Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vieras ei koske tarjottaviin.

Vierailija
20.10.2013 |

Onko se ihan normaalia, ettei vieras ota mitään kahvipöydästä? Sairaat ja jotkut huippu-urheilijat tai jollain erityislaihtarilla olevat ymmärrän, mutta kun normaalipainoinen ihminen ei vuodesta toiseen ota mitään kyläillessä.

Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun mikään ei kelpaa. Ei edes vesilasia ota. Istuu pöydässä ja katsoo, kun muut juo kahvia, teetä, juo limppaa/mehua, mutustaa suolaisia, kakkuja, keksejä jne. Mä en oikeasti ymmärrä, mikä tätä sukulaista vaivaa. Musta se on alkeellisten käytöstapojen puutetta. Vai mikä sen aiheuttaa, ettei halua edes yhtä keksiä tai 0,5 sentin ohuista siivua kakkua tai sekamehulasia ottaa?

Mulle tulee tosi loukkaantunut olo pikkuhiljaa tuosta touhusta. Vuodesta toiseen aina kerran vuodessa tulee meille katsomaan kahvipöytää. Joskus 3-4 vuotta sitten otti vesilasin, nykyään ei ota edes sitä.

Mä näen siinä jotain vallankäyttöä ja nyrpistelyä. Tehdään selväksi, ettei meillä ole mitään arvoa ja nauttii siitä, että saa näyttää meille, ettei tarjoiluista kelpaa mikään koskaan.

Onko joku teistä av-palstalaiset samanlainen ja mitä te haette sillä takaa? Ettekö koe velvollisuutena maistaa toisten tarjoiluja? (ja nyt en tosiaan halua kommentteja miltään nutraajilta...)

Kommentit (243)

Vierailija
61/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa ihmiset eikä niiden syömiset.... Aika narsisti oot ap. 

Vierailija
62/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annettu, mikä tarjottu, kuten tavataan sanoa. Jos ei kelpaa, niin mitä sitä tuputtamaan. Ja jäähän teille enmmän herkkuja!

Kun ko. vieras tulee seuraavan kerran, älä keitä kahvia äläkä pane mitään tarjolle. Jos on kerran sukulainen, niin kyllä perästä kuuluu, ottiko nokkiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 16:03"]

Voi apua. Hygieniataso. :D 

ap, minkälaiset välit teillä on muuten?

[/quote]

En ole ap, mutta tähän tuli mieleen kahvipöytä-hetket aina kun vierailen siskoni luona:

Hänen kuusi vuotiaallaan on oikeus maata kahvipöydällä ja rääppiä räkäsillä ja kakkasilla sormillaan JOKAIKISESTÄ tarjoilukiposta/vadista/lautasesta päältä mitä haluaa.Välillä sitten kaivetaan nenää ja pyllyä ja sitten taas retkahdetaan takaisin kahvipöydälle ja työnnetään limasormi täytetkakun kermavaahtoon.

VOI YÖÖÖÖKK!!!!

Lisäksi kun tietää, että kihomatoja on perheellä ollut, niin sen sijaan että alkaisin hyvällä halulla mättämään näitä madonmuna-leivonnaisia, tekisi mieli oksentaa.

Vierailija
64/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käyn naapurin luona kahvilla. Ja hän loukkaantuu kun en huoli munkkeja. No ne on ostettu -30% tarjouksesta. Mut se ei haittais, mutku ne on siitä vielä n viikon vanhoja. Sitten aloitin vhh ruokavalion. Olen sanonut että en ota mitään vehnästä. Hän laittaa voileipiä, vaik oon sanonut että en syö ees leipää. Ei oo syytä loukkaantua jos en halua mahani olevan ripulilla vain siksi et toinen ei loukkaannu. Sanoin kerran että voin ottaa juustoo kahvin kanssa. Hän totesi että juusto kuuluu leivälle. Sittemmin lopetin siellä vierailut koska pelkästään kahvipöydän antimista piti alkaa riiteleen.

Vierailija
65/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 19:55"]

Joskus käyn naapurin luona kahvilla. Ja hän loukkaantuu kun en huoli munkkeja. No ne on ostettu -30% tarjouksesta. Mut se ei haittais, mutku ne on siitä vielä n viikon vanhoja. Sitten aloitin vhh ruokavalion. Olen sanonut että en ota mitään vehnästä. Hän laittaa voileipiä, vaik oon sanonut että en syö ees leipää. Ei oo syytä loukkaantua jos en halua mahani olevan ripulilla vain siksi et toinen ei loukkaannu. Sanoin kerran että voin ottaa juustoo kahvin kanssa. Hän totesi että juusto kuuluu leivälle. Sittemmin lopetin siellä vierailut koska pelkästään kahvipöydän antimista piti alkaa riiteleen.

[/quote]

Naapurisi on kuin halpahalliversio Hyacinth Bukéesta...

Vierailija
66/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 19:11"]

Kyllä minä ainakin tuputan vieraille pullia niin pitkään, että jokainen ainakin yhden pullan on ottanut. Jos näen vaivaa, että jaksan pullat leipoa, niin kyllä myös odotan vieraideni niitä syövän. Vastenmielistä tällainen nykyajan nirppanokkakulttuuri, ei enää mitään ruuan ja toisten ihmisten arvostusta ihmisillä. Sellaiset vieraat saavat pysyä poissa kotoani, jos tarjottavani eivät kelpaa!

[/quote]

Niin, tämä onkin perinteinen tapa Porvoossa.

Vierailija
67/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:44"]

Minusta on vain yksiselitteisen kohteliasta ottaa jos tarjotaan. Tietenkin ymmärrän nämä kaikki sairaudet mukaanlukien psyykkiset sairaudet sekä erityisruokavalion. En kyttää mitä kukakin missäkin kahvipöydässä ottaa mutta itse pidän huolen että otan kun tarjotaan. Jos kyläpaikassa on kahvipöytä katettu ja selkeästi vierailuani varten jotain tarjottavaa esille laitettu tai valmistettu niin otan. Nuorempana olin kasvissyöjä ja olen kuljettanut jauhelihapiirakkaa lautasiliinassani kotiin tai "unohtanut vahingossa maistaa tuota paahtopaistia kun tarjolla oli niin paljon muita herkkuja ja nyt olen kyllä aivan täynnä. Huh, olipa hyvää!" Pystyn nielemään kohteliasuudesta vaikka mitä tarjottavia vaikka ne eivät omia suosikkeja olisikaan. Vaikka välttelenkin ylimääräisiä pikkuleipiä niin en kuitenkaan menehdy vaikka kylässä yhden söisinkin. Siinä vaiheessa kun emäntä kehottaa ottamaan kolmatta kakkupalaa, voi hyvällä mielellä sanoa että "kiitos nyt en enää jaksa. Kakku oli kyllä todella hyvää, mistä olet saanut reseptin?"

Tietenkin voi käyttää tilannetajua mutta mielestäni on moukkamaista istua kahvipöydässä tarjottavien ääressä ottamatta mitään. Minä olen opetellut kahvinjuonnin vasta pari vuotta sitten mutta ennen sitä pystyin kyllä puolikkaan kupin juomaan vaikka se kamalalta maistuikin. Taas korostan, että on eri asia jos kahvia ei terveyssyistä voi nauttia. Tällöin voi tutuimmille ihmisille sanoakin, että nykyään juon vain teetä tms.

Meillä on töissä yksi mies joka ei ilmeisesti uskonnollisen vakaumuksensa vuoksi juo lainkaan alkoholia. Kilistelemme työpaikalla kuitenkin aina välillä ja olen sivusilmällä pannut merkille että hän aina kohteliaasti ottaa kuohuviinilasin, kohottaa maljan ja on juovinaan siitä kulauksen. Sitten hän siirtyy seurustelemaan muiden kanssa ja jossain vaiheessa muiden huomaamatta kippaa lasin sisällön lavuaariin tai vaihtaa laseja jonkun läheisen työkaverinsa kanssa. Näin minusta kuuluukin toimia.

[/quote].  Minusta on erikoista, että alkoholia käyttämätön pitää olla suu kuivana , koska suomessa ei osata tarjota alkoholitonta. Tai ruoka-aine alergisen pitää olla nälissään ja taskussa kantaa salaa ruoat roskiin, ettei vain suomalainen emäntä loukkaanu . Minulla on ollut tapana aina tarjota alkoholitonkin vaihtoehto. Mutta sukuni ei olekaan suomesta, joten kotimaassani arvostetaan vieraita eri tavalla

Vierailija
68/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut Suomen lisäksi kuudessa eri maassa. Missään muualla kuin Suomessa alkoholi ei ole ongelma. Jos työpaikalla kilistellään, ei siellä todellakaan ole alkoholitonta versiota (ellei joku ole raskaana). Mutta ainoastaan Suomessa lasi kuohuvaa tarkoittaa viinalla läträämistä. Ei ihme, että tässä maassa humalahakuinen juominen on niin normaalia.

Vierailija
69/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 19:25"]

Kyllä minä ainakin tuputan vieraille pullia niin pitkään, että jokainen ainakin yhden pullan on ottanut. Jos näen vaivaa, että jaksan pullat leipoa, niin kyllä myös odotan vieraideni niitä syövän. Vastenmielistä tällainen nykyajan nirppanokkakulttuuri, ei enää mitään ruuan ja toisten ihmisten arvostusta ihmisillä. Sellaiset vieraat saavat pysyä poissa kotoani, jos tarjottavani eivät kelpaa!

[/quote]

Käykö sulla vielä vieraita?

[/quote]

Mä en oleta että kylään mennään vaan syömään. Itse sanon kun laitan kahvia tuleen, et nyt mul ei oo tarjottavaa, tai sanon että kelpaako...ja jos vieras sanoo ettei ota kuin kahvin, en laita pöytään mitään kuin sen kahvin. Inhoon tuputtamista ja joskus itse ollessani kylässä saatan kysyy et oisko sul palaa leipää koska kaikki tietää mul diabetes ni silloin voi pelkkä leipäpala tehdä hyvää.

Vierailija
70/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää edellinen on niin oikeessa!!

Vierailija
71/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kaikenlaisia allergikkoja, oikeita ja kuviteltuja, ja sitten näitä ns. ruokavammaisia, jotka briljeeraavat sillä, että eivät syö sitä eivätkä tätä.

Siis ymmärrän dieetin, ymmärrän, ettei pidä jostain, ymmärrän uskonnon rajoitteet, ymmärrän oikean allergian - mutta en ymmärrä itse keksittyjä allergioita.

Aloittajan kertomuksesta tulee mieleeni kuitenkin mielenosoituksellinen syömättä ja juomatta istuminen. Kantaako kaunaa jostain? Tässä maassa on ihmisiä, jotka voivat kantaa kaunaa jostain monta vuotta, pienestäkin asiasta, ja kieltäytyvät suoraan siitä puhumasta - kostavat olemalla tuollaisia.

Voisiko olla tässä jotain selitystä?

Vierailija
72/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:17"]

Tällä ei ole kyllä mitään tekemistä kohteliaisuuden kanssa, kyläänhän on tultu kuitenkin kutsuttaessa? Parempi olisi, jos nämä mielensäpahoittajat eivät kutsuisi ketään kylään ikinä, niin heitä ei vieraat tietämättään loukkaisi verisesti moisilla ylimielisillä eleillä jos ei haluakaan sitä pullaa. 

[/quote]

Vieraat ei tuu vain kutsuttaessa. Mun naapurissa asuu yksinäinen ihminen joka oli yhessä vaiheessa aina aamuisin ovellani. Aina keittelin kahvit ja ei meinannut lähtee pois millään. Sitten keksin sanoo et mulla on kahvi loppu, alkoi tuomaan omat kahvit ja pullat. Onneksi muutti pois. Oli kiusallisii tilanteita koska en halunnut olla ilkeä.

Vierailija
73/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vampyyri.

Vierailija
74/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 20:32"]

On olemassa kaikenlaisia allergikkoja, oikeita ja kuviteltuja, ja sitten näitä ns. ruokavammaisia, jotka briljeeraavat sillä, että eivät syö sitä eivätkä tätä.

Siis ymmärrän dieetin, ymmärrän, ettei pidä jostain, ymmärrän uskonnon rajoitteet, ymmärrän oikean allergian - mutta en ymmärrä itse keksittyjä allergioita.

[/quote]

No miten se itsekeksitty allergia muka näkyy päälle? Erottaako sinun asiantunteva silmäsi oikeasti allergiset vieraat feikkiallergikoista? Vai vaaditko vierailta lääkärintodistuksen?

Tämän lisäksi on vielä olemassa ihmisiä, joille ei tietty ruoka-aine vain yksinkertaisesti sovi, vaikkei mitään virallista allergiaa olekaan. Minun äidilläni ei ole koskaan virallisesti todettu laktoosi-intoleranssia tai mitään virallista maitoallergiaa, mutta mistä tahansa maitotuotteesta alkaa ripuli lentää, vaikka olisi kuinka laktoositonta. Minua taas närästää banaani ihan järjettömästi, joten en sitä syö. Kaverilleni tulee ihottumaa vehnästä, vaikka mitään allergiaa ei ole testeissä todettu.

Miksi syödä ruokaa, josta tulee huono olo?

Vierailija
75/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 19:16"]

[/quote]

eli voin siis kysyä ovelta, että mitä oot leiponut ja jos ei miellytä niin käännyn pois? en voi siis tulla kylään teille ilman että syön mitä känttyä nyt ikinä ootkin sattunut leipomaan... 

[/quote]

Siis kutsutko ihmisii kylään vaan sun pullien takii? Moni voi kato haluta tulla vaik rupatteleen, vaihtaa kuulumisii eikä sen takii et koko aika menee:ota pullaa ota kakkuu...Ihme jos sulla käy ees joku kylässä. Mä ainakin kieltäydyn jos ei maistu ni en ota. Se ei katso sitä, onko itseleivottu vai kaupan. Mutta sitten on niitä vieraita, jotka lautasen pullia syötyään kysyy oisko lisää? mulla oli yks tuttava sellanen. Meni sit toiseen kyläpaikkaan ja siel sama juttu. Kehui muille joskus että ei mee rahaa ruokaan kun jaksaa kävellä paikasta a paikkaan b.

Vierailija
76/243 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 20:40"]

Se on vampyyri.

[/quote]

Sit se ei vois tulla päiväkahville :)

Vierailija
77/243 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun tarjottavat mallia lasten kanssa tehtiin? Jos on mahdollisuus että pullia on leivottu käsillä, joilla on kaivettu nenää ja ties mitä muutakin pesemättä käsiä, ei ihme jos ei kelpaa. Tai näitä ihmisiä, joiden kahvipöydässä lapset saa koskea kaikkiin tarjottaviin ja järsiä pullasta palan ja laittaa lopun takaisin ja sitä sitten tyrkytetään vieraille, että ota ota eihän siitä muuta kuin vähän pirjopetteri järsinyt reunasta.

Aivan kaikki eivät ymmärrä, että vaikka oma väki söisi millaista räkäpullaa ja valmiiksi järsittyä, kaikki eivät halua saati että sellaisten tarjoaminen vieraille olisi edes hyvää käytöstä.

Vierailija
78/243 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:37"]

Uskomatonta. Tällaisia nirsoilijoita, bakteerikammoisia ja "minulla-on-oma-ruokavalio" -moukkia voi löytää vain Suomesta. :´) Kokemukseni mukaan ulkomailla ihmiset suhtautuvat ruokaan ja toisen tarjoomuksiin arvostuksella, ei nyrpistellen. Tämän vuoksi olen mieluummin tekemisissä ulkomaalaisten kanssa, suomalaisesta kun ei koskaan tiedä sylkeekö se tarjotun ruoan lautaselle vai mitä tapahtuu.

Sen takia Suomessa taitaakin olla niin paljon ylipainoisia, koska suhde ruokaan ei ole terve, toisin kuin esim. Välimeren maissa. Kylässä paastotaan ja kotona vedetään omia suklaaherkkuja kaksin käsin.

[/quote]

Suomessa on paljon allergisia. Ylihygieeninen kulttuuriko on sen tehnyt?Verratkaapa vaikka Venäjään.

Vierailija
79/243 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa iloisia että teillä käy vieraita tai pääsette itse vieraisille. Minun seuraelämäni on täällä.

Vierailija
80/243 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi. Kyllä minä aina kylässä syön ja maistan ja herkuttelen kahvipöydän antimilla. Olen samaa mieltä ap:n kansa, tuo on hieman huonoa käytöstä -olla nyt mitään ottamatta-. Mutta meitä on niin moneen lähtöön. Ehkä vieraasi ei ole vielä kasvanut henkisesti aikuiseksi?. Sallittakoon se hänelle ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän