Kun tuiki tuntematon ihminen kadulla kommentoi ulkonäköäsi negatiivisesti
Mitä siinä voi enää sanoa? Hymyillä hölmösti takaisin?
Kävi siis niin että kävelin 2-vuotiaan lapseni kanssa kadulla, normaalisti, käsi kädessä. Näin jo kaukaa kun kaksi miestä käveli puiston toiselta laidalta meitä vastaan. Meidän kohdalla toinen mies pysähtyi (ihan tavallinen suomalainen mies, n. 45-vuotaias, ei mikään spurgu tai alkoholin vaikutuksen alaisena, ihan normaalin näköinen, no, ihminen) ja sanoi jotakuinkin näin; "Tossa just kaverillekin sanoin että onpas kaunis näky... siis ihan pakko sanoa että sulla on todella todella kaunis tyttö." Hymyilin ja sanoin että joo, onhan hän. *hymy* Mies jatkoi; "Joo-o, todella kaunis, on varmaan täysin isänsä näköinen?" Vastasin jälleen hymyillen; "Juu, onhan hän" *hymy* Mies lopuksi letkautti; "No, loukkannuitsä nyt kamalasti kun noin sanoin?" ja hymyili ivallisesti.
Häkellyin ihan täysin että no nyt kun noin kysyit niin pitää ihan pysähtyy miettimään että pitäiskö mun nyt ottaa tuo loukkauksena (vaiko niin että lastani kehuttiin kauniiksi, piste).
Olin ihan tavallisesti laittanut hiukset suoristusraudalla, meikkannut itseni, ja oli tavallisesti normaali takki päällä ja farkut. Olen ihan normaali vaaleahiuksinen nainen, en missään mallin tai missin mitoissa tai edes sen näköinen. Mä en käsitä mikä minussa on herättänyt tuollaisen vittuilun tarpeen? Oi jos sinä mies tätä nyt luet, niin voin kertoa että olen kamppailut koko 25-vuotisen elämäni huonon itsetuntoni kanssa ja tuollaiset kommentit jäävät mieleeni hautumaan todella todella pitkiksi ajoiksi.
Kotiin tullessa itkin ja mies yritti sanoa että tuskin mies sitä niin tarkoitti, mutta miksi se olisi sanonut niin ivallisesti sen viimeisen lauseen? Ja ennenkaikkea olenko ihan hölmö kun tälläistä suren, että vieras ihminen tulee kommentoimaan ulkonäköäni, vaikka se kuinka olisikin rivien välistä luettavissa?
Olen hölmistyneenä joskus aiemmin lukenut kirjoituksia joissa joku kertoo että hänen ulkonäköään on kommentoitu negatiivisesti kadulla, en ole todellakaan voinut uskoa että tälläistä tapahtuu, mutta kyllä, nyt se on todistettu, tälläistä oikeasti tapahtuu ja olen niin pöyristynyt!! :o
Kommentit (85)
Musta se on outoo, että 2 tuntematonta miestä tulee sanomaan 2-vuotiasta kauniiksi. Siis tietenkin lapset on kauniita, mut mun mielestä se olis jotenki sopimatonta. :D
Ja se mies tuskin tarkotti mitään pahaa. Ehkä se yritti iskeä sua ja kyseli isästä, koska halus tietää, onko kuvioissa. Sitten meniki iskurepliikki vähän pieleen. :)
Tuota myös mietin, mutta mielestäni se oli niin tarkkaan mietitty heitto siihen loppuun että niin säälimättömästi itseäni kohtaan en jaksa uskoa että olisi ollut "lipsahdus" missään vaiheessa. Ihan rennosti siinä kuitenkin jutteli ja kun oli sanonut sen viimeisen lauseen, poistui kylmän rauhallisesti pois paikalta virnistellen.
ap joka varmaan vaan ylianalysoi liikaa mutta sattuu silti :(
Tyyppi selvästikin yritti heittää huulta, mutta ei nyt vaan oikein osannut. Ei tuota kannata ottaa kommenttina sinun ulkonäöstä.
Mikset vaan sanonut sille että kumpikas sä oikein olet, pedofiili vai homo kun kuljeskelet kehuskelemassa ventovieraita lapsia ja heidän isiään hyvännäköisiksi.
Aika randomia, että joku tuntematon ylipäätään sanoo mitään jollekin satunnaiselle vastaantulijalle....
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:38"]
Musta se on outoo, että 2 tuntematonta miestä tulee sanomaan 2-vuotiasta kauniiksi. Siis tietenkin lapset on kauniita, mut mun mielestä se olis jotenki sopimatonta. :D
[/quote]
Joo mun mielestä myös tosi outoa ja siksi tuli tunne että se halus mua näpäyttää ulkonäöstäni jollain tavalla. Mutta kun en ymmärrä mikä mussa on herättänyt tälläisen näpäyttämisen tarpeen kun en omaa mitään silikonitissejä tai botox-huulia, en hiuslisäkkeitä tai tekokynsiä. Olen ihan tavallinen nainen joka meikkaa hillitysti, ja ihan vain sen takia meikkaan ja laitan tukkaa sunnuntaipäivänäkin kun on se huono itsetunto. :/ ap
Höh... en jäisi pitkäksi aikaa miettimään.
Minulle sanoi uimahallissa eläkeikäinen nainen epäkohteliaasti "oletpa sinä lihonut". Olimme kasvotuttuja jostakin vuoden takaa. Hölmistyin niin, etten osannut vastata kuin "Niin, siksi täällä käynkin".
Ihmeellisiä tolloja, näihin törmää näköjään varsinkin Lapissa.
Noita riittää jotka tulevat hetken mielijohteesta jotain hölisemään ja sanovat jotain mitä vaikea tulkita. Kaverin kanssa tietty. Itse ainakin pistäisin vaan jonkin randomin kommunikointiyrityksen piikkiin, ei se välttämättä iskeä yrittänyt, kunhan vaan jotain hölisi. Miehet on outoja. Saattoi se sua luulla yksinhuoltajaksi.
En näe oikein mitään syytä miksi lasta tultaisiin kehumaan (vaikka aihetta olisikin), tyyppi taisi olla kommunikoinnissaan kömpelö ja vika heitto oli äkkiä keksittyä. Silloin kun olen ystäväni lapsen kanssa ollut kaupungilla, olen huomannut että smalltalkia tulee aina aloittaen se lapsesta.
Toi vika heitto taisi olla vaan sitä että miehen mielestä et osannut ottaa kohteliaisuutta vastaan, taisit näyttää hämentyneeltä. Että älä itke :D
Olisin sanonut etta miksi sulla ei ole valkoista keppia kun nako on noin huono? Mulle ei tulla ryppyilemaan ja jos joku yrittaa saa samalla mitalla takaisin.
No mulle eräs mies lohkaisi ohi mennessään, että kuka muakin on suostunut panemaan, kun muksun olen saanut aikaiseksi. En edes viitsinyt näin alatyyliseen kommenttiin sanoa mitään. Tiedän itse että olen ruma ja lihava. Mutta onneksi se ei ole estänyt minua saamasta ihanaa aviomiestä.
Itse ajattelen, että se kuka noin rumasti ajattelee, ei ole sisäisesti kaunis ihminen, kun noin ilkeästi heittää jollekin kommenttia, vaikka olisi miten itse kaunis tai komea ihminen.
Rumilla ja lihavillakin kun on ihmisarvo, ja oikeus tulla kohdelluksi samalla tavalla kuin kauniilla ja hoikilla. Ihmisarvo ei ole kiinni ulkonäöstä.
Tsemppiä! Ajattele, että joku mulkku yrittää painaa sua alas, kun itsellä on pahaolla. Vain joku itse tunne-elämältään vajaa ilkeilee pahasti tuntemattomille ihmisille.
Täh? Mieshän varmaan halusi vittuilla siitä, oletko saanut lapsen sen miehen kanssa, jonka sanot olevan lapsen isä, ei siitä, oletko kaunis tai jotain.
Voi luoja, jos jonkun ohikulkijan halu loukata sua sun ulkonäöstä saa sut arvottamaan itsesi rumaksi. Sehän halusi olla ilkeä, vaikka olisit Miss Suomi, se olisi sanonut sua rumaksi. Se halusi vain purkaa ongelmiaan sinuun.
Eikä nyt siis edes ollut kyse sinun ulkonäöstäsi, vaan uskollisuudestasi. Tyhmää sekin, idioottimiehet.
Sivistymätön moukka, se äijä siis. Jos käyttäisin voimasanoja, niin olisin heittänyt: Suksi v*****n, s******n äijä!
En kyllä yhtään ihmettele, vaikka tyypillä olisikin ollut motiivina ihan vaan vittuilla. Itselle on jostain syystä käynyt monta kertaa, että kadulla ihan tuiki tuntematon (yleensä) mies on kokenut asiakseen haukkua ulkonäköäni.
Kerran kun olin arki-iltana kävelemässä kotiin keskustassa (asun isossa kaupungissa), niin vastaani käveli kaksi noin 30-kymppistä puvut päällä olevaa miestä, mielestäni eivät olleet humalassa. He kävelivät aika leveästi jalkakäytävällä ja just kun olin kohdalla, he pysähtyivät suoraan eteeni ja toinen katsoi minua todella halveksuen ja sitten suoraan silmiini sanoen "Hyi saatana kun olet ruma, tuollaista en panisi edes rahasta". Sitten he vaan jatkoivat matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tuntui ihan käsittämättömän pahalta, enkä järkytykseltäni saanut sanaa suusta. Tuo kerta ei valitettavasti ole ainoa, olen saanut eri ihmiseltä kuulla mm pienestä perseestä, pienistä rinnoista, siitä kuinka ruma olen ja ylipäätänsä siitä etten ole seksikäs. Ja kaikki nuo kommentit AIKUISILTA ihmisiltä :/ Keskellä päivääkin on tullut kommentteja, ja tosiaan selviltä ihmisiltä.
En käsitä mikä saa minut tämmöiseksi paskamagneetiksi, ehkä he jotenkin aistivat huonon itsetuntoni (vuosien koulukiusaus peruskoulussa). Olen lähemmäs kolmekymppinen hoikka kantasuomalainen, enkä ole mitenkään erityisen näköinen, ja pukeudun ns normaalisti ja tyttömäisesti. En ole mikään klassinen kaunotar, mutta en myöskään ruma. Monet ovat sanoneet söpöksi ja parhaimpina päivinä tuntuu itsekin, että olen ihan söpö :)
Vituttaa muidenkin samaa kokeneiden puolesta, ja jos joku keksii mitä tuollaisessa tilanteessa voisi tehdä/sanoa olisin tosi iloinen. Itse ainakin jäädyn ihan täysin, sillä nuo tilanteet tulevat aina ihan puskista ja on aina yhtä vaikea ymmärtää, että joku suht normaalin näköinen ihminen pystyy sanomaan tuollaista. Jollekkin spurgujen tai selkeästi mielenterveys ongelmaisten huutelulle osaan olla antamatta mitään painoarvoa.
17 vielä jatkaa, että en missään nimessä tarkoittanut, että jos ei ole hoikka tai söpö, niin kenelläkään olisi oikeutta tulla kommentoimaan! Ilmaisin itseäni vähän tyhmästi aiemmin :/
En kyllä tuollaista, ehkä jotkut mäntit tosiaan aistivat ihmisestä alistuneisuuden ja huonon itsetunnon ja käyvät sitten päälle. Mua ei ole koskaan haukuttu missään tilanteessa ulkonäköni takia, vaikka varmasti syytä olisi. Olen ylipainoinen enkä pukeudukaan muodikkaasti. En edes meikkaa kuin aniharvoin.
Siltikin, jos joku edes yrittäisi niin osaisin lytätä nämä kokeilijat verbaalisesti ihan maanrakoon ja jopa nauttisin siitä. Ehkä tollaiset ihmiset jotenkin aistivat tämän, eivätkä edes uskalla yrittää.
Älä nyt mieltäsi pahoita ja itke tuollaisesta! Oliko se mies muka sinua parempi? Epäilen, jos tuntemattomalle pikkulapsen äidille piti tulla kommentoimaan. Unohda koko juttu.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:26"] "No, loukkannuitsä nyt kamalasti kun noin sanoin?"
[/quote]
Olisin vastannut tähän: "Oliko tarkoitus loukata?"
Jos mies olisi vastannut myöntävästi, olisin kysynyt: "Miksi?" Jos kieltävästi, olisin vain jatkanut matkaa.
Idioottien kanssa kannattaa heti selvittää ihan henkilökohtaisesti syy siihen, miksi käyttäytyvät idioottimaisesti. Jälkikäteen arvaileminen ei yleensä tuota tulosta eikä myöskään poista pahaa mieltä. Jos taas syy selviää jo itse tilanteessa, sitä pahaa mieltä ei ehdi yleensä edes tulla. Idiootille itselleen korkeintaan.
Tulkintakysymys, jospa ivallinen sävy olikin hermostunut vitsi? Ehkä hän katosi, ettei teissä ole kovasti samoja piirteitä, jolloin veikkasi lasta isänsä näköiseksi ja sen sanottuaan tajusi, että lausahduksen voisi käsittää väärinkin ja heitti siitä sitten vitsiä keventääkseen tilannetta.
Tai mistäs sen tietää, saattoipa hän olla tarkoituksellakin ilkeä, mutta todennäköisempänä pitäisin ensimmäistä vaihtoehtoa.