Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuo ulkoiluketju - nyt ymmärrän miksi lihavuus on niin yleistä!!

Vierailija
21.10.2013 |

Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista! Esim. kävely on maailman paras liikuntamuoto pienten lasten äidille ja olen luullut tähän saakka, että kaikkihan sitä harrastavat, mutta näköjään ei... Siis haloo ylipainoiset!!! Tajuatteko kuinka paljon energiaa kuluu kun liikkuu ulkona, kävelee, touhuaa lasten kanssa puistossa jne. saati silloin kun lenkkeilee reippaammin, hiihtää, luistelee, pyöräilee jne.

Mulle kävely on aina kuulunut normaaliin päiväohjelmaan, siitä tulee niin hyvä olo! Yhdessä kaverin kanssa se on vielä kivempaa, äitiyslomalla ihan parasta oli pitkät vaunukävelyt ystävien kanssa, lähti viimeisetkin raskauskilojen rippeet alta aikayksikön. Raskausaikana harrastin myös kävelyä viimeiseena asti ja painoa tuli yhteensä 10kg, neuvolassa kehuttiin joka kerta oppikirjamaista painonkehitystä ja hyväkuntoisuuttani. Pitkälti ulkona liikkumisen ansiota, väitän minä.

Lähtekää nyt sieltä kotinurkista ulos, ylipainoiset mammat, tiedän että teitä on luokattoman PALJON!! Ulkoilusta voi oppia tykkäämään, jos ei ennen ole tykännyt. Lupaan, että sitä kannattaa ainakin yrittää, varmasti ette kadu...

t. Sporttimamma

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:14"]

Minulle eräs tuttu hoitsu neuvolasta kertoi, ettei äidit nykyisin ulkoile vauvojensa kanssa ollenkaan. Ainoa, missä käyvät on kauppakeskukset, joissa mahtuu rattaiden kanssa maleksimaan.

[/quote]

Ehkä sen tädin pitäisi itse ulkoilla, sillä itse näen päivittäin monta kärryttelevää mammaa. Mun on vaikea kuvitella, että omassa lapsuudessani 70-luvulla olisi huvikseen juoksenneltu ulkona vaunujen kanssa, joten mihin tämä ylin auktoriteetti edes vertaa?

[/quote]

Ei silloin ollut aikaakaan moiseen älyttömyyteen. Mutta ihmiset, äiditkin, olivat kyllä laihempia silloin. Ja ravinnosta se johtuu, syötiin ja laitettiin terveellistä kotiruokaa. Ehkä siksi ei ehditty ympäri kyliä joutavia ravaamaan.

Vierailija
2/135 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaito hoi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole aina lastenhoitajaa valmiina. Olen hoitovapaalla ja 24/7 lasten kanssa ja mielelläni lähtisin lenkille, kuntosalille tai jumppaan jos ap toi joku toinen vapaaehtoinen tulisi siksi aikaa lapsia vahtimaan. Olemme kyllä lastenkin kanssa aktiivisia, käymme ulkona pihalla ja leikkipuistossa, liikumme jalkasin kauppaan ja kirjastoon jne mutta eihän se liikuntaa kyllä ole kun taaperon vauhtia mennään.

Mutta: hoitovapaalla olevalle se että palkkaa hoitajan 2,5h että pääsisi jumppaan tunniksi (+ matkat) on aika iso raha (mll hoitaja 20,50€ + jumppa 5€). Se että palkkaisi oman juoksulenkin ajaksi hoitajan on sekin aika hintavaa kun minimiaika on 2h hoitajilla, eli se maksaisi 16,40€. Jos kotonani olisi päivisin/iltaisin/viikonloppuisin/tai edes joskus toinen aikuinen niin todella mielelläni harrastaisin itse jotain liikunnallista, ihan yksin ilman lapsia. Ikävä kyllä se ei ole nyt mahdollista.

Raskauskilot sain karistettua ruokavalion ja kotijumpan avulla (päiväuniaikaan). Mutta on se aika paljon vaadittu että päivän ainoan hetken käyttää sitten tuohon jumppaamiseen kotona.

Ap ja ne joilla on aikaa, rahaa ja mahdollisuus liikkumiseen olkaa onnellisia.

Vierailija
4/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa ihmettelin tuossa ketjussa, että aikuiset ihmiset kököttää sisällä tekemättä mitään (kotitöitä en tässä laske riittäväksi liikunnaksi kenellekään). Epäilen myös, että kyse on samoista mammoista, jotka valittavat (tai osa kehuu) kuinka eivät syö mitään, koska muuten lihovat.

Ruokapäiväkirjoissa on kasvisosekeittoa ja näkkileipää ilman rasvaa ja pelkkä pullan näkeminenkin lihottaa. No niin kai jos ei kuluta yhtikäs mitään!! Vaikka arki liikunnalla ei kaloreita mahdottomasti ehkä palakaan, on se aina parempi kuin ei mitään. Liikkuvan ja aktiivisen ihmisen peruskulutus on muutenkin korkeampi kuin sillä kotona istuvalla, mutta täällä tuntuu kaikki höpöhöpö dieetit olevan parempi vaihtoehto kuin se sohvalta nouseminen.

Vierailija
5/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Minä käyn viikottain jumpissa ja jumppaan myös kotona enkä kaipaa mitään kävelyä ulkoilmassa. Kävelyä saa paljon shopatessa. 

Vierailija
6/135 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:10"]

Voi tsiisus, mitä lapamatoja tässäkin ketjussa on!!! Kaikki maailman selitykset löytyy liikkumattomuudelle. Älkää sit uikuttako läskeistä, diabeteksestä jne vaan maatkaa tyytyväisenä sohvalla läppäri sylissä. Joo ja ulkoilu ois hyväksi niille taaperoille vaikka itse ei ulkoilusta piittaiskaan.

[/quote]

Ootko kuullut sellaisesta osapuolesta perheessä kuin mies? Meillä hän ulkoilee lasten kanssa. T. Normaalipainoinen ulkoilematon äiti

[/quote]

Näin meilläkin. Tosin sillä erotuksella, että olen jopa hivenen alipainoinen mutta minkäs näille geeneille tekee. 

Jännää kyllä, että mies on ylipainoinen vaikka on lasten kanssa joka päivä ulkona (käy luontopolulla, pulkkamäessä jne, pyöräilemässä, kävelemässä jne).

Joten ulkoilemaan en mene jos ei ole aivan pakko.

Vierailija
7/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kyllä vetää kivirekeä kävellessä perässää, jos meinaa, että se on ratkaisu lihavuuteen.

Totuus on, että kävely ei juurikaan kuluta energiaa, jollei tosiaan vedä sitä kivirekeä perässä. Tunnin rankka HIIT-tyyppinen jumppa voi kuluttaa kolminkertaisen määrän energiaa kuin vastaava aika reippaasti kävellen. Lisäksi kovan treenin jälkeen energiankulutus on vielä pitkään korkea.

Vierailija
8/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

K'velen tunnin p'iv'ss' ja painan 120 kg. Sun logiikallasi m' en varmaan k'vele edes sinne j''kaapille, koska olen niin painava.

Vierailija
9/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 00:38"]

K'velen tunnin p'iv'ss' ja painan 120 kg. Sun logiikallasi m' en varmaan k'vele edes sinne j''kaapille, koska olen niin painava.

[/quote]

ääkkösillä :)

Vierailija
10/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely on hirvittävän tylsää. Ja jos kävelee vain jotain lenkkiä ilman että on edes menossa oikeasti minnekään, niin se on jo typerää ajanhukkaa. Ei siinä saa mitään älyllistä stimulaatiota kuten vaikka lukemalla. Lukisin jos minulla olisi aikaa. Käyn kyllä jumpissa muutaman kerran viikossa. Raskauskiloja tuli 9 ja lähtivät jo synnärillä. Vauvan kanssa yritetään oikeasti mennä jonnekin kun ulos mennään (vauva saa ulkoilmaa parvekkeella nukkumalla muuten).

Vierailija
11/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:52"]

Lähden aamulla lasten kanssa kotoa 7.30, kasiksi töihin, neljältä taas lasten hakuun, puoli viisi ollaan kotona. Ruoan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastuksia kahdesti viikossa. Silleen menevät illat.

Sitten pitäisi vielä vähäisestä vapaa-ajasta pinnistää muutama tunti viikossa ja lähteä jonnekin hevonperseenkuuseen kävelemään? Juu ei kiitos. Mieluummin vietän ne pari vapaatuntiani per päivä kotona. Ihan sama onko vaatekoko 40 vai 46, evvk.

[/quote]

Sama rytmi meikäläisellä, ja hyvin ehdin liikkua 7-10 tuntia viikossa. Lähden arkiaamuisin kävelylenkille, kun muut vielä nukkuvat. Voitko uskoa, että tuosta aamun ulkoilusta saa virtaa koko päiväksi? Eikä ole perheeltä ja lapsilta pois. Omasta yöunesta kylläkin, pitää osata mennä ajoissa nukkumaan. Salilla käyn pari kertaa viikossa - voitko kuvitella että mieskin osaa olla lasten kanssa arki-iltaisin? Riippuu viikosta, tämän lisäksi saatan kahvakuulailla, jumpata tms. tai vaikka luistella, uida tai ulkoilla lasten kanssa viikonloppuisin.

Niin, ja mitä teet lasten harrastusten ajan? Sehän on mainio aika käyttää kävely/juoksulenkkiin. Liikkuminen ja ulkoilu on asennekysymys.

[/quote]

Niin, eihän tämä lainaamasi henkilö itseasiassa sanonut etteikö pystyisi/ehtisi ulkoilemaan, vaan että mieluummin on sen vähäisen vapaa-aikansakotona.

[/quote]

Vähäinen vapaa-aika?

Tuossa nyt ei ollut kellonaikoja, mutta sain sen käsityksen että alkuperäisen viestin kirjoittaja käy ihan normaalissa päivätyössä. Mielestäni siinä jää aika tavalla vapaa-aikaa, joka ilta monta tuntia (terve aikuinen tuskin nukkuu 12 tuntia joka yö) ja kaikki viikonloput.

Ruuanlaitto ja lasten harrastuksiin vieminen lasketaan ainakin meillä vapaa-ajaksi.

Vähäisesti vapaa-aikaa on mielestäni esim. miehelläni, jolla menee päivätyössään matkoineen 12-16 tuntia vuorokaudessa, vapaapäiviä on normaaliviikolla yksi mutta kun työpaikalla on jotain erityistapahtumaa ei ole sitäkään. Lisäksi hän on sivutoiminen yrittäjä ja tekee töitä tästä jäävällä vapaa-ajalla. Ei ehdi juuri urheilemaan, on kuitenkin työpäivät ulkona ja rasittaa itseään joten kunto kyllä pysyy yllä.

Mielestäni 8-16 töissä olevilla elämä nyt kuitenkin on lähinnä vapaa-aikaa.

Vierailija
12/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:05"]

No mitäs sanotte tähän: Olen sen ketjun NRO 4 ja olen 163,5cm ja 55kg.

Missä sä näet läskin?

[/quote]

No mä olen 174cm ja 56 kg. Jos olisin 10 cm lyhyempi ja samanpainoinen niin LAIHDUTTAISIN aika saatanan äkkiä muutaman kilon pois! Mulla äiti on eläkeläinen ja sillä on tollaiset mitat kun sulla, eikä ole mikään hoikka tosiaankaan, vaan ihan normaalipainoinen ainoastaan. Et sä mikään lihava ole, mutta et kyllä hoikkakaan.

[/quote]

Komppaan. Olen 170cm ja painan 61kg ja juuri nyt tiputan painoa, koska tämä on aivan liikaa. Mutta johtuu ihan siitä, että olimme lomalla ja siellä tuli herkuteltua liikaa ja kävin VAIN KÄVELYLLÄ.

[/quote]

Toiset ihmiset sitten taas myös urheilevat. Urheilullinen ihminen painaa väistämättä enemmän kuin lihakseton veltto laiheliini. Siksi kaikkien ei mitenkään tarvitse pyrkiä lähelle alipainoa, terveen urheilullinen vartalo on myös kauniimpi. :)

Vierailija
13/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärrykävely on imbesilliä touhua rutiininomaisena suorittamisena. Mä lähden lasten kanssa kävelylle ja yleensäkin ulos silloin kun siltä tuntuu, mutta en todellakaan koe sitä miksikään kansalaisvelvollisuudeksi. Liikunta on tärkeää, mutta etsin lajit, joita jaksan, ja sellainen ei ole "kärryttely" (aargh mikä sana!). 

Onkohan muualla maailmassa pakko mennä joka päivä ulos lasten kanssa ollakseen kunnollinen ihminen?

Terv. 160 cm/52 kg

Vierailija
14/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 08:40"]

Olen usein miettinyt että mikä siinä on, että suomalaiset naiset on niin lihavia, varsinkin pienten lasten äidit! Nyt en enää ihmettele. Luin oikeasti järkyttyneenä tuota ulkoiluketjua, mulle tuli täytenä yllätyksenä se, että niin moni mamma ei harrasta ulkona liikkumista!

[/quote]

Onko sitä pakko harrastaa niin raivona ulkona, eikö salilla käyminen riitä? Käveltyä kun tulee muutenkin asioilla aina... No itse kyllä kävelen tai teen muuta ulkonakin, saatan hölkätä, rullaluistella tai luistella, pyöräillä... Onko sisäliikunnassa jotain vikaa, mieluummin sisällä pakkasilla treenaan lämpöisessä kun altistan punoittavan ja herkän ihoni pakkaselle...

Vierailija
15/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 00:58"]

Kärrykävely on imbesilliä touhua rutiininomaisena suorittamisena. Mä lähden lasten kanssa kävelylle ja yleensäkin ulos silloin kun siltä tuntuu, mutta en todellakaan koe sitä miksikään kansalaisvelvollisuudeksi. Liikunta on tärkeää, mutta etsin lajit, joita jaksan, ja sellainen ei ole "kärryttely" (aargh mikä sana!). 

Onkohan muualla maailmassa pakko mennä joka päivä ulos lasten kanssa ollakseen kunnollinen ihminen?

Terv. 160 cm/52 kg

[/quote]

Heiaheiaassakin on tämä KÄRRYKÄVELY ...buahahaaaaa..

Muutama tuttu päivittää, kuinka on käyty KÄRRYKÄVELYLLÄ ja sitten voi ahtaa herkkuja, kun on ULKOILTU ja KÄVELTY. 

Kumma kun ovat niin läskejä, vaikka KÄVELEVÄT jatkuvasti ja ULKOILEVAT.

KÄRRYKÄVELY, BUAHAHAAAA.

vähän sama, kun pistävät normi kotityöt heiaheiaaseen liikuntana :DDDDD

Vierailija
16/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:07"]

Miten harrastat sitä kävelyä kahden taaperon kanssa? Tai luistelua, hiihtoa jne.?

Enemmän tuo liikkuminen lasten kanssa on kävelyskelyä, koska en todellakaan voi vaatia, että tenavat juoksevat kanssani samaa vauhtia pururadalla. Jostain puistoseisoskelusta ei liikuntaa saa.

[/quote]

Tuplarattaat on keksityy. Taaperot rattaisaiin ja menoksi! Ostin netistä 60 euroa!

Vierailija
17/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kotona lasten kanssa, en käveleskellyt lapset kärryissä. Lapsetkin tarvitsevat liikuntaa, joten lapset irti rattaista ja päästäkää ne tutkimaan luontoa ja leikkimään.Lapset on läskejä nykyään, kun niitä työnnellään kaikenmaailman kaksosten rattaina isoinakin ja ei anneta leikkiä. Siksi heillä on motoriikka huono.

Liikunnan hoisin salilla. Paljon tehokkaampaa kuin joku typerä kävely. Ja lapsetkin ovat liikunnallisia, kun heitä ei lykitty vielä 5 vuotiaina rattaissa

Vierailija
18/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen äitiyslomalla. Vauva on nyt 7kk, eli ei varsinaisesti vielä tarvitsisi ulkoilua säännöllisesti. Mutta koska minulla on päivisin aikaa ja haluan pitää kunnostani huolta, ulkoilemme päivittäin. Autokin meillä olisi, mutta mielummin kävelen kauppaan 1,5km vaunujen kanssa ja ostosten kanssa takaisin. Järjenköyhyyttä olisi tuo matka autolla tehdä. Näin säästän bensakuluissa, vauva saa nukkua päiväunet raikkaassa ulkoilmassa ja itselle liikunta on terapiaa parhaimmillaan. Metsässäkin tykkään käydä kävelemässä vauva kantorepussa.

Eihän tuo kävely nyt varsinaisesti mitään teholiikuntaa ole, mutta itselleni tärkeintä on päästä ylös sohvalta ja ulos liikkumaan. Sitten kun tähän lisätään pihatyöt ja kotityöt niin ei todellakaan ollut vaikea karistaa raskauskiloja, joita tuli PALJON (28kg). Nyt olen kuitenkin hoikempi kuin ennen raskautta, enkä ole tosiaan muuta tehnyt kuin välttänyt sohvalla löhöämistä päivisin, syönyt silloin kun on nälkä ja imettänyt ensimmäiset 5kk.

Odotan innolla että vauva kasvaa ja päästään yhdessä puistoilemaan, metsään tutkimaan luontoa jne.

Onhan se todistettukkin että ulkoilu auttaa masennukseenkin! Kyllä minäkin masentuisin jos viettäisin kaikki päivät sisätiloissa.

Vierailija
19/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:51"]

Jospa yritettäis olla hävittämättä tärkeää ja hyvää asiaa turhanpäiväisen loukkaantumisen ja vittuilun alle. 

Voin kertoa omasta tuoreesta kokemuksesta, miten dramaattisesti pienessä ajassa elintapojen muutos vaikuttaa. 

Satutin polveni pari vuotta sitten ja sen seurauksena aloin varoa sitä ja kuormitin nin vähän kuin mahdollista. Vikatikki... painoa tuli lisää ja kunto romahti todella kurjaksi. Tasamaallakin puuskututti. Jalat olivat turvonneet pölkyt. Muutama viikko sitten pistin ruokavalion uusiksi ja aloin käydä joka päivä 1-1,5 h lenkillä. Jo tässä ajassa paino on pudonnut reippaasti, kropasta on lähtenyt senttejä, kunto on petraantunut oikein reilusti, iho on sileä ja rypytön ja näpytön ja olo on parantunut ihan mahdottoman paljon. Ihan kuin olisin saanut elämäni takaisin.

[/quote]

No kas vaan, kun mä en ole enää liikkunut niin ei tullut yhtään painoa lisää, enkä puuskuta portaissa enkä ylämäissä. Oon 40v. Näytän 3-kymppiseltä.

[/quote]

niin no, onhan näitäkin tapauksia! Kiitä Geenejäsi! Kyllä minäkin tiedän paljon ihmisiä ketkä saavat viettää epäterveellistä elämää eikä se näy missään (vielä).

Vierailija
20/135 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä tämä ketju on ihmeellinen. Täällä on n. 3 leiriä. 1: Himoliikkujat, keiden mielestä mitään mikä ei kuluta vähintään 1000 kcal tunnissa ei saa sanoa urheiluksi ja BMI pitää olla 19., 2: Sohvaperunat ketkä eivät halua ulkoilla eikä liikkua 3:  ne keitä ei saa sanoa sporttisiksi eikä harrastelijoiksi, ketkä kuitenkin liikkuvat ulkona omaksi ja lasten iloksi.

Tärkeää on kuitenkin että ihminen liikkuu eikä vaan istu tai makaa paikallaan. Liikkuminen ei tarkoita sitä että olisi pakko kuntoilla tai urheilla 100 lasissa. Vaan jo pelkällä liikkumisellakin saa paljon hyvää aikaiseksi. Aina ei tarvita sitä läskin polttamista!

T: normaalipainoinen, istumatyötätekevä, kenen selkä jumittaa  jos ei pääse liikkumaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi