Tuo ulkoiluketju - nyt ymmärrän miksi lihavuus on niin yleistä!!
Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista! Esim. kävely on maailman paras liikuntamuoto pienten lasten äidille ja olen luullut tähän saakka, että kaikkihan sitä harrastavat, mutta näköjään ei... Siis haloo ylipainoiset!!! Tajuatteko kuinka paljon energiaa kuluu kun liikkuu ulkona, kävelee, touhuaa lasten kanssa puistossa jne. saati silloin kun lenkkeilee reippaammin, hiihtää, luistelee, pyöräilee jne.
Mulle kävely on aina kuulunut normaaliin päiväohjelmaan, siitä tulee niin hyvä olo! Yhdessä kaverin kanssa se on vielä kivempaa, äitiyslomalla ihan parasta oli pitkät vaunukävelyt ystävien kanssa, lähti viimeisetkin raskauskilojen rippeet alta aikayksikön. Raskausaikana harrastin myös kävelyä viimeiseena asti ja painoa tuli yhteensä 10kg, neuvolassa kehuttiin joka kerta oppikirjamaista painonkehitystä ja hyväkuntoisuuttani. Pitkälti ulkona liikkumisen ansiota, väitän minä.
Lähtekää nyt sieltä kotinurkista ulos, ylipainoiset mammat, tiedän että teitä on luokattoman PALJON!! Ulkoilusta voi oppia tykkäämään, jos ei ennen ole tykännyt. Lupaan, että sitä kannattaa ainakin yrittää, varmasti ette kadu...
t. Sporttimamma
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:39"]
Totuus on, että suomalaiset on LIHAVIA. Ja totuus on, että pelkkä löntystely ulkoilmassa lasten kanssa on parempi, kuin sisällä istuminen tv:n tai tiekoneen ääressä. Mutta ei, tarttukaa vaan lillukan varsiin, niin ei tarvitse miettiä että mikä se ap:n pointti olikaan.
Niin, se oli se, että kannattaisi liikkua. Edes jotenkin.
[/quote]
Näin on. Olin tässä viime viikolla myyntikutsuilla, niitä minäminä -vaatteita. Joka ainoa eukko siellä oli todellakin lihavia, minä mukaan lukien. En kuitenkaan ehkä niin iso kuin suurin osa joukosta. Sain siinä sellaisen herätyksen, että en ostanut yhden ensimmäistäkään vaatekappaletta. Ostan uusia vasta, kun tarvitsee ostaa pienempiä. Kaikki näistä eukoista olivat ostamassa isompia, kun ei mikään mahdu enää päälle. Sovittamisen ja tilaamisen päälle oli tietysti kakkukahvit. Otin kahvia ja siivun pullapitkoa, muut mättivät kakkua ja keksiä posket pullollaan, kuvottavaa.
Eilen lainasin naapurin koiraa lenkkikaveriksi, tänään mennään toinen kierros. Ehkä tämä kuntokuuri tästä lähtee liikkeelle, kun vaan uskaltautuisin sellaiselle kuntosalille, missä ei ole pelkoa joutua sosiaaliseen mediaan pilkattavaksi.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:52"]
Totuus on, että suomalaiset on LIHAVIA. Ja totuus on, että pelkkä löntystely ulkoilmassa lasten kanssa on parempi, kuin sisällä istuminen tv:n tai tiekoneen ääressä. Mutta ei, tarttukaa vaan lillukan varsiin, niin ei tarvitse miettiä että mikä se ap:n pointti olikaan.
[/quote]
Näin on. Olin tässä viime viikolla myyntikutsuilla, niitä minäminä -vaatteita. Joka ainoa eukko siellä oli todellakin lihavia, minä mukaan lukien. En kuitenkaan ehkä niin iso kuin suurin osa joukosta. Sain siinä sellaisen herätyksen, että en ostanut yhden ensimmäistäkään vaatekappaletta. Ostan uusia vasta, kun tarvitsee ostaa pienempiä. Kaikki näistä eukoista olivat ostamassa isompia, kun ei mikään mahdu enää päälle. Sovittamisen ja tilaamisen päälle oli tietysti kakkukahvit. Otin kahvia ja siivun pullapitkoa, muut mättivät kakkua ja keksiä posket pullollaan, kuvottavaa.
Eilen lainasin naapurin koiraa lenkkikaveriksi, tänään mennään toinen kierros. Ehkä tämä kuntokuuri tästä lähtee liikkeelle, kun vaan uskaltautuisin sellaiselle kuntosalille, missä ei ole pelkoa joutua sosiaaliseen mediaan pilkattavaksi.
[/quote]
Hienoa! Siitä se lähtee! Mikäli haluat aloittaa saliharrastuksen, annan sellaisen neuvon, että ota ihmeessä ainakin ensimmäiselle kerralle mukaan PT tai salin työntekijä, joka neuvoo oikeat suoritustekniikat, ja tekee mielellään saliohjelman. Itsekin aikanaan käytin ihan liian monta kuukautta siihen, että veivasin salilla ties mitä laitteita vailla suunnitelmaa eikä tuloksia oikein tullut. Kun palkkasin kahdelle käynnille PT:n ja sain häneltä ohjelman, salilla käynnistä tuli paljon mielekkäämpää ja tuloksiakin tuli. Toinen neuvo on laittaa ruokavalio kuntoon. Laihtumisesta 80% on ruokavaliota, 20% liikuntaa.
Siitä huolimatta, alkuperäiseen aiheeseen viitaten ulkoilu ja liikunta ylipäänsä on kyllä aivan kaikille hyödyksi!
[/quote]
Näin juuri. Asia kuin asia, aina joku tekee sen paremmin, tehokkaammin, nopeammin. Mutta kannattaako sen huonommin tekevän lyödä hanskat kokonaan tiskiin eli tässä tapauksessa valahtaa takaisin sohvalle munkkipossujen seuraan? Ei varmasti kannata. Hurraan joka ikiselle mammalle, joka sipsipussien kantamisen sijaan alkaa raahata kävelysauvoja ulos edes vartiksi, aiheutti se sitten pahoinvointia Todellisissa Kuntoilijoissa tai ei. Hyvä me!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:10"]
Voi tsiisus, mitä lapamatoja tässäkin ketjussa on!!! Kaikki maailman selitykset löytyy liikkumattomuudelle. Älkää sit uikuttako läskeistä, diabeteksestä jne vaan maatkaa tyytyväisenä sohvalla läppäri sylissä. Joo ja ulkoilu ois hyväksi niille taaperoille vaikka itse ei ulkoilusta piittaiskaan.
[/quote]
Ootko kuullut sellaisesta osapuolesta perheessä kuin mies? Meillä hän ulkoilee lasten kanssa. T. Normaalipainoinen ulkoilematon äiti
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:51"]
Jospa yritettäis olla hävittämättä tärkeää ja hyvää asiaa turhanpäiväisen loukkaantumisen ja vittuilun alle.
Voin kertoa omasta tuoreesta kokemuksesta, miten dramaattisesti pienessä ajassa elintapojen muutos vaikuttaa.
Satutin polveni pari vuotta sitten ja sen seurauksena aloin varoa sitä ja kuormitin nin vähän kuin mahdollista. Vikatikki... painoa tuli lisää ja kunto romahti todella kurjaksi. Tasamaallakin puuskututti. Jalat olivat turvonneet pölkyt. Muutama viikko sitten pistin ruokavalion uusiksi ja aloin käydä joka päivä 1-1,5 h lenkillä. Jo tässä ajassa paino on pudonnut reippaasti, kropasta on lähtenyt senttejä, kunto on petraantunut oikein reilusti, iho on sileä ja rypytön ja näpytön ja olo on parantunut ihan mahdottoman paljon. Ihan kuin olisin saanut elämäni takaisin.
[/quote]
No kas vaan, kun mä en ole enää liikkunut niin ei tullut yhtään painoa lisää, enkä puuskuta portaissa enkä ylämäissä. Oon 40v. Näytän 3-kymppiseltä.
JOs kävelee tunnin päivässä, laihtuu kilon vuodessa. Luin jostain. Eli kävely sinänsä ei tod. paljoa kuluta. Raitis ilma ja esim. metsässä kävely taas kyllä varmaan auttavat sielunhoitoon.
En tiedä kenellä on aikaa ja tarmoa kävellä joka päivä ihan duunin, perheen, lastenhoidon jne. jälkeen. Mieheni tekee tällä hetkellä it-alalla 9-12 h:n päiviä. Ihan ilmaiseksi. Tai ilmaiseksi ja ilmaiseksi. Minä ja perhehän siitä kärsitään. En tod. lähde kävelylle iltakybältä. Ja ennen nukkumaan menoa, teen ruokaa, ja muita kotihommia.
Kävely ei liikalihavuuten auta. Mutta varmasti mieltä virkistää - siitä ei ole epäilystäkään.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:42"]
Onko käveleskelyä jos 5km (mitattu) kuntoradalla (mäkinen maasto) tekee sauvakävelylenkin ja siihen menee 45min?
Ohitan kyllä monta käveleskelijää aina matkalla, mutta kyllä juoksijatkin ohittaa mut. Hölkkään saman reitin 33min, tasaisella menee alle puolen tunnin vitonen.
Ja kyllä, kävelen ja juoksen myös pidempiä lenkkejä, hiihdän ja teen punttia kotipunttiksella.
Mulla ei tosin olekaan lapsia... vaan mies jonka kanssa harrastetaan liikuntaa yhdessä. :-)
[/quote]
Jos vitonen menis 24 minuuttiin tasaisella, kehtaisin vasta puhua liikunnan harrastamisesta.
Ihan tosi, tosi huvittavaa, kun kävelijämammat kuvittelee olevansa urheilijoita :D
[/quote]
Vittu mitä marmatusta, onhan toi nyt selvästi liikunnan harrastamista! Mistään ammattilaisuudesta ei tainnut olla puhetta. Ja sanoi hölkkäävänsä, ei edes puhunut väittänyt juoksevansa, mitä 5km/24min jo on.
[/quote]
5km 24 minuuttiin on hädin tuskin juoksemista. Hitusen alle 5 minuutin vauhtia ja jos oikein hellämielinen on palstamammulille, voi sanoa, että se on juoksua. Mutta missään muualla sitä ei pidetä vielä juoksuvauhtina, vaan hölkkänä. Mutta nää kävelijämammulit, jotka sillä rehvastelee, on niin huonokuntoisia, että pitävät hölkkääkin juoksuna
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:46"]
JOs kävelee tunnin päivässä, laihtuu kilon vuodessa. Luin jostain. Eli kävely sinänsä ei tod. paljoa kuluta. Raitis ilma ja esim. metsässä kävely taas kyllä varmaan auttavat sielunhoitoon.
En tiedä kenellä on aikaa ja tarmoa kävellä joka päivä ihan duunin, perheen, lastenhoidon jne. jälkeen. Mieheni tekee tällä hetkellä it-alalla 9-12 h:n päiviä. Ihan ilmaiseksi. Tai ilmaiseksi ja ilmaiseksi. Minä ja perhehän siitä kärsitään. En tod. lähde kävelylle iltakybältä. Ja ennen nukkumaan menoa, teen ruokaa, ja muita kotihommia.
Kävely ei liikalihavuuten auta. Mutta varmasti mieltä virkistää - siitä ei ole epäilystäkään.
[/quote]
No, mutta niinhän ap ja muut kävelijämammat kehui, että masennus pysyy kävellen pois.
Ei kävelystä muuta hyötyä olekaan. Syke ei nouse ja kunto ei kohoa ja kalorit ei kulu.
Mutta jos jokunen surkea rääpäle saatais pidettyä sairaseläketilastoista pois, niin hyvä olisi.
Yleensä nää kävelijät on tosiaan näitä ikuisia työttömiä, jotka vuosi vuoden jälkeen työntelee aina uutta vauvaa vaunuissa ja kuvittelee muka olevansa sporttisia.
Ei ihme, että siinä masentuu, kun ei kiinnosta työt ja itsensä elatus, vaan eletään miehen rahoilla ja valitetaan, kun masentaa niin, että pitää kävellä.
Töihin mammat sieltä kotoa makaamasta ja antakaa vastuuta miehelle. Ja sitten kunnon lihaskuntoliikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:42"]
Onko käveleskelyä jos 5km (mitattu) kuntoradalla (mäkinen maasto) tekee sauvakävelylenkin ja siihen menee 45min?
Ohitan kyllä monta käveleskelijää aina matkalla, mutta kyllä juoksijatkin ohittaa mut. Hölkkään saman reitin 33min, tasaisella menee alle puolen tunnin vitonen.
Ja kyllä, kävelen ja juoksen myös pidempiä lenkkejä, hiihdän ja teen punttia kotipunttiksella.
Mulla ei tosin olekaan lapsia... vaan mies jonka kanssa harrastetaan liikuntaa yhdessä. :-)
[/quote]
Jos vitonen menis 24 minuuttiin tasaisella, kehtaisin vasta puhua liikunnan harrastamisesta.
Ihan tosi, tosi huvittavaa, kun kävelijämammat kuvittelee olevansa urheilijoita :D
[/quote]
Vittu mitä marmatusta, onhan toi nyt selvästi liikunnan harrastamista! Mistään ammattilaisuudesta ei tainnut olla puhetta. Ja sanoi hölkkäävänsä, ei edes puhunut väittänyt juoksevansa, mitä 5km/24min jo on.
[/quote]
5km 24 minuuttiin on hädin tuskin juoksemista. Hitusen alle 5 minuutin vauhtia ja jos oikein hellämielinen on palstamammulille, voi sanoa, että se on juoksua. Mutta missään muualla sitä ei pidetä vielä juoksuvauhtina, vaan hölkkänä. Mutta nää kävelijämammulit, jotka sillä rehvastelee, on niin huonokuntoisia, että pitävät hölkkääkin juoksuna
[/quote]
Urheiluun kuuluu olennaisena osana urheilumieli. Ihminen, joka naureskelee toisen hölkkäilyvauhdille ei ole urheilija, vaan näitä sofiaruusiloita jotka eivät ymmärrä urheilusta yhtään mitään. Käydään salilla esittelemässä uusia kumitissejä ja lenkkipolulla uusia muotirääsyjä.
Urheilija kannustaa muita liikkumaan, ihan niin paljon kuin itsestä hyvältä tuntuu. Urheilun tarkoituksena ei ole näyttää hyvältä vaan ylittää itsensä ja tehdä hyvää itselleen, omalle mielelle ja terveydelle.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:05"]
No mitäs sanotte tähän: Olen sen ketjun NRO 4 ja olen 163,5cm ja 55kg.
Missä sä näet läskin?
[/quote]
No mä olen 174cm ja 56 kg. Jos olisin 10 cm lyhyempi ja samanpainoinen niin LAIHDUTTAISIN aika saatanan äkkiä muutaman kilon pois! Mulla äiti on eläkeläinen ja sillä on tollaiset mitat kun sulla, eikä ole mikään hoikka tosiaankaan, vaan ihan normaalipainoinen ainoastaan. Et sä mikään lihava ole, mutta et kyllä hoikkakaan.
[/quote]
Komppaan. Olen 170cm ja painan 61kg ja juuri nyt tiputan painoa, koska tämä on aivan liikaa. Mutta johtuu ihan siitä, että olimme lomalla ja siellä tuli herkuteltua liikaa ja kävin VAIN KÄVELYLLÄ.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:52"]
Lähden aamulla lasten kanssa kotoa 7.30, kasiksi töihin, neljältä taas lasten hakuun, puoli viisi ollaan kotona. Ruoan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastuksia kahdesti viikossa. Silleen menevät illat.
Sitten pitäisi vielä vähäisestä vapaa-ajasta pinnistää muutama tunti viikossa ja lähteä jonnekin hevonperseenkuuseen kävelemään? Juu ei kiitos. Mieluummin vietän ne pari vapaatuntiani per päivä kotona. Ihan sama onko vaatekoko 40 vai 46, evvk.
[/quote]
Sama rytmi meikäläisellä, ja hyvin ehdin liikkua 7-10 tuntia viikossa. Lähden arkiaamuisin kävelylenkille, kun muut vielä nukkuvat. Voitko uskoa, että tuosta aamun ulkoilusta saa virtaa koko päiväksi? Eikä ole perheeltä ja lapsilta pois. Omasta yöunesta kylläkin, pitää osata mennä ajoissa nukkumaan. Salilla käyn pari kertaa viikossa - voitko kuvitella että mieskin osaa olla lasten kanssa arki-iltaisin? Riippuu viikosta, tämän lisäksi saatan kahvakuulailla, jumpata tms. tai vaikka luistella, uida tai ulkoilla lasten kanssa viikonloppuisin.
Niin, ja mitä teet lasten harrastusten ajan? Sehän on mainio aika käyttää kävely/juoksulenkkiin. Liikkuminen ja ulkoilu on asennekysymys.
[/quote]
Niin, eihän tämä lainaamasi henkilö itseasiassa sanonut etteikö pystyisi/ehtisi ulkoilemaan, vaan että mieluummin on sen vähäisen vapaa-aikansakotona.
Ulkoilen liikkuen joka päivä tunnista kolmeen tuntiin ja silti olen melkoisen tuhti täti. Nuorena ulkoilin vain pakolliset ja olin tosi hoikka.
Ulkoilu saa ruokahalun kasvamaan ja tulee sitten syötyä liikaa. ) :
Vierailija kirjoitti:
"Ulkoilen liikkuen joka päivä tunnista kolmeen tuntiin ja silti olen melkoisen tuhti täti. Nuorena ulkoilin vain pakolliset ja olin tosi hoikka.
Ulkoilu saa ruokahalun kasvamaan ja tulee sitten syötyä liikaa. ) :"
Tuohan on se pääsyy tankataan enemmän kuin mitä kulutetaan ei se liikunta ole se ainoa ratkaisu, toisaalta geeneillä on oma osuutensa. Kannattas kokeilla tupakointia niinkuin huippumallit ysärillä vie näläntunnetta 😅 korkein rasvaprosentti mitä itsellä koskaan ollut on 11.5 vaikka en liikkunut juuri ollenkaan tosin sekä isä että äiti molemmat normaalivartaloisia koko elämänsä.