Miksi monet lopettaa imetyksen " tahallaan" ?
Olen yllättynyt siitä, että monet äidit lopettavat imetyksen ihan tarkoituksella. Miksi? Tarkoitukseni ei ole heitä kritisoida, ihmetyttää vain, miksi tehdä niin.
Kommentit (54)
Meillä ei vauva nukkunut kuin noin tunnin kerrallaan ja aloitti itkut ja kitinät. Sairasteli reppana. Itse väsyin totaalisesti ja piti vaan päästä välillä pois kotoa, saada nukkua enemmän. Muuten olisin ihan oikeasti seonnut päästäni :( Silloin elämäntilanteemme ei ollut muutenkaan kovin helppo mutta ei siitä sen enempää. Lopetin imetyksen ihan tarkoituksella kun vauva oli noin 5 kuukautta vanha. Ihan vain sen vuoksi että minusta olisi vielä jatkossakin äidiksi lapsellemme...
Ja kerran söivät kiinteitä ja joivat nokkamukista sujuvasti, niin miksi olisin jatkanut?
lapsi saa siitä rintamaidosta kaiken tarvitsemansa kyllä d-vitamiinia lukuunottamatta. Eli antamalla rintamaitoa niin takaa sen, että lapsi saa mitä tarvitsee ja niin sen on luonto tarkoittanut. Jos luonto olisi tarkoittanut sen jotenkin muuten niin bona-purkit kasvaisi vaahterassa.
Muuten uhkaa kasvuongelmat ja anemia.
Tarvitsee se lapsi muutakin kuin ruokaa, mutta siksi juuri isäkin pärjää lapsen kanssa vaikka 12h ilman että äiti on siinä vieressä. Äidinmaidon kun voi tarjota pullostakin =)
Aluksi jouduin sitä paitsi lypsämään sen takia, että lapsi oli liian heikko syödäkseen rintaa.
esim. neuvolassa ei todellakaan osata antaa ohjeita imetykseen ja siihen miten se saataisiin (ehkä) paremmin sujumaan. Puhutaan vaan että kyllä se maito riittää, ei se voi loppua kesken, pitää vaan yrittää jne. Ja erityisesti ensimmäisen lapsen äidit ovat epävarmoja asioiden suhteen. Ja vauvoissakin on eroja, jotkut osaavat heti imeä, osa on todella hankala saada siihen rinnalle oikein.
Esim minä sain todella huonoa imetysohjausta synnytysosastolla (vaikka meidän papereihin oli merkitty että imetysohjausta annettava), kätilö vain tuli, tuppasi vauvan tissiin kiinni, että näin. Kun kerrankin jollakulla olisi ollut aikaa neuvoa minua ja antaa minun itseni yrittää, mutta kun ei. Yritäpä siinä sitten kotona yksinäsi saada huono imuotteista vauvaa saada tissille. Lisäksi kun lapsella epäiltiin kilpirauhasen vajaatoimintaa, oli syntyissään pienikokoinen ja ne verensokerit laski (jolloin kätilön mukaan oli annettava lisämaitoa jos vähänkään epäili jäävän nälkäiseksi), niin kyllä sitä epävarmana äitinä mieluummin tarttui pulloon ja antoi vauvalle evään siitä.
Neuvolan terkkarikaan ei mitenkään välittänyt onnistuneesta imetyksestä, sanoi vain että annat sitten pullosta. Ja netin imetystukilista (vai mikä se nyt on), siitä en ollut kuullukaan ikinä. Olin lopettanut imetyksen kuukausia aiemmin kun ystävä puhui minulle, jospa vain olisin aiemmin siitä tiennyt.
vauva oli jo 2-vuotias tissitakiainen
Älä nyt esitä, ettei olisi mielestäsi syyllistävää sanoa " minä en ymmärrä miksi joku ei imetä niin ja niin kauan" .
En koe mitään syyllisyyttä omasta imetyksestäni, joka jatkui kyllä kauan. Harmistun vain tuollaisesta syyllistävästä asenteesta.
Imetys on hyvin herkkä asia ja saa helposti tuntemaan syyllisyyttä.
Kyllä sinä kommentillasi pidät itseäsi parempana. Toki tiedän, että se on sinun mielipiteesi. Osoitat kuitenkin olevasi vähän tyhmä, kun et ymmärrä muunlaista kuin omaa tapaasi ja tyyliäsi.
Kaikki vauvat eivät huoli pulloa. Ei edes nälissään!
Jos lapsi on syntyessään pieni ja huonot sokerit, niin lisämaito on perusteltua. Mutta tietysti neuvolassa pitäisi kannustaa imetykseen.
Vierailija:
Jos lapsi on syntyessään pieni ja huonot sokerit, niin lisämaito on perusteltua. Mutta tietysti neuvolassa pitäisi kannustaa imetykseen.
En ole kuullut yhdenkään lapsen kuolleen siksi, ettei huoli pulloa.
Imetysohjauksesta olen samaa mieltä. Mm. kälylleni oli neuvolassa sanottu, ettei imetyskerta saisi kestää yli puolta tuntia kerrallaan ja että ruokailuväli on kolme tuntia. Koska hänen lapsensa ei näiden ohjeiden mukaan " toiminut" , on korviketta annettu koko ajan enemmän ja enemmän.
tai edes yhdeksi yöksi. Jos on vuoden heräillyt öisin niin joskus ois kiva nukkuakin.
Ja meillä lapset alkaneet pyöriä rinnalla, purra ja päristää noin 8 kuisena ja silloin oli jees lopettaa.
Sinäkö siis pitäisit vauvan ilman ruokaa kunnes huolii pullon? On useitakin vauvoja jotka eivät huoli pulloa, onneksi kohdallesi ei ole sattunut sellaista! Olet sairas mielipiteidesi kanssa!
Mitä jos äiti kuolee? Kai sen lapsen on siltikin syötävä.
Jos verensokerit ovat huonot ja lapsi ei saa lisämaitoa, voi olla että joutuu pian teholle. Siellä se imetys vasta onkin hankalaa!
Sitäpaitsi lapsi ei enää oikein malttanut imeä kuin 2-3 minuuttia kerrallaan.
Ja nuorempaa kunnes oli 3kk.
Mä en tykkää imetyksestä yhtään. Nuokin ajat sinnittelin, kun " pitää" imettää.
Haukutte huonoksi äidiksi tai ette, niin itse tiedän että tärkeintä on se, että annan lapsilleni ruokaa. Olen paljon onnellisempi äiti, kun imetys on ohi!
Haluaisin lopettaa imetyksen (ihan tahallani) nyt heti, tai mahdollisimman pian! Olen yrittänyt useaan kertaan jo noin 3kk ajan. Lapsi kun on jo 1v7kk ja ei millään suostuisi luopumaan tissistä. Joudun imettämään häntä noin neljä-kuusi kertaa vuorokaudessa.
Jos en imetä, hän huutaa ainakin puolituntia putkeen ja repii paitaani jatkuvasti. Olen yrittänyt laittaa laastarin ja sanoa rintojen olevan pipit, ettei tule maitoa, turhaan. Olen yrittänyt selittää, että olet nyt jo isompi ja et enää tarvitse tissiä, vaan juot nokkamukista/tuttipullosta, ym.
En ole mikään " kaikkeen suostuva ovimatto" - tyyppi, vaan aika määrätietoinen ja päättäväinen. En kuitenkaan voi antaa lapsen huutaa noin pitkään ja kun hän ei todellakaan lopeta huutamista millään muulla kuin imetyksellä. Naapurit soittavat varmasti poliisit paikalle jos lapsi huutaa pitkään (asumme kaupungin kerrostalossa pk:seudulla, ja täällä soitetaan heti poliisit paikalle jos esim. lapsi kiukuttelee ja huutaa 20min. jos esim. mehu on väärän väristä).
Minä en ymmärrä, että juot jouluna, jouluun ei kuulu alkoholi edes kohtuudella. T. Velho, joka tietää...