Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen mapittaa maksamansa laskut? ev

Vierailija
03.12.2007 |

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sillä on maksanut. Kausi, summa, tilinumero ja eräpäivä, viitenumero.

Kun tulee seuraava lasku samalta laskuttajalta, kannattaa tarkistaa, että kausi ei mene päällekkäin, että edelliset suoritukset on kuitattu jne.

Minä laitan aina laskun mappiin ja laskuun käsin merkinnän, koska olen sen maksanut ja miltä tililtä. Jos tulee epäselvyyksiä, voin tarkistaa tiliotteelta tarkemmin. Tilaan myös paperitiliotteen kerran kuussa.

Laskuissa on tosi paljon epämääräisyyksiä ja muistutuslaskujakin tulee turhaan. Samaten viitteissä voi olla mäihää.

Vierailija
22/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti mapitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä elisan laskussahan näkyy, jos on kertymää edelliseltä kk:lta.

Vierailija
24/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se välttämättä pidä paikkaansa.

Vierailija
25/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä näkyy niin. Minulla ei ollut kertymää, koska olin edellisen laskun maksanut. Mutta huomasin laskuja tarkastaessa, että kertymisajat meni vanhassa ja uudessa laskussa päällekkäin eli osan aikaa oli laskutettu tuplasti.

Jos en siis olisi säästänyt jo maksettua laskua ja tarkistanut uutta verraten vanhaan, niin miten olisi tiliotteesta tämän nähnyt???

Vierailija
26/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan...mitä satuja. Kyllähän nyt pankista saa kaivettua vaikka kuinka monen vuoden takaa maksetun laskun tiedon. Luulisi nyt jokaisen tämän tajuavan. Se, että niin tarvitsisi tehdä on toki erittäin harvinaista.

Vierailija
27/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se maksaa. Jos on oikein vanha, se maksaa maltaita. Siitä laskutetaan tuntikorvaus siitä etsintätyöstä.

Jos lasku ja tiedot on jo itsellä, ei tarvitse soitella pankkiin ja maksaa uudestaan siitä laskustaan ja käyttää siihen aikaansa.

Vierailija
28/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankista kaivaa kaiken. Ja jos on ongelmia vaikka Elisan kanssa, niin samat tiedot saa Elisan tietokannasta. Jos jotain kertymää ei huomaa silmämääräisesti, eikä laskun suuruudessa, ei sillä ole sitten väliäkään.

Vierailija
29/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on yleensä 13 taskua, siis tasku joka kuukaudelle ja vielä yksi ylimääräinen jos sattuu tarvimaan. Ovat todella käteviä kun ei tarvi laskuja erikseen reijittää ja pysyvät siististi tallessa. Ei kyllä vie yhtään enempää aikaa kuin jos laskut kul´jettaisin johonkin muualle. Kansio on tietokoneen viereisessä kaapissa, helposti käden ulottuvilla. Kun maksan laskuja, siirrän maksetut suoraan tuohon kansioon. Kyllä meillä on myös tarvittu maksettuja laskuja kun on tullut aiheeton karhu ja pitänyt sitten pystyä kertomaan laskun viitenumero, maksu päivämäärä, summa ja laskun numero. Kerran piti 7000e laskusta lähettää kopio ja vielä tiliotteesta kopio todistukseksi. Kyllä silloin olin kiitollinen että tapani on säilyttää laskut huolellisesti.

Pidän järjestyksestä ja siitä että löydän kaiken, mitä tarvitsen.

Vierailija
30/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en minulla ollut " ongelmia" Elisan kanssa. En ollut tietoinen väärästä laskutuksesta. Laskutusvirhe tuli esille, kun katsoin tapani mukaan uuden laskun tultua vanhaa laskua. Virhe tuli vasta tässä esille.

Jos siis en säästäisi laskua, niin en varmaankaan sitten välittäisi, mitä laskutettu ennen ja mitä nyt -- sen kun maksaisin -- ja ehkä tietämättäni liikaa.

Ja jos siis en säästäisi laskua, niin en kai jokaiseen firmaan soittaisi, että voitteko kaivaa laskut esille, haluaisin varmuuden vuoksi tarkistaa edellisen laskun verrattuna nykyiseen.

Mutta se on toisaalta hienoa, että rahaa on niin paljon, ettei ole väliä, mitä firmat laskuttavat -- sen kun onnellisena vain maksaa laskut pois; tarkistamatta.

Vaikkei meilläkään ihan jokaista penniä tarvitse laskea, niin en minä niitä ylimääräisiä halua firmoille väärien laskutusten perusteella maksaa -- käytän ne mieluusti ihan muuhun.

Vierailija
31/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki tai Elisa kertoo. Ja niiden tietohan se sitten pätee. Kyllä minä aina kaupankäynissä haluan luottaa ihan omiin tietoihini, en sen joka vaatii minulta maksua.

Vierailija
32/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että olet niin pikkutarkka ihminen, ettet ymmärrä toisenlaista ajattelutapaa.

En minäkään halua maksaa ylimääräistä. Mutta ajattelen sen niinpäin, että yleensä laskutusvirheet näkee jo päälle päin ilman, että asiaa pitää tutkia. Jos tulee tuollainen virhe, että se pitää kaivaa esille, niin se tapahtuu erittäin harvoin. Ja koska minä en ole pikkutarkka ihminen, vihaan papereita ja laskuja ja kaikenlaista arkistointeja - niin oman mielenterveyteni nimissä olen valmis ottamaan sen riskin, että joskus voin tietämättäni maksaa jostain liikaa.

38

Vierailija
33/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain fiksuutta. Hölmöä on maksella samasta asiasta kahdesti.

Vierailija
34/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on muutamakin kokemus siitä että kertaalleen maksettua laskua on alettu periä uudestaan useamman vuoden kuluttua. Helpottaa asian hoitoa huomattavasti jos lasku ja kuitti ovat jäljellä eikä niitä tarvitse ruveta metsästämään pankista tms.

Ennen järjestin laskut hyvinkin tarkasti. Viime vuosina on ollut niin kiire että järjestäminen on jäänyt vähemmälle, mutta kaikki vähänkin tärkeämmät laskut kyllä talletetaan jonnekin ja jotenkin, samoin vanhat tiliotteet ovat säästössä kymmenen vuoden ajalta (ja olen niitä myös kerran tarvinnut kun verottaja kyseli selitystä sille millä olen asunnon maksanut - olin nimittäin säästänyt rahat vähitellen ja tiliotteilla pystyin sen todistamaan, muuten olisi kai lätkäisty joku ylimääräinen vero).

Vierailija
35/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamattomat laskut on ohuessa mapissa ja masetuille oma mappi. Tiliotteet myös mappiin aikajärjestyksessä.

Miksi? Siksi, että tykkään pysyä kärryillä. Maksettuja laskuja selatessa pysyy hyvin selvillä, onko puhelinlaskut nousemassa/laskemassa, paljonko on vuoden aikana mennyt kirjakerhoihin, miten paljon enemmän/vähemmän ollaan kulutettu sähköä verrattuna edelliseen vuoteen jne. Lisäksi esim. kotitalousvähennykseen oikeuttavat laskut ja kuitit tulee säilyttää 5 vuotta, siis jos aikoo veroetua saada.

Niin ja itse olen akateemisesti koulutettu, kirjanpitäjän töitä hamassa nuoruudessani tehnyt kahden lapsen työssä käyvä äiti.

Vierailija
36/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan mapita laskuja mutta pysyn silti selvillä laskutuksesta - ei sitä varten tarvitse kuin säilyttää muutama lasku pinossa ja sitten silloin tällöin laittaa roskikseen. Se, jos on käsin merkinnyt maksupäivän laskuun, ei kelpaa todisteeksi mistään. Kun käytössä ovat nettipankin nettitiliotteet niin eivät ne mitään maksa, kaivella saa pitkältäkin ajalta ja sieltä näkee yksityiskohdat. Mutta kukin tavallaan.

Minulla ei myöskään ole lähtökohtana että kaikki yrittäisivät huijatata minua. Eikä taivas putoa niskaani, jos joku laskuttaa väärin. Turvallisuudentunteeni ei ole kiinni siitä, etten menetä senttiäkään ylimääräistä. Onko teillä mapittajilla myös ummetusta?

Vierailija
37/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on paljon parempi exeliin tehty kirjanpitotaulukko, jollaista käytän. Merkitsen menot viikoittain. Minulla on tietenkin myös budjetti, jonka toteutumista seuraan.

Ja ei, ei tulisi mieleenikään mapittaa laskuja.

Vierailija
38/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri laskuttajat (esim Elisa) ovat erikseen ja niihin ei 100% voikaan luotta (mainitut rakennusliikkeet vaikkapa). Mutta että edes pankin tietoihin et luottaisi...aika huomattavan vainharhaista! Jos epäilet pankin kusettavan sinua, niin sehän voi sen tehdä ilman, että sinä sille mitään voit, mutta tosiaan sivistysvaltiossa tällaista ei tapahdu. Ja kuten sanottua, jos tapahtuisi, et sinä laskukopioinesi voi asialle yhtikäs mitään. Suloista tosiaan.

99% laskuepäselvyyksistä laskuttajien kanssa on hyvin tuoreita--> tiedot löytyvät omasta pikku nettipankistasi.

Toki omaa järkeäkin voi ja on ihan suositeltava käyttää. Jos asioit jonkun jo valmiiksi epäilyttävän firman kanssa, ja maksat heille 15000¿, niin varmaan tällaisen laskun ja kuitin säilytykselle perusteet ovatkin. Mutta kuinka suuri osa laskuista on tällaisia? 0,1%?

Mutta nämä " normaalit" laskut...niiden säilytyksessä ei totisesti mitään järkeä ole. Ei ole minulta pois, jos joku niin haluaa syystä tai tosiesta tehdä, muttei siinä tosiasiassa paljoa järkeä ole.

Vierailija:

Pankki tai Elisa kertoo. Ja niiden tietohan se sitten pätee. Kyllä minä aina kaupankäynissä haluan luottaa ihan omiin tietoihini, en sen joka vaatii minulta maksua.

Vierailija
39/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoja tapahtumia.

Eikä se mapittaminen vie kuin muutaman minuutin kuukaudessa. Mulle pari minuuttia ei ole elämäntehtävä, jos sillä säästän jonkun vanhan laskun metsästämisen. Siihen kun uppoaa herkästi monta päivää ja se maksaa taas uudestaan.

Vierailija
40/63 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, se mapittaminen EI vie aikaa. Kun maksan laskun, niin laitan sen mappiin. No ok, vie se ehkä 5 sekutia, mutta kyllä mulla sen verran on aikaa.

Miten voi pysyä selvillä laskutuksessa, jos on muutama lasku pinossa? Pysytkö sähkölaskutuksessa kärryillä, jos sulla on vakuutuslasku pinossa?

Käsin merkitty maksupäivä helpottaa omaa työtä, saa helposti haettua nettipankista kuitin.

Tuskin kenelläkään on lähtökohtana, että kaikki huijaa. Mutta virheitä sattuu.

Ummetusta ei ole, miten se tähän liittyy?

Oletko sinä aina noin vihamielinen sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka toimivat eri lailla kuin sinä?

Vierailija:

En koskaan mapita laskuja mutta pysyn silti selvillä laskutuksesta - ei sitä varten tarvitse kuin säilyttää muutama lasku pinossa ja sitten silloin tällöin laittaa roskikseen. Se, jos on käsin merkinnyt maksupäivän laskuun, ei kelpaa todisteeksi mistään. Kun käytössä ovat nettipankin nettitiliotteet niin eivät ne mitään maksa, kaivella saa pitkältäkin ajalta ja sieltä näkee yksityiskohdat. Mutta kukin tavallaan.

Minulla ei myöskään ole lähtökohtana että kaikki yrittäisivät huijatata minua. Eikä taivas putoa niskaani, jos joku laskuttaa väärin. Turvallisuudentunteeni ei ole kiinni siitä, etten menetä senttiäkään ylimääräistä. Onko teillä mapittajilla myös ummetusta?