Paljonko sulla oli tilillä käyttörahaa kotona olon vuosiksi (lapsi 0-3v)?
Anteeksi sekava otsikkoni! Siis te, jotka päätätte olla kotona lapsen kanssa kolmivuotiaaksi saakka, paljonko teillä oli ylimääräistä säästössä juoksevien tulojen lisäksi?
Kommentit (45)
Jouduitteko tosiaan elättämään itsenne lisäksi lapsenne entiseen malliin ja ukkokulta porskutteli omilla tuloillaan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut???
Olin kotona yli viisi vuotta ja ja hyvin tultiin toimeen ilman mitään sukanvarsisäästöjä :)
Toiset tosiaan nipistää kulutuksesta eikä rahaa ole säästössä ja toiset taas haluavat pitää yllä samaan elintasoa kuin aikaisemminkin vaikka olivatkin kotona ja ovat säästäneet. On aika epärealistista olettaa että miehellä olisi jotenkin kovempi palkka silloin kun itse on kotona.
Minulla oli 20.000e säästössä ennen kuin lapsi syntyi ja olin kotona 3v. Miksikö säästin? No siksi että halusin että vaikka olisinkin kotona niin meillä olisi varaa mm. matkustella samalla tavalla kuin ennenkin. Nythän se vain olisi vieläkin kalliimpaa kun oli lapsi mukana. Näin ollen, sinäkin aikana kun olin kotona lapsen kanssa:
- kävimme 2 x vuodessa vanhemmillani Italiassa (asuvat siellä 8kk vuodesta)
- menimme perinteiselle 2vkon Karibian-purjehdukselle (lapsi oli 10kk kun ensimmäistä kertaa olimme)
- kävimme miehen kanssa syömässä noin 1kk välein hienommassa ravintolassa siitä lähtien kun lapsi oli 6kk ikäinen (eli lasku sellaiset 300-400e per kerta)
- kaupassa käydessämme pystyimme ostamaan juuri niitä ruokia mitä halusimme, ei niitä jotka olivat vain tarjouksessa (kuten yksi kaverini joka kotonaoloaikana selitti että olisi ihana jos vaan kerrankin voisi ostaa mitä halusi eikä sitä mikä on halpaa)
- kävin silloin tällöin kauneushoitolassa ihan rentoutusmielessä (en ole koskaan ajatellut että siellä pitäisi jotenkin kaunistua tms)
- ostin itselleni kauniita vaatteita
- jne jneJos rahaa ei olisi ollut säästössä niin toki olisimme selvinneet mutta tuskin olisimme näitä pystyneet tekemään.
Hehee :D kuulostaa ihan utopistiselta. Meillä ei ole varaa Karibian risteilyihin, vaikka kaksi työssäkäyvää. Mutta kaikkea hyvää teille!
Me ollaan tehty niitä kuten noita purjehduksiakin (mutta viime aikoina enemmän purjehduksia). Noihin risteilyihin kuuluu kaikki ruoat ja osa juomista ja hyttihinnat ovat meillä olleet 10pvän risteilylle sellaiset 2000e/henkilö. Alta 2 vuotias on maksanut 400e. Lennot tulee siihen tietty päälle ja hotelliyö mennentullen. Purjehduskaan ei ole ihan sikakallista, 14vrk vuokra 6000e tosin siihen ei kuulu ruoka mutta osan ruoastahan tekee veneessä itse. Toki siihenkin lennot päälle.
Tästä tuli meille miehen kanssa tapa jo 15v sitten joten ne matkat haluttiin tehdä yhä vaikka olinkin kotona. :)
Teidän elämäntapanne onnistuu vain TODELLA hyvätuloiselta pariskunnalta. Usealle meistä 2000€ on mahdoton summa lomaan, ja teillä se ei edes kata kuin yhden hlön osan matkasta!
Minun palkkani on 3400e ja miehen 4300e. Nähtävästi olemme sitten todella hyvätuloisia. Tosin asunnosta ei ole lainaa laisinkaan joten se helpottaa.
Se purjehtija
Minun palkkani on 3400e ja miehen 4300e. Nähtävästi olemme sitten todella hyvätuloisia. Tosin asunnosta ei ole lainaa laisinkaan joten se helpottaa.
"Ai niin, eikä meillä ole asuntolainaakaan" :D
jos ei asuntolainaa olisi :) Vaikka palkat n. tonnin pienemmät kummallakin kuin teillä.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen, mulla oli säästössä n. 3000 € ja kaikki meni 2,5 vuoden aikana. Mies kyllä hoiti suurimman osan ruokaostoksista ja lainanlyhennyksestä, mutta oli kiva että mulla oli omaa rahaa kahvilakäyneteihin, pikkushoppailuihin ym. ja tosiaan kaupassa ei koskaan katsella hintoja.
Säästössä noin 12 000 euroa, olin lasten välillä vuoden töissä, jolloin jätin tuon summan seuraavaa hoitovapaata varten sukan varteen. Tosin olen nyt ollut kohta pari vuotta kotona, eikä siihen ole onneksi jouduttu koskemaan, vaan olemme eläneet miehen palkalla. Parin viikon päästä olemme lähdössä matkalle koko perheen voimin, joten ehkä nyt otan tililtä matkalle rahaa. Aion olla vielä vuoden päivät kotosalla, joten summa varmastikin siihen riittänee, mikäli siihen nyt matkaa lukuunottamatta tarvitsee koskea.
saa olla ensimmäiset vuotensa kotihoidossa oman vanhemman seurassa? Tähän ei juuri monellakaan yh:lla olisi varaa ilman kunnon säästöjä.
Lento Miamiin 500 € ja ristely esim RCL:ltä noin 500 €
Koko ajan jää säästöönkin.
Tarkoittiko ap perheen yhteisiä säästöjä vain paljonko nainen on säästänyt etukäteen omista tuloistaan, jotta voi olla kotona? Siis jos mies ei tue taloudellisesti naisen kotona oloa.
No minulla taisi olla n.200e....
Tiukkaa tekee kyllä välillä, mies ihan "tavallinen duunari"..mutta vajaa vuosi sinnitellään vielä..sitten kuopus 2,5v ja menen minäkin töihin.
Monen tonnin säästöt ylipäätään olisivat olleet meille ihan mahdottomia, kun palkat menee muutenkin elämiseen.
Mulla peruspalkka töissä ollessani n. 1700e (joskus jopa 1800-1900e jos on lisiä), ja miehellä n.2000e. Asuntolaina on (ei mikään iso edes), mutta että saisi useita kymmeniätuhansia säästöön niin..aika mahdottomalta tuntuu!!
Ei saa, tuolla 500e:lla saa juuri Carnivalilta ikkuna tai ehkä halvimman parvekekategorian. Me tykkäämme matkustaa sviitissä jossa on enemmän tilaa kun matkustetaan lapsen kanssa.
rahaa menoihini(?), mutta miehen kanssa ollaan yhdessä säästetty n. 10000€ sitä varten, että toinen meistä voi olla kotona siihen saakka kun tämä vauva on 2-vuotias. Olemme laskeneet että noin tonni kuussa + kotihoidontuki riittää siihen, että saamme maksettua lainanlyhennykset (1300€/kk) ja muut menot ihan normaalisti myös sinä aikana.
Normaalisti nettotulomme ovat 4800€/kk ja siitä lähtee pois 2100€ (mies) tai 2500€ (minä) silloin kun toinen on pois töistä. Aiomme olla molemmat noin puoli vuotta hoitovapaalla.
ja tn. viimeinen. Kaksi ensimmäistä ovat menneet päivähoitoon n. vuoden ikäisinä mutta tällä kertaa aiomme "sinnitellä" vuoden pitempään.
rahaa menoihini(?), mutta miehen kanssa ollaan yhdessä säästetty n. 10000€ sitä varten, että toinen meistä voi olla kotona siihen saakka kun tämä vauva on 2-vuotias. Olemme laskeneet että noin tonni kuussa + kotihoidontuki riittää siihen, että saamme maksettua lainanlyhennykset (1300€/kk) ja muut menot ihan normaalisti myös sinä aikana.
Normaalisti nettotulomme ovat 4800€/kk ja siitä lähtee pois 2100€ (mies) tai 2500€ (minä) silloin kun toinen on pois töistä. Aiomme olla molemmat noin puoli vuotta hoitovapaalla.
että käyttäisin siihen kotonaolovuosiin kaikki säästöni! Miten joku voi elää noin leveästi! Huhuhhhh
Noin kerta vuoteen käydään ja tosiaan kuten joku jo mainitsi niin kovin erihintaisiahan ne on. Riippuu laivayhtiöstä ja hyttikategoriasta todella paljon nuo hinnat. Mitä olen niitä katsonut niin tosiaan esim. Carnivalilla pääsee 500e:lla parhaimman kategorian ikkuna- tai huonoimman kategorian parvekehyttiin.
Me menemme yleensä yhtiöllä joka ei ihan siihen massamarkkinaan kuulu koska haluamme välttää bilehilemeiningin jota esim. Carnivalilla ja RCCL:llä on. Jotkut sitten taas nimenomaan sen kaiken yöviihteen takia haluaa noille laivoille. Onhan Carnivalilla oman sloganinsakin mukaan ns. "The Fun Ships". Me taas etsimme pienempää laivayhtiötä ja eksoottisia laivasatamia joihin kaikki isot laivat eivät koonsa puolesta pääse. Se että laivayhtiö ei kuulu massamarkkinaryhmään ei siis ole todellakaan mikään itseisarvo tyyliin "meidän pitää mennä muka paremmalla kuin muut".
Koska meitä on neljä matkassa (isä, äiti, lapset 2v ja 7v) niin matkustamme myös vain sviiteissä. Ovat näppituntumalta noin 1,5 kertaa Siljan Commodore-hytin kokoisia eli sellaiset 50-60m2 (parvekkeineen). Hinta tällaiselle hytille on tosiaan per nuppi noin 2000e-2500e kuten joku jo mainitsikin aikaisemmin. Lapset maksavat tietenkin vähemmän.
Meitä on monenlaisia noissa säästöjutuissa joten niistä ei varmaan kannata hirveästi ottaa kenenkään hernettä nenuun. Meillä oli säästössä tätä viimeisen kanssa ollutta kahta kotivuotta 9000e ja hyvin pärjättiin. Matkusteltiin yhä tuo vuosittainen iso matka mutta ei tehty muita kotimaan kalliimpia juttuja (siis kalliita ravintolakäyntejä miehen kanssa jne). Ja arkiruoka oli tosiaan arkiruokaa eikä viikonloppunakaan mitään juhlallista ellei ollut jokin oikea juhlapäivä. Eli tavallaan elettiin niiden säästöjen avulla ja sitten myös pikkuisen nipistettiin kulutuksesta.
omiin ekstramenoihin (teatteri, ratsastus, omat harrastusvälineet ym). Muuten ollaan pärjätty sillä, mitä on jäänyt yli 3 X äitiys- ja vanhempainpäivärahoista ja miehen tuloilla. Tosin nyt kun kolmesta lapsesta nuorin tuli 2v irtisanouduin työstäni muuton vuoksi ja jäin ansiosidonnaiselle työttämyyspäivärahalle. Töihin voi joutua koska vaan, mutta se ei haittaa enää, koska nuorinkin on sitten yli 2v.
Kuulostaa ihanalta luksukselta tuon Karibian risteilyjä harrastavan elämä, kunpa olisikin noin paljon rahaa käytössä! Tai olisihan sitä helpommin niin, jos olisi asuntolainat maksettuna kuten heillä on...
Ja miten niin leveästi? Valaisetko vähän mitä ihmettä tarkoitat?
Onko sinusta LEVEÄSTI elämistä se, että säästää sitä aikaa varten kun ei ole ansiotyössä? Että saa laskut maksettua ja ruokaa ostettua? En nyt oikein tajua.
Ja meillä 10000 euroa säästäneillä on kyllä muitakin pitkäaikaisia säästöjä eläkevakuutusten ja rahastojen muodossa.
että käyttäisin siihen kotonaolovuosiin kaikki säästöni! Miten joku voi elää noin leveästi! Huhuhhhh
Toiset tosiaan nipistää kulutuksesta eikä rahaa ole säästössä ja toiset taas haluavat pitää yllä samaan elintasoa kuin aikaisemminkin vaikka olivatkin kotona ja ovat säästäneet. On aika epärealistista olettaa että miehellä olisi jotenkin kovempi palkka silloin kun itse on kotona.
Minulla oli 20.000e säästössä ennen kuin lapsi syntyi ja olin kotona 3v. Miksikö säästin? No siksi että halusin että vaikka olisinkin kotona niin meillä olisi varaa mm. matkustella samalla tavalla kuin ennenkin. Nythän se vain olisi vieläkin kalliimpaa kun oli lapsi mukana. Näin ollen, sinäkin aikana kun olin kotona lapsen kanssa:
- kävimme 2 x vuodessa vanhemmillani Italiassa (asuvat siellä 8kk vuodesta)
- menimme perinteiselle 2vkon Karibian-purjehdukselle (lapsi oli 10kk kun ensimmäistä kertaa olimme)
- kävimme miehen kanssa syömässä noin 1kk välein hienommassa ravintolassa siitä lähtien kun lapsi oli 6kk ikäinen (eli lasku sellaiset 300-400e per kerta)
- kaupassa käydessämme pystyimme ostamaan juuri niitä ruokia mitä halusimme, ei niitä jotka olivat vain tarjouksessa (kuten yksi kaverini joka kotonaoloaikana selitti että olisi ihana jos vaan kerrankin voisi ostaa mitä halusi eikä sitä mikä on halpaa)
- kävin silloin tällöin kauneushoitolassa ihan rentoutusmielessä (en ole koskaan ajatellut että siellä pitäisi jotenkin kaunistua tms)
- ostin itselleni kauniita vaatteita
- jne jne
Jos rahaa ei olisi ollut säästössä niin toki olisimme selvinneet mutta tuskin olisimme näitä pystyneet tekemään.