Lto suuttui, kun mummi haki lapsen kotiin ennen päikkäreitä, jotta pääsisimme edes kerran viikossa ajoissa nukkumaan.
Olemme mieheni kanssa tosi väsyneitä iltavalvomisiin, kun 3-vuotias lapsemme nukkuu päiväkodissa kaksi ja puoli tuntia päivässä, eikä sitten nukahda illalla millään ilveellä. Ulkoilemme kunnolla iltapäivällä päiväkodin jälkeen, on selvät iltarutiinit ym. mutta uni tulee lapselle vasta yhdentoista jälkeen. Aamulla kun pitää herätä puoli seitsemältä, ei heräämisestä meinaa tulla mitään. Ainoastaan maanantaisin lähdetään hyvillä mielin tarhaan, kun on kunnon yöuni takana.
Nyt sitten olen pyytänyt äitiäni hakemaan lapsen päiväkodista kerran viikossa ennen päikkäreitä, jotta saamme edes yhden yön nukuttua kunnolla. Tähän aikaan vuodesta alkaa muutenkin olla paukut lopussa, eikä millään jaksa huonoilla yöunilla.
Lastentarhanopettajan mielestä teemme todella väärin, kun rikomme viikkorutiinit tällä tavalla. Minä taas olen sitä mieltä, että päiväkoti rikkoo meidän elämänrutiinit nukuttamalla lasta tuntitolkulla. Tätä en ole sanonut, mutta jos huomenna vielä sama vinkuminen jatkuu, en enää tiedä mitä suustani päästän.
Onko kellään vastaavia kokemuksia tai vinkkiä, miten tilanne saataisin jotenkin parantumaan?
Kommentit (91)
.. että lapsi saattaa myös aistia vanhempiensa stressin, tukahdutetun kiukun ym. ja reagoida siihen unettomuudella?
Noin pieni ei vielä konkreettisesti osaa asiaa sängyssä pohdiskella, mutta jos äidin ja isin huonovointisuus vaikuttaa perusturvallisuuden tunteeseen ja sitä kautta valvottaa? Tämä täysin ap:ta syyllistämättä, ajattelin vain, että voisiko kyseessä olla tällainen noidankehä? äiti on vähän väsynyt ja kärttyisä- lapsi ei rauhoitu eikä saa unta, kun menee yliväsyn puolelle- äiti valvoo liikaa ja ketutus pahenee- lapsi ei rauhoitu jne.
Pikkuihmisillä on kuitenkin aika hyvät tuntosarvet mielentiloille.
Siksi ehdotin tuota yökylää, jotta saisitte omaa uniaikaa ja asiat alkaisivat näyttää valoisammilta.
Mutta voin olla täysin hakoteilläkin ja ongelma olla täysin ' maallinen' eli liian pitkät päikkärit.
(Ihana lapsi sinulla sinänsä, että makoilee sängyssä ja yrittää nukkua, eikä huuda kurkku suorana.. )
Vierailija:
Mutta olen asiaa vatvonut, ja tullut siihen tulokseen että jos lapsi tarvitsee unet, hänen täytyy saada ne nukkua. Päiväkotiryhmä on kuitenkin tosi väsyttävä lapselle. En halua, että lapseni herätellään kesken unien, ainoa vaihtoehto olisi sitten ettei nukkuisi lainkaan päiväunia, niin kuin kotona tekee. Toistaiseksi on unensa tarvinnut hoidossa.t. lastenhoitaja
Jos hän ei itse herää ennen kuin vaikka yhdeksältä, niin eikö hän tarvitse nekin unet? Ja vanhempien pitäisi olla töissä kahdeksalta...
MEillä ainakin nukahtamisesta tulee helposti ongelma, jos lapsi huomaa, että vanhemmat alkavat olla tyytymättömiä hänen nukahtamisnopeuteen ja muuttuvat vähänkin kärsimättömiksi sen suhteen.
Illalla ei 18 jälkeen katsota telkkaria, luetaan, leivotaan, syödään iltapala, suihkussa käydään, otetaan se camomillatee, mennään sänkyyn lukemaan , hieron lapsen uneen ja klo 21 on unessa viimeistään.
3,5v lapsi joka tekee 7. 30- 11. 30 päiväkotipäivää.
että kosketus tuntuu lihaksissa asti eikä vain ihon pinnalla.
Ehkäpä myös kannattaa miettiä sitä ilmapiiriä siellä kotona jne.
Tässä sulle näitä hyviä vinkkejä tulikin, jos niitä oikeasti kaipasit..
Jos töistä pääsee klo 16.30, on päiväkodilla klo 17, siitä ajaa reilut 30 kilsaa ruuhkassa kotiin, niin kotona on justiinsa siinä kuuden maissa. Ja kun seuraavana aamuna pitää taas lähteä seitsemän aikoihin, nukkumaