Tuo ulkoiluketju - nyt ymmärrän miksi lihavuus on niin yleistä!!
Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista! Esim. kävely on maailman paras liikuntamuoto pienten lasten äidille ja olen luullut tähän saakka, että kaikkihan sitä harrastavat, mutta näköjään ei... Siis haloo ylipainoiset!!! Tajuatteko kuinka paljon energiaa kuluu kun liikkuu ulkona, kävelee, touhuaa lasten kanssa puistossa jne. saati silloin kun lenkkeilee reippaammin, hiihtää, luistelee, pyöräilee jne.
Mulle kävely on aina kuulunut normaaliin päiväohjelmaan, siitä tulee niin hyvä olo! Yhdessä kaverin kanssa se on vielä kivempaa, äitiyslomalla ihan parasta oli pitkät vaunukävelyt ystävien kanssa, lähti viimeisetkin raskauskilojen rippeet alta aikayksikön. Raskausaikana harrastin myös kävelyä viimeiseena asti ja painoa tuli yhteensä 10kg, neuvolassa kehuttiin joka kerta oppikirjamaista painonkehitystä ja hyväkuntoisuuttani. Pitkälti ulkona liikkumisen ansiota, väitän minä.
Lähtekää nyt sieltä kotinurkista ulos, ylipainoiset mammat, tiedän että teitä on luokattoman PALJON!! Ulkoilusta voi oppia tykkäämään, jos ei ennen ole tykännyt. Lupaan, että sitä kannattaa ainakin yrittää, varmasti ette kadu...
t. Sporttimamma
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:42"]
Onko käveleskelyä jos 5km (mitattu) kuntoradalla (mäkinen maasto) tekee sauvakävelylenkin ja siihen menee 45min?
Ohitan kyllä monta käveleskelijää aina matkalla, mutta kyllä juoksijatkin ohittaa mut. Hölkkään saman reitin 33min, tasaisella menee alle puolen tunnin vitonen.
Ja kyllä, kävelen ja juoksen myös pidempiä lenkkejä, hiihdän ja teen punttia kotipunttiksella.
Mulla ei tosin olekaan lapsia... vaan mies jonka kanssa harrastetaan liikuntaa yhdessä. :-)
[/quote]
Jos vitonen menis 24 minuuttiin tasaisella, kehtaisin vasta puhua liikunnan harrastamisesta.
Ihan tosi, tosi huvittavaa, kun kävelijämammat kuvittelee olevansa urheilijoita :D
[/quote]
Sanoinkin harrastavani, en olevani urheilija.
Ja painoindeksi on muuten 21,6 (mielestäni painoa on kyllä 2kg liikaa - se kun ei ole suinkaan pelkkää lihasta). Peili kertoo aika paljon enemmän kuin painoindeksi.
Näin just Tanja Poutiaisen (farkuissa ja t-paidassa) - sen painoindeksi on 23,6 ja onhan se nyt aika paljon timmimmässä kunnossa kun meikäläinen.
No mitäs sanotte tähän: Olen sen ketjun NRO 4 ja olen 163,5cm ja 55kg.
Missä sä näet läskin?
Minulla kuopus sairastaa astmaa eli kuuteen vuoteen en nukkunut kunnon yöunia, talvella pakkasella hän ei voi ulkoilla ollenkaan - jos nyt ylipäätään oli epäsairas.
Itselläni sekosi kilpirauhanen, yksi tulehdusjakso kesti vuoden. Mätin kortisonia moneen kertaan.
Nyt jaksan taas liikkua. Ja aina se ylipaino ei ole omassa hallinnassa, ap. Itse olen kiitollinen, että ollaan hengissä!
Pari juttua:
- kävely lasten kanssa ei kuluta kaloreita juuri enempää kuin oleilu sisällä
- harvalla hoitovapaalla olevalla äidillä on 2 h päivässä omaa aikaa. 2 h/vko lienee lähellä totuutta.
- liikunnalla hankitut kalorit on todella helppo syödä takaisin. Painonhallinta lähtee ruokavaliosta, ei liikunnasta.
Pakko lisätä vielä, että kyllä sitä happea saa ihan sisäilmastakin, muutenhan ihmiset kuolla kupsahtelisivat koteihinsa. Normaali sisäilma ei juuri poikkea happipitoisuudeltaan ulkoilmasta.
Voi tsiisus, mitä lapamatoja tässäkin ketjussa on!!! Kaikki maailman selitykset löytyy liikkumattomuudelle. Älkää sit uikuttako läskeistä, diabeteksestä jne vaan maatkaa tyytyväisenä sohvalla läppäri sylissä. Joo ja ulkoilu ois hyväksi niille taaperoille vaikka itse ei ulkoilusta piittaiskaan.
Aika mielenkiintoinen väite, että kilot sulavat kävelemällä. Kalori- ja kulutustaulukot käteen ja laskemaan. Saa siinä hiippailla. Muuten toki kävely on hieno juttu - niille, jotka siitä tykkää :) Ja ainakin ulkoilu nyt joka tapauksessa kiistatta hyödyksi terveydelle.
No voi hellanlettas, TOTTAKAI juoksu on ihan yhtä hyödyllistä kuin kävely, varmaan monella mittarilla vielä hyödyllisempää, mutta tosiasia on se, että monelle juoksu ei sovi. Kynnys lähteä juoksemaan voi myös olla korkeampi kuin kävelylle lähteminen... Kävelystä saa tehokasta lisäämällä vauhtia ja ottamalla sauvat mukaan, myös nilkkapainoja ja painoliiviä voi käyttää. Tosin ylipainoinen ei sellaista tarvitse kun painoliivi on omasta takaa. :D Kävely on myös hyvä laji niille joilla on esim. pieni vauva eivätkä voi jättää sitä hoitoon juoksulenkin tai jumpan ajaksi. Vaunukävely kuluttaa tosi hyvin energiaa, jos sitä jaksaa tehdä riittävän pitkään ja intensiivisesti.
Varmaan ap:n pointti oli se, että ihmiselle tekee hyvää liikkua oman kodin seinien ulkopuolella, oli laji mikä tahansa. :)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:08"]
Höpsis, silloin kun on ylipainoa, kävely kuluttaa huomattavasti enemmän kuin tuon 200 kaloria tunnissa! Sen verran kuluttaa laiha ihminen rauhallisella kävelyllä! Reippaalla tunnin kävelyllä palaa 70 kiloisella naisella jopa 400 kaloria tunnissa! Ja jos viitsii ulkoilla pidempään, esim. itse käyn parin tunnin kävelyllä päivittäin, tuplaantuu kalorimäärä ja se on jo paljon! Lisäksi reippaalla kävelyllä on muitakin etuja, se ylläpitää peruskestävyyttä, parantaa hapenottokykyä, vahvistaa jalkalihaksia, parantaa ryhtiä ja yleisolemusta muutenkin. Lisäksi se tekee iholle todella hyvää, kun pintaverisuonet aktivoituvat happea saadessaan.
Nuo nyt on kaikki lihavien vetelysten selityksiä kaikki yllä olevat... Jos jossain kohdattaisiin, masentuisitte kun näkisitte minut. :D
t. Ap
[/quote]
Lääh ja plääh ap. Toivottavasti sä et nyt ryhdy tekemään jotain av-mammamaisia johtopäätöksiä jokaisesta ihmisestä ulkomuodon perusteella, että laiha mamma- varmasti ulkoilee ja urheilee, lihava mamma- selvästi sohvaperuna.
Mä olen itse lihava mamma, joka on vihdoin alkamassa laihtua, kiitos vihdoin saadun oikean diagnoosin. Mä olen aina ulkoillut ja liikkunut paljon. Tein esikoisen kanssa 5-10 km vaunulenkkejä kesäisin ja kunnon hankiolosuhteissa, ja kun lapsia tuli lisää, tein lenkkejä niin, että vauva oli rattaissa ja isommat pyöräilivät ( meidän 2-vkin jaksoi sotkea 5km apupyörillään) tai talvella sidoin kaksi Stigaa peräkkäin rattaisiin kiinni ja työnsin taas siellä hangessa sen 5-10 km.
Lisäksi kävin punttiksella, joogasin, uin, hiihdin jne.
Silti painoa oli se 90-110kg. Ja kyllä, syömällä saatua. Eli ei ole isoja luita tms.selittävää syytä. Paitsi nyt tullut ihan toisentyyppinen diagnoosi, johon on lääkitys, joka vaikuttaa tuohon ylensyömiseen.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:10"]
Voi tsiisus, mitä lapamatoja tässäkin ketjussa on!!! Kaikki maailman selitykset löytyy liikkumattomuudelle. Älkää sit uikuttako läskeistä, diabeteksestä jne vaan maatkaa tyytyväisenä sohvalla läppäri sylissä. Joo ja ulkoilu ois hyväksi niille taaperoille vaikka itse ei ulkoilusta piittaiskaan.
[/quote]
öööh.... ihan vaan ohiksena pakko todeta, että mä en ole vielä ikinä nähnyt täällä läskin uikuttavan sairauksistaan, sen sijaan neuroottinen painontarkkailijakyylä ( omansa& muiden) jaksaa paapattaa toisten (kuvitelluista) ongelmista loputtomiin.
Minulla oli esikoisen syntymän jälkeen elopainoa 97 kiloa. Tuolloin päätin, että sekä lapseni että itseni takia laihdutan.
Ainoa laji, jotka pystyin ja kehtasin harrastaa oli kävely. Kävelin vaunujen ja koiran kanssa, joskus ystävän kanssa, viikonloppuisin yhdessä miehen kanssa. Väitän, että kilot karisivat pitkälti sen ansiosta. Tietenkin järkevöitin myös syömistä, mutta parin tunnin kävely päivittäin oli isossa roolissa laihtumisen kannalta.
En ole ainoa jolla on tällainen kokemus. Moni ylipainosta kärsinyt ystäväni vannoo säännöllisen kävelyn nimiin painonhallinnassa. En silti sano, että se on ainoa kaloreita polttava laji - tietenkään ei ole - mutta fakta on se, että se sopii monelle ylipainoiselle, sitä osaavat kaikki, eikä sen harrastaminen vaadi erityisvarusteita tms.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:40"]
Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista! Esim. kävely on maailman paras liikuntamuoto pienten lasten äidille ja olen luullut tähän saakka, että kaikkihan sitä harrastavat, mutta näköjään ei... Siis haloo ylipainoiset!!! Tajuatteko kuinka paljon energiaa kuluu kun liikkuu ulkona, kävelee, touhuaa lasten kanssa puistossa jne. saati silloin kun lenkkeilee reippaammin, hiihtää, luistelee, pyöräilee jne.
Mulle kävely on aina kuulunut normaaliin päiväohjelmaan, siitä tulee niin hyvä olo! Yhdessä kaverin kanssa se on vielä kivempaa, äitiyslomalla ihan parasta oli pitkät vaunukävelyt ystävien kanssa, lähti viimeisetkin raskauskilojen rippeet alta aikayksikön. Raskausaikana harrastin myös kävelyä viimeiseena asti ja painoa tuli yhteensä 10kg, neuvolassa kehuttiin joka kerta oppikirjamaista painonkehitystä ja hyväkuntoisuuttani. Pitkälti ulkona liikkumisen ansiota, väitän minä.
Lähtekää nyt sieltä kotinurkista ulos, ylipainoiset mammat, tiedän että teitä on luokattoman PALJON!! Ulkoilusta voi oppia tykkäämään, jos ei ennen ole tykännyt. Lupaan, että sitä kannattaa ainakin yrittää, varmasti ette kadu...
t. Sporttimamma
[/quote]
Kävely...siis ihan oikeasti..
Vai sporttimamma, joka harrastaa kävelyä, voi jeesus
t. mamma, joka ihan oikeasti pystyy kutsumaan itseään sporttimammaksi ja treenaa juosten, salilla, hiihtäen, pyöräillen. Kävely on vain hyötyliikuntaa tai palauttavaa rankan kisan jälkeen
ps. naurattaa oikeasti nämä kävelijämammat, jotka luulee olevansa niin urheilullisia. Ollaan salilla tunti ja kuten eräs työkaveri, hitkuttaa siellä selätintä tunnin. Käy myös lenkillä...3km sauvakävellen.
[/quote]
No, eiköhän kaikki ketkä tekevät itsensä eteen edes vähän jotain liikunnallista saa sanoa itseään sportti-mammaksi. Ei kaikkien tarvitse kuitenkaan olla jotain bikini-fitness-sportti-mammoja... KAIKKI LIIKUNTA ON HYVÄKSI!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:05"]
No mitäs sanotte tähän: Olen sen ketjun NRO 4 ja olen 163,5cm ja 55kg.
Missä sä näet läskin?
[/quote]
No mä olen 174cm ja 56 kg. Jos olisin 10 cm lyhyempi ja samanpainoinen niin LAIHDUTTAISIN aika saatanan äkkiä muutaman kilon pois! Mulla äiti on eläkeläinen ja sillä on tollaiset mitat kun sulla, eikä ole mikään hoikka tosiaankaan, vaan ihan normaalipainoinen ainoastaan. Et sä mikään lihava ole, mutta et kyllä hoikkakaan.
Mua harmittaa etten löytänyt liikunnan iloa silloin vanhempainvapaalla ollessani. Nyt vasta kun olen palannut takaisin töihin, ihan koko ajan tekisi mieli lähteä lenkille tai jumppaan, nyt vaan aikaa on vähemmän. Mutta pakko päästä ainakin kerran viikossa jumppaan ja kerran juoksemaan.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:52"]
Lähden aamulla lasten kanssa kotoa 7.30, kasiksi töihin, neljältä taas lasten hakuun, puoli viisi ollaan kotona. Ruoan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastuksia kahdesti viikossa. Silleen menevät illat.
Sitten pitäisi vielä vähäisestä vapaa-ajasta pinnistää muutama tunti viikossa ja lähteä jonnekin hevonperseenkuuseen kävelemään? Juu ei kiitos. Mieluummin vietän ne pari vapaatuntiani per päivä kotona. Ihan sama onko vaatekoko 40 vai 46, evvk.
[/quote]
Vähäisestä vapaa-ajasta :D
Itse teen myös ihan täydet työpäivät, kaksi lasta harrastaa viitenä päivänä viikossa ja silti ehdin itsekin liikkua... se on niin suhteellista mikä on vähän vapaa-aikaa.
Jospa yritettäis olla hävittämättä tärkeää ja hyvää asiaa turhanpäiväisen loukkaantumisen ja vittuilun alle.
Voin kertoa omasta tuoreesta kokemuksesta, miten dramaattisesti pienessä ajassa elintapojen muutos vaikuttaa.
Satutin polveni pari vuotta sitten ja sen seurauksena aloin varoa sitä ja kuormitin nin vähän kuin mahdollista. Vikatikki... painoa tuli lisää ja kunto romahti todella kurjaksi. Tasamaallakin puuskututti. Jalat olivat turvonneet pölkyt. Muutama viikko sitten pistin ruokavalion uusiksi ja aloin käydä joka päivä 1-1,5 h lenkillä. Jo tässä ajassa paino on pudonnut reippaasti, kropasta on lähtenyt senttejä, kunto on petraantunut oikein reilusti, iho on sileä ja rypytön ja näpytön ja olo on parantunut ihan mahdottoman paljon. Ihan kuin olisin saanut elämäni takaisin.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:58"]
En jaksa lukea kaikkia viestejä mutta kyllä komppaan ap:ta,
lihoin itse raskausaikana 30 kg kun en liikkunut. Makasin vaan kotona ja lihoin.
Synnytyksen jälkeen paino oli hieman tippunut mutta painoin edelleen yli 100 kg.
Aloin harrastamaan vaunuilua, monta tuntia päivässä kärräsin muksu pitkin poikin kyliä ja kaupunkia, niin vaan ekan vuoden aikana paino putos alle lähtölukemien (ennen raskautta siis).
Moni sanoo että ei se kävely auta laihtumaan mutta sekin kaksi tuntia kun liikut ja ulkoilet on poissa jääkaapilta! Jos olisin jättänyt lenkille menemättä heti aamusta olisin sikaillut jääkaapilla vaikka kuinka monta tuhatta kaloria. :)
Nyt kun lapsi on lähes 2v. on ulkoilusta tullu niin pinttynyt tapa etten osaisi olla päivät pitkät kotona. Jos lapsi on kipeä on tosi vaikea olla vaan sisällä mutta silloin on pakko.
BMI nyt 27 mutta olen tosi hyvässä kunnossa pelkän lenkkeilyn (reippaan sellaisen) ansiosta. Ja jos nyt taaperon kanssa lähtee ulos otan rattaa mukaan ja kun taapero ei jaksa enää kävellä niin laitan hänet rattaisiin ja lähden täyttä höyryä kävelemään reippaasti. ei tarvi madella koko matkaa.
[/quote]
Jos harrastaisit oikeaa liikuntaa, eikä kävelyä, painoindeksisi olisi jo 22.
Hei haloo, ei se kävely ole liikuntaa. Vain laiska paska kehuu harrastavansa liikuntaa, kun laahaa vaunuja edessään.
[/quote]
Ootko sä Sofia R-N? Miten kehtaat haukkua muiden liikuntasuorituksia, kyllä 2 h reipasta kävelyä voi sanoa liikunnaksi!
Hirveän monet suuttuvat :O Minä en ole mikään sporttimamma, mutta minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka eivät liiku tai ulkoile lainkaan ja vielä vetävät herneen nenään, jos sanotaan sen olevan terveellistä, hyödyllistä ja vielä ihan mukavaakin.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:52"]
Lähden aamulla lasten kanssa kotoa 7.30, kasiksi töihin, neljältä taas lasten hakuun, puoli viisi ollaan kotona. Ruoan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastuksia kahdesti viikossa. Silleen menevät illat.
Sitten pitäisi vielä vähäisestä vapaa-ajasta pinnistää muutama tunti viikossa ja lähteä jonnekin hevonperseenkuuseen kävelemään? Juu ei kiitos. Mieluummin vietän ne pari vapaatuntiani per päivä kotona. Ihan sama onko vaatekoko 40 vai 46, evvk.
[/quote]
Nousen klo 6, vien koirat, teen aamujutut valmiiksi, herätän lapset, vien kouluun (polkupyörällä, jos sataa ihan kaatamalla silloin autolla, ettei tarvitse pakata muksuille monia vaatteita mukaan), siitä töihin. Teen ulkotyötä eli liikuntaa ja raitista ilmaa tulee tässäkin. Haen lapset, kaupassakäynnit, syömiset, lasten harrastukset yms. normiarkiasiat. Sen jälkeen käyn joko juoksulenkillä, jumpassa tai ratsastamassa, sen mukaan miten on aikaa ja valoisaa mutta joka päivä jotain kuitenkin. Koirat kulkevat päivän mukana joten niitä ei tarvitse illalla viedä kuin pissalle.
Aika sama onko vaatekoko 34 vai 36, en jaksa kovin ihmeellisiä vaatteita shoppailla.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:14"]
Aika mielenkiintoinen väite, että kilot sulavat kävelemällä. Kalori- ja kulutustaulukot käteen ja laskemaan. Saa siinä hiippailla. Muuten toki kävely on hieno juttu - niille, jotka siitä tykkää :) Ja ainakin ulkoilu nyt joka tapauksessa kiistatta hyödyksi terveydelle.
[/quote]
Ihan tosi, kyllä liikunnan pitää olla sellaista että VÄHINTÄÄN 800 kcal tunnissa kuluu, ja niinikään VÄHINTÄÄN 10 km menee varttituntiin, muuten ei kyllä ole MITÄÄN järkeä harrastaa semmosta. Kyllä sen kävelynkin luulis olevan parempi kuin ei mitään, mikä saatanan pakko kaikkien olis olla niin hiivatin hyvässä kunnossa, jos kohtuullinen tai välttävä itselle riittää? Joillekin riittää jopa huono kunto. Minkäs teet, elä ja anna toisten elää.
No se on huomattavasti pienempi paha, että joku pelkkää kävelyä harrastava mamma pitää itseään sporttisena, kuin se että joku oikeesti on niin passiivinen ja laiska ettei harrasta liikuntaa juuri lainkaan!!!
Ylipaino on kansantaloudellinen ongelma, hävetkää läskit!!