Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen mapittaa maksamansa laskut? ev

Vierailija
03.12.2007 |

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin siihen, että aina tuli karhukirjeitä, kun en muistanut, missä lasku on ja siispä en muistanut koko laskun olemassaoloa! Mapista on nyt kätevä tarkistaa, onko laskut maksettu.

Vierailija
42/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissani voi valita, haluaako kotiin lähetettävän tiliotteen vai nettitiliotteen. Tämä nettitiliote ei maksa mitään erikseen. Se on pankin sivuilla eri kohdassa kuin normaali tilitapahtumien katsominen.

Jouduin juuri vähän aikaa sitten kaivelemaan sieltä verottajan pyynnöstä tiedot viime vuoden kotitalousvähennyksistä, joita oli tavallista enemmän. Ei tosiaankaan maksanut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos haluat tutkia vähänkään vanhempia tilitapahtumia, se maksaa aina. Mene vaikka katsomaan sinne, jos et usko.

Vierailija
44/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy, mistä syystä on laskutettu, miltä ajalta, onko jotain korkoja tai huomautuskuluja tm. mukana laskun loppusummassa. Nuo näkyy vain siinä paperilaskussa. Tai e-laskussa, jos sellaisen on tilannut, mutta ne ei taida vielä olla kovin yleisiä.

Mutta ihan ok on, jos joku ei mapita.

Vierailija
45/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..joten ei se oikeasti mitään maksa!

Vierailija
46/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin vaan talon pitoon liittyvät laskut, vakuutuslaskut sekä verot

Vierailija
47/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös muussa fiksummassa muodossa.

Sitäpaitsi yhden maksun penkominen paljon myöhemmin vie yleensä 10 kertaa enemmän aikaa kuin koko vuoden laskujen mapittaminen saman tien.

Vierailija
48/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuoden laskut mahtuvat yhteen isoon mappiin. Vuoden lopussa se siirretään täytenä varaston hyllylle ja samalla sieltä otetaan viisi vuotta vanha mappi, tuhotaan se sisältö ja otetaan mappi uuden vuoden käyttöön. Arkistoimme siis laskuja sen viisi vuotta, ja usein on joutunut tarkistamaan asioita laskuista.

Pidämme tosin myös tilikirjaa emmekä koe sitäkään vaivaksi.

Vierailija
49/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän tietenkin ne laskut, joita todennäköisesti vielä tarvitaan, kuten juuri nuo kotitalousvähennykseen tarvittavat. Muut heitän roskiin muutaman kuukauden välein. Tiliotteet minulle tulevat vain sähköisinä, joten ne on tosiaan pengottava, mutta ei sekään vaikeaa ole kun exel-kirjanpitotaulukostani näen, milloin olen mitäkin maksanut.

Vierailija
50/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nainen mapittaa laskunsa ja tiliotteensa. On tehnyt niin vuosikaudet. Ja koti on muutoin kuin pommin jäljiltä.

Mulla on ystävä, jolla on aina siisti koti, mutta paperit on hujan hajan lipaston laatikossa.

Ei kerro ihmisestä yhtään mitään

Vierailija
51/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole yhtäkään yksityislaskua maksamisen jälkeen tarvinnut!

Eihän nykypäivänä sitä paitsi lasku ole mikään kuitti jolla voisi mitään todistaa, jos sen on maksanut nettipankissa, vai tulostatteko nettipankistakin joka laskusta kuitin erikseen?

Vierailija
52/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi auton oston jälkeen, firmasta soitettiin, että auton käsirahaa ei ole maksettu (autoa ei saa edes ulos liikkestä ilman sen suorittamista). Onneksi mulla oli sekä se lasku (josta näin viitenumeron), että tiliote, ja vieläpä liikkeen kuitti (kun maksoin sen pankkikortilla paikan päällä).

Sanoin ensin, että se on heidän asiansa todistaa, etten ole maksanut käsirahaa, jolloin viikon kuluessa tuli ilmoitus perintään laittamisesta. Silloin esitin tarvittavat dokumentit, kyse oli kuitenkin 2000 euron rahasta.

Firmat toimii kaiken kaikkiaan niin, että asiakkaan vastuulla on todistaa syyttömyytensä maksuvirheisiin.

Vierailija
53/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskussasi tuskin oli todistetta maksamisesta. Itse olisin löytänyt päivämäärän tietokoneelta kirjanpitotaulukosta ja sitten olisin etsinyt tiliotteen kuukauden perusteella nettipankista. Ja kyllä kai noin ison hankinnan muistaa kuukauden tarkkuudella vielä vuoden päästä muutenkin. Eivät liikkeet tarvitse todistetta siitä mitä on ostettu, vaan siitä, mikä summa on maksettu, ja se selviää tiliotteesta.

Vierailija
54/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä siis tavallinen pankkisiirto lomake.

varmaan totta, että muutenkin olisi selvitty, tämä vain oli itselleni helpoin tapa, koska todisteet tuli toimittaa ao. autoliikkeeseen, ja tiliote, joka olisi ollut printti, olisi vielä pitänyt oikeaksi todistuttaa

Vierailija
55/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika usein joutunut penkomaan sitä kasaa, esim. lehtitilauksien maksukausia olen tsekannut, niissä on asiakasnumerot jne.

Ja onhan siinä itselle dokumentti että on maksanut jonkun laskun, jos sitä pitää joskus ruveta pankista metsästämään. Mulla on tili okossa, eikä siellä voi kauhean pitkälle selata taaksepäin tilitietojaan. Paljon helpompi on etsiä jotain tapahtumaa jos on se alkuperäinen lasku ja siihen merkattu minä päivänä on maksettu.

Vierailija
56/63 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä meinaa hermot palaa kun sitä alkaa tekemään mutta helpompi olla jos tulee joskus jotain epä selvyyksiä niin voi vain katsoa kansioista. Tilasin itselleni riippukansioita ja olen huomannut ne helpommaksi tavaksi arkistoida laskuja http://proficient.fi/tuotelistaus/riippukansiot#36

Vierailija
57/63 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvustani ainoa mapittaja oli isoisäni, joka oli syntynyt vuonna 1910 :D

Sen jälkeen syntyneet eivät tietääkseni enää ole mapittaneet laskujaan.

Ukki kuoli jo parikymmentä vuotta sitten. Muistan lapsuudestani, kuinka hän piti laskut siististi mapissa, taisi olla mappi per vuosi.

Vierailija
58/63 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä!

Vierailija
59/63 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin. Se jäi yrittäjäajalta tavaksi, enkä ole kokenut tarpeelliseksi muuttaa hyvää tapaa.

Jos tulee jonkun laskun maksamisesta epäselvyyttä niin kuitti löytyy hetkessä mapista eikä tarvitse miettiä mistä sen löytäis. Muutamia kertoja on käynyt niin ja olen ollut tosi tyytyväinen kun ne on olleet kaikki helposti löydettävissä.

Vierailija
60/63 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali.