyä.
Lapselle kannattaa kysellä vaikka hiihtoseuroilta käytettyjä välineitä. Kunnon välineillä on lapsenkin mukavampi harjoitella. Remmisiteissä jalat lenksuvat puolelta toiselle, todella huonot.
kun saa olla yhtenään kiinnittämässä uudelleen. Ekalle hommattiin sellaiset mutta eiole paljon tullut käytettyä. T. Viiden äiti
En ole ikinä nähnyt lapsen nauttivan remmisidesuksista, kun ne sukset lähtee koko ajan jaloista pois...ja se hiihtotekniikkakin on virheellinen...mononhan kuuluu olla irti kantapäästä, ts. ei kiinni suksessa kuten on joissakin remmisiteissä...sellainen muovituki kiinteänä suksessa.
Remmisiteisiin ei ainakaan kannata investoida,mieluummin jättää koko hiihdon väliin...
Olen itse lto ja kiinnitellyt lasten jalkaan monenmoisia suksia: )En ole itsekään mikään himourheilija, mutta joissakin asioissa kannattaa miettiä mihin satsaa. Kirppareilta/huutonetistä saa etsimällä ihan kelpo välineitä, kunhan on aktiivinen ja ajoissa liikkeellä.
Oma juniorini on käynyt jäähallissa 1krt/ kk 3-vuotiaasta lähtien, nyt 5.5- vuotiaana luistelee mahtavasti: )
Ai niin, ja tärkeää on myös, että monot/luistimet on oikean kokoiset!!!
Ps. Kunnon välineet pystyy myymään eteenpäin, kun lapsi kasvaa niistä ohi: )
jos perhe ei ole itse innokas hararstamaan hiihtoa ei lapsen kuitenkaan tule hiihdettyä kuin suurinpiirtein kerran talvessa päiväkodissa. On ihan sama millaisilla välineillä siellä sitten lipoo: kunhan ne ei henkeä vaaranna.
Jos ei kirpparilta löydy niin nuo remmisukset saa marketistakin parilla kympillä.
Itse pohdin juuri samaa, mutta täytyy vain toivoa, ettei sitä lunta ja jäätä tule tänne etelään. : D
nyt ovat lapset jo koulussa ja painavat kuin vanhat tekijät ja vieläpä pitävät molemmista lajeista - olen itse yrittänyt kannustaa ja olla hiljaa hiihtokammostani ...
mutta välineet pitää kyllä olla hyvät, remmisuksilla et tee mitään, sporttidivarista saat sekä monosukset että hyvät luistimet, huonoilla pilaat innostuksen
Luistimien on ehdottomast oltava terävät. Kypärän alla voi käyttää kypärämyssyä, joka mahtuu myös pyöräilykypärän alle.
Remmisiteitä ei kannata hankkia, koska eivät pysy jalassa. Korkeintaan ihan ensimmäisiki suksiksi tosi pienelle voi sellaisia kokeilla, mutta mielellään ei päiväkotiin. Jos sellaiset kuitenkin hankit, tarkista, että pysyvät kengissä kiinni. Ei ole mitään iloa hiihtää, jos sukset putoavat koko ajan jalasta.
kun vanhemmat eivät yleensä edes vaivaudu sovittamaan niitä kenkiin. Ei pysytytä millään koko ajan kiinnittämään suksia takaisin jalkaan.
Vierailija:
kun vanhemmat eivät yleensä edes vaivaudu sovittamaan niitä kenkiin. Ei pysytytä millään koko ajan kiinnittämään suksia takaisin jalkaan.
Remmisukset on ihan yleisesti markkinoilla oleva liikuntaväline. Jos päiväkodista viestitetään kotiin, että hei tiistaina mennää hiihtämään niin ei viestiä ihan varmastikaan jatketa luettelemalla millaiset sukset pitää sitten tuoda hiihtopäivänä.
Remmisukset ovat sukset kuitenkin, joten jos perheen lapsella sellaiset on kyllä hän voi niillä päiväkodissakin hiihtää.
Sukset kiinni kenkiin ja liikuttelee jalkoja. Sitä se pikkuhiljaa lähtee sujumaan.
eli kyllä jokaisen lapsen talvivarustukseen alk. 3-4 v kuuluu sukset ja luistimet. ikävää kuulla moisesta asenteesta että tarhan / koulun / muun pitää hankkia lapselle sukset / luistimet / pulkat yms... kaiken lisäksi niitä saa erittäin halvalla kirpparilta t. huutiksesta jos tämä kelpaa. luitin on joka tapauksessa n. vuoden käytössä ennen kuin jalka kasvaa. Hankimme aina lapsillemme luistimet sekä suksimonot joka vuosi (tai siis päivitämme ne jutut joista on pikku jalka kasvanut) samaa toivomme teidänkin tekevän
Siis vain lapset, joilla monosukset, saivat lähteä hiihtämään, koska kyllästyimme totaalisesti siihen, että sukset eivät pysyneet kahta minuuttia kauemmin jalassa.
Ja yllätys oli melkoinen, kun hän olikin molemmista lajeista erittäin innostunut! Nyt poika osaa luistella jo kuin vanha tekijä hokkareilla (aluski hommattiin kirpparilta harkkarit) ja hiihtokin sujui jo viime talvena mallikkaasti. Kolutkaa kirpparit (myös netistä!), tutuntutut yms. kunnolla alkuun, ties vaikka jotain löytyisikin :)