Kun vieras ei koske tarjottaviin.
Onko se ihan normaalia, ettei vieras ota mitään kahvipöydästä? Sairaat ja jotkut huippu-urheilijat tai jollain erityislaihtarilla olevat ymmärrän, mutta kun normaalipainoinen ihminen ei vuodesta toiseen ota mitään kyläillessä.
Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun mikään ei kelpaa. Ei edes vesilasia ota. Istuu pöydässä ja katsoo, kun muut juo kahvia, teetä, juo limppaa/mehua, mutustaa suolaisia, kakkuja, keksejä jne. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä tätä sukulaista vaivaa. Musta se on alkeellisten käytöstapojen puutetta. Vai mikä sen aiheuttaa, ettei halua edes yhtä keksiä tai 0,5 sentin ohuista siivua kakkua tai sekamehulasia ottaa?
Mulle tulee tosi loukkaantunut olo pikkuhiljaa tuosta touhusta. Vuodesta toiseen aina kerran vuodessa tulee meille katsomaan kahvipöytää. Joskus 3-4 vuotta sitten otti vesilasin, nykyään ei ota edes sitä.
Mä näen siinä jotain vallankäyttöä ja nyrpistelyä. Tehdään selväksi, ettei meillä ole mitään arvoa ja nauttii siitä, että saa näyttää meille, ettei tarjoiluista kelpaa mikään koskaan.
Onko joku teistä av-palstalaiset samanlainen ja mitä te haette sillä takaa? Ettekö koe velvollisuutena maistaa toisten tarjoiluja? (ja nyt en tosiaan halua kommentteja miltään nutraajilta...)
Kommentit (243)
Kuules ap, mitä se vesilasin ottaminen sua lohduttais, kun siitä jauhat?
Mutta sen perusteella melkein veikkaisin että kyse olisi juuri bakteerikammoisesta, kuten minäkin, koska jo pelkät astiat saattavat epäilyttää, ja juuri jos kävi siellä keittiössä tsekkaamassa vähän miten hommat tehdään ja näki jotain mielestään ällöttävää.
Enkä tosiaan ymmärrä miksi teille se leivonnaistenne maistaminen on niin tärkeää, ettekö ymmärrä että jollekin ne eivät vain maistu hyvältä, vaan on tosiaan ihan sama syökö leetaa vai puuroa tai kuivaa leipäpalaa, mitäs sellaisen syömisessä sitten on järkeä? Siis varmaankaan makuaisti ei toimi samalla tavalla. Minä en muuten syö edes hedelmiä, ja minusta on outoa että joku voi niitä syödä makeannälkään.
minulla on eräs tuttava, joka kieltäytyy leivonnaisista sanoen että haluaa "kahvin kahvina". vaan annas olla kun itse leiponyt jotain, sitten kyllä uppoaa pulla jos toinenkin kahvin kaveriksi! :O
sitten on eräs anorektikko, joka ei tosiaan ota mitään. kiistää syömishäiriönsä, mutta näkyyhän se jo päälle. facebookissakin joka toinen päivitys on "keitetäänpä kahvia" & välillä sitten "ukko kokkaa, pakko oli lähteä helvettiin siitä hajusta". raskaana olevat ymmärrän, mutta ei kai muuten ole kovin normaalia että toisen pihvinpaistot oksettaa?
No voihan v. Juuri kun ollaan päästy uskonnon ikeestä ja kaikista älyttömistä tavoista, niin sitten iskevät nämä ap:n kaltaiset mielensäpahoittajat joille mikään ei ole niin kivaa kuin ladella sääntöjä muille ja jos muut eivät, syystä tai toisesta, sääntöjä noudata, niin sitten syyllistetään loukkaantumalla. Omat narsistivanhempani loukkaantuvat siitä kun en käy heillä vieraisilla. Vaikka olen sanonut sen satakymmenen kertaa, että en voi tulla koska olen allerginen, niin eivätpä vaan viitsi siivota ja viedä koiraa ulos siksi ajaksi. Sitten itketään ettei se tyttö meistä välitä ja kerjätään sympatiaa. Itse eivät tee mitään jotta voisin käydä heidän luonaan.
Jos ap:lle on niin v...n tärkeää, että joku syö hänen v...n pulliaan, niin miksei kysy mitä pitäisi tehdä jotta pullat kelpaisivat. Vaan haluaako ap tehdä niin? Ei tietenkään. Ap haluaa marttyroida. Ap on säälilläkäyvä, nillitysautomaatti joka käyttää jokaisen mahdollisuuden loukkaantua jostain. Jos ap:n syömätön kaveri alkaisi syömään, niin eiköhän ap keksisi jonkin uuden poikkeavuuden mistä nillittää.
Te siellä joiden mielestä pitäisi ottaa edes vähäsen kohteliaisuudesta, haluatteko, että vieraanne ripuloivat tai oksentelevat? Tuleeko teille siitä hyvä mieli?
Eikö tarjoilun tarkoitus ole tehdä vieraan olo hyväksi? Pitäisikö minun myrkyttää itseni ettei vaan joku loukkaannu? Voi luoja miten perverssi ajatus. V...u te olette sairaita päästänne.
Kylläpä nyt...on se ok jättää sitten syömättä,jos emäntä ei ole tiennyt allergiasta,ei siinä sen kummempaa.
Itselleni on tullut harvinaisen selväksi useimpien tuttujen allergiat,joten en sitten sellaisia tarjoakkaan.
Yksi emäntä ei kerran tiennyt minun allergiasta,joten jätin kakun syömättä.Muuta kyllä otin kahvin kanssa.Kahvin kanssa yleensäkkin on tapana useissa talouksissa ottaa pullaa,keksiä mitä lie.Näkeehän sitä kahviloissakin kahvi ja pulla mainoksia.Kamalaa mesoamista.Kannattaa tehdä selväksi mitä ei voi ottaa,niin ehkä ensi kerralla ei tarjotakkaan ripulipiirakkaa.
Oletko koskaan itse tullut ajatelleeksi, että tyrkyttäminen on rumaa? Ehkä vieras haluaisikin vain seurustella olohuoneen puolella.
Ymmärrän kyllä loukkaantumisesi, mutta ehkä sinunkin kannattaisi hankkia sen verran hyvä itsetunto, että et kokisi tuota henkilökohtaiseksi mielenosoitukseksi. Älä edes yritä miellyttää tätä vierasta, vaan kata ihan perusssetti periaatteella "sinähän ei kuitenkaan ota mitään".
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:01"]
itse en syö sokeria. Siitä tulee paha olo enkä mielestäni ole velvollinen syömään edes kohteliaisuudesta. Kahvia otan kyllä, jos sitä saa ilman kakun/pullan/keksin/tortun/viinerin tuputtamista.
[/quote]
Sama. Paitsi että mun ruokavalioon ei kuulu sokerin lisäksi myöskään kofeiini, eli jos kofeiinitonta teetä (esim rooibos) löytyy, niin sitten juon sitä. Hedelmäsalaattia voin syödä kohteliaisuudesta, kunhan se ei ole säilykepurkeista.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 20:26"]
Mä olen asunut Suomen lisäksi kuudessa eri maassa. Missään muualla kuin Suomessa alkoholi ei ole ongelma. Jos työpaikalla kilistellään, ei siellä todellakaan ole alkoholitonta versiota (ellei joku ole raskaana). Mutta ainoastaan Suomessa lasi kuohuvaa tarkoittaa viinalla läträämistä. Ei ihme, että tässä maassa humalahakuinen juominen on niin normaalia.
[/quote]
Ai, sun mielestä on siis tyhmää pitää tarjolla myös alkoholitonta versiota? Monet suolistosairaat (ja niitä muuten Suomessa riittää) eivät kestä yhtään alkoholia, vielä vähemmän niitä kestävät täysraittiit. Miksi Suomessa pitäisi olla aina just niin kuin muuallakin, jos täällä elää suomalaisia suomalaisine tapoineen?
[/quote]
Jutun pointti oli vastata siihen aiemmin ketjussa esitettyyn väitteeseen, että Suomessa (ainoastaan) ei tarjota alkoholitonta versiota, ei tuputtaa muiden maiden tapoja Suomeen. Suomessa tämä alkoholi tuntuu olevan vain ihan hirveä ongelma, sekä niille jotka juovat että etenkin absolutisteille.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 23:00"]
90:lle jos oot vakaumuksillinen vege sun ystävät varmaan tietää??? Vai eikö??? Mut se on sitten toinen asia ymmärränkö näitä? En tod.
Mutta järjestäisin kyllä linssikeittoo tällaisille kamuille jos on tiedossa.
T:mieskokki.... jahuu...
[/quote]
En ole. Vakaumuksellinen vegehän kyllä yleensä pitää itsestään niin kovaa meteliä, että sen kaikki tietäisi. Mutta jos jollain muullakin on ruokavaliovakaumuksia, eikö ole ihan okei, että niistä ei pidetä yhtä kovaa meteliä mutta niitä silti noudatetaan?
Oli se sitten sokeri, hiilarit, valmisruoka, vedeneleävät, ulkomailta tuotu ruoka, punainen liha, mitä ikinä. Kun meillä on varaa noudattaa omaa ruokavaliota niin kaikilla pitäisi olla siihen oikeus ilman mitään selittelyjä.
Itse en yleensä juo kahvia, en pidä siitä. Kuitenkin jos ollaan käymässä jossain, niin otan aina tarjottaessa. Typerältä tuntuisi turottaa pöydässä mitään tekemättä. Yleensä löytyy jotain syötävääkin, vaikka minulla onkin aika hankala ruokavalio. On ihan kohteliasta isäntää/emäntää kohtaan, joka on kuitenkin nähnyt vaivaa tarjottavien kanssa.
Joskus muistan itse kutsuneeni kavereita kahville, olin leiponut ja laittanut pöydän nätiksi heitä varten. Yksi sitten saapui mäkkärin kautta ja mussuti ranskalaisiaan siinä. En tiedä oliko syytä, mutta loukkaannuin hieman. Yleensähän, kun kutsutaan kahville, niin on myös syötävää tarjolla.
Miksi vieraan syömättömyys haittaa sinua ap?
Tykkäätkö sinä syöttää muita? Saatko siitä mielihyvää? Ja vastaavasti tulet surulliseksi jos joku ei syö?
Vieraasi ei sentään tuo omia eväitä mukanaan. Äitini harrastaa sitä :D
Hän syö vain omia, itse ostamiaan ruokia. Yleensä eineksiä ja kaupasta ostettuja pullia, kääretorttuja ja keksejä. Meillä ei syö mitään vaikka ostaisin niitä samoja joita hän kotiinsa ostaa ja mukanaan kuljettaa.
Silloinkin kun hän tulee meille hoitamaan lapsia, hän tuo eväät mukanaan myös lapsille. Edes heille hän ei anna mitään meidän ruokiamme. Ei edes vettä hanasta, vaan juottaa heille mehua ö.ö
Hygieniatasosta ei ole kyse. Astiamme kyllä kelpaavat, ainoastaan mikään meidän ostamamme ruoka tai juoma ei kelpaa. Ei itse tehdyt eivätkä einekset.
Ehkä hän luulee meidän olevan köyhiä ja joutuvan vararikkoon jos hän syö meidän ruokiamme :D
Joskus se ärsytti, mutta nykyään lähinnä naurattaa. Eipähän tarvitse miettiä mitä hänelle tarjoaisi :)
Meillä ainakin anoppi syö, kun tulee kylään. Sitten aina kehuu, kun ei ole syönyt viikolla muuta kuin hedelmiä. Sitten vetää naudan filettä ja perunaa mahan täyteen ja toitottaa, että kyllä se ilmainen ruoka on hyvää.
Meillä käy harvoin vieraita.Yleensä kun tulevat,ei ole mitään tarjottavaa.Olen kyllä ahkera pullan leipoja,heti kun pakkasesta loppuu,teen lapsen kanssa uuden satsin.Pakastimessa on melkein aina kuivakakkua tai pullaa,mutta ei silloin kun joku ilmoittaa tulevansa.
Minusta kaikki rajoitteet on typeriä. Kuten aiemmin mainittu uskonnon takia alkoholista kieltäytyminen.
Jos minä teen vieraille possuruokaa ja viiniä. niin olkoot musliminirso syömättä ja juomatta. Olisi kohteliasta edes ottaa sitä possua lautaselle ja viiniä lasiin, ettei emäntä pahoita mieltään. Mutta mitään erikoisjuomia ja sörsseleitä en ala joillekin pakanoille tekemään. Jos ei jouluna kelpaa joulukinkku ja viini, olkoot ilman.
Vain Suomessa on näin juntteja uskovaisiakin, että vaativat alkoholitonta ja muuta lihaa, kuin sikaa. Ai niin, me hindunperkeleet vielä. Niille vitun hihhuleille pitäis olla kasvisruokaa. Ottaisivat makkarakastiketta ja pitäisivät turvan kiinni.Ei sitä ole pakko syödä, mutta sen voi kääriä paperiin ja viedä taskussa kotiin, ettei kukaan loukkaannu.
Muualla kuin 'Suomessa ymmärretään, että vaikka olisit mikä uskovainen muka tahansa, pistelet menemään possut ja viinit, jos niitä tarjotaan. Siellä ei laiteta mitään erikoisdrinksuja alkoholittomille ja possutonta ruokaa muslimipakanoille
Minä en ota yleensä mitään, mutta sanon AINA etukäteen että en sitten ota mitään. Mulla on paha laktoosi-intoleranssi (todettu verikokein), vehnä ja pari muuta viljaa saa mahani sekaisin, ja olen allerginen pähkinöille. Yleensä tarjottavissa ei siis ole minulle mitään.
Edelleen, sanon aina etukäteen että minä en ota mitään. Silti ne vastaanottajat ovat jotain väsänneet. Se on mielestäni ärsyttävää. Omalla kohdallani kun ei ole kyse mistään perisuomalaisesta "no ei minun takiani nyt mitään tarvitse" vaan siitä että suojelen omaa kehoani niiltä aineilta, joita se ei siedä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 20:26"]
Mä olen asunut Suomen lisäksi kuudessa eri maassa. Missään muualla kuin Suomessa alkoholi ei ole ongelma. Jos työpaikalla kilistellään, ei siellä todellakaan ole alkoholitonta versiota (ellei joku ole raskaana). Mutta ainoastaan Suomessa lasi kuohuvaa tarkoittaa viinalla läträämistä. Ei ihme, että tässä maassa humalahakuinen juominen on niin normaalia.
[/quote]
Ai, sun mielestä on siis tyhmää pitää tarjolla myös alkoholitonta versiota? Monet suolistosairaat (ja niitä muuten Suomessa riittää) eivät kestä yhtään alkoholia, vielä vähemmän niitä kestävät täysraittiit. Miksi Suomessa pitäisi olla aina just niin kuin muuallakin, jos täällä elää suomalaisia suomalaisine tapoineen?
[/quote]
Juuri näin. Ulkomailla ei aleta niille vitun hinduhihhueille ja muslimipakanoille mitään vitun alkoholittomia vääntämään. Olkoot ilman, jos ei kelpaa.
Suomalaiset on niin juntteja, että odottavat joka paikassa alkoholitonta juomaa tarjolle. Se on niin JUNTTIAAAAAAAAAAAAAA
Olen samaa mieltä ap - se on huonoa käytöstä ihan siinä missä tarjoomusten pihtaaminen tai niiden ahnehtiminen.
Kyllä, jollain voi olla ruokarajoitteita, mutta jotain voi aina tarjottavista löytää ja sen rajoitteen voi joku kerta sivulauseessa jopa emännälle kertoa. Joka tapauksessa juotavaa voi aina ottaa, mutta ap:n kuvailema nirso vieras ei edes sitä huoli.
Jos joku on NIIN bakteerikammoinen, että normaalisiistissä kodissa ei uskalla edes vesilasillista juoda, niin luulisi sellaisen elämän olevan aivan omassa kodissaankin äärimmäisen vaikeaa, jopa mahdotonta.
Käytöstavat ovat sanattomia/jopa ylös kirjattuja sopimuksia siitä, miten tietyssä tilanteessa käyttäydytään. Kun mennään kahville tai syömään kutsutusti, emäntä tai isäntä laittaa tarjolle syötävää ja niitä otetaan ja kiitetään. Paljon ei tarvitse syödä, ja mahdollisista ei-tykkäämisistä ei elämöidä. Mutta jotain maistetaan, koska tuollainen nyrpistely ilmaisee halveksuntaa ja epäluuloa.
Aika outoa, jos aikuiset naiset täällä väittävät, etteivät ole ikuna tulleet AJATELLEEKSI, miten vieraanvaraisuus menee.... tuo nimittäin on täysin universaali, kaikkialla maailmassa tunnettu käytösnormi: isännän tarjoomuksista on epäkohteliasta kieltäytyä.
Mun kaveri on tuollainen että ei ota mitään, ja pitkään ihmettelin että epäileekö se jotenkin että meillä on saastaista tai olen leiponut suunnilleen vessan lattialla. Olen melko varma, että tuo syömättömyys johtuu siitä, että hän haluaa kontrolloida tarkalleen mitä hän ja hänen perheensä syö. Joku marjapiirakka on ihan ok jos hän on itse sen tehnyt ja päättänyt että milloin se syödään. MUTTA jos hän on etukäteen päättänyt, että heillä syödään klo 12 perunoita, jauhelihakastiketta ja raikasta salaattia ja klo 14:30 porkkanapaloja, voileipäkeksiä ja edamia ja mehua, niin se piirakka ei sovi siihen päivään. Hänellä menee suunitelmat sekaisin.
Nykyään en siis tarjoa mitään mutta sitä mustaa kahvia voin antaa. Juon sen kahvini itsekin seisten niin en rakenna mitään hänelle vastenmielistä kahvittelutilaisuutta. Hankalaksi asia menee silloin kun lapset ovat paikalla. Hän yrittää sihistä hampaiden välistä lapsille että otat vaan vähän, et paljoa ota kun ihan vähän vaan, niin etttä minä en kuulisi.
Tiedän tasan tarkkaan että heillä syödään tuoreita juuri poimittuma vadelmia mutta kun ne tulee väärään aikaan! Ehdoton ei. Heillä ei ole allergioita eikä muitakaan ruokarajoitteita mutta tuo aikataulutus! Ihan hyvä että tämä on nyt tiedossa niin en yritäkään antaa mitään.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:20"]
Jos niin tiukkapipo, että ei pysty kylässä hieman joustaan arkirutiineista niin elämä on kyllä melko ankeeta. Joku pikku napostelupala ja kahvi tai tee tai vesi ei voi kenenkään elämää kaataa. Oikeesti hei???
Kyllähän sen nyt jokainen emäntä/isäntä huomaa aika pian jos tarjottavat ei merkittävästi kiinnosta ja alkaa panostaa johonkin muuhun.
[/quote]
Eli jos olet vaikka vakaumuksellinen vege niin on ihan ok vain kohteliaisuuttaan vetäistä tarjottu salami-chorizo-3 eri kinkkua-lihapulla-lohi-katkarapu-tapas? Kun ethän halua olla mikään arkirutiineihin urautunut tiukkapipo?
[/quote]
no kyllä minä ainakin tiedän jos kaverilla on joku allergia tai erikoisruokavalio. Ei meillä koskaan käy niin tuntemattomia vieraita etten noita tietäisi! Yksi keliaakikko käy sännöllisesti mutta en edes yritä leipoa itse vaan ostan jotain hänelle sopivaa kaupasta. Laitan paketin avaamattomana pöytään niin hän näkee että se ei ole pyörinyt avattuna jossain leipälaatikossa eikä tarvitse huolehtia niistä oireista.
Tää on hauska ketju. Tosi moni hyökkää ap:ta kohtaan ja yrittää väittää, että hän tyrkyttää...
Ja sanoo, että EIHÄN SE NYT MITÄÄN halveksuntaa tai nyrpistelyä ole, mä en vaan luota toisten hygieniatasoon. Mitä hittoa, mikä on nyrpistelyä ja halveksuntaa jos ei se, että oletat emännän olevan mistään tietämätön törppö paskakoura?
Tosiasia on, että ap:n kuvaama äärimmäinen nyrpistely on loukkaavaa. Piste.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 21:55"]
Mä kutsun ihmisiä kylään sen takia, että musta on kiva nähdä niitä ja vaihtaa kuulumisia, kahvia ja pullaa tai muuta tarjottavaa tarjoan siksi että niin on tapana tehdä ja se on kohteliasta, mutta missään tapauksessa mua ei loukkaa yhtään, jos joku ei halua niihin koskea, se ei ole se pääasia kuitenkaan.
[/quote]
Mua itseasiassa pisti kunnolla suututtamaan,kun tuli 4 vierasta ja laitoin sitten pannullisen kahvia (kun vielä kysyin kuka juo),kaikki kun kahvin juojia.Kukaan ei koskenut kahviin,vaan vieraat toivat omat teepussit ja kossut mukanaan ja nauttivat meillä väkevät juomat,mikä myös ärsytti kun arki ja eivät meinanneet tajua poistua ja itsellä oli erittäin aikainen nousu.Joo ja talon emäntä ja isäntä eivät juoneet.Harmittaa keitellä isot määrät kahvia,kun sekään ei halpaa nykyään ole ja kaata se lavuaariin.