Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin opettajan sijaisena ja epäonnistuin täysin

Vierailija
06.11.2013 |

Jäi huono tunne kokemuksesta. Olen opiskeliha, en ihan nuorikaan enää. Ilmottauduin sijaislistalle ja minut pyydettiin 5. luokan sijaiseksi muutamaksi päiväksi.

Luokka oli todella villi. En saanut pahimpiin kuria, mutta muuten opetus sujui ja lapset näyttivät tykkäävän minusta. Luokassa hääräsi vakituinen avustaja myös, joka puuttui tuntien kulkuun aika paljon, pyysin häntä lopettamaan, koska se lisäsi levottomuutta entisestään.

Kysyin sijaisuuksista vastaavalta mahdollisuudesta jatkaa tarvittaessa, mutta en saanut mitään vastausta meiliin.

Jäi siis tunne, että olin huono sijainen ja minua ei sinne enää kaivata. Mielipiteitä?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:59"]

Luokka oli todella villi. En saanut pahimpiin kuria, mutta muuten opetus sujui ja lapset näyttivät tykkäävän minusta. Luokassa hääräsi vakituinen avustaja myös, joka puuttui tuntien kulkuun aika paljon, pyysin häntä lopettamaan, koska se lisäsi levottomuutta entisestään.

[/quote]

Jos luokassa on avustaja, eikä hän pidä sijaisuutta, on sille syynsä. Järjestyksen pidon kannalta kaikkein hankalinta on, jos paikalla on pitkään lasten kanssa ollut aikuinen, joka ei osoita luottamusta toisen tuntien pitoon tai järjestykseen. Sen kanssa on kuitenkin elettävä, eikä tuo kuvaus nyt ihan suoraan riitä toteamaan todellista tilannetta. Ihan oikein teit, kun mainitsit avustajalle, ettei puuttuisi järjestyksenpitoon.

En välittäisi vastaamattomasta sähköpostista, moni ei välttämättä reagoi niihin mitenkään. Koulun arki on ihan normaalia arkea ja lähtökohta on, että opetus hoituu olemassaolevalla työvoimalla, jolloin sijaisten vastaukset usein alkavat kiinnostaa aina vasta tilanteessa, jolloin taas sijaista tarvitaan. Puhelinsoitolla asiat selviävät, eikä mikään varmaan estä, jos se ei ole vaikeaa, käydä paikanpäällä kysymässä miten heidän mielestään oli sujunut kun muistat, että heillä on kuitenkin muut työt päällimmäisenä mielessä.

Vierailija
2/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:49"]

Miksi et saanut heitä "kuriin"?

Ihan ilman pilkkaa kysyn ja ihmettelen, koska itse sijaistanut useamman kerran yläkoulun 8-luokkaa joka erityisluokka (oppilaat 14-15v kolleja joilla adhd:n lisäksi sos.emotionaalisia ongelmia) ja ei ollut vastaavia ongelmia.

[/quote]

Nonniin. Pääsitpä pätemään ja osoittamaan laajan tietosi jokaisesta suomalaisesta luokasta ja luokkatasosta, kun olet valvonut erityisluokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:33"]

Ihan ilman pilkkaa kysyn ja ihmettelen, koska itse sijaistanut useamman kerran yläkoulun 8-luokkaa joka erityisluokka (oppilaat 14-15v kolleja joilla adhd:n lisäksi sos.emotionaalisia ongelmia) ja ei ollut vastaavia ongelmia.

[/quote]

Nonniin. Pääsitpä pätemään ja osoittamaan laajan tietosi jokaisesta suomalaisesta luokasta ja luokkatasosta, kun olet valvonut erityisluokkaa.

[/quote]

Nimenomaan. Tässäkin maassa on luokkia, joille ensisijainen oppi on rauhassa oleminen.

Vierailija
4/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin 15-vuotiaana 6. luokkalaisille pari tuntia historiaa ja ihan kiltisti ne oli. Varmaan olivat innoissaan nuoresta opesta. :DD ( olin siis TETissä ala-asteella)

Vierailija
5/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:36"]

Mä pidin 15-vuotiaana 6. luokkalaisille pari tuntia historiaa ja ihan kiltisti ne oli. Varmaan olivat innoissaan nuoresta opesta. :DD ( olin siis TETissä ala-asteella)

[/quote]

Mut niiden oma opettaja taisi olla luokassa myös. Jollei ollut, se teki virkavirheen.

Vierailija
6/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:36"]

[/quote]

Se on kuule pikkuisen eri asia olla oikea sijainen/kouluavustaja.

Vierailija
7/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo luokka kuulostaa ihan normaalilta. Sellaista se meno koulussa on. Itsekin tein opiskeluaikoina sijaisuuksia yläasteella, ja oppilaat yrittivät ties mitä pääni menoksi. Olin vielä aika ujo silloin eikä minulla ollut kunnon auktoriteettia. Nyt jo vuosia opettajana olleena osaan pitää kuria hyvin, sen taidon oppii vasta ajan kuluessa. Vieläkin, jos joudun paikkaamaan sairastunutta kollegaa ja opettamaan muutaman tunnin ajan vierasta luokkaa, saan todellakin tehdä töitä kurin eteen. Oppilailla on sellainen luulo, ettei sijaista tarvitse kuunnella. Siihen auttaa se, että kysyy etukäteen tarkoin, mitä asioita käsitellään, mistä kirjasta, mitkä sivut ja tehtävät jne. ja opettelee asiat kunnolla ennen luokan eteen astumista. Sitten ei tarvitse hermoilla niin paljon. Kun saa oman luokan, sen kanssa pärjää paremmin, kun molemmat aloittavat puhtaalta pöydältä ja tutustuvat rauhassa toisiinsa. Tunnin tai parin tunnin tai päivän pitäminen on aika hirveää kurinpidon kannalta.

Vierailija
8/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta lapsiltani olen kuullut, että sijaisen ollessa paikalla kaikki oikeen #repee#. Oppilaat hyppii pitkin seiniä ja huutaa, häiritsee kaikin mahdollisin tavoin ja on mahdollisimman kauheita sijaiselle oikein sillee showluonteisesti.

Ei ole helppo paikka tulla pariksi päiväksi sijaiseksi. Jos kukaan ei satuttanut itseään tai mitään vakavampaa sattunut, niin et mokannut. Jos joku vielä oppi jotain, niin suorituksesi oli hyvä.

Vierailija
9/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kestä epäonnistumisia, ei kannata hakeutua opettajan työhön. Tässä työssä saa nimittäin huomata, että jokaisessa tunnissa olisi aina paljon parannettavaa. Kun vuorovaikutustilanteessa on mukana 20-30 muutakin ihmistä, opetus sujuu äärettömän harvoin niin hyvin, kuin sen mielessään visioi.

Ja tuollaiset kyselyt ovat aivan turhia. Jos olet listalla, sinulle mahdollisesti soitetaan. Ei kukaan voi etukäteen luvata, että juuri sinulle tarjotaan työtä.

Vierailija
10/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, joka selitit, millaisista opettajista lapsesi pitävät: ei ole tärkeää, että lapsi pitää opettajasta. Opettajan tavoite ei saa olla mahdollisimman kiva ja helppo ja mukava. Jos lähtee mielistelemään oppilaita, homma ei toimi. Käytänössä toki yleensä hyvästä opettajasta monet pitävät. Ja opettaja oppilaista.

Vierailija
11/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Haluaisitko kertoa, minkälaisia luokanhallinnallisia keinoja käytät, jotta saat pidettyä oppilaasi "kurissa"?

Vierailija
13/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan provo 

Vierailija
14/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä olen mun lapsilta oppinut, niin inhoavat opettajia, jotka huutavat. Niitä huutavia opettajia on paljon. Kaksi lastani on todella vilkkaassa luokassa ja opettajat ovat helisemässä. Silti pitäisi pystyä pitämään kuria muutenkin kuin huutamalla. Sen kun opit, niin tulet olemaan suosittu opettaja.

Vierailija
15/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kokeneempia sijaisia on vain paljon. Tai ei ole ollut tarvetta.

Tai sitten astuit sen kouluavustajan varpaille. Itsekin tiedän yhden kouluavustajan, joka oli kuin luokan rehtori melkein. Kun sijainen tuli töihin, avustaja jopa piilotteli vakituisen opettajan jättämiä ohjeita ja juonitteli selän takana.

Toivottavasti saat töitä. Vaikutat empaattiselta ihmiseltä, kenellä on halua tehdä sijaisuutensa hyvin. On niitäkin sijaisia, jotka surffaa tunnit netissä ja laskee vain paljon tulee palkkaa ja oppilaat kiikkuu pitkin seiniä

Vierailija
16/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole provo, miksi luulet niin? kaipaisin muiden kokemuksia.

t. ap

Vierailija
17/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sijaisuuksista vastaava palaa asiaan sitten kun sijaisia taas tarvitaan. Tämä ei liity sinun onnistumiseesi mitenkään, vaan siihen, että tällä vastaavalla on muitakin töitä, sijaisten palkkaamisen mahdollisuudesta ei ole mitään tietoa ja kaikki tietty toivoo, että sijaisia ei tarvittaisi ollenkaan.

Se on sitten eri asia, että todennäköisesti olet tavalla tai toisella epäonnistunut. Useimmat sijaiset epäonnistuvat, ihan siksi, että ovat sijaisia, eivätkä tunne luokan todellisia tarpeita, opetussuunnitelmia, edistymistä jne. Tämmöinen vaatisi pitempää aikaa joka tapauksessa. Siksi sijaisilta ei juuri mitään odotetakaan, lähinnä vain, että estät lapsia satuttamasta itseään tai toisiaan.

Miksi et ohjeistanut, mitä sen avustajan olisi pitänyt tehdä, miksi vain pyysit lopettamaan? Avustajien kanssa ei kannata riitaantua, hehän ovat koko ajan läsnä työssäsi: sekä paras apu, joka sinulla voi olla, että myös rehtorin paras tietoväylä sinun tekemisistäsi.

Vierailija
18/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä masennu! Avustaja tunsi oppilaat sinua permmin ja ajatteli varmaan, että auttaa, koska tietää mikä tehoaa missäkin tilanteessa. Ja viestiisi ei olla ehkä vastattu kiireen vuoksi. Kouluille tulee kamalat määrät viestejä jo yhdenkin päivän aikana!!

Vierailija
19/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on se, että useat oppilaat voivat olla sijaiselle todella paskamaisia. Eivät siis edes yritä käyttäytyä, kun joku vieras tulee heitä ohjaamaan. En usko että olet epäonnistunut, mutta tiedän kyllä miltä se tuntuu, kun menee ekaa kertaa uuteen kouluun ja oppilaat heittäytyvät villeiksi. Kun se oma naama alkaa näkyä samassa koulussa useammin, oppilaatkin rauhoittuvat.

Vierailija
20/53 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se avustaja suhtautui muhun jotenkin epäilevästi ja puhui yhtäaikaa kanssani luokan perältä, korjaili antamiani ohjeita. Olin kieltämättä myös ärsyyntynyt häneen. Harmittaa kuitenkin myös kokemus omasta epäonnistumisesta ja pelkään, että jos olin huono sijainen, minua ei pyydetä enää töihin. Luokan meno oli todella villiä välillä, pari poikaa pelleili saksien kanssa ja huudin pari kertaa kyllä, koska muutakaan en keksinyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän