Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuo ulkoiluketju - nyt ymmärrän miksi lihavuus on niin yleistä!!

Vierailija
21.10.2013 |

Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista! Esim. kävely on maailman paras liikuntamuoto pienten lasten äidille ja olen luullut tähän saakka, että kaikkihan sitä harrastavat, mutta näköjään ei... Siis haloo ylipainoiset!!! Tajuatteko kuinka paljon energiaa kuluu kun liikkuu ulkona, kävelee, touhuaa lasten kanssa puistossa jne. saati silloin kun lenkkeilee reippaammin, hiihtää, luistelee, pyöräilee jne.

Mulle kävely on aina kuulunut normaaliin päiväohjelmaan, siitä tulee niin hyvä olo! Yhdessä kaverin kanssa se on vielä kivempaa, äitiyslomalla ihan parasta oli pitkät vaunukävelyt ystävien kanssa, lähti viimeisetkin raskauskilojen rippeet alta aikayksikön. Raskausaikana harrastin myös kävelyä viimeiseena asti ja painoa tuli yhteensä 10kg, neuvolassa kehuttiin joka kerta oppikirjamaista painonkehitystä ja hyväkuntoisuuttani. Pitkälti ulkona liikkumisen ansiota, väitän minä.

Lähtekää nyt sieltä kotinurkista ulos, ylipainoiset mammat, tiedän että teitä on luokattoman PALJON!! Ulkoilusta voi oppia tykkäämään, jos ei ennen ole tykännyt. Lupaan, että sitä kannattaa ainakin yrittää, varmasti ette kadu...

t. Sporttimamma

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:18"]

Minä kävin äsken postilaatikolla kävellen. Huh huh, kun tuli hiki ja nyt laihduin ainakin 2 kiloa.

Kurkistelin naapurin ikkunasta ja siellä oli mamma vain sisällä ja on taatusti läski ja huonokuntoinen, kun ei ulkoile. 

Minä ulkoilen joka päivä. Postilaatikko on 100m päässä ja olen sporttimamma ja halveksin kaikkia, jotka eivät kävele päivittäin, kuten minä

[/quote]

Minäkin ulkoilen joka päivä postilaatikolle, mutta minullapa onkin matkaa 150 metriä, eli en kyllä kehtaisi kehuskella 100 metrin matkalla.

Vierailija
42/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 08:41"]

Itse olen äitiyslomalla. Vauva on nyt 7kk, eli ei varsinaisesti vielä tarvitsisi ulkoilua säännöllisesti. Mutta koska minulla on päivisin aikaa ja haluan pitää kunnostani huolta, ulkoilemme päivittäin. Autokin meillä olisi, mutta mielummin kävelen kauppaan 1,5km vaunujen kanssa ja ostosten kanssa takaisin. Järjenköyhyyttä olisi tuo matka autolla tehdä. Näin säästän bensakuluissa, vauva saa nukkua päiväunet raikkaassa ulkoilmassa ja itselle liikunta on terapiaa parhaimmillaan. Metsässäkin tykkään käydä kävelemässä vauva kantorepussa.

Eihän tuo kävely nyt varsinaisesti mitään teholiikuntaa ole, mutta itselleni tärkeintä on päästä ylös sohvalta ja ulos liikkumaan. Sitten kun tähän lisätään pihatyöt ja kotityöt niin ei todellakaan ollut vaikea karistaa raskauskiloja, joita tuli PALJON (28kg). Nyt olen kuitenkin hoikempi kuin ennen raskautta, enkä ole tosiaan muuta tehnyt kuin välttänyt sohvalla löhöämistä päivisin, syönyt silloin kun on nälkä ja imettänyt ensimmäiset 5kk.

Odotan innolla että vauva kasvaa ja päästään yhdessä puistoilemaan, metsään tutkimaan luontoa jne.

Onhan se todistettukkin että ulkoilu auttaa masennukseenkin! Kyllä minäkin masentuisin jos viettäisin kaikki päivät sisätiloissa.

[/quote]

1.5 km kauppaan ja pidät sitä saavutuksena :D

Meillä on lapsilla 5km kouluun ja lapset kulkee senkin matkan. Mun ekaluokkalainen käy kävellen meidän lähikaupassa 2km päässä.

Ja palstamamma pitää saavutuksena, kun kävelee kaupassa 1.5km päässä :DDDDDDD

[/quote]

Voit vapaasti luetella lastesi saavutuksia, mutta ehkei tuo alle kahden kilometrin kauppamatkan kävelijä pitänyt sitä Saavutuksena vaan ihan kivana pikku liikuntana, millaisena sitä kai pitäisivät ns. asiantuntijatkin (jotka toki kalpenevat palstamamman ylivertaisuuden edessä). Tämä palsta on tasan yksi hiekkalaatikko "Kävelin kaksi kilometriä", "Mä kävelinkin kolme", "Mä neljä", "Juoksin viisi, lällällää voitin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:14"]

Minulle eräs tuttu hoitsu neuvolasta kertoi, ettei äidit nykyisin ulkoile vauvojensa kanssa ollenkaan. Ainoa, missä käyvät on kauppakeskukset, joissa mahtuu rattaiden kanssa maleksimaan.

[/quote]

Ehkä sen tädin pitäisi itse ulkoilla, sillä itse näen päivittäin monta kärryttelevää mammaa. Mun on vaikea kuvitella, että omassa lapsuudessani 70-luvulla olisi huvikseen juoksenneltu ulkona vaunujen kanssa, joten mihin tämä ylin auktoriteetti edes vertaa?

Vierailija
44/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat lihavia koska syövät ihan järkyttävää roskaa. Kyllä minä tunnustan, että jos minulla ei olisi koiraa niin talvisin en paljon nenääni ulos laittaisi muuten kuin hyötyliikunnan merkeissä jos käyn vaikka kaupassa. Talvella ei ole ulkona kivaa. Paitsi silloin kun on lumiukkokeli.

Lasten kanssa ulkoilu ei kyllä ihan hirveäsi kuluta, mutta varmasti muuten terveellistä niin lapselle kuin itselle. Mitä tulee lenkkeilyyn lasten kanssa niin ei se aina ole niin yksinkertaista vaan laittaa lapsi rattaisiin ja kävellä. Uhmiskänkkä saattaa päättää, että ei istu rattaissa. Sitä on joskus lenkkeilty koiran ja lapsen kanssa niin, että tyttö huutaa rattaissa joku 45 minuuttia ja kiipeää vähän väliä pois rattaista ja jää keskelle tietä makaamaan. Lopuksi on kainalossa rääkyvä lapsi, toisessa kädessä koira ja yrittää samalla lykkiä niitä rattaita. Kyllä sellaisen lenkin jälkeen on niin levännyt mieli. V*tuttaa niin, että ei tekisi mieli lähteä enää koskaan ikinä minnekään. 

Pidän kyllä kävelystä ja kyllä sitä tulee joka päivä käveltyä enemmän tai vähemmän. Parasta on kun saa koiran kanssa kaksin kävellä ilman uhmiskänkkää. Siksi käynkin koiran kanssa lenkillä öisin. Päivisinkin teen kyllä päikkärilenkin lapsen ja koiran kanssa, mutta sen rentouttavuus riippuu ihan siitä millä tuulella ipana on. 

Ja kävely on aina kuulunut arkeeni. Niin hoikkana, läskinä kuin nyt normaalipainoisenakin. Läskit lähti sitten kun jätin roskan ruokavaliosta, että pelkällä kävelyllä ei ihmeitä saa aikaan.

Vierailija
45/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama homma. Aivan järkyttävä ketju. Olen raskaana rv 38 ja ulkoilen joka päivä koirien ja taaperon kanssa. En tiedä miten jaksaisin ilman ulkoilua...? No eipä ole koskaan ollut ylipainoakaan.

Vierailija
46/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden aamulla lasten kanssa kotoa 7.30, kasiksi töihin, neljältä taas lasten hakuun, puoli viisi ollaan kotona. Ruoan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastuksia kahdesti viikossa. Silleen menevät illat.

Sitten pitäisi vielä vähäisestä vapaa-ajasta pinnistää muutama tunti viikossa ja lähteä jonnekin hevonperseenkuuseen kävelemään? Juu ei kiitos. Mieluummin vietän ne pari vapaatuntiani per päivä kotona. Ihan sama onko vaatekoko 40 vai 46, evvk.

Vierailija
47/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei tule hyvä olo kävelystä eikä muustakaan urheilusta. Niin se vain menee. Ulkoilu on hyvästä, se on totta. Taivastelulla et saa mitään aikaiseksi eikä asia sinulle kuulukaan.

Vierailija
48/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveleminen ei niin paljon kaloreita kuluta että liikalihavuus olisi sillä selitetty. Liikunta on hyvin pienessä osassa kaloreiden kulutuksessa. Paljon tärkeämpää on ruokavalion korjaaminen ja se onnistuu ihan siellä kotisohvallakin.

Vierailija
49/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan totta turiset, 5. Esimerkiksi joku puolentoista tunnin reipas kävely kuluttaa vain noin 200-300 kaloria eli aika yhtä tyhjän kanssa. Saisi kävellä 5 tuntia päivässä, että siitä oikeasti olisi jotain hyötyä.

Veikkaan että nämä lasten kanssa ulkoilevat mammat kuluttavat korkeintaan jotain 50 kaloria päivässä, koska ne lapset nyt ei kävele, vaan matelee. Sellaiselle "liikunnalla" en paljon lähtisi brassailemaan.

Vierailija
50/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:52"]

Lähden aamulla lasten kanssa kotoa 7.30, kasiksi töihin, neljältä taas lasten hakuun, puoli viisi ollaan kotona. Ruoan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastuksia kahdesti viikossa. Silleen menevät illat.

Sitten pitäisi vielä vähäisestä vapaa-ajasta pinnistää muutama tunti viikossa ja lähteä jonnekin hevonperseenkuuseen kävelemään? Juu ei kiitos. Mieluummin vietän ne pari vapaatuntiani per päivä kotona. Ihan sama onko vaatekoko 40 vai 46, evvk.

[/quote]Varmasti harrastit aktiivisesti ulkoilua ennen lapsia?

Vierailija
51/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrastanut raskausaikana lainkaan liikuntaa ja paino nousi yhteensä 8 kg. Terve 3100 g painava tyttö syntyi ja sairaalasta lähdin kotiin 2 kg kevyempänä kuin mitä olin raskauden alkaessa (eli 52 kg). Neuvolassa eivät kehuneet kertaakaan pienestä painonnoususta tai reippaudesta vaan olivat huolissaan, kun paino ei nouse. Liikunta oli minulta ehdottomasti kielletty!

Vierailija
52/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten harrastat sitä kävelyä kahden taaperon kanssa? Tai luistelua, hiihtoa jne.?

Enemmän tuo liikkuminen lasten kanssa on kävelyskelyä, koska en todellakaan voi vaatia, että tenavat juoksevat kanssani samaa vauhtia pururadalla. Jostain puistoseisoskelusta ei liikuntaa saa.

Vierailija
53/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:40"]

Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista! Esim. kävely on maailman paras liikuntamuoto pienten lasten äidille ja olen luullut tähän saakka, että kaikkihan sitä harrastavat, mutta näköjään ei... Siis haloo ylipainoiset!!! Tajuatteko kuinka paljon energiaa kuluu kun liikkuu ulkona, kävelee, touhuaa lasten kanssa puistossa jne. saati silloin kun lenkkeilee reippaammin, hiihtää, luistelee, pyöräilee jne.

Mulle kävely on aina kuulunut normaaliin päiväohjelmaan, siitä tulee niin hyvä olo! Yhdessä kaverin kanssa se on vielä kivempaa, äitiyslomalla ihan parasta oli pitkät vaunukävelyt ystävien kanssa, lähti viimeisetkin raskauskilojen rippeet alta aikayksikön. Raskausaikana harrastin myös kävelyä viimeiseena asti ja painoa tuli yhteensä 10kg, neuvolassa kehuttiin joka kerta oppikirjamaista painonkehitystä ja hyväkuntoisuuttani. Pitkälti ulkona liikkumisen ansiota, väitän minä.

Lähtekää nyt sieltä kotinurkista ulos, ylipainoiset mammat, tiedän että teitä on luokattoman PALJON!! Ulkoilusta voi oppia tykkäämään, jos ei ennen ole tykännyt. Lupaan, että sitä kannattaa ainakin yrittää, varmasti ette kadu...

t. Sporttimamma

[/quote]

Kävely...siis ihan oikeasti..

Vai sporttimamma, joka harrastaa kävelyä, voi jeesus

t. mamma, joka ihan oikeasti pystyy kutsumaan itseään sporttimammaksi ja treenaa juosten, salilla, hiihtäen, pyöräillen. Kävely on vain hyötyliikuntaa tai palauttavaa rankan kisan jälkeen

ps. naurattaa oikeasti nämä kävelijämammat, jotka luulee olevansa niin urheilullisia. Ollaan salilla tunti ja kuten eräs työkaveri, hitkuttaa siellä selätintä tunnin. Käy myös lenkillä...3km sauvakävellen.

Vierailija
54/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis, silloin kun on ylipainoa, kävely kuluttaa huomattavasti enemmän kuin tuon 200 kaloria tunnissa! Sen verran kuluttaa laiha ihminen rauhallisella kävelyllä! Reippaalla tunnin kävelyllä palaa 70 kiloisella naisella jopa 400 kaloria tunnissa! Ja jos viitsii ulkoilla pidempään, esim. itse käyn parin tunnin kävelyllä päivittäin, tuplaantuu kalorimäärä ja se on jo paljon! Lisäksi reippaalla kävelyllä on muitakin etuja, se ylläpitää peruskestävyyttä, parantaa hapenottokykyä, vahvistaa jalkalihaksia, parantaa ryhtiä ja yleisolemusta muutenkin. Lisäksi se tekee iholle todella hyvää, kun pintaverisuonet aktivoituvat happea saadessaan.

Nuo nyt on kaikki lihavien vetelysten selityksiä kaikki yllä olevat... Jos jossain kohdattaisiin, masentuisitte kun näkisitte minut. :D

t. Ap

Vierailija
55/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun ulkona ja sisällä päivittäin paljon, mutta olen silti ylipainoinen, ap:n mittareilla varmasti ihan lihavakin. Lasteni kanssa pelaan joka päivä jalkapalloa jne. Rakastan ulkoilua.

Vierailija
56/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täsmentää vielä:

Siis en todellakaan harrasta PELKKÄÄ kävelyä! Lisäksi käyn salilla ja tanssitunneilla, mutta kävely on peruskestävyyteni perusta. Tanssitunnit ovat usein aika teknisiä, pelkästään niillä käymällä en näissä mitoissa pysyisi. Kävely tukee erinomaisesti muita liikuntaharrastuksia, lisäksi sen etuna on hapen ja valon saanti ulkoilmassa, mitä ei sisäliikunnassa juurikaan tule. 

Ap

Vierailija
57/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:40"]

t. Sporttimamma

[/quote]

Niin ja en kyllä kehtaisi itseäni kutsua hyväkuntoiseksi, jos liikuntana on kävely. Ja on saanut päähäntaputuksia joltain neuvolantädiltä painonnousta.

Mikä sun cooperin testin tulos on. Siitä voi jo vähän arvioida sun maksimihapentottokykyä. Lisäksi, paljon nousee maastavedosta ja mikä on maratonaika.

Vierailija
58/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:08"]

itse käyn parin tunnin kävelyllä päivittäin, tuplaantuu kalorimäärä ja se on jo paljon!

t. Ap

[/quote]

Se on kiva että sulla on aikaa kävellä pari tuntia päivässä. Me tavalliset työssäkäyvät äidit joudutaan valitettavasti työpäivän jälkeen hoitamaan kotia ja lapsia, eikä meillä ole aikaa tuollaisiin iloisiin punaposkisiin parin tunnin kävelylenkkeihin joka päivä. Ja jos joskus on ylimääräinen parituntinen, sen käyttää mieluumin vaikka hyvän kirjan lukemiseen kuin tyhjänpäiväiseen kävelemiseen.

Vierailija
59/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt tähän useasti, että huonokuntoiset kuntoilijat halveksivat muita ja yrittävät nostaa itseään ylös. Se kai on sitä huonoa itsetuntoa.

Oikeasti hyväkuntoinen ihminen ymmärtää, että muiden onnistumiset ja epäonnistumiset ei ole häneltä pois. Hänellä riittää itsetuntoa kannustaa toisia ja auttaa.

Usein juuri sellaiset tavantallaajat, jotka luulee olevansa jotain erikoisia, kohottaa itseään mollaamalla muita.Sitten ollaan helvetin noloja, kun ollaan tekemisissä oikeasti sporttisten ihmisten kanssa. Ja varsinkin kun huomataan, että heissä on sitä oikeaa urheiluhenkeä, eli ei paineta toisia alas ja kohoteta omaa surkeaa itsetuntoa mollaamalla muita.

Tunnen monta ap.n tyylistä naista ja ei voi kuin sääliä heitä.

Vierailija
60/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vain tykkää, aina on väärin päällä. Ensin on kylmä ja sitten on märät vaattteet, tai sitten on kesä ja kuuma koko aika tai talvi ja kylmä koko aika.

Olen sisätiloissakin niin jäässä, että hyvä että yhdet villasukat riittää.

Urheilen mielummin jossain ihan muualla ja jotain ihan muuta kuin ulkona kävelyä.

Musta kävely on tosi pitkäveteistä ja kunnon punttistreeni on mun makuun.

Sori vaan jos tää tulee sulle yllätyksenä, mutta ei kaikki tykkää samoista asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän