Eilen illalla a-studiossa, uskomatonta?
Siis toimeentulotuen varassa elävä ihminen/perhe ja WTF??
Valtava upea koti, upeine sisustuksineen ja täynnä kaikkia kalliita laitteita ja pöytiä koristeli pullat ja karkit.
Upea piha oli ja autokin oli ja vaikka mitä.
Eihän tällaiseen elintasoon ole kenelläkään normipalkalla työskentelevälläkään varaa, SIIS MITÄ IHMETTÄ?
Ja tätä vielä surkuteltiin jotain "suomen köyhänä esimerkkinä" - WTF - WTF ??
Kommentit (63)
Sosiaaliturva ja köyhien auttaminen on hyvä asia, mutta ei tällaista kohtuutonta elintasoa tulisi kustantaa, juuri tällainen herättää pahaa verta ja saa monen harkitsemaan työnsä lopettamista.
No ei ollut mitenkään upeaa. Ja tuollaisen sisustuksen saa jos omaa suhteita paikalliseen kierrätyskeskukseen missä monia romaneja on töissäkin. Kiva, että he yrittää, opiskelee ja tekee töitä sen mitä saavat. Romani miesten on vaikea työllistyä, koska syrjintää on paljon. Naisia näkeekin töissä terveydenhuollossa varsinkin. Tälle rouvallekin löytyisi varmasti jotain sellaista työtä terveydenhuollosta missä hänen syndroomansa ei haittaisi tai ainakin osa-aikaista työtä, koska hänellä oli jo käsittääkseni sairaanhoitajan koulutus.
Molemmat vanhemmat opiskelivat (sanoivat olevansa opintotuella). Ei sillä opintotuella lapsia elätetä joten kyllä aika normia että saavat toimeentulotukea lisäksi.
Lisäksi ei Suomessa ole mitään sääntöä että pitäisi olla rutiköihä ja asua murjussa luteiden seassa ennen kuin saa tukea. Koti on voitu kalustaa silloin kun tulot ovat olleet suuremmat.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturva ja köyhien auttaminen on hyvä asia, mutta ei tällaista kohtuutonta elintasoa tulisi kustantaa, juuri tällainen herättää pahaa verta ja saa monen harkitsemaan työnsä lopettamista.
Köyhä ei saisi oikein olla minkäänlainen. Jos asuu sekaisessa ja huonosti kalustetussa asunnossa niin se on merkki siitä että ei niillä köyhillä ole elämänhallintaa ja siksi joutavatkin olla köyhiä. Jos taas on siistiä ja kaunista niin eivät ne mitään köyhiä oikeasti ole.
Oikeastihan köyhä ei ole välttämättä ole aina ollut niin köyhä joten kyllä sillä voi olla ihan kunnolliset kalusteet ja kaunis koti. Ja se kotikin voi olla kunnan vuokra-asunto. Varsinkin lapsiperhe kyllä tarvitsee tilaa joten ei heitä voi mihinkään yksiöön tunkea.
Me ollaan työssäkäyvä pienituloinen ja pieni perhe ja asutaan niin vaatimattomasti ja ahtaasti että kyllä sossun elätit paremmin asuu. Se kyllä mietityttää.
Romanit on yksi syrjityimmistä ryhmistä Suomessa. Ja minä en oikein ymmärrä tätä ihmisten logiikkaa, että te ette halua romaneja minnekään töihin ja tahallanne haluatte syrjäyttää heidät marginaaliin ja samaan hengenvetoon kiroatte, miten niillä on silti kaikenlaista, vaikka kaikki yritätte niiltä kieltää, niin toimeentulon kuin ihmisarvoisen elämänkin. En minäkään erityisesti ko. ryhmästä pitä, mutta hekin on yksilöitä ja se muutos ei tapahdu kuin osallistumalla yhteiskuntaan sen täysipainoisina jäseninä. Se että pakotatte toiset elämään kaikenmaailman rikollisuudella ja vilungilla, koska teille on liikaa se että takaisi ihmisarvoisen elämän, niin nyt pitää päättää. Me kaikki yritetään vain selvitä, ei voi sanktioida sitä toisen tapaa selvitä jos joka käänteessä olet valmis riistämään toiselta oikeuden selviämiseen. Kun laillisia keinoja ei ole, jää laittomat. Se on ihan tämän kansan päätös mitä tapaa halutaan kaikilla ihmisillä tukea.
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut mitenkään upeaa. Ja tuollaisen sisustuksen saa jos omaa suhteita paikalliseen kierrätyskeskukseen missä monia romaneja on töissäkin. Kiva, että he yrittää, opiskelee ja tekee töitä sen mitä saavat. Romani miesten on vaikea työllistyä, koska syrjintää on paljon. Naisia näkeekin töissä terveydenhuollossa varsinkin. Tälle rouvallekin löytyisi varmasti jotain sellaista työtä terveydenhuollosta missä hänen syndroomansa ei haittaisi tai ainakin osa-aikaista työtä, koska hänellä oli jo käsittääkseni sairaanhoitajan koulutus.
Minun käsityksen mukaan romani ei käytettä tavaraa ota.
Vastapäätä muutti romaneita ja ihmeteltävän usein sinne pailallinen huonekaluliike toi uudet huonekalut.
Jos joku syyttää kyttäämisestä, vähän vaikeaa on käytävässä liikkua näkemättä.
Sitten vielä ihmetellään ettei työt kiinnosta. Tarkoitan yleisesti en juuri tuota ohjelmaa.
Eikö sellaista kuin opintolaina enää tunneta kun pitää tukien varassa elää? Itse elin tuolla lainalla todella niukasti 4 vuotta ja makselin pitkään pois kun valmistuin ja sain työtä.
Ehkä olin sitten hölmö.
Kummasti sitä miettii "pikkasen" tarkemmin miten elää kun tietää että tämä on maksettava joskus pois.
Joskus ihmetelly syvästi miksi noi saa.. m arin köyhät pykää noita kakaroitaan, kunnei ole mitään niille edes antaa. Heti alkaa sossun luukulla vali vali sitä, vali vali tätä. Tarhapaikat ilmaseks, vaikka ei edes käydä töissä ja kotona ollaan. Kaikki pitäs saada nokan eteen kannettuna. Kauhee poru. Olkaa porsimatta jossette pysty niitä ruokkimaan ja elättämään. Hyvin helppoa. Ehkäsy on keksitty. Ja yleensä tämä sama kuvio toistuu myös lapsillanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastapäätä muutti romaneita ja ihmeteltävän usein sinne pailallinen huonekaluliike toi uudet huonekalut.
Jaa no minä olen kyllä nähnyt romaneja kirppiksiä kiertämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole kierrätyskeskuksissa vanhaa. Sinne tulee myös huonekaluliikkeiden ylijäämiä mitä ei ole saatu myytyä. Niitä vain harvemmin näkee myynnissä koska yleensä menee muutamalla eurolla työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä ihmetellään ettei työt kiinnosta. Tarkoitan yleisesti en juuri tuota ohjelmaa.
Eikö sellaista kuin opintolaina enää tunneta kun pitää tukien varassa elää? Itse elin tuolla lainalla todella niukasti 4 vuotta ja makselin pitkään pois kun valmistuin ja sain työtä.
Ehkä olin sitten hölmö.
Kummasti sitä miettii "pikkasen" tarkemmin miten elää kun tietää että tämä on maksettava joskus pois.
Sinulla oli tuskin silloin useita lapsia elätettävänä kuten tällä perheellä.
Älkää ny romaneja kadehtiko 🤦
Kodin saa helposti kauniiksi kun ihan vähän miettii ja sisustaa. Mullakin on kaunis koti vaikka rahaa on vähän. Ette ikinä arvaisi, että olen lähes tuloton ja kaukana keskiluokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku syyttää kyttäämisestä, vähän vaikeaa on käytävässä liikkua näkemättä.Jaa no minä olen kyllä nähnyt romaneja kirppiksiä kiertämässä.
Tunnen rikkaita rouvia, jotka suorastaan harrastavat kirppiksiä. Eli pitäisikö kirppiksillekin olla kelan tapaan tulorajat?
Kodin ulkonäkö harvoin vastaa senhetkisiä tuloja.
Itse olen ollut jo lähes kaksi vuotta työttömänä. Minut lasketaan pitkäaikaistyöttömäksi. Aiemmin toimin kovapalkkaisessa positiossa.
Sisustuksessa on kristallikruunuja, aitoja mattoja ja mm. Barcelona-tuoleja raheineen. Todellakin on myös puutarha loistossaan, kun on ollut aikaa yllinkyllin hoitaa ja laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan työssäkäyvä pienituloinen ja pieni perhe ja asutaan niin vaatimattomasti ja ahtaasti että kyllä sossun elätit paremmin asuu. Se kyllä mietityttää.
Makua ja tyyliä ei saa rahallakaan.
Tyylisilmäinen ja viitseliäs asuu millä tahansa rahalla kauniisti ja tyylikkäästi. Se on se maku ja tyylitaju, joka ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku syyttää kyttäämisestä, vähän vaikeaa on käytävässä liikkua näkemättä.Kaikki ei ole kierrätyskeskuksissa vanhaa. Sinne tulee myös huonekaluliikkeiden ylijäämiä mitä ei ole saatu myytyä. Niitä vain harvemmin näkee myynnissä koska yleensä menee muutamalla eurolla työntekijöille.
Riihimäen vahinkovarasto on myös loistava paikka tehdä löytöjä.
Sanoinhan että kun saa Kela Goldin, rahaa tulee kuin rännistä...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olin sitten hölmö.
Voi hölmö. Sen opintolainan saa kokonaan korkoineen anteeksi. Itsellä oli 16000 euroa lainaa plus korot ja sain kaiken anteeksi pitäen luottotiedot.
Mulle jää palkasta nettona reilu 900e/kk enkä saa tukia. Mä olen kuvitellut, että eläisin tuollalailla, jos voittaisin lotossa.