Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vieras ei koske tarjottaviin.

Vierailija
20.10.2013 |

Onko se ihan normaalia, ettei vieras ota mitään kahvipöydästä? Sairaat ja jotkut huippu-urheilijat tai jollain erityislaihtarilla olevat ymmärrän, mutta kun normaalipainoinen ihminen ei vuodesta toiseen ota mitään kyläillessä.

Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun mikään ei kelpaa. Ei edes vesilasia ota. Istuu pöydässä ja katsoo, kun muut juo kahvia, teetä, juo limppaa/mehua, mutustaa suolaisia, kakkuja, keksejä jne. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä tätä sukulaista vaivaa. Musta se on alkeellisten käytöstapojen puutetta. Vai mikä sen aiheuttaa, ettei halua edes yhtä keksiä tai 0,5 sentin ohuista siivua kakkua tai sekamehulasia ottaa?

Mulle tulee tosi loukkaantunut olo pikkuhiljaa tuosta touhusta. Vuodesta toiseen aina kerran vuodessa tulee meille katsomaan kahvipöytää. Joskus 3-4 vuotta sitten otti vesilasin, nykyään ei ota edes sitä.

Mä näen siinä jotain vallankäyttöä ja nyrpistelyä. Tehdään selväksi, ettei meillä ole mitään arvoa ja nauttii siitä, että saa näyttää meille, ettei tarjoiluista kelpaa mikään koskaan.

Onko joku teistä av-palstalaiset samanlainen ja mitä te haette sillä takaa? Ettekö koe velvollisuutena maistaa toisten tarjoiluja? (ja nyt en tosiaan halua kommentteja miltään nutraajilta...)

Kommentit (243)

Vierailija
101/243 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:25"]

Hemmetti sentään, suomalaiset on joskus niin tökeröitä. Emäntä näkee vaivan ja tarjoaa vieraille syötävää. Nirsoilijat ilmoittakoon etukäteen ruokarajoitteensa! Ja jos ei ilmoita niin sitten otetaan mitä tarjolla on! 

Lapsiakin opetetaan maistamaan kaikkea. Ei se ole mikään syy ettei nyt satu tykkäämään makeasta/suolaisesta/kahvista/mehusta. Kyllä aina jotain alasmenevää sorttia löytyy. Ja kuka emäntä tarjoaisi esimerkiksi lohipiirakkaa jos vieras kertoo jo etukäteen ettei syö kalaa tms?

Ja muistakaa kun emäntä kutsuu pöytään niin silloin tullaan reippaasti kunhan saadaan meneillään oleva keskustelu päätökseen eikä jäädä olohuoneen puolelle istumaan! 

[/quote]

Jos vieraani eivät söisi luonani mitään, alkaisin todella miettiä, onko hygieniassani jotain vikaa tms

Hassua, että te haukutte vieraat, jos ne eivät ahda pullaanne mahaa täyteen. Uskon, että siihen on syy, että teillä on paskaista ja kukaan ei halua koskea leivoksiinne

Vierailija
102/243 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeaa kuvitella miten hankalaa elämä on kun noita syömisiään pitää vatvoa noin ja yhtään ei voi tavallisesta poiketa. en tunne ainuttakaan tuollaista ihmistä mutta av:lla niitä on heti kymmeniä. eikö tuollaiseen neuroosiin ole mitään apua saatavilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/243 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:25"]

Hemmetti sentään, suomalaiset on joskus niin tökeröitä. Emäntä näkee vaivan ja tarjoaa vieraille syötävää. Nirsoilijat ilmoittakoon etukäteen ruokarajoitteensa! Ja jos ei ilmoita niin sitten otetaan mitä tarjolla on! 

Lapsiakin opetetaan maistamaan kaikkea. Ei se ole mikään syy ettei nyt satu tykkäämään makeasta/suolaisesta/kahvista/mehusta. Kyllä aina jotain alasmenevää sorttia löytyy. Ja kuka emäntä tarjoaisi esimerkiksi lohipiirakkaa jos vieras kertoo jo etukäteen ettei syö kalaa tms?

Ja muistakaa kun emäntä kutsuu pöytään niin silloin tullaan reippaasti kunhan saadaan meneillään oleva keskustelu päätökseen eikä jäädä olohuoneen puolelle istumaan! 

[/quote]

Jos vieraani eivät söisi luonani mitään, alkaisin todella miettiä, onko hygieniassani jotain vikaa tms

Hassua, että te haukutte vieraat, jos ne eivät ahda pullaanne mahaa täyteen. Uskon, että siihen on syy, että teillä on paskaista ja kukaan ei halua koskea leivoksiinne

[/quote]

minun kaverilla on niin kova kontrolli että ei syö vaikka saisi itse avata keksipaketin ja ottaa sieltä pinseteillä syötävää. toisten leipomuksia ei voi syödä tietenkään ja mietti miten voin syödä marjoja jos niissä on eläinten pissaa siellä metsässä. teetä ottaa kahvilassa jos vesi on varmasti kiehunut

Vierailija
104/243 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai teidän pullat on niin pahoja, ettei niitä saata syödä

Vierailija
105/243 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mua vituttaa jos leivon koko päivän ja ostelen kalliit tarjoilut ja kaikki maireasti hymyilevät että kun ei nyt mun päivärytmiin sovi. Yksineläjänä mulle jää kauhea kuorma ruokaa, joka sitten pilaantuu kun en sitä yksin saa syötyä. Olen siis tuhlaamista vastaan. Allergiat ja sairaudet ymmärrän ja mietin vaan missä piireissä täällä porukat elää kun joka ikistä suupalaa täytyy pelätä ettei vaan mummo ole kiusallaan tunkenut sinne pähkinää?? 

Ja kun täällä aina ollaan niin kansainvälisiä, niin enpä ole missään sellaisessa maankolkassa ollut, jossa ei olisi kohteliasta tarjota suuhunpantavaa.. Ja siitä on muuten yleensä todella loukkaavaa kieltäytyä. Suomalaiset on kyllä käsittämättömiä.

Vierailija
106/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 22:56"]

No kyllä mua vituttaa jos leivon koko päivän ja ostelen kalliit tarjoilut ja kaikki maireasti hymyilevät että kun ei nyt mun päivärytmiin sovi. Yksineläjänä mulle jää kauhea kuorma ruokaa, joka sitten pilaantuu kun en sitä yksin saa syötyä. Olen siis tuhlaamista vastaan. Allergiat ja sairaudet ymmärrän ja mietin vaan missä piireissä täällä porukat elää kun joka ikistä suupalaa täytyy pelätä ettei vaan mummo ole kiusallaan tunkenut sinne pähkinää?? 

Ja kun täällä aina ollaan niin kansainvälisiä, niin enpä ole missään sellaisessa maankolkassa ollut, jossa ei olisi kohteliasta tarjota suuhunpantavaa.. Ja siitä on muuten yleensä todella loukkaavaa kieltäytyä. Suomalaiset on kyllä käsittämättömiä.

[/quote]

Kuka sun käskee leipoo koko päivää tai hankkia kalliita tarjoiluja? Turha vieraita on syyttää. Ota vähän rennommin niin kaikilla saattaa olla kivaakin :)

Vierailija
107/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 22:56"]

[/quote]

Kannattaa optella tekemään parempaa sapuskaa, jos vieraat kieltäytyy sun tarjoamuksista. Ei kukaan paskaa ruokaa syö edes siksi, ettäemäntä ei pahoita mieltään

Vierailija
108/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää laittako niin vaivaloista ja ihmeellistä ruokaa, että loukkaannutte jos vieraat eivät sitä syö. Leipokaa vain omalle väellenne joska artvostaa leipomuksianne. Pitääkö sitä väen vaängällä tehdä yksinkertaisista asioista vaikeita?

Pääsääntöisesti kyläpaikoissa on aina sellaisia tarjottavia, joita en syystä tai toisesta voi syödä. Ihmiset laittavat oman makunsa mukaisia tarjottavia niin tottakai voi olla, ettei ne vieraille niin vaan maistukaan. Mutta mitä siitä. Eikö se keskustelu ja tapaaminen ja yhdessäolo ole tärkeintä?!

Vierailija
109/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni ei ikinä tarjoile kun kahvit.Ei mitään sen lisänä.Olen saanut siitä sitten kuvan,että on tosi köyhä ja venyttää pennejä,jos ei ole varaa tarjoilla edes marie keksejä.Tekisi mieli ostaa kassillinen ruokaa ensi kerralla kyläillessä.Mutta meneekö mun johtopäätökset liian pitkälle ja vain tulisin loukanneeksi?

Vierailija
110/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvien tapojen mukaista maistaa ainakin "päätarjottavaa", jos sellainen on, esim. voileipäkakku tai tuore mustikkapiirakka. Sen on isäntäväki varta vasten vieraille valmistanut, ja olisi tökeröä ottamatta. On ajattelematonta perustella asiaa "en syö makeaa" -tyyppisin kommentein. Vaikka ei makeaa haluaisi syödä, niin kyllä se olisi kohteliasta. Ei ennen vanhaan ikinä olisi tämmöinen tullut kysymykseen ja tässä kohtaa aiemmin oli paremmin. Ihmiset olivat kohteliaita toisiaan kohtaan. Nyt on vain minäminäminä en halua, tahdo tai viitsi. 

Pystyn ymmärtämään sen, että lihapitoista suolasta tarjottavaa ei haluta syödä, mutta isäntäväelle kannattaisi etukäteen mainita tällaiset asiat. 

Vierailija
111/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 10:10"]

Kannattaa optella tekemään parempaa sapuskaa, jos vieraat kieltäytyy sun tarjoamuksista. Ei kukaan paskaa ruokaa syö edes siksi, ettäemäntä ei pahoita mieltään

[/quote]

mistä ne tietää että ruoka on paskaa jos eivät edes maista?

Mä en onneksi tunne noin kauhean rajoittuneita ihmisiä montaakaan. Yksi kaveri ei pysty syömään  mitään missään mutta luonnollisestikaan en tarjoa hänelle mitään. Emme voi käydä kahvilassakaan koska sielläkään ei ole mitään sopivaa.

Vierailija
112/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä erikoisruokavaliot/allergiat,mutta nirsoilu ja -hyi hiilareita ja rasvaa-,se on eriasia.Vatsaakin voi totuttaa.Jos on pitkään syömättä jotain,ei se vatsa kestä.

Pikku siedätyshoitoa,jotta ei tarvitse juosta ripulilla yhden pullan syötyä.

Vierailija
113/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy paljon vieraita ja varmaan juuri sen vuoksi, että en ikinä tuputa ja kunnioitan vieraideni toiveita

Minulla on niin hyvä itsetunto, että ei tarvitse loukkaantua ja tulla nillittämään nettiin, kuinka joku ei syönyt paistamaani piirakkaa.

Kas kun meillä on usein niin hauskat jutut, että en ehdi edes huomata, kuka otti mitäkin, vai ottiko mitään.

Mutta kukin kiinnittää huomion siihen, mikä on hänelle tärkeintä. Minulle on rakkaat ystävät ja se, että saan jutella heidän kanssaan.

Toiselle se on se, että saa leipoa piirakkaa ja vieras vääntää sitä hädissään naamaan, ettei emäntä loukkaannu. Siinä sitä onkin vierailulla vapaa tunnelma :)

Vierailija
114/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:01"]

Keskustelussa on ollut niin älyttömiä "kyllä nyt pitää ottaa"-jeesustelijoita että ihan kiusallakin jatkan linjaani olla ottamatta muuta kuin kahvia...

Ruoka saa olla mitä tahansa, tosin minusta ei ole valkoisen miehen hommaa syödä ruokaa, jossa luita siivotaan lautasella, eli mielellään ei kanankoipia eikä piikikkäitä kaloja...

[/quote]

Ai että, sitä voi vaan olla tyytyväinen siitä, kuinka ihania ihmisiä ystäväpiiriini kuuluu. Ei yhtään neurootikkoa, ruoka-hysteerikkoa, bakteerikammoista tai rajoittunutta rasistia. Se, että saa nautintoa siitä, ettei "kiusallaankaan" maista tarjottavia kuvaa kyllä erinomaisen paljon kyseisen henkilön persoonaa. Huh, kuinka leppoisaa seuraa eräät lienevät...

Vierailija
115/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa ei muuten siedäty. Mun vatsani tulee sen sijaan vuosi vuodelta herkemmäksi. Lisäksi mulle on alkanut tulle entistä enemmän ihan oikeita ruoka-aineallergioita, joten en mä enää voi vaan kohteliaisuudesta maistaa jotakin jos jo heti näen, että mun ei tuota pitäisi syödä. Nuorena esim. uskalsin kyllä syödä anoppilassa mutta enää sellainen ei tulisi mieleenkään.

Vierailija
116/243 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksi sääntöä: Kutsutuille vieraille tarjotaan jotakin syötävää ja jotakin juotavaa. Jokainen vieras syö jotakin ja juo jotakin.

Vedelle tuskin kukaan on allerginen, joten vesimyrkytystä pelkääville voi tarjota kivennäisvettä. Pöytään voi kattaa krantuille kuoritun kurkun palasia."

Kuka moiset säännöt on laatinut ja kuka niiden noudattamista valvoo? Eikö vierailusta olisi tarkoitus nauttia molemmin puolin? Monien sairauksieni ja allergioideni (kaikki valitettavasti täysin todellisia,en ole luulotautinen) vuoksi minä en yleensä syö kylässä yhtään mitään ( silloin harvoin kun pystyn vieraisilla käymään). En tee tästä asiasta numeroa, varoitan etukäteen, käyttäydyn enemmän kuin kohteliaasti jne. mutta silti suurelle joukolle ihmisiä tämä asia on ongelma.

Vedellekin allergisia ihmisiä löytyy, vaikka harvinainen allergia se onkin. Itse olen allerginen ilmeisesti jollekin / joillekin vesijohtoveden kemikaalille.Tästä aiheutuu mm. hengenahdistusta, kurkku turpoaa umpeen, iholle tulee äärimmäisen kipeää ja kutisevaa punaista ihottumaa (jos käyn suihkussa) jne. Jotkut eivät ota ongelmaani tosissaan, koska vaikka en pysty esim.kotonani vesijohtovettä nauttimaan niin tätä ongelmaa ei ole esim. appivanhempieni luona, jossa veden laatu on huomattavasti parempi. Oireet "vääränlaisen" veden juomisesta ovat kuitenkin niin pahat, etten halua vesijohtovesiä juuri testailla. Siksi juon kivennäisvettä, jota yleensä tuon itse mukanani, ettei kutsujan tarvitse vaivautua minun takiani. Minulle on myös valehdeltu aivan kirkkain silmin, että juomani vesi on kivennäisvettä, vaikka se on otettu suoraan kraanasta. Sairaalareissuhan siitä on sitten seurannut. Tämänkaltaista käyttäytymistä en kerta kaikkiaan ymmärrä.

Vierailija
117/243 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä tuli todella torjuttu olo. Olin jo melkein torttu levällään kun mies rupesikin vetämään takkia niskaan puhellen että huomenna on aikainen herätus että pitääpä lähteä kotiin.

Vierailija
118/243 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se epäilee sun ruokiesi turvallisuutta ja hygieniaa. En minäkään syö paikoissa missä ei voi olla ihan varma hygieenisyydestä.

Vierailija
119/243 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei syö kylässä niin siihen on ihan varmasti joku hyvä syy. Vai onko olemassa ihmisiä jotka menee ystävän luokse kylään vain sen takia että haluavat tahallaan loukata emäntää olemalla syömättä tarjottavia ja vaikkapa näkyvästi irvistää? Jos joku ei syö niin häntä luultavasti ennemminkin nolottaa olla ottamatta mitään mutta taustasyy on niin voimakas ettei vaan pysty. Miks sitä vieraan hyvää syytä ei vois kunnioittaa ja olla suopea. Vieras voi päättää elämästään ja syömisestään eikä emäntä. Muuten voi tulla kyläilyistä vieraalle "pakkopullaa". 

Vierailija
120/243 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:09"]

No mä en ota mitään, mulla on pakko-oireinen häiriö, ja mitä enemmän näitä palstoja lukee, sen suuremmaksi mun bakteerikammo kasvaa.

Lisäksi mulla on kahvikuppineuroosiakin, ja toisaalta en juurikaan syönyt ennen näiden ongelmien puhkeamistakaan, koska mulla ei ole tapana napostella kahvileipiä, olen niiden suhteen äärimmäisen kranttu, ja suolaistenkin tarjottavien kohdalla on joskus käynyt niin, että olen sitten joutunut johonkin kukkaruukkuun piilottamaan miltei päästäkseni siitä eroon, kun on maistunutkin hirveälle.

Eli kotonakin juon kahvini sellaisenaan, ja jos pari kertaa vuodessa on leivonnaista niin se on sitten superhyvää itse leipomaani kaloripommia eikä mitään mautonta kuivakakkua tai pikkuleipää. Hitsi mä syönkin vain kerran päivässä, illalla kello 21.00 jälkeen, ja silti tuppaan lihomaan.

Joten pysynkö edelleen poissa teiltä, kun ei mulla ole tapoja sen vertaa että väkisellä vetäisin sun vanhoja munkkeja käsi täristen ja yrjöttäen naamaan? Ne kun ei maistu mun mielestä sen paremmalle kuin kaurapuurokaan, niin en vain ymmärrä miksi mun kohteliaisuudesta pitäisi syödä.

[/quote]

Tässä tulee asian ydin. Minä sitä ja minä tätä, kun en ole tottunut, niin minun ei tarvitse enkä välitä muista kun minäminäminä.

Miksi tällainen neuroottinen ja omiin tapoihin kangistunut ihminen haluaa edes mennä kyläilemään ja näkemään niitä erilaisia tapoja toimia? Ihan vain osoittaakseen, että ei viihdy eikä pidä muista?

Nykyään ei ymmärretä ihan peruskohteliaisuutta. Ei siellä kyläpaikassa tarvitse syödä mutta jos epäilee kutsujan jotain väsäävän, niin on kohteliasta

1) ilmoittaa etukäteen, ettei syö eikä juo mitään eikä siten häntä varten tarvitse tehdä mitään.

[/quote]

Joo mä aina kirjotan sähköpostia emännälle etukäteen, että mulle ei tartte mitään pullaa vääntää koska saatan oksentaa sen pöydälle teidän eteen! Joo siis sosiaalinen tilanne mutta vain yhdistettynä syömiseen, tekee mulle tosi yököttävän olon ja kerran oli erittäin lähellä hyvin nolo tilanne, missä oli ihan pakko syödä isossa pöytäseurueessa, mutta pystyin nielaisemaan takas. Vierustoveri kyllä kattoi mua tosi pitkään, varmaan kuuli kakisteluni. Olin ihan ku ei mitään ois tapahtunu. Siinä sitten, emännälle kohteliaana, nielet välillä tiikerikakkua ja oksua. Jee! Käyn paljon kylässä koska tykkään keskustella, enkä siis oikeesti lähetä mitään sähkistä etukäteen, ei mun ole pakko kaikille avautua lapsuudentraumoistani ja ikävistä tuntemuksistani.

Mun kokemus on että harvoin tuputetaan väkisin, ja se on muuten tosi ahdistavaa, jossain mummon naapurin kissanristiäisissä sitä saattaa tapahtua. Sillon saatan ottaa pullan ja muinatyttöinä käyn vessassa, vetämässä sen pullan pöntöstä alas, jää yks välivaihe pois, ei tarvii yökkiä tai ruuansulattaa. Mummot kun ei niin huomaa sitä mihin hortoilen pulla kädessä, ne vaan huomaa sen että otan. Nuoremmat kyllä ihmettelis että vaellan vessaan pulla kädessä ja palaan sieltä onnellisena tyhjin käsin, siksipä kieltäydyn tarjoamisista. Senkin voi tehdä kohteliaasti, eikä nyrpistää nenää ja huutaa että en ota, oksettaaa nähdäkin noi rahkapiirakat. Harva on näyttänyt loukkaantuneelta. Mutta en kyllä edes menis kylään sellaseen paikkaan missä emäntä tuputtaa ja ihmettelee ja loukkaantuu, ihan kaikkien parhaaks jäisin kotiin tai menisin toiseen kyläpaikkaa, missä kieltäytymistä ei ihmetellä masilman tappiin vaan voi keskittyä siihen seurusteluun hyvillä mielin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän