Kun vieras ei koske tarjottaviin.
Onko se ihan normaalia, ettei vieras ota mitään kahvipöydästä? Sairaat ja jotkut huippu-urheilijat tai jollain erityislaihtarilla olevat ymmärrän, mutta kun normaalipainoinen ihminen ei vuodesta toiseen ota mitään kyläillessä.
Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun mikään ei kelpaa. Ei edes vesilasia ota. Istuu pöydässä ja katsoo, kun muut juo kahvia, teetä, juo limppaa/mehua, mutustaa suolaisia, kakkuja, keksejä jne. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä tätä sukulaista vaivaa. Musta se on alkeellisten käytöstapojen puutetta. Vai mikä sen aiheuttaa, ettei halua edes yhtä keksiä tai 0,5 sentin ohuista siivua kakkua tai sekamehulasia ottaa?
Mulle tulee tosi loukkaantunut olo pikkuhiljaa tuosta touhusta. Vuodesta toiseen aina kerran vuodessa tulee meille katsomaan kahvipöytää. Joskus 3-4 vuotta sitten otti vesilasin, nykyään ei ota edes sitä.
Mä näen siinä jotain vallankäyttöä ja nyrpistelyä. Tehdään selväksi, ettei meillä ole mitään arvoa ja nauttii siitä, että saa näyttää meille, ettei tarjoiluista kelpaa mikään koskaan.
Onko joku teistä av-palstalaiset samanlainen ja mitä te haette sillä takaa? Ettekö koe velvollisuutena maistaa toisten tarjoiluja? (ja nyt en tosiaan halua kommentteja miltään nutraajilta...)
Kommentit (243)
Mulla on yksi ystävä, joka pelkää rasvaa ja sokeria. Oikeasti. Siis syö sairaalloisen terveellisesti. Ei sen vuoksi ota kylässä meillä muuta kuin mustaa kahvia, koska karjalanpiirakkakin on liian rasvainen, pullasta puhumattakaan. Pitäisi vissiin rouvalle tarjota vaan kuorittua porkkanaa. On sitten sellainen ylilaiha rusina, anteeksi nyt vaan, kun ei saa enää elimistölleen välttämättömiäkään rasvoja mistään. Siis kolmikymppinen ja naama todella ryppyinen. Ja huom. olen itsekin hoikka vaikka syön "kaikkea". Minusta se, ettei tarjottavat kelpaa, on melko epäkohteliasta. Mutta koska tiedän ystäväni olevan asiassa oikeasti sairas, ei se minua oikeasti haittaa. Syön itse hyvällä halulla.
Harmi vaan, että hänen lapsistaan on tullut mahdottomia makean perään, koska eivät kotona sitä koskaan saa. Tyhjentävät pulla- ja keksilautasen alta aikayksikön. Kerran niiden poika söi meillä synttärijuhlissa täytekakusta puolet (n. 7-8-vuotiaana). Onneksi oli kaksi kakkua :-).
Yhdellä tutulla on vävynä henkilö joka syö vain kaupasta ostettua ruokaa :) Hänen pöpökammonsa on niin valtava vaikka perheessä on muuten siistiä niin hän ei voi neuroosilleen mitään
Ahdistuneisuushäiriöitä ja muita depression kanssa ilmeneviä tiloja
Pelot eli fobiat: Sosiaalisten tilanteiden pelko
Julkaistu 18.11.2005 Masennustilojen kanssa voi esiintyä samanaikaisesti erilaisia ahdistuneisuustiloja, joita ovat mm. erilaiset pelkotilat eli fobiat. Tavallisimpia fobioiden kohteita ovat erilaiset sosiaaliset tilanteet, kuten työhön ja vapaa-aikaan liittyvät ruokailu- ja kahvinjuontitilanteet, esimiesten tapaaminen, esiintymistilanteet työelämässä, vieraiden ihmisten tapaaminen, puhelimen käyttö sekä tilanteet, joissa ihminen tekee jotakin toisten katsellessa. Tyypillisesti oireita ei esiinny lähiomaisten ja ystävien seurassa eikä toisaalta ventovieraiden läsnä ollessa.
Tavallisimpia oireita ovat punastuminen, vapina, hikoilu ja sydämentykytys, lihasjännitys, vatsatuntemukset ("perhosia vatsassa"), suun ja kurkun kuivuminen sekä puheen lamautuminen, kuumuuden ja kylmyyden tunteet, joskus paineen tuntu päässä ja päänsärky.
Sosiaalisten tilanteiden pelon oireita voi ilmetä jo lapsuuden tai nuoruuden aikana, ja keskimäärin sosiaalinen fobia alkaa ennen 20 ikävuotta. Ihmisillä on taipumus mieltää sairauden oireet luonteenpiirteiksi, mikä vaikeuttaa hoitoon hakeutumista. Lieväoireinenkin pelko voi estää hakeutumasta kykyjään vastaavaan ammattiin tai koulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:29"]
Tässä tulee asian ydin. Minä sitä ja minä tätä, kun en ole tottunut, niin minun ei tarvitse enkä välitä muista kun minäminäminä.
Miksi tällainen neuroottinen ja omiin tapoihin kangistunut ihminen haluaa edes mennä kyläilemään ja näkemään niitä erilaisia tapoja toimia? Ihan vain osoittaakseen, että ei viihdy eikä pidä muista?
Nykyään ei ymmärretä ihan peruskohteliaisuutta. Ei siellä kyläpaikassa tarvitse syödä mutta jos epäilee kutsujan jotain väsäävän, niin on kohteliasta
1) ilmoittaa etukäteen, ettei syö eikä juo mitään eikä siten häntä varten tarvitse tehdä mitään.
2) ottaa jotain esim. kahvia, teetä, mehua, vettä ja ehkä jokin hyvä selitys siitä, että olen juuri syönyt enkä jaksa mitään tai vältän sokeria tms.
3) syödä edes yhtä lajia ja juoda jotain. Harva emäntä ehtii kyttäämään, miten paljon juo tai syö, joten kuppiin voi jättää puolet ja lautaselle murustella osa ja kahvituksen lopulla voi vaivihkaa viedä oman kupin ja lautasen pois ja kipata ylimääräiset roskiin. Itse olen käyttänyt lautasliinaa, kun en halunnut kaikille juoruilla ruokavaliostani ja sen syistä.
En ymmärrä, miksi pitää osoittaa sille kutsujalle ikävälä tavalla nenää nyrpistäen, että ei kelpaa, jos jo etukäteen tietää, ettei aio syödä mitään. Reilumpaa on kertoa emännälle etukäteen ainakin sen, ettei aio syödä/juoda mitään. Yleensä kahvittelut kuuluvat kyläilyihin, joten turha väittää, ettei osaa sellaista odottaa.
Varmaan samat tyypit eivät kykene tervehtimään tai kiittämäänkään. Muistan aikanaan ketjun, jossa iso osa palstalaisista ei kykene tervehtimään esim. lapsensa kaverin vanhempia. Nykyään kaikenlaiset moukkamaisuudet selitellään ties minkälaisilla piilevillä neurooseilla. Kylään uskalletaan tulla mutta ei voida syödä eikä puhua mitään eikä ainakaan kertoa kenellekään, mistä oikeasti kenkä puristaa.
[/quote]No mä en tulekaan sinne kylään mielellään, mutta kun siitäkin loukkaannutaan. Ja sanon kyllä ettei mulle tarvitse laittaa mitään, mutta kun se ei mene jakeluun kun niitä kakkuja laitellaan tarjolle lattian kauttakin....
Olenko minä siis mielestäsi moukka kun olen pakko-oireisen häiriöni vuoksi ollut suljetulla hoidossakin, ja aika tavalla invalidisoitunut kotini vangiksi? Kiitos vain.
[/quote]
Voisitko kertoa enemmän häiriöstäsi ja elämästäsi? Olen todella kiinnostunut ko. vaivasta, vai miksi sitä sanoisi.
[/quote]
No netin ihmeellisestä maailmasta vaivasta kyllä löytyy.
http://www.avatv.fi/kauneusjahyvinvointi/artikkeli.shtml/2012/04/1534749
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakko-oireinen_h%C3%A4iri%C3%B6
http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=2032401
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288460888819.html
Syitä voi olla lukemattomia miksi hän ei syö tai juo mitään teillä käydessään. Itselläni on sosiaalisten tilanteiden pelko mikä kulminoituu usein syödessä. Eli vedän esim. ruokia väärään kurkkuun joka aiheuttaa sen, etten kovin mielelläni syö enkä juo mitään vieraillessani.
Eiköhän anneta kaikkien olla vain sellaisia kuin he ovat. Mitä siitä mieltänsä pahoittamaan jos joku ei käydessään syö tai juo. Kai se tapaamisen tarkoitus on joku ihan muu kuin mahan täyttäminen?
En kyllä enää jaksanut lukea kaikkia vastauksia. Pääsääntöisesti sanoisin, että on epäkohteliasta. Äitini esim. toi meille omat kahvileivät, kun lähistöllä asui, siis niitä sitten lähinnä söi. Jos söi jotain tekemääni, arvosteli hyvin analyyttisesti keittotaitojani. Ei mitään peruskohteliasta, mukavaa kahvipöytäkulttuuria.
Mutta: tänään juuri olen täältä lukenut taas siitä, kuinka suomalaiset vain lihovat ja lihovat, ja perisuomalaisella kahvipöytäkulttuurilla on tässä kyllä osuutensa. Tottakai on ihana välillä herkutella, mutta välillä on kahvipöytiä, missä ei ole tarjolla esim. pieniä keksejä, vaan kaikki syötävät ovat kahvilautasen kokoisia rasva- ja sokeripommeja. Olen varmaan tosi kalkkis, mutta itse arvostan enemmän vanhanaikaisia voileipiä runsaine kasviksineen, jos vieraat ovat sen aikaa, että jotain keksejä ruokaisampaa on jo syytä tarjota. Monipuolisuutta kehiin :)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:11"]
Joku sanoikin ketjussa jo, että ei tuollaista katsota missään maassa hyvällä. Olen asunut viisi vuotta Japanissa, ja siellä pidettäisiin erittäin epäkohteliaana, jos vieras ei ollenkaan maista tarjoomuksia. Vieraanvaraisuus on tärkeä osa tapakulttuuria myös siellä, eikä kestitystä saa ylenkatsoa. Siskoni asuu Yhdysvalloissa, sanoo siellä olevan täysin sama juttu.
En siten menisi nyt toitottelemaan, että se on vanhanaikainen pula-ajan tapa. Pitäisköhän tuollaisen nirsoilijan vaan niellä nyt ylpeys ja uskoa, että kohteliasta on edes maistaa jotain.
[/quote]
Mutta miksi sinä haluat, että vieraallesi tulee ripuli, iho-oireita tai ahdistus? Yhtä hyvin voisin pyytää, että saanko lyödä sinua turpaan ja jos kiellät niin loukkaannun verisesti. En ymmärrä miten joku voi loukkaantua siitä, että joku toinen toteuttaa itsemääräämisoikeuttaan käytännössä. Se on minulle pyhä eikä tulisi mieleenikään, että loukkaantua siitä, että joku ei suostu tanssimaan minun pillini mukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:51"]
Se, että normaalit syötävät ovat sinusta verrattavissa terveydelle vaaralliseen ihmispaskaan - se ei sinusta sitten sisällä minkäänlaista nyrpistelyä/halveksuvaa asennetta emäntää kohtaan? Mietipä nyt hetkinen.
[/quote]
Sinä itse sanoit ettei emäntää saa loukata ja nyt otatkin sanojasi takaisin kun löytyi jotain mitä et itse suostuisi syömään. Tekopyhää.
Eikö se jonkun vanhan sanonnan mukaan omassa kodissa laiteta voita näkkärin reiättömälle puolelle ja vieraissa yllin kyllin reikäiselle puolelle.Kyllä mä mielellään vieraissa syön jos tarjotaan kerran.Noloahan se olisi,jos emäntä puoli tuntia laittaa pöytää koreaksi ja vieras nirsoilee milläkin pöpö,allergia,en syö makeaa/rasvaista verukkeilla.
Miksi tarjoat hänelle mitään tai edes pyydät kahvipöytään? Mä jätin kerran yhden vieraan ilman kuppia, kun vitutti hänen ainainen "ei mulle tarvi mitään" tai "ei mun takia nyt tarvi". Olkoon sit ilman.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:11"]
Joku sanoikin ketjussa jo, että ei tuollaista katsota missään maassa hyvällä. Olen asunut viisi vuotta Japanissa, ja siellä pidettäisiin erittäin epäkohteliaana, jos vieras ei ollenkaan maista tarjoomuksia. Vieraanvaraisuus on tärkeä osa tapakulttuuria myös siellä, eikä kestitystä saa ylenkatsoa. Siskoni asuu Yhdysvalloissa, sanoo siellä olevan täysin sama juttu.
En siten menisi nyt toitottelemaan, että se on vanhanaikainen pula-ajan tapa. Pitäisköhän tuollaisen nirsoilijan vaan niellä nyt ylpeys ja uskoa, että kohteliasta on edes maistaa jotain.
[/quote]
Japanissa käyneenä siellä oli hiukan erilaiset tarjoilut kun Suomessa. Siellä mielellän ottikin tarjottavia. Toisin kuin Suomessa, missä on sitä iänikuista rasvapiirakkaa, kuivaa kakkua ja HIIVAPULLAA. Arghhhh....
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:57"]
Kyllä kohteliaisuuden takia pitää joustaa. Ei se ole emännän vika esim se, että en syö lihaa ja käytä alkoholia.
Olen monet juhlat mennyt niin, että olen salaa kaatanut viinit kukkapurkkiin
[/quote]
no tuo kukkaruukkujen sotkeminen on todella moukkamaista (jos siis tarkoitat tuolla kukkapurkilla sitä). En minä ainakaan haluaisi että joku kaataa kukillemme jotain juomaa, johan ne rupeaa haisemaan jossain vaiheessa tms. Ihan reippaasti voi sanoa ettei käytä alkoholia tai syö lihaa, eihän siinä mitään pahaa ole. Tuo ruokien kätkeminen on outoa.
[/quote]
Sinä olet varmaan niitä junttieinareita, jotka vaatii kovaan ääneen POMMAKKIA, kun tarjolla on laatuviiniä. Vittu, mikä ääliö.Emäntä tarjoaa parasta ja kallista juotavaa viinikellaristaan ja sinä kieltäydyt. Vieras ottaa kohteliaasti ja jos on joku typerä joulupukkiin uskominen, ei paljasta sitä, että sen joulupukin takia ei voi alkoholia ottaa ja hävittää sen viinin hissukseen loukkaamatta emäntää.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:52"]
Mutta miksi sinä haluat, että vieraallesi tulee ripuli, iho-oireita tai ahdistus? Yhtä hyvin voisin pyytää, että saanko lyödä sinua turpaan ja jos kiellät niin loukkaannun verisesti. En ymmärrä miten joku voi loukkaantua siitä, että joku toinen toteuttaa itsemääräämisoikeuttaan käytännössä. Se on minulle pyhä eikä tulisi mieleenikään, että loukkaantua siitä, että joku ei suostu tanssimaan minun pillini mukaan.
[/quote]
Ei kai kukaan halua tarjota tietentahtoen tomaattiallergikolle tomaattia, keliaakikolle tavallista leipää jne. Kyllä itse oletan, että ystäväni (NIIN meillä käy ystäviä kylässä, ei kadunmiehiä) sen verran avautuvat ruokavaliostaan että kertovat, kun ovat tulleet yht' äkkiä allergisiksi jollekin tai alkaneet syödä tiettyä ruokavaliota. Tarjoan mielelläni vaikka karppaajalle sopivaa ruokaa, kunhan hän kertoo siitä etukäteen! Yleensä kyllä tiedän ystävistäni, kenelle pitää olla maidotonta, kenelle laktoositonta, kenelle hiivatonta, munatonta tms. Vaikka tarkemmin ottaen, jos kyse EI ole allergiasta tai jostain vakaumuksesta (esim. hindu, vegaani, kasvissyöjä) niin yhden keksin ottaminen ei esim. sitä karppausta kaada.
Jessus sentään. Sekään ei ole hyvä, jos syödään vähän enemmän. Ja tätä en ole koskaan tajunnut, että pitää syödä kohteliaisuudesta. Nämä ihmiset, jotka kohteliaisuuden perään rummuttavat ovat itse poikkeuksetta lihavia. Siis itse tottakai juon teetä, mutta en välttämättä syö mitään.
Jotain kontrollointipakkoa, mitä lie. En syö kylässä enkä koskaan omissakaan kahvikesteissä.
Maha menee sekaisin milloin mistäkin, joten turvallisempaa olla ilman.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:06"]
Kyllä kohteliaisuuden takia pitää joustaa. Ei se ole emännän vika esim se, että en syö lihaa ja käytä alkoholia.
Olen monet juhlat mennyt niin, että olen salaa kaatanut viinit kukkapurkkiin
[/quote]
Olisiko fiksumpaa kuitenkin "avautua" ja kertoa emännälle/isännälle, anteeksi en syö lihaa / käytä alkoholia. Ei kukaan vaadi vegaania syömään lihaa kohteliaisuudesta, mutta moukkamainen on sekin vieras, joka kuvittelee oman ruokavalionsa siirtyvän telepaattisesti isäntäväen tietoon. Ruokavalioita kun on monia ja nirsoilijoita sitäkin enemmän. Olen tulkitsevinani, että jälkimmäinen eli nirsoilu on se, joka emäntiä vieraissa ärsyttää. Ei niinkään henkilön vakaumus tai vaikka se lihaton ruokavalio.
Moukkamainen on myös se emäntä, joka tarjoilee kinkkupiirasta kasvissyöjävieraalle, vaikka hyvin tietää vieraan lihattoman "vakaumuksen".
Mutta joo, toisille elämä on hirveän vaikeaa, huomaan.
Vaikka meilläkin käy ystäviä, niin sen verran harvoin nähdään, ettei kaikista ruokavalioista voi olla kärryillä ja ei kyllä niin hirveästi kiinnostakaan olla tietoinen kaikista muotidieeteistä, että mitä tässä kuussa saa syödä.
Vielä läheisemmät ystävät, ne joiden kaikki salaisuudet on tuttuja, poikkeavatkin ilmoittamatta, joten heitä varten kaivetaan mitä sattuu löytymään, yleensä kahvi ilman marie-keksiä ja ainakin minun Ystävien joukossa pelkkä kahvi on se toivotuin tarjoomus.
Mä en kyllä käsitä, että "ei kiitos" olisi jotenkin vähemmän epäkohteliasta kuin "kyllä sä nyt yhden sen joka seitsemää sorttia ainakin syöt".
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 19:11"]
Kyllä minä ainakin tuputan vieraille pullia niin pitkään, että jokainen ainakin yhden pullan on ottanut. Jos näen vaivaa, että jaksan pullat leipoa, niin kyllä myös odotan vieraideni niitä syövän. Vastenmielistä tällainen nykyajan nirppanokkakulttuuri, ei enää mitään ruuan ja toisten ihmisten arvostusta ihmisillä. Sellaiset vieraat saavat pysyä poissa kotoani, jos tarjottavani eivät kelpaa!
[/quote]
Kerrankin joku järkevä kommentoija tällä palstalla. Olen itsekin ihmetellyt tämän palstan kommentteja. Ihmeellisiä diivailijoita nykyaikana koko maa täynnä, kun ei edes ystävän tarjottavat kelpaa. Kaipaisin itsekin sellaista vanhanajan tunnelmaa, jossa otettaisiin kiitollisna, mitä tarjotaan.
[/quote]
Tuputtaminen ja tyrkyttäminen on todella kiusallista! Hyväksy nyt vaan se tosiasia, että hänelle ei kelpaa mikään.
Paljon parempi tapa on jättää kokonaan kattamatta hänelle edes kahvikuppia, kun tietää ettei kuitenkaan kelpaa.
Syitä "nirsoiluun" voi olla paljon, eikä kaikki niitä viitsi/halua/kehtaa paljastaa muille.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:07"]
133, ilman muuta. Sellaisen nirsoilijan voi jättää kutsumatta. Simple as that.
[/quote]
Kuin oliskin... mutta tää on jo kuudes sivu valitusta kun MINÄ kutsun vieraita, niin MINULLE tullaan näyttämään hapanta naapaa, eikä suostuta syömään MINUN tarjoiluita....
Mulle ei ihan vielä ole selvinnyt kumpi tässä tarinassa on itsekkäämpi roisto :)
-133-