Koira lentokoneessa, kokemuksia? Uskaltaako ottaa mukaan vai onko koiralle liian rankkaa?
Kommentit (36)
karu hinta koiran saamisesta maahan. Minä ehkä jättäisin Suomeen kun on hyvä koti tiedossa, se olisi koiralle parempi. Mutta pitkälti riippuu siitäkin, meinaatteko asua ulkomailla vuoden vai kymmenen.
Vierailija:
Englantiin, tosin se on aika haastava toimitus. Tärkein syy sille että lentämistä pidetään ainoana vaihtoehtona on se, että koira tarvitsee jonkun tuetyn rokotteen (vielä tietyn merkkisen) joka pitää antaa sille max 24 tuntia ennen kuin koira saapuu maahan. Mutta jos on kielitaitoa ja ennakoimiskykyä niin sen rokotteen voi toki hankkia jostain matkan varreltakin, kannattaa kuitenkin miettiä ja varmistaa juuri sen rokotteen saanti tarkkaan.
Tämän tiedän sillä eräät ystäväni muuttivat Englantiin pari vuotta sitten ja hekin jättivät koiransa ensin tänne tuon lentämisasian takia. Vajaa vuosi myöhemmin he kuitenkin päättivät selvittää asian ja saivat koiran luokseen ajamalla euroopan halki :D
Vierailija:
Käyhän siellä ihmiset nykyään koirineen koiranäyttelyissä manner-Euroopasta ja ihan autolla menevät.
Vierailija:
Jos mitenkään mahdollista, niin vie vanha kaverisi muuten kuin lentäen maahan. Vai olisiko niin pieni, ettei tarvitsisi ruumaan laittaa?
Keskikokoinen koiramme seurasi mukana. Oli tuolloin kolme vuotias. Joutui matkustamaan ruumassa. Mitään rauhoittavia ei suositella, koska koneessa ilmanpaine on eri ja sydämen pysähtymisen riski kasvaa, jos ottaa jotain rauhoittavia. Jännitin todella paljon, kuinka lento sujuu. Mutta kaiketi ihan hyvin. Koira ei tehnyt tarpeitaan häkkiin eikä tärissyt tai läähättänyt, kun otettiin se määränpäässä vastaan.
Oltiin myöskin parin viikon ajan totuteltu koiraa häkkiin. Se sai olla siellä lyhyitä aikoja ja mm. ruokailla siellä. Sitten matkalle laitettiin oma peitto mukaan.
Onneksi Espanjaan mennessä ei joudu karanteeniin.
Koira on matkustanut vain tuon yhden kerran koneessa. Varmasti on suht stressaavaa, joten en muuten vaan lähde sitä kuljettelemaan mukana. Tuskin enää koskaan joutuu koneeseen, koska meillä ei ole tarkoitusta muuttaa takaisin Suomeen.
selvittelet vaan asiaa kovasti, se onnistuu kyllä jos jaksaa ja haluaa vaivaa nähdä. Tosin nuo karanteeniasiat jäävät siltikin käsittääkseni mietittäviksi. Että ihan lyhyen asumisen takia ei välttämättä kannata nhdä vaivaa.. Mutta jos useamman vuoden meinaatte asua niin totta kai otatte koiran mukaan
Omat vanhempani aina ajavat koiran takia Euroopan halki.
lentokentällä juuri ennen ruumaan vientiä. (näin teki tuttu pariskunta muuttaessaan ulkomaille ja iso koira kyseessä)
Se on aivan veltto silloin, eikä pysty siis liikkumaan. Jos siirtyy lennon aikana (koneethan kaartaa aikalailla välillä) ja pää painuu esim. kopin seinämää vasten, voi hengittäminen mennä tosi vaikeaksi! Samoin minkään Suomessa annettavan rauhoitteen teho ei riitä koko matkan ajaksi, joten joka tapauksessa koira herää ennen perillä oloa - ovat jotkut melko paniikissa ja pökkeröisiä jo kotioloissa herätessäänkin, mitä se on sitten häkissä jossain lentokoneen ruumassa!
Lentoyhtiö voi kieltäytyä kuljettamasta.
Mene AP Eviran sivuille ja vaikka Lemmikkipalstat-keskustelupalstalle ja esitä kysymyksesi siellä.
Kuten sanoin, koiraihmiset käyvät koirineen Suomestakin Englannissa koiranäyttelyissä ja ihan autolla menevät. Koiran vieminen Englantiin ei enää ole yhtä vaikeaa kuin ennen.
When flying to/from UK or Ireland, you are no longer allowed to bring your cat or dog neither in the cabin nor as checked baggage. Under special circumstances animals may be approved to travel, but only as cargo
2. Hyväksytyt reitit ja kuljetusyhtiöt
Koiria ja kissoja saa viedä Iso-Britanniaan ja Irlantiin vain käyttäen tiettyjä reittejä ja kuljetusyhtiöitä.
Suomesta eläin voidaan kuljettaa Iso-Britanniaan lentoteitse Helsingistä Heathrowiin käyttäen Finnairia tai KLM Cargoa. Irlantiin ei toistaiseksi ole hyväksyttyä reittiä suoraan Suomesta.
Vierailija:
Mene AP Eviran sivuille ja vaikka Lemmikkipalstat-keskustelupalstalle ja esitä kysymyksesi siellä.Kuten sanoin, koiraihmiset käyvät koirineen Suomestakin Englannissa koiranäyttelyissä ja ihan autolla menevät. Koiran vieminen Englantiin ei enää ole yhtä vaikeaa kuin ennen.
Englantiin, tosin se on aika haastava toimitus. Tärkein syy sille että lentämistä pidetään ainoana vaihtoehtona on se, että koira tarvitsee jonkun tuetyn rokotteen (vielä tietyn merkkisen) joka pitää antaa sille max 24 tuntia ennen kuin koira saapuu maahan. Mutta jos on kielitaitoa ja ennakoimiskykyä niin sen rokotteen voi toki hankkia jostain matkan varreltakin, kannattaa kuitenkin miettiä ja varmistaa juuri sen rokotteen saanti tarkkaan.
Tämän tiedän sillä eräät ystäväni muuttivat Englantiin pari vuotta sitten ja hekin jättivät koiransa ensin tänne tuon lentämisasian takia. Vajaa vuosi myöhemmin he kuitenkin päättivät selvittää asian ja saivat koiran luokseen ajamalla euroopan halki :D