Kun vieras ei koske tarjottaviin.
Onko se ihan normaalia, ettei vieras ota mitään kahvipöydästä? Sairaat ja jotkut huippu-urheilijat tai jollain erityislaihtarilla olevat ymmärrän, mutta kun normaalipainoinen ihminen ei vuodesta toiseen ota mitään kyläillessä.
Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun mikään ei kelpaa. Ei edes vesilasia ota. Istuu pöydässä ja katsoo, kun muut juo kahvia, teetä, juo limppaa/mehua, mutustaa suolaisia, kakkuja, keksejä jne. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä tätä sukulaista vaivaa. Musta se on alkeellisten käytöstapojen puutetta. Vai mikä sen aiheuttaa, ettei halua edes yhtä keksiä tai 0,5 sentin ohuista siivua kakkua tai sekamehulasia ottaa?
Mulle tulee tosi loukkaantunut olo pikkuhiljaa tuosta touhusta. Vuodesta toiseen aina kerran vuodessa tulee meille katsomaan kahvipöytää. Joskus 3-4 vuotta sitten otti vesilasin, nykyään ei ota edes sitä.
Mä näen siinä jotain vallankäyttöä ja nyrpistelyä. Tehdään selväksi, ettei meillä ole mitään arvoa ja nauttii siitä, että saa näyttää meille, ettei tarjoiluista kelpaa mikään koskaan.
Onko joku teistä av-palstalaiset samanlainen ja mitä te haette sillä takaa? Ettekö koe velvollisuutena maistaa toisten tarjoiluja? (ja nyt en tosiaan halua kommentteja miltään nutraajilta...)
Kommentit (243)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 00:49"]
Olkaa iloisia että teillä käy vieraita tai pääsette itse vieraisille. Minun seuraelämäni on täällä.
[/quote]
Minulla on pari tuputtajakaveria, jotka loukkaantuu mikä mistäkin. En käy heillä, kuten ei moni muukaan.
Toinen juuri valitti puhelimessa toissapäivänä, että kuinka yksinäinen on, kun hänen luona ei käy enää kukaan ja hoitovapaalla ei ole saanut pysyviä äitikavereita.
Ymmärrän varsin hyvin. Minäkään en käy hänen luonaan enää.
Miksiköhän minulla taas on paljon sellaisia kavereita, jotka tykkää piipahtaa lasten kanssa meillä leikkitreffeillä. Ehkä juuri siksi, että en stressaa ja leivo ja ahdistellen sitten kyttää, kelpaako kaikki. Meillä saa vapaasti ottaa vaikka lasin vettä vain. Tai sitten tuoda vaikka oman pizzan matkassa.
Minulla on kyllä aika hyvä itsetunto ollut aina ja ei ole tarvinnut mieltäni pahoittaa ja loukkaantua toisten tekemisistä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:42"]
Kyllä se vatsa siedättyy.Nuorempana en voinut juoda maitolasia tai syödä hiivapullaa/vaaleaa leipää.Nyt menee kaikki,eikä mitään oireile enään.
[/quote]Mulla päin vastoin. Nuorena saatoin juoda maitoa ja syödä pullaa mutta enää en koske kumpaankaan.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 00:49"]
Olkaa iloisia että teillä käy vieraita tai pääsette itse vieraisille. Minun seuraelämäni on täällä.
[/quote]No kyllä mä tätä ketjua lukiessani olen taas hemmetin onnellinen ettei mulla ole mitään sosiaalista elämää tai niin sanottuja kavereita, eihän tuosta seuraisi kuin harmia.
terv. se bakteerikammoinen aiemmin kirjoittanut
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:02"]
Yksi tuttuni ei ikinä tarjoile kun kahvit.Ei mitään sen lisänä.Olen saanut siitä sitten kuvan,että on tosi köyhä ja venyttää pennejä,jos ei ole varaa tarjoilla edes marie keksejä.Tekisi mieli ostaa kassillinen ruokaa ensi kerralla kyläillessä.Mutta meneekö mun johtopäätökset liian pitkälle ja vain tulisin loukanneeksi?
[/quote]No eikös se ihan ikiaikainen tapa ole että sen keksipaketin tai pullan voi viedä kylään mennessään, oli köyhä kyläpaikka tai ei?
Mä varmaankin ostaisin jotain x-tran keksejä edes, jos olisi joku sovitusti tulossa kylään ja olisi kaupassa käyntiä sopivasti.
Mulla ei ikinä ole mitään makeaa tarjottavaa kotona, kun en itse niitä syö, ja ymmärrän etteivät kaikki täällä maalla ihan noin vain siellä kaupassakaan käy kun on matkaakin.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:52"]
Mutta miksi sinä haluat, että vieraallesi tulee ripuli, iho-oireita tai ahdistus? Yhtä hyvin voisin pyytää, että saanko lyödä sinua turpaan ja jos kiellät niin loukkaannun verisesti. En ymmärrä miten joku voi loukkaantua siitä, että joku toinen toteuttaa itsemääräämisoikeuttaan käytännössä. Se on minulle pyhä eikä tulisi mieleenikään, että loukkaantua siitä, että joku ei suostu tanssimaan minun pillini mukaan.
[/quote]
Ei kai kukaan halua tarjota tietentahtoen tomaattiallergikolle tomaattia, keliaakikolle tavallista leipää jne. Kyllä itse oletan, että ystäväni (NIIN meillä käy ystäviä kylässä, ei kadunmiehiä) sen verran avautuvat ruokavaliostaan että kertovat, kun ovat tulleet yht' äkkiä allergisiksi jollekin tai alkaneet syödä tiettyä ruokavaliota. Tarjoan mielelläni vaikka karppaajalle sopivaa ruokaa, kunhan hän kertoo siitä etukäteen! Yleensä kyllä tiedän ystävistäni, kenelle pitää olla maidotonta, kenelle laktoositonta, kenelle hiivatonta, munatonta tms. Vaikka tarkemmin ottaen, jos kyse EI ole allergiasta tai jostain vakaumuksesta (esim. hindu, vegaani, kasvissyöjä) niin yhden keksin ottaminen ei esim. sitä karppausta kaada.
[/quote]
Jospa se vieras on joskus kertonut ja tullut tyrmätyksi. Itse kerroin mummolleni karppaamisestani (sokerista verensokerini laskee tosi alas). Huusi naama punaisena, että sinä olet ihan hullu jos uskot tuollaisiin höpöhöpöjuttuihin. Sitten on vielä nekin sadistit jotka piruuttaan kuvittelevat paljastavansa teeskentelijän ja tahallaan syöttävät pähkinöitä tai laktoosia. Kaikki eivät halua ottaa riskejä, että kohdalle osuu tälläinen "leikinpä huvikseni toisen terveydellä" -tyyppi. Puhumattakaan siitä, että alkaisi selostaa mielenterveysongelmiaan koska nehän joidenkin taukkien mielestä ratkeavat sillä kun "ottaa vaan itseään niskasta kiinni".
Jos joku ei halua kertoa teille syömisrajoituksistaan, niin olisiko syytä katsoa peiliin ja miettiä miksi.
[/quote]
Katsoin peiliin ja näin siellä kohteliaan emännän, joka itsekin kasvissyöjänä toivoo muiden tarjoavan hänen "vakaumuksensa" mukaista ruokaa. Minun isoäitini tarjoaa minulle aina kasvisruokaa. Minä tarjoan aina ystävilleni heidän ruokavalionsa mukaista ruokaa. En näe peiliin katsomalla, miten voisin parantaa toisten, tähän ketjuun kirjoittaneiden nirsoilijoiden tai tuputtaja-emäntien elämää. Minulle asia ei ole ongelma. Mutta pidän silti epäkohteliaana, jos vieras ei ota mitään kahvipöydässä (johon on laitettu hänellekin sopivaa apetta).
[/quote]
Joo, mut miten sun viesti liittyy edelliseen, ei mitenkään!
[/quote]
No siinähän pyydettiin katsomaan peiliin ja miettimään, miksi vieraat eivät kertoisi minulle ruokavaliostaan! Kun kuulemma kumminkin tyrmäisin heidät, koska yksi mummo kerran teki niin.
Kerro kerro kuvastin...
[/quote]
Jaa että oikien halusit pönkittää itserakasta minäkuvaasi.
[/quote]
Anteeksi kuinka? Olen itserakas, koska haluan huomioida vieraani? Ihan kuin olisin kuullut itserakkaalle jonkun ihan toisenlaisen määritelmän? Toki voin olla väärässäkin. Kertooko peili senkin?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:53"]
Katsoin peiliin ja näin siellä kohteliaan emännän, joka itsekin kasvissyöjänä toivoo muiden tarjoavan hänen "vakaumuksensa" mukaista ruokaa. Minun isoäitini tarjoaa minulle aina kasvisruokaa. Minä tarjoan aina ystävilleni heidän ruokavalionsa mukaista ruokaa. En näe peiliin katsomalla, miten voisin parantaa toisten, tähän ketjuun kirjoittaneiden nirsoilijoiden tai tuputtaja-emäntien elämää. Minulle asia ei ole ongelma. Mutta pidän silti epäkohteliaana, jos vieras ei ota mitään kahvipöydässä (johon on laitettu hänellekin sopivaa apetta).
[/quote]
Joku syyhän siihen on, ettei halua syödä? Minkä sinä kuvittelet sen syyn olevan? Kumpi on todennäköisempään: nolo varpusripulitauti vai halu vittuilla emännälle? Jos tosiaan luulet, että joku vuodesta toiseen viitsii vittuilla jättämällä syömättä, niin sinulla taitaa päässä heittää pahemman kerran. Mitä muuta olet keksinyt? Naapurisi vittuilee sinulle koska vei matot ulos? Vastaantullut koira katsoi sinua ilkeästi? Aurinko vittuilu sinulle kun meni pilveen?
eikö tuo teidän jankkaaminen ala jo riittää.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:11"]
Joku sanoikin ketjussa jo, että ei tuollaista katsota missään maassa hyvällä. Olen asunut viisi vuotta Japanissa, ja siellä pidettäisiin erittäin epäkohteliaana, jos vieras ei ollenkaan maista tarjoomuksia. Vieraanvaraisuus on tärkeä osa tapakulttuuria myös siellä, eikä kestitystä saa ylenkatsoa. Siskoni asuu Yhdysvalloissa, sanoo siellä olevan täysin sama juttu.
En siten menisi nyt toitottelemaan, että se on vanhanaikainen pula-ajan tapa. Pitäisköhän tuollaisen nirsoilijan vaan niellä nyt ylpeys ja uskoa, että kohteliasta on edes maistaa jotain.
[/quote]
Japanissa käyneenä siellä oli hiukan erilaiset tarjoilut kun Suomessa. Siellä mielellän ottikin tarjottavia. Toisin kuin Suomessa, missä on sitä iänikuista rasvapiirakkaa, kuivaa kakkua ja HIIVAPULLAA. Arghhhh....
[/quote]
No, sinua tympivät suomalaismuonat, japanilaisia ehkä ne sikäläiset iänikuiset. Tuo ei ole tässä pointti, jonka varmaan tajuat, jos järkikultaasi hiukan käytät.
Miksi siitä ruokarajoitteisuudesta ei voi ystävällisesti kertoa? Ei ehkä tarvitse yksityiskohtiin mennä mutta voi todeta, että en voi valitettavasti syödä teillä mitään, joten ethän tee minua varten. Valitettavasti minulla on suolistosairaus/yliherkkyys enkä voi vatsakipujen pelossa syödä. Voisin tuoda mukanani jotain.
Jos todella menet ystävien luokse kylään, on tuollainen vuodesta toiseen asian salailu jopa vähän loukkaavaa. Tuntemattomille ei tietenkään tarvitse tilittää mitään, mutta oletan, että ripuloivakin ihminen voi juoda teetä, mehua tai vettä.
Sairastan itse Crohnin tautia ja vien vähän vieraampien ihmisten luo tuliaisiksi jotain itselleni sopivaa ja pyydän emäntää laittamaan niitä tarjolle, kun en voi muuta syödä. Ihanimmat kertovat seuraavalla kerralla ostaneensa minua varten näitä jo valmiiksikin eikä ole tarvinnut julistaa sairauttani koko kylälle eikä istua kahvipöydässä tuppisuuna toisten syömistä nyrpistelevästi katsoen.
185, nimenomaan. Minusta on epäkohteliasta ja epäluottamuslause emännälle, jos joku vuositolkulla käy kylässä, jättää ruuat syömättä, eikä kysyttäessäkään suostu kertomaan mitään syytä syömättömyydelle. Kuten moni tuossa sanoo, epäilee emännän piruuttaan syöttävän hänelle juuri allergiaa aiheuttavaa ruokaa = ei luota emäntään. Miten siitä EI loukkaantuisi?
Mutta nythän tuskin on siitä kyse, koska ap:n vieras ei suostu edes sitä vesilasillista juomaan.
Olen hänen kanssaan samaa mieltä: kyse on mielenosoituksesta, vallankäytöstä.
Tai sitten kyse on oikein älyttömän huonosti käyttäytyvästä ihmisestä, joka ei ymmärrä käytöstavoista mitään eikä ole ikinä kuullutkaan vieraanvaraisuudesta ja siitä, miten siihen kuuluu vastata.
Kukaan ei käske syömään paljon ja kaikkea, mutta edes jotain kuuluu huolia ja kiittää päälle.
Oikeasti, onko tämä todellakin jollekin ihan outo käyttäytymissääntö?
Kyse on kohteliaisuudesta kotiinsa kutsunutta kohtaan. Vähän samaa kuin että vieraan on tapana astua peremmälle, istua alas ja välttää sisustuksen ilkeää kritiikkiä...
Vai onko kenties niin että nämä "MINÄHÄN JÄTÄN SYÖMÄTTÄ, KOSKA EN VAAN HALUA" - ikuisteinit haukkuvat kyläpaikan sisustuksen, välttävät istuutumista sohvalle ilman kotoa tuomaansa peflettiä (ne bakteerit...) ja jättävät emännän ja isännän kättelemättäkin, ettei vaan isäntäperheen inhat bakteerit tartu...
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:51"]
Mutta: tänään juuri olen täältä lukenut taas siitä, kuinka suomalaiset vain lihovat ja lihovat, ja perisuomalaisella kahvipöytäkulttuurilla on tässä kyllä osuutensa. Tottakai on ihana välillä herkutella, mutta välillä on kahvipöytiä, missä ei ole tarjolla esim. pieniä keksejä, vaan kaikki syötävät ovat kahvilautasen kokoisia rasva- ja sokeripommeja. Olen varmaan tosi kalkkis, mutta itse arvostan enemmän vanhanaikaisia voileipiä runsaine kasviksineen, jos vieraat ovat sen aikaa, että jotain keksejä ruokaisampaa on jo syytä tarjota. Monipuolisuutta kehiin :)
[/quote]
Nykyään ihmiset käy kylässä niin harvoin että ylipainosta on ihan turha syytellä kyläpaikan kahvipöytää. =D Kyllä ne läskit on lähtöisin ihan kotoa.
186, eli sinusta henkilö joka ei vaadi mitään on ilkeä vallankäyttäjä mutta sinä, joka yrität pakottaa tämän henkilön tekemään jotain mitä hän ei halua tehdä, et ole vallankäyttäjä? Aika mielenkiintoinen tulkinta.
Sitä paitsi, jos se emäntä kerran loukkaantuu siitä ettei joku halua syödä hänen ruokiaan, niin miten hän on vähemmän loukkaantunut siitä, että joku väkisin tunkee itku kurkussa ruokaa naamaansa? Tämä henkilö ei edelleenkään halua syödä ruokia. Hän tekee sen vain sen takia, että luultavasti pelkää emännän reaktiota tai mahdollisesti jopa emäntää. Eli emäntä ei sittenkään loukkaannu siitä, että joku ei halua syödä hänen ruokiaan vaan loukkaantuu siitä, että hänellä ei ole niin suurta henkistä yliotetta tähän henkilöön, että saisi pakotettua henkilön tekemään jotain mitä henkilö ei halua tehdä. Tietysti vain luonnevikaiset loukkaantuvat moisesta mutta niitähän av:lla riittää.
minä....maidoton, gluteeniton, ,mahdollisimman natriumglutamaatiton, mahdollisimman lisäaineeton, mahdollisimman sokeriton jne....ja ihan vain siksi, että olen sairas jos syön jotain noista, en siksi, että haluan huomiota ruokapöydässä tai siksi, että laihduttaisin vaan kroppa ei kestä...välillä on pakko olla ilman tarjottavia, en tee siitä numeroa, enkä halua että muut joutuvat tekemään mun takia erikoisjuttuja, koska en ole opetellut syömään herkkuja: en syö karkia tms. makeaa, koska tulee paha olo jne. sitä on vaikea sellaiselle selittää, jolla ei ole ongelmia ruoan kanssa, mutta ennemmin nautin hyvästä olosta kuin kovista kivuista. onneksi suurin osa ystävistä ymmärtää :)
Hemmetti sentään, suomalaiset on joskus niin tökeröitä. Emäntä näkee vaivan ja tarjoaa vieraille syötävää. Nirsoilijat ilmoittakoon etukäteen ruokarajoitteensa! Ja jos ei ilmoita niin sitten otetaan mitä tarjolla on!
Lapsiakin opetetaan maistamaan kaikkea. Ei se ole mikään syy ettei nyt satu tykkäämään makeasta/suolaisesta/kahvista/mehusta. Kyllä aina jotain alasmenevää sorttia löytyy. Ja kuka emäntä tarjoaisi esimerkiksi lohipiirakkaa jos vieras kertoo jo etukäteen ettei syö kalaa tms?
Ja muistakaa kun emäntä kutsuu pöytään niin silloin tullaan reippaasti kunhan saadaan meneillään oleva keskustelu päätökseen eikä jäädä olohuoneen puolelle istumaan!
Olen allerginen kananmunalle ja monelle muulle raaka-aineelle. Olen myös hoikka, joten monesti saa kummastuneita katseita kun ei kahvipyödässä/kahvilassa syökkään mitään. On vaan tosi vaikea löytää sellaisia leivoksi yms. missä ei kananmunaa, pähkinää yms. ole. Välillä ärsyttää kun monet yrittää tuputtaa, vaikka kertoo allergioista. Joillekkin voi oikeasti olla vaarallista jos ei tarkkaan tiedä mitä ruoka sisältää.
Jos ihmetyttää miksi vieras ei syö, kannattaa vaan ihan rohkeasti kysyä, sillähän se selviää ;)
On se kumma huomata tätä lukiessa,kuinka kansa ei pysty syömään nykyään enään juuri mitään.Suurimmalla osalla tuntuu olevan vika siellä korvien välissä,eikä allergioissa.Sitten tämä sama nirso porukka tieten valittaa häissä sun muissa suurissa tilaisuuksissa,että kun oli huono tarjoilu.Hiivapullaa,vaaleaa leipää,sokeripitoisia herkkuja ja rasvaisen kermaista keittoa.
Tottakai itse aina maistan tarjoiltavat,joskus sattuu eteen jotain niin hyvää,että pakko pyytää resepti.Joskus maku ei miellytä,mutta enhän sitä kokille kerro.Kiitän ja tiedän olla ottamatta seuraavalla kerralla.
Mieheni mummun leivonnaisia voisin syödä halkeamiseen asti.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:58"]
119, niin on. Kyllä syömisiään saa valikoida tiettyyn mittaan asti, ja allergioiden tms. takia pitääkin kieltäytyä, mutta että mikään ei kelpaa!
Kokeilepa ap kattaa seuraavalla kerralla pöytä valmiiksi. Panet kaikille kupit ja muut, paitsi tämän yhden paikan jätät täysin tyhjäksi. Toimi jatkossakin niin - ja ohjaa ko. vieras sille paikalle. "Aulikki, tässä on sinun paikkasi, sinähän et meillä syö etkä juo, niin voit istua tähän"....
;-) No joo. Itse en varmaan kauheasti välittäisi "Aulikkia" edes kutsua kylään, harrastamme koko perhe ruuanlaittoa pitkän kaavan mukaan, ja olisi aika tyhmää kutsua joku istumaan 3-4 ruokalajin aterian ajan suu mutrussa pöydässä.
(116)
[/quote]Niin, turhaa tuhlata ruokaa tuollaiselle juntille jota ei ole edes kutsuttu mutta tulee silti.
Keskustelussa on ollut niin älyttömiä "kyllä nyt pitää ottaa"-jeesustelijoita että ihan kiusallakin jatkan linjaani olla ottamatta muuta kuin kahvia. Enkä näe edelleenkään tarpeelliseksi selitellä toimintaa.
Mutta jos joku erehtyy kysymään niin kyllä kerron, että minun elimistö toimii testatusti parhaiten sillä tavalla, että aamulla syödään puuroa, päivällä syödään lounas ja yleensä ehtoosta syödään päivällinen ja illalla usein muutama pala leipää tai purkki raejuustoa, kurkun ja tomaatin kanssa kumpikin. Pikkusuolainen voi joskus harvoin mennä kahvin kanssa ja pyhäpäivänä tai muuten täydellisen kiireettömässä tilanteessa jopa makea jälkiruoka kuten rahka tai jäätelö. Ruoka saa olla mitä tahansa, tosin minusta ei ole valkoisen miehen hommaa syödä ruokaa, jossa luita siivotaan lautasella, eli mielellään ei kanankoipia eikä piikikkäitä kaloja. Jos vielä saa valita niin mieluummin perinteistä lautasmallia vähemmän nopeita hiilareita, mutta ruoka on ruokaa ja sitä ei käy arvosteleminen. Sitä syön mitä tarjotaan. Pulla ei kuulu samaan kategoriaan, ei vaikka olisi kenen tekemää. Ja liian isot luulot itsestään on sillä, joka oman pullansa kokee niin pyhänä taivaan mannana, että sitä syömättä on vähintään moukka, käytöstavaton, vääräuskoinen tai mikä petturi sitten onkin.
Tuo kuvaamani on se paras päivän ruokarytmi. Siitä tingitään, jos olosuhteet ovat sellaiset, että ei ehdi syömään. Jos olosuhteet ovat sellaiset, että siihen olisi tarjolla lisää tyhjiä kaloreita niin minä vain kieltäydyn. Oma kai on käteni, suuni, ruokatorveni, vatsalaukkuni ja suolistoni mitkä sitä pullaa joutuisivat käsittelemään. Kun mikään niistä ei halua sitä ylimääräistä ihan vaan kohteliaisuuttaan koskettaa niin pöydällä se pysyy kunnes viedään pois.
Asia erikseen on esimerkiksi kaikenlaiset iltatilaisuudet ja sen sellaiset, joissa tietää olevan notkuvia pöytiä täynnä syötävää. Silloin päivällinen jää automaattisesti pois ja lounaskin on jo valmiiksi kevyempi.
Että jos vain sopisimme, että se päättää, jonka elimistöä asia koskettaa. Jos tällaisesta kieltäytymisestä joku kuitenkin menee pahoittamaan mielensä, en minä osaa muuta kuin toivottaa mukavia mutta väistämättä pettymyksentäytteisiä aikoja odotellessa sitä päivää kun huomaa, että se oma pulla ei ollutkaan niin pyhä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:17"]"Kaksi sääntöä: Kutsutuille vieraille tarjotaan jotakin syötävää ja jotakin juotavaa. Jokainen vieras syö jotakin ja juo jotakin. Vedelle tuskin kukaan on allerginen, joten vesimyrkytystä pelkääville voi tarjota kivennäisvettä. Pöytään voi kattaa krantuille kuoritun kurkun palasia." Kuka moiset säännöt on laatinut ja kuka niiden noudattamista valvoo? Eikö vierailusta olisi tarkoitus nauttia molemmin puolin? Monien sairauksieni ja allergioideni (kaikki valitettavasti täysin todellisia,en ole luulotautinen) vuoksi minä en yleensä syö kylässä yhtään mitään ( silloin harvoin kun pystyn vieraisilla käymään). En tee tästä asiasta numeroa, varoitan etukäteen, käyttäydyn enemmän kuin kohteliaasti jne. mutta silti suurelle joukolle ihmisiä tämä asia on ongelma. Vedellekin allergisia ihmisiä löytyy, vaikka harvinainen allergia se onkin. Itse olen allerginen ilmeisesti jollekin / joillekin vesijohtoveden kemikaalille.Tästä aiheutuu mm. hengenahdistusta, kurkku turpoaa umpeen, iholle tulee äärimmäisen kipeää ja kutisevaa punaista ihottumaa (jos käyn suihkussa) jne. Jotkut eivät ota ongelmaani tosissaan, koska vaikka en pysty esim.kotonani vesijohtovettä nauttimaan niin tätä ongelmaa ei ole esim. appivanhempieni luona, jossa veden laatu on huomattavasti parempi. Oireet "vääränlaisen" veden juomisesta ovat kuitenkin niin pahat, etten halua vesijohtovesiä juuri testailla. Siksi juon kivennäisvettä, jota yleensä tuon itse mukanani, ettei kutsujan tarvitse vaivautua minun takiani. Minulle on myös valehdeltu aivan kirkkain silmin, että juomani vesi on kivennäisvettä, vaikka se on otettu suoraan kraanasta. Sairaalareissuhan siitä on sitten seurannut. Tämänkaltaista käyttäytymistä en kerta kaikkiaan ymmärrä. [/quote]
Siteerasit alussa kirjoittamaani perussääntöä. Se on hyvien tapojen mukainen ja sitä on helppo noudattaa. Jokainen ihminen juo vettä ja vesimyrkytystä pelkääville voi varata kivennäisvettä. Sitten sitä syötävää, maailman helpointa kuoria ja viipaloida tuorekurkkua, porkkanaa ja vastaavaa ruokarajoitteista varten. Eikä maksa paljon, vain sen, että välittää ihan kaikista.