Tuo ulkoiluketju - nyt ymmärrän miksi lihavuus on niin yleistä!!
Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista! Esim. kävely on maailman paras liikuntamuoto pienten lasten äidille ja olen luullut tähän saakka, että kaikkihan sitä harrastavat, mutta näköjään ei... Siis haloo ylipainoiset!!! Tajuatteko kuinka paljon energiaa kuluu kun liikkuu ulkona, kävelee, touhuaa lasten kanssa puistossa jne. saati silloin kun lenkkeilee reippaammin, hiihtää, luistelee, pyöräilee jne.
Mulle kävely on aina kuulunut normaaliin päiväohjelmaan, siitä tulee niin hyvä olo! Yhdessä kaverin kanssa se on vielä kivempaa, äitiyslomalla ihan parasta oli pitkät vaunukävelyt ystävien kanssa, lähti viimeisetkin raskauskilojen rippeet alta aikayksikön. Raskausaikana harrastin myös kävelyä viimeiseena asti ja painoa tuli yhteensä 10kg, neuvolassa kehuttiin joka kerta oppikirjamaista painonkehitystä ja hyväkuntoisuuttani. Pitkälti ulkona liikkumisen ansiota, väitän minä.
Lähtekää nyt sieltä kotinurkista ulos, ylipainoiset mammat, tiedän että teitä on luokattoman PALJON!! Ulkoilusta voi oppia tykkäämään, jos ei ennen ole tykännyt. Lupaan, että sitä kannattaa ainakin yrittää, varmasti ette kadu...
t. Sporttimamma
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:10"]
Ap täsmentää vielä:
Siis en todellakaan harrasta PELKKÄÄ kävelyä! Lisäksi käyn salilla ja tanssitunneilla, mutta kävely on peruskestävyyteni perusta. Tanssitunnit ovat usein aika teknisiä, pelkästään niillä käymällä en näissä mitoissa pysyisi. Kävely tukee erinomaisesti muita liikuntaharrastuksia, lisäksi sen etuna on hapen ja valon saanti ulkoilmassa, mitä ei sisäliikunnassa juurikaan tule.
Ap
[/quote]
Et sinä ole mikään muu, kuin aihevapaan vakioilkeilijä, joka aamusta istuu koneelle ja miettii, millaisen aloituksen voisi tehdä, että se olisi oikein inhoittava ja loukkaava ja saisi sillä haukuttua taas muita.
Yleensä sinun aloitukset koskevat lihavuutta ja suollat näitä läskialoituksia monta päivän aikaan. Saat orkun siinä penkissäsi pelkästään siitä, että osaat olla ilkeä ja ehkä jopa satutettua jotakuta.
Hrr, oikein mahanpohjassa tuntuu ihanalta, kun on päivä mennyt taas provoillessa ja levitettyä huonoa ilmapiiria.
Kukin saa kicsit siitä, mikä on itselle tärkeintä.Sinä ap saat sen näistä läskialoituksista ja siitä, että mollaat toisia.
Minä saan kicsit siitä, että lähden lenkille ja olen ihmisille ystävällinen ja kannustava.
Mieti tätä, kun tehtailet tämän päivän näitä provojasi.
Kyllä sillä kävelylläkin on painonhallintaan vaikutusta, koska kaikki ulkoilu tekee hyvää ja vähentää mm. masennusta ja sekin aika tulee oltua pois sohvalta / jääkaapilta.
Tiedän erään kahden lapsen äidin, joka on valehtelematta syönyt ja löhönnyt itsensä todella ylipainoiseksi. Nuorempana oli vielä hoikka. Nyt ei viitsi eikä vaivaudu eikä jaksa lähteä ulos, on niin huono ilma, väsyttää, telkkarista tulee uutiset.. Miehensä on illat kotona joten pääsisi myös reippailemaan ilman lapsia jos haluaisi. Olen pari kertaa houkutellut hänet kanssani lenkille, vaikka menimme vaunujen kanssa suht hidasta kävelyä, oli hän ihan hengästynyt ja puhki..
Mutta asiaan! Eipä kuulu minulle toisten liikunnat, mutta kun.. tää samainen ihminen valittaa KOKO AJAN omaa lihavuuttaan! Puristelee makkaroitaan ja kitisee ja inisee kuinka on epämiellyttävä läski jota oma ukkokin häpeää. Sitten vetää pullaa ja limsaa välipalaksi ja pääruuaksi on monesti kalapuikkoja ja ranskalaisia, joita syö 2-3 annosta. Kertoo vaan ruuan olevan niiiiin hyvää että pakko syödä. Mutta silti valittaa koko ajan läskeistään. Tätä minä en ymmärrä!
Juu, eipä se minua haittaa eikä edes kiinnosta mitä muut tekee, oli vaan pakko avautua kun mulle tulo aidosti yllätyksenä se, kuinka moni ei tykkää ulkoilla ollenkaan. :D Mutta tosiaan enpä ihmettele enää sitä, miten niin moni pienen lapsen äiti näyttää ihan kammottavalta ja ylipainoiselta, jos asenne liikuntaan ja itsestä huolehtimiseen on tämä (tuolla yllä joku sen sanoi, "evvk onko vaatekoko 40 vai 46" - järkyttävää...). Minä jatkan elämääni itseeni, elämääni ja ulkoiseen habitukseeni erittäin tyytyväisenä. :)
Ja lähden tästä ulos nauttimaan IHANASTA syyssäästä lasten kanssa. :) Kivaa päivää vaan teille plösöille siellä lähiöissänne, jotka eivät jaksa sieltä koneiden äärestä liikahtaa!
t. Ap
Pidän itse kävelemisestä ja onneksi pidänkin, sillä ajokorttia ei ole. Mielihyvin olisin kyllä monesti jättänyt kävelyn väliin, kun on puskenut räntää vaakasuoraan ja pää on täynnä räkää. En kehuisi itseäni miksikään urheilijaksi, mutta jos en harrastaisi kävelyä/joutuisi kävelemään, olisi kuntoni paaaljon huonompi. Minusta urheilussa ei pitäisi tuijottaa vain sitä kalorinkulutusta, sillä silloin kun kävelen, en ole jääkaapilla :) Luulisinpa, että noin keskimäärin ulkoilu myös piristää, jolloin ei tule syöpöttelyä kyllästymisen ja alakulon takia niin paljon. Jotenkin se elämänasenne muuttuu, kun vain ulkoilee ja liikkuu. Mutta ei varmaankaan kaikilla.
Mutta "lasten kanssa ulkoilu" ei tosiaan ole mikään selvästi määriteltävä juttu. On ihan eri asia lykätä vauvaa tai taaperoa vaunuissa tai rattaissa kunnon hikilenkin verran kuin kuljeskella ulkona jonkun parivuotiaan kanssa, joka haluaa tutkia jokaista käpyä ja kiveä. Ei tuossa jälkimmäisessä kunto kohene, joskaan nyt silloinkaan ei tietysti ole jääkaapilla ja saa edes raikasta ilmaa.
Olin itsekin ihan ihmeissäni tuosta ketjusta, en ollut edes tiennyt että on olemassa tavallisia ihmisiä, jotka eivät ulkoile päivittäin. Ajattelin, että ne muutama ihmistä jotka eivät ehkä säännöllisesti ulkoile, kärsivät jostain valoallergiasta tai vaikeista mielenterveysongelmista.
Mutta siis oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka ei ulkoile ehkä moneen päivään siksi, että on pimeää ja töissäkin pitää käydä...? Ihan käsittämätöntä.
Tähän kun ynnää einekset, megamättöpussit ja mäyräkoirat niin eipä ole ihme, että suomalaiset näyttävät siltä, miltä nyt valtaosa näyttää.
Itse en oikeassa elämässä ole koskaan tavannut vain sisällä kököttävää ihmistä, jotenkin ällöttää ajatuskin.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:28"]
Juu, eipä se minua haittaa eikä edes kiinnosta mitä muut tekee, oli vaan pakko avautua kun mulle tulo aidosti yllätyksenä se, kuinka moni ei tykkää ulkoilla ollenkaan. :D Mutta tosiaan enpä ihmettele enää sitä, miten niin moni pienen lapsen äiti näyttää ihan kammottavalta ja ylipainoiselta, jos asenne liikuntaan ja itsestä huolehtimiseen on tämä (tuolla yllä joku sen sanoi, "evvk onko vaatekoko 40 vai 46" - järkyttävää...). Minä jatkan elämääni itseeni, elämääni ja ulkoiseen habitukseeni erittäin tyytyväisenä. :)
Ja lähden tästä ulos nauttimaan IHANASTA syyssäästä lasten kanssa. :) Kivaa päivää vaan teille plösöille siellä lähiöissänne, jotka eivät jaksa sieltä koneiden äärestä liikahtaa!
t. Ap
[/quote]
Kiitos ja hyvää päivänjatkoa myös sinulle kapeakatseinen heitukka.
t. Urheilullinen kuntosaliharrasta joka ei pidä ulkoilusta.
Turhaa luulette taas tietävänne toisten ulkomuodosta mitään tuon ketjun myötä. Liikuntaa harrastamaton voi olla hoikkakin, jos syö vähän. Minä olin alipainon rajalla vielä 35-vuotiaana ja liikuntaani kuului yksi kevytjumppa viikossa (tein senkin löysästi). Joo, huonokuntoinen olin, mutta en lihava todellakaan.
Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa. Kävellä voi aina. Vaikka vain sillä lailla, että jää paria pysäkkiä ennen lähintä pysäkkiä pois ja kävelee loppumatkan töihin/ kotiin. Silloinkin kun lapset olivat pieniä, pääsin joka päivä tunniksi yksin kävelemään. Se on minulle elinehto, ajattelemisen väline.
Puolet vuodesta on valoisaa aikaa, jolloin kävelemään voi lähteä koska vain. Kun on pimeää, kylmää ja liukasta, pitää vain suunnitella kävelyretket vähän toisin, satsata viikonloppuihin ja muihin vapaapäiviin.
Nykyään lähden myös usein kävelyille 13-vuotiaan tyttöni kanssa. Saamme olla "likkaporukassa", jutella vain meidän asioita.
Liikkuminen ulkona on tärkeää myös mielenterveydelle, happi ihan oikeasti vahvistaa aivojen välittäjäaineiden toimintaa, eli auttaa masennusta vastaan. KVG!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:35"]
Turhaa luulette taas tietävänne toisten ulkomuodosta mitään tuon ketjun myötä. Liikuntaa harrastamaton voi olla hoikkakin, jos syö vähän. Minä olin alipainon rajalla vielä 35-vuotiaana ja liikuntaani kuului yksi kevytjumppa viikossa (tein senkin löysästi). Joo, huonokuntoinen olin, mutta en lihava todellakaan.
[/quote]
Kyllä todella näin. Ja siinä ei puhuttu liikunnan harrastuksesta vaan ulkoilusta!! Ulkoilu ei ole liikunnan harrastamista ellei se ole jotain hölkkää, rullaluistelua, pyöräilyä, juoksua, maankääntöä, lumen luomista tms.
Itse kaipaan ulkoiluun aina jotain mielekästä hommaa, eli en lähde tuohon kerrostalon pihalle norkoilemaan vaan menen johonkin auttelemaan ulkotöissä jos mahdollista.
Paino ei ole itseisarvo, tärkeämpää on hyvä kunto. Myös lievästi ylipainoinen voi olla hyvässä kunnossa, olen itse tällainen tapaus. työpaikan kuntotestissä sain parhaat tulokset, vaikka BMI on lievän ylipainon puolella.
Ja kyllä, komppaan ap:tä siinä, että kävely on erinomaista liikuntaa. Sillon varsinkin kun ongelmia esim. polvien kanssa (kuten minulla), se on turvallista ja sitä jaksaa tehdä riittävän pitkään. Jos jaksaa tehdä 1,5-2 h kävelyn edes muutaman kerran viikossa, sillä on jo vaikutusta peruskuntoon ja painoon.
23 jatkaa vielä...
Täytyy myöntää etten myöskään ihan ymmärrä tätä muotia että vähintään 80% ihmisistä on tai on ollut "masentuneita", kun itse olen pitänyt ihan normaalina sitä, että joskus on paha mieli. Mutta siis, jos itse vain makaisin kotona mässäämässä niin ihan varmasti saisin itsekin tuon muotidiagnoosin.
Itse en liiku kalorinkulutuksen takia eikä kaikkien mielestäni tarvitse mitenkään urheilla jos ei halua, mutta kyllähän ihminen nyt kuitenkin tarvitsee raitista ilmaa ja jotain rasitusta, ei fyysinen eikä henkinen terveys mitenkään voi kestää sellaista jatkuvaa velttoilua, kun vielä yhdistetään se ylensyömiseen.
Eläinsuojelulaki velvoittaa tarjoamaan suurelle osalle eläimistä liikuntaa ja ulkoilmaa, pitääkö ihmisetkin pakottaa ulkoilemaan rangaistuksen uhalla? tulisi ainakin yhteiskunnalle halvemmaksi kuin nykyisessä mittakaavassa pelkästä laiskuudesta johtuvien vaivojen hoito.
Kävely on erinomaista liikuntaa ja sopii lähes kaikille. Sen etuja on tosiaan se, ettei se rasita niveliä samalla tavalla kuin esim. juoksu tai jumpat. Sitä voi tehdä missän vain ja miten pitkään vain jaksaa.
Olen seurannut sykemittarin avulla kalorinkulutusta erilaisissa jumpissa ja kävelylenkeillä ja kyllä se on tosiasia, että kun jaksaa kävellä riittävän pitkään ja riittävällä tempolla, niin se kuluttaa energiaa huomattavasti enemmän kun jumppatunnit. Huomaan eron käytännössä kesä- ja talvikausien välillä. En tykkää liikkua ulkona talvisin ja huonoilla keleillä, jolloin käyn enemmän ryhmäliikuntatunneilla. Keväällä ja kesäisin taas kävelen paljon ulkona ja käyn vähemmän sisäliikunnassa. Ruokavalioni on suht. sama vuodenajoista riippumatta. Laihdun aina keväisin kun aloitan pitkät kävelyt ulkona ja vastaavasti painoni tuppaa aina nousemaan talvisin. Väitän että osaksi ainakin tämä johtuu juuri noista liikuntatottumuksista...
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:52"]
Lähden aamulla lasten kanssa kotoa 7.30, kasiksi töihin, neljältä taas lasten hakuun, puoli viisi ollaan kotona. Ruoan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastuksia kahdesti viikossa. Silleen menevät illat.
Sitten pitäisi vielä vähäisestä vapaa-ajasta pinnistää muutama tunti viikossa ja lähteä jonnekin hevonperseenkuuseen kävelemään? Juu ei kiitos. Mieluummin vietän ne pari vapaatuntiani per päivä kotona. Ihan sama onko vaatekoko 40 vai 46, evvk.
[/quote]
Sama tilanne itsellä, tosin yritän nipistää sen 45 min aikaa tehokkaalle iltalenkille edes yhtenä arki-iltana. Viikonloppuisin ulkoillaan enemmän, mutta myönnän, että kun sää kylmenee niin ulkoiluaika vähenee.
No ei sitä nyt päivittäin tarvitse itseään ulos pakottaa, sekin on jo hyvin että 3-4 krt viikossa lähtee reippaalle kävelylle. Itse tykkään tavata ystäviä kävelyillä, aika kuluu kuin siivillä ja kaloreita kuluu helposti jopa tuhat, kun kävelee riittävän pitkään. Jumpalle ja salille jos lähden, niin aikaa menee huomattavasti enemmän kokonaisuutena koko salireissuun. Asun Espoossa ja meillä on täällä ihanat ulkoilureitit, kyllä ainakin täälläpäin mammat vaikuttavat harrastavan ulkoilua paljonkin, jotenkin minäkin ihmettelin sitä ulkoiluketjua...
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:40"]
Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa. Kävellä voi aina. Vaikka vain sillä lailla, että jää paria pysäkkiä ennen lähintä pysäkkiä pois ja kävelee loppumatkan töihin/ kotiin. Silloinkin kun lapset olivat pieniä, pääsin joka päivä tunniksi yksin kävelemään. Se on minulle elinehto, ajattelemisen väline.
Puolet vuodesta on valoisaa aikaa, jolloin kävelemään voi lähteä koska vain. Kun on pimeää, kylmää ja liukasta, pitää vain suunnitella kävelyretket vähän toisin, satsata viikonloppuihin ja muihin vapaapäiviin.
Nykyään lähden myös usein kävelyille 13-vuotiaan tyttöni kanssa. Saamme olla "likkaporukassa", jutella vain meidän asioita.
Liikkuminen ulkona on tärkeää myös mielenterveydelle, happi ihan oikeasti vahvistaa aivojen välittäjäaineiden toimintaa, eli auttaa masennusta vastaan. KVG!
[/quote]
Nimenomaan! Komppaan tätä. Kävelyllä on tutkitusti positiivinen vaikutus aivotoimintaan, parantaa ongelmanratkaisukykyä, lisää luovuutta ja lievittää masennusta. Mars ulkoilemaan mammat! :)
Lähden aamulla lasten kanssa kotoa 7.30, kasiksi töihin, neljältä taas lasten hakuun, puoli viisi ollaan kotona. Ruoan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastuksia kahdesti viikossa. Silleen menevät illat.
Sitten pitäisi vielä vähäisestä vapaa-ajasta pinnistää muutama tunti viikossa ja lähteä jonnekin hevonperseenkuuseen kävelemään? Juu ei kiitos. Mieluummin vietän ne pari vapaatuntiani per päivä kotona. Ihan sama onko vaatekoko 40 vai 46, evvk.
[/quote]
Mulla on ihan sama elämänrytmi kuin sulla, mutta harrastan liikuntaa 5-6 kertaa viikossa. Kyllä, todellakin voin lähteä vaikka myöhään illalla juoksulenkille, siitä saa sitä energiaa (enkä ole noin aggressiivinen).
Minä olen kanssa kuullut että reipas kävely on parempi kalorin kuluttaja kuin lyhyt kestoinen hölkkääminen. Varsinkin aloitteleville ylipainoisille ihmisille. Se kuluttaa todella tehokkaasti.
Minua harmittaa kun liikunta jäi melkeimpä nollaan pahanolon vuoksi ja nyt kun olen aloittanut uudestaan liikkumisen niin olen huomannut että 5 km pidemmälle ei voi lähtee kun alkaa repimään ja kipuilemaan vatsa :/ Tahtoisin olla edes jonkunnäköisessä hyvässä yleiskunnossa kun menen synnyttämään. Kuulemma tekee asiasta helpomman. Ennen raskautta kuljin fillarilla duuniin (10km suunta) ja kävelin melkein jokapäivä 5 km ja viikonloppuisin enemmänkin.
Hyvä olo siitä kylläkin tuli.
Vaunutkin ostin sitä varten, että pääsen sitten kävelemään vauvan ja koirien kanssa. "harmi" vaan että LA on 24.12 että ekoilla kuukausilla ei välttämättä kauheesti päästä ulos.- Varsinkin jos tulee joku supertalvi taas ja pakkasta - 25 :/
[/quote]
Sama rytmi meikäläisellä, ja hyvin ehdin liikkua 7-10 tuntia viikossa. Lähden arkiaamuisin kävelylenkille, kun muut vielä nukkuvat. Voitko uskoa, että tuosta aamun ulkoilusta saa virtaa koko päiväksi? Eikä ole perheeltä ja lapsilta pois. Omasta yöunesta kylläkin, pitää osata mennä ajoissa nukkumaan. Salilla käyn pari kertaa viikossa - voitko kuvitella että mieskin osaa olla lasten kanssa arki-iltaisin? Riippuu viikosta, tämän lisäksi saatan kahvakuulailla, jumpata tms. tai vaikka luistella, uida tai ulkoilla lasten kanssa viikonloppuisin.
Niin, ja mitä teet lasten harrastusten ajan? Sehän on mainio aika käyttää kävely/juoksulenkkiin. Liikkuminen ja ulkoilu on asennekysymys.
Olen hoitovapaalla kahden lapsen kanssa. Ja kritiikkini oli kohdistettu nimenomaan niihin kotona oleviin äiteihin, joilla OLISI aikaa liikkua ja touhuta ulkona.
t. Ap