Kun tuiki tuntematon ihminen kadulla kommentoi ulkonäköäsi negatiivisesti
Mitä siinä voi enää sanoa? Hymyillä hölmösti takaisin?
Kävi siis niin että kävelin 2-vuotiaan lapseni kanssa kadulla, normaalisti, käsi kädessä. Näin jo kaukaa kun kaksi miestä käveli puiston toiselta laidalta meitä vastaan. Meidän kohdalla toinen mies pysähtyi (ihan tavallinen suomalainen mies, n. 45-vuotaias, ei mikään spurgu tai alkoholin vaikutuksen alaisena, ihan normaalin näköinen, no, ihminen) ja sanoi jotakuinkin näin; "Tossa just kaverillekin sanoin että onpas kaunis näky... siis ihan pakko sanoa että sulla on todella todella kaunis tyttö." Hymyilin ja sanoin että joo, onhan hän. *hymy* Mies jatkoi; "Joo-o, todella kaunis, on varmaan täysin isänsä näköinen?" Vastasin jälleen hymyillen; "Juu, onhan hän" *hymy* Mies lopuksi letkautti; "No, loukkannuitsä nyt kamalasti kun noin sanoin?" ja hymyili ivallisesti.
Häkellyin ihan täysin että no nyt kun noin kysyit niin pitää ihan pysähtyy miettimään että pitäiskö mun nyt ottaa tuo loukkauksena (vaiko niin että lastani kehuttiin kauniiksi, piste).
Olin ihan tavallisesti laittanut hiukset suoristusraudalla, meikkannut itseni, ja oli tavallisesti normaali takki päällä ja farkut. Olen ihan normaali vaaleahiuksinen nainen, en missään mallin tai missin mitoissa tai edes sen näköinen. Mä en käsitä mikä minussa on herättänyt tuollaisen vittuilun tarpeen? Oi jos sinä mies tätä nyt luet, niin voin kertoa että olen kamppailut koko 25-vuotisen elämäni huonon itsetuntoni kanssa ja tuollaiset kommentit jäävät mieleeni hautumaan todella todella pitkiksi ajoiksi.
Kotiin tullessa itkin ja mies yritti sanoa että tuskin mies sitä niin tarkoitti, mutta miksi se olisi sanonut niin ivallisesti sen viimeisen lauseen? Ja ennenkaikkea olenko ihan hölmö kun tälläistä suren, että vieras ihminen tulee kommentoimaan ulkonäköäni, vaikka se kuinka olisikin rivien välistä luettavissa?
Olen hölmistyneenä joskus aiemmin lukenut kirjoituksia joissa joku kertoo että hänen ulkonäköään on kommentoitu negatiivisesti kadulla, en ole todellakaan voinut uskoa että tälläistä tapahtuu, mutta kyllä, nyt se on todistettu, tälläistä oikeasti tapahtuu ja olen niin pöyristynyt!! :o
Kommentit (85)
Joo, jos tämä juttu on totta niin tuosta ei voi vetää mitään johtopäätöksiä koska vaihtoehtoja on niin monia. Jos mies oli tarpeeksi hullu, kohteena olisi voinut olla vaikka Miss Suomi.
Kuulostaa uskomattomalta. Miten jumalattoman törkeitä ja aivottomia ihmiset on, jos oikeasti kadulla vastaantulijoille alkavat avautumaan näiden ulkonäöstä o_0 Älä ap missään nimessä tunne mitään alemmuuskompleksia tai sure kommenttia, sen sanoja ei takuulla ole ihan terve. Oikeasti. Ei ihmiset käyttäydy noin. Sen miehen täytyy olla puoliksi elukka.
Outoja tyyppejä riittää, älä pahoita mieltäsi api. Tuo mies halusi ihan selvästi vain lytätä itsetuntosi maahan. Näytit varamaan siinä onnelliselta ja söpöltä ja tuollainen herättää naisvihaajissa tarpeen pistää nainen matalaksi. Olen kokenut vastaavaa.
Lenkillä kun olen käynyt niin joku on töötännyt (ainoa olin silloin kadulla niin minulle tööttäs) ja kerran yksi mies joka asenteli katulamppua jäi katselemaan kun juoksin häntä kohden, eli minun piti mennä siitä hänen ohi. Vislasi. :)
Minulle on myös kehuttu lapsiani kauniiksi. Kerran eräs mummokin kaupassa sanoi että suloisesta pojastani kannattaisi lähettää kuva aurinkoiset -kisaan.
Minä en jaksa ottaa tuollaisia kommentteja. Olen itsekin sellainen että saatan kehua jotain hauskaa tilannetta/lasta yms. Ulospäinsuuntautunut kun olen niin tämä on luontevaa mutta ymmärrän että varautunut ja sulkeutunut ei asiaa heti nappaa ja saattaa jäädä asia vaivaamaan?
Minusta sinun ap kannattaa tehdä jotain noille vanhoille kurjille muistoille. Ne vaikuttaa sinun nykyhetkeen ja näen tuon myös tulevaisuuden uhkanakin.
Olen itse ollut kiusaaja, ollut kiusattu ja sittemmin aikuisena puuttunut työpaikkakiusaamiseen. Kyllä ne tilanteet pitää käsitellä ajallaan eikä raahata mukanaan. Minua on kiusattu niin monta vuotta sitten, se oli aiheetonta ja tekijöillä oli varmasti vaikeaa. Elän ihan eri elämää nyt kuin silloin lapsena!
Mitä sitten jos mies kehui ihan kehumisena? Tai jos flirttaa tai iskee niin mitä pahaa?
Minusta tässä oleellista on se että ap. kertoo että hän on ollut joskus nakkien sodassa kiusattu ja kokee vieraidenkin vittuilevan. Ehkä he vittuilee? Mutta ehkä ap muuttaa kevyen sanailun uhkana? Minusta oleellista ei ole mitä MUUT tekee vaan se mitä ap tulkitsee ja miten se kaikki häneen vaikuttaa.
Kovin on omaan napaan ja ulkoiseen habatukseen ap kääntynyt. Ehkä ap ei kyseenalaista omaa kauneuttaan ja se on se hänen avunsa? Jos joku mies sitä vinoili (ylilaitettu nainen lapsineen) niin se voi olla että sillä miehellä ei ole hyvä päivä ja morkkaa sinun jälkeen muita vastaantulijoita yhtä sivaltavasti?
Tärkeää on sinun oma terveys. Mieti omat motiivit ja miksi se edes jää sinun mieleen mitä muut sanoo? Vai onko sinulle nimenomaan tärkeää se että olet laitettu ja sitä kautta tavallaan hallitset elämääsi?
Ehkä sekin että se sanoja olisi voinut olla isäsi? Ehkä sinun mielyttämisen tarve sai kolahduksen?
Kukapa tietää? Mutta kannattaa nyt vaan miettiä mikä sinulle on tärkeää. Ja tuohon että sinua joskus on kiusattu väittäisin että harmaa meistä ei ole kiusattu. Osalla voi olla sellainen elämäntilanne/luonne ettei se niinkään haittaa jos jotain ryppyä tapahtuu. Ehkä kun sinua on kiusattu, olet ollut yksin tai muuten haavoittuva jolloin ne sanat/teot jää enempi vaivaamaan? Osa on herkkiä ja kiusaamisissa (ja kiusaamisen kokemus) eroaa valtavasti toisista.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 21:23"]
No eihän ne mielenterveysongelmat aina päälle näy. Meinaan että tuskin minusta ainakaan näkee, vaikka hullu olenkin.
Ja kylläpä tuota jokunen av-mammakin taitaa olla jolla ainakin netissä nimettömänä ja kasvottomana hämärtyy mitä voi toiselle ihmiselle sanoa. Mikäpä ettei jollain ala jo irl olla samaa vikaa.
[/quote]
Niinpä, Mäkin alan olla jo niin hullu, että tuollainen satunnainen vittuileva kommentoija voisi joutua pulaan kanssani. Ja minä sitten virkavallan kanssa :( Jotenkin olen vaan siinä pisteessä, että antakaa tulla, kyllä minä vastaan.
Tuollaiset random-vittuilijat ottavat itse asiassa aikamoisen riskin, kun aukovat päätään tuiki tuntemattomille. Useammin varmaan naisille, tuskin ainakaan itseään isommille miehille? Mutta voihan joku nainenkin olla täysin raivohullu pintansa alla...
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:42"]
Mikset vaan sanonut sille että kumpikas sä oikein olet, pedofiili vai homo kun kuljeskelet kehuskelemassa ventovieraita lapsia ja heidän isiään hyvännäköisiksi.
[/quote]
Et kai ole tosissasi! Pedofiili on mieleltään sairas ja toteuttaessaan halujaan tekee rikoksen. Homoseksuaalisuus taas kuuluu terveen seksuaalikäyttäytymiseen laajaan kirjoon. Uskomatonta, että joku on noin kivikautinen vielä, että käyttäsi homo-nimitystä haukkumiseen. Häpeä!
48: on se kieltämättä aika outoa jos heteromies kehuu miehen ulkonäköä tämän naiselle. Ei normijampalle sellainen tule mieleen..
Enpä paljoa päätäni viitsisi vaivata tuntemattomien huuteluilla. Sitäpaitsi kaikenlainen asiaton muiden arvostelu kyllä kertoo enemmän haukkujasta kuin kohteesta.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:32"]
48: on se kieltämättä aika outoa jos heteromies kehuu miehen ulkonäköä tämän naiselle. Ei normijampalle sellainen tule mieleen..
