Olin opettajan sijaisena ja epäonnistuin täysin
Jäi huono tunne kokemuksesta. Olen opiskeliha, en ihan nuorikaan enää. Ilmottauduin sijaislistalle ja minut pyydettiin 5. luokan sijaiseksi muutamaksi päiväksi.
Luokka oli todella villi. En saanut pahimpiin kuria, mutta muuten opetus sujui ja lapset näyttivät tykkäävän minusta. Luokassa hääräsi vakituinen avustaja myös, joka puuttui tuntien kulkuun aika paljon, pyysin häntä lopettamaan, koska se lisäsi levottomuutta entisestään.
Kysyin sijaisuuksista vastaavalta mahdollisuudesta jatkaa tarvittaessa, mutta en saanut mitään vastausta meiliin.
Jäi siis tunne, että olin huono sijainen ja minua ei sinne enää kaivata. Mielipiteitä?
Kommentit (53)
No eihän ne nyt meileihin vastaa, kun eivät tiedä milloin sijaisuuksia on. Sijaisuuksiin tekemistä ei ole tarkoitettu pysyväksi tilaksi ja opet saattavat pyytää jotain tiettyä kokeneempaa sijaista. Jos haluat lisää sijaisuuksia, kannattaa ottaa puhelin käteen eikä kysellä spostilla. Tämä koskee työhön kuin työhön.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:12"]
Käskitkö siis avustajaa lopettamaan lasten kuullen? aina noloa, jos niin teit.
[/quote]
sanoin avustajalle ihan asiallisesti, että jos yksi ihminen puhuu kerralla, miten se on noloa? paljon nolompaa oli se, että avustaja huuteli luokassa omia ohjeitaan.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:11"]
Se avustaja suhtautui muhun jotenkin epäilevästi ja puhui yhtäaikaa kanssani luokan perältä, korjaili antamiani ohjeita. Olin kieltämättä myös ärsyyntynyt häneen. Harmittaa kuitenkin myös kokemus omasta epäonnistumisesta ja pelkään, että jos olin huono sijainen, minua ei pyydetä enää töihin. Luokan meno oli todella villiä välillä, pari poikaa pelleili saksien kanssa ja huudin pari kertaa kyllä, koska muutakaan en keksinyt.
[/quote]
Opettajana - myös sijaisena - on tärkeää osata oppia omista epäonnistumisesta. Sä et voi toimia opettajana, jos kuvittelet, että sä olet aina oikeassa etkä epäonnistu ollenkaan. Opettajan tärkein ominaisuus on kyetä totetamaan, että "pieleen meni, yritetäänpä uudestaan toisella tavalla". Opettele se, ja pärjäät paremmin sekä opettajana, että muualla työelämässä.
Ota huomioon myös, että se avustaja todennäköisesti vain tulkkasi sun ohjeitasi sellaiselle kielelle, jota tiesi avustettavien oppilaittensakin ymmärtävän. Se ei "korjaillut sua", vaan yritti saada ne lapset ymärtämään sun ohjeesi tai ainakin niiden pointin. Lapsiin tottumattoman opiskelijan puhet on alakoululaisille helposti aika kryptisiä, koska sä et todennäköisesti osaa edes kuvitella, miten lyhyitä ja konkreettisia heille suunnattujen ohjeiden ja ylipäänsä puheen pitäisi olla.
Olen työskennellyt pitkään sijaisena eri luokka-asteilla. Alussa jännitti kovasti ja tuntui, että mokaili. Nykyään tietää paremmin mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Kannattaa yrittää pysyä mahdollisimman rauhallisena jos oppilaat ärsyttävät, mutta puhua reippaasti kuuluvalla äänellä, jotta oppilaat huomaavat, että osaat ja uskallat ottaa luokan haltuun. Alku on kaikista tärkein mielestäni, sillä oppilaat tarkkailevat kuinka suhtaudut heihin. Olen itse sijaistelllut enimmäkseen tutussa koulussa, mikä on huomattavasti helpompaa kun tuntee muut opettajat ja oppilaat. Uskallan mennä naapuriluokkaan pyytämään apua, jos joku oppilas hyppii seinille ja apua aina saa. Kaikissa kouluissa näin ei varmasti ole, enkä tuntemattomassa koulussa kehtaisi heti pyytää apua.
Sijaisena on haastavaa, kun ei ole ehtinyt tutustua opetettavaan aiheeseen ja oppilaat kokeilevat hermojasi. Mutta toisaalta todella antoisaa ja itsekin oppii uutta. On myös mukava opettaa eri ikäisiä ja nähdä erilaisia kouluja ja toimintatapoja. :) Tsemppiä aloitteleville sijaisille!
Auktoriteetistä on kyse, mikäli oppilaat kunnioittavat auktoriteettiä ovat ihan hiljaa ja oppivaisia. Mikäli näytät oman haavoittuvaisuutesi niin se on ihan sama yritätkö.sen jälkeen kauniisti sanoa, että olisitteko nyt hiljaa niin päästäisiin nämä jakolaskut.
Ihan normaali luokka. Ei niillä muutamassa päivässä ihmeitä tee ja jo vuosikymmeniä sitten muuan sijainen ( nyt rehtori) oli ollut pari viikkoa luokassa ennen kuin oli voinut kääntää silmänräpäykseksi selkänsä oppilaille, kun oli kirjoittanut taululle jotain.
Oletko sinä liian kallis työntekijä? Jos sinulla on opettajan kelpoisuus, sinulle joudutaan maksamaan paljon enemmän kuin esim. sille avustajalle, joka aika usein otetaan opettajan sijaiseksi.
Avustaja on tosiaan voinut mainita, että ei tästä sijaisesta ole opettajaksi. Ehkä hän saa sitten itse tehdä seuraavan sijaisuuden. Avustajia on todella monenlaisia. Hyvä avustaja on taivaanlahja sijaisopettajalle, huono saa sarvet kasvamaan päähän.
Lapsethan ne opettajien ammattitaidottomuudesta kärsii. :(
En usko että pelkästään se ettet saanut villeimpia oppilaita kuriin estää soittamasta sinua sijaiseksi uudelleen. Jos mitään pahempaa ei sattunut ja olit kuitenkin ystävällinen ja iloinen (varsinkin kansliassa, heh heh) uskon että saat uusia puheluita kun sijaistarvetta ilmenee. Kokemus tuo mukanaan varmuutta, jokainen on aloittanut joskus.
Tsemppiä!
kaikki koulun sijaiset hoitava koulusihteeri
Ei ole todella helppo olla sijainen nykypäivän luokissa. Saattaa olla useita integroituja oppilaita luokissa.
Olisi syytä ottaa selvää tulevista luokista etukäteen. Jos sijaisella ei ole alan koulutusta niin nykyään tulee vaikeuksia tunneilla. On myös muistettava , että luokan oma opettaja olettaa sijaisen pystyvän pitämään ohjat käsissään , että tunneillä tehdään ja edetään annettujen suunnitelmien mukaan...suurin piirtein.
40 v kokemuksella ei tule yllätyksiä sijaisena enää. Sijaisuukssin kannattaa valmistautua kunnolla.
Kyllä opettajan pitää olla jämäkkä, jos pennut riehuu. Aika kova äänenkäyttö on myös välttämätöntä, eihän ne muuten kuule. Se huutaminen on usein aika subjektiivinen kokemus lapsilla ja vakiolässytystä että ope huutaa. Ja sitten vaan ei mennä asiassa eteenpäin ennenkuin pennut kuuntelee. Sijaisen on pakko olla aika vittumainen, muuten kersat ottaa vallan luokassa. Oma ope voi lapset tuntien käyttää pehmeämpiä keinoja.
Jos joku siellä nyt ajattelee että hui kauheeta tuollainen opettaja, niin menkääs kuule kokeilemaan sijaistusta, niin tiedätte.
Opettajan pitää osata huutaa kuin hyeena. Muistan että lukiossakin opeille perseiltiin kunnes kerran huutivat kunnolla. Sitten kaikki meni normaalisti.
Olisit ohjannut ne villeimmät omaksi ryhmäkseen luokan takanurkkaan tai mieluummin eri tilaan, ja laittanut avustajan opettamaan heitä.
Se koulunkäynninohjaaja (ei mikään avustaja siis) tunsi varmasti luokan paremmin kuin sinä.
Aika huonosti meni siis sijaistaminen.
Päivän tai kaksi sijaisena oleva on onnistunut jos kaikki oppilaat pysyvät hengissä eikä kukaan karkaa kesken koulupäivää. Eli kriteerit eivät ole kauhean korkeat.
Sinä Ap olet onnistunut varmasti aivan riittävän hyvin. Kukaan ei odota sinulta suuria kasvatuksellisia tai opetuksellisia onnistumisia. Lyhytaikaisina sijaisina käytetään paljon nuoria, esim. abeja ja juuri opiskelun aloittaneita. Eivät hekään mihinkään suuriin saavutuksiin siellä pysty.
Luokissa on nykyään melkoinen meno noi integroidut oppilaat saa sen aikaiseks.erityisluokat takasin, kaikki kärsii häiriköiden takia.
Itse toimin ohjaajana viitosluokassa ja aina tuen opettajaa, varsinkin sijaiset otan "suojelukseeni". Eli istun sen luokan pahimman häiriköijän vieressä silloin.
Häiriköt käytävälle ja opetus jatkuu. Ei noille kannata alkaa huutaa, koska se ainoastaan pahentaa tilannetta. Pihalle jos eivät osaa käyttäytyä.
Käskitkö siis avustajaa lopettamaan lasten kuullen? aina noloa, jos niin teit.