[/quote]
En ole 48, mutta komppaan häntä. Millä tavalla tuo sinun argumenttisi on puolustus sille, että tuolta haukkujalta kysytään, onko hän homo? Pitäisikö naista kehuvalle miehelle tokaista, että "ootsä hetero?" Ei taitaisi tulle mieleen tehdä niin, miksi siis tässä tilanteessa pitäisi kysyä, onko hän homo?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:32"]
[/quote]
Homot ovat normijammpoja myös... haloo
Mä en kyllä edelleenkään usko että suomessa haukuttaisiin avoimesti jonkun ulkonäköä, muiden kuin korkeintaan humalaisten tai teinien toimesta. Koskaan en ole moiseen törmännyt enkä tiedä ketään jolle olisi noin käynyt. Veikkan että tässä on kyse vain huonoitsetuntoisten ylitulkitsemisesta, tai korkeintaan jostain repliikkkilapsuksesta ja osassa tapauksissa varmasti suoranaisista harhoista.
Ehkä hän vain halusi tällä tavalla kohottaa omaa egoaan pahoittamalla täysin tuntemattoman henkilön mielen, ns. laittaa paha olo kiertämään. Olisin varmaan reagoinut samoin. Olen kanssasi samanikäinen, ja minulla myös on suunnilleen samanikäinen lapsi, niin jotenkin tämä aihe kolahti.
En halua tuota tyyppiä mitenkään puolustella, mutta tuli vaan heti ekana mieleen, että mies olisi jostakin (lapsesta/ iloisesta mielestä ym.) kateellinen sinulle, kun näki sinut onnellisena lapsesi kanssa. Ehkä hän on myös pettynyt naisiin/ perheidylli särkynyt. Voi olla että hänellä on perhe, joka jostakin syystä hajonnut, ja nyt hän purkaa tuota kiukkuaan toisiin ihmisiin. Lapsen kehuminen sinun kustannuksella voisi juuri viitata siihen, että kaikki hyvä (lapsen ulkonäkökin) on miehen ansiota, ja että naisista ei ole mihinkään.
Jos on tarvetta kommentoida lapsen tai aikuisen ulkonäköä, pitäisi olla kyllä todella hienotunteinen. Eihän sitä aina voi tietää, että onko lapsi edes kyseisen henkilön, jos ei tunne tai ole muuten tekemisissä. Kyllähän monesti, varsinkin vanhempi sukupolvi kommentoi että onkos lapsessa äidin vai isän näköä, mutta yleensä silloin molemmat vanhemmat ovat paikalla, ja kommentoija on edes jotenkin tuttu. Oli kyllä todella erikoinen ja tökerö ilmaisutapa tällä miehellä, vaikka ei pahaa tarkoittaisikaan.
Eihän kommentoijan todellista motiivia voi saada selville, mutta niinkun moni jo todennut ettei sitä kannata jäädä murehtimaan pidemmäksi aikaa.Tsemppiä elämääsi!
Minulla oli itsetunto-ongelmia ja ulkonäköön liittyvää kiusaamiskokemusta, ja kesti todella pitkään niistä toipua, ja olin yliherkkä tulkitsemaan toisten reaktioita. Otin pitkään iskurepliikitkin piilovittuiluna ja tulkitsin vastaantulijoidenkin katseet negatiivisellä sävyllä - "Kaikki vihaa mua-syndrooma." Vasta kolmekymppisenä itsetunto alkoi olla kohdillaan niin, että asiat on oikeissa mittasuhteissa. Sitäpaitsi, kuten on tullut keskusteluissa ilmi, ne jotka enää aukovat päätään, ovat suoraan sanottuna itse katkeria ja elämässä huonosti menestyneitä kasariliuhulettejä joille ei naisia riitä kuin kerran vuodessa maksullisena.:) Joten siinähän huutelee baarin pihoilta sossupäivinään "hei nainen, tuu käymään, ois asiaa" ja kun jatkaa matkaa, haukut päälle ettei tollanen ruma huora ois kelvannutkaan. Itse vaan mietin, ettei mullekaan kelpais noi äijät. :)
Minua on kiusattu koulussa ja kiusattu pari kertaa työpaikoilla ja aina olen ollut hyljeksitty. Siksi en jaksa enää kauheasti välittää siitä kun taas minun kieltämättä epämiellyttävää ulkonäköäni kommentoidaan. Alistuneena vain ajattelen, että taas tätä normipaskaa. Ei se minua enää itketä tai sureta suuremmin.
Tällaisia kommentteja esim. olen täysin vierailta saanut. Usein niiden antajat ovat juovuksissa tai muuten tunnetusti outoja tyyppejä kyllä.
- Äijäporukka ostoskeskuksen sisäänkäynnin lähellä. Yksi äijistä alkaa huudella minulle, että hei kaunotar, ja muita kohteliaisuuksia. Muut säestävät röhönaurulla ja kommenteilla että ei hemmetti, kaunotar, hyvä tsoukki...
- Minulta on kysytty että onko mulla se downin syndrooma vai mikä kun olen niin vammaisen näköinen.
- Persettäni on nimitetty huutelussa vitun rumaksi lahnaperseeksi.
- Minun on huudeltu olevan apinan näköinen.
Minullekin on sattunut tuollaista. Kerran n. 5-kymppinen mies kadulla vastaantullessaan tunki naamansa eteeni ja sanoi "ruma". Kerran taas kun nousin linja-autoon parikymppiset miehet huusivat kovaan ääneen, että tuon kanssa ei kehtaisi liikkua. Eli kyllä tällaista sattuu. Tulkitsen sen olevan naisvihaa/naispelkoa.
Mulle on monesti sattunut samoin, että ventovieraat ovat kommentoineet tytärtäni kauniiksi ja sitten perään vielä sanoneet, että taitaa olla ihan isänsä näköinen. Molemmat ihan totta eikä loukkaamistarkoituksella sanottu. Tyttö on ihan erinäköinen kuin minä, vaikka itsekin olen ulkonäöltäni ihan mukiinmenevä. Voisin kuvitella, että mies ei tarkoittanut loukata AP:ta, vaan hoksasi, että saattoi vahingossa loukata, nolostui ja yritteli paikata ja sillä sitten tahattomasti loukkasi. Ei kannata miettiä sitä sen enempää, AP.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:58"]
Mä en kyllä edelleenkään usko että suomessa haukuttaisiin avoimesti jonkun ulkonäköä, muiden kuin korkeintaan humalaisten tai teinien toimesta. Koskaan en ole moiseen törmännyt enkä tiedä ketään jolle olisi noin käynyt. Veikkan että tässä on kyse vain huonoitsetuntoisten ylitulkitsemisesta, tai korkeintaan jostain repliikkkilapsuksesta ja osassa tapauksissa varmasti suoranaisista harhoista.
[/quote]
Kyllä minullekin viime vappuna vanha mummeli sanoi, että oletpa lihava, hyi kamala. MT-potilas ilmiselvästi, mutta silti se sattuu. Ja tiedän kyllä, että se mitä sanottiin oli totta. Ehkä siksi se sattuikin.
Vierailija kirjoitti:
Musta se on outoo, että 2 tuntematonta miestä tulee sanomaan 2-vuotiasta kauniiksi. Siis tietenkin lapset on kauniita, mut mun mielestä se olis jotenki sopimatonta. :D
Ja se mies tuskin tarkotti mitään pahaa. Ehkä se yritti iskeä sua ja kyseli isästä, koska halus tietää, onko kuvioissa. Sitten meniki iskurepliikki vähän pieleen. :)
On paljon ilkeitä ihmisiä. Tämäkin kehui tytärtäsi että saisi loukattua sinua. Toivottavasti karma kostaa...
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa uskomattomalta. Miten jumalattoman törkeitä ja aivottomia ihmiset on, jos oikeasti kadulla vastaantulijoille alkavat avautumaan näiden ulkonäöstä o_0 Älä ap missään nimessä tunne mitään alemmuuskompleksia tai sure kommenttia, sen sanoja ei takuulla ole ihan terve. Oikeasti. Ei ihmiset käyttäydy noin. Sen miehen täytyy olla puoliksi elukka.
Tällaista tapahtuu jatkuvasti. Täältä löytyy toinenkin ketju missä naiset kirjoittavat vastaavista kokemuksistaan. Ihan järkyttävää luettavaa. Tällaiset ihmiset ovat joko läpeensä pahoja tai vähäjärkisiä tai molempia. Miksi ihmeessä täytyy pahoittaa toisen mieli???
Minäkin tulkitsisin tilanteen niin, että mies yritti heittää jotain kivaa läppää ja keksi, että lapsen kehuminen olisi hyvä veto. Ja jos sinussa ja lapsessasi ei ole silmiinpistävästi samaa näköä, isän mainitseminen oli seuraava ajatuskulku. Sanavalinnastaan mies huomasi itsekin, että nyt meni pieleen, ja yritti paikkailla mokaansa. Ehkä se "ivallisuus", jonka näit hänen ilmeessään, olikin jotain muuta, tai kohdistui häneen itseensä. Voi olla niinkin, että vaikka mies ei ollut kaatokännissä, pari olutta saattoi olla nautittuna, mikä löystytti niin kielenkantoja kuin aivotoimintaakin ;) Niin että häntä pystyyn Ap, ei hän sinun ulkonäköäsi haukkunut vaan todennäköisesti tarkoitti ihan päinvastaista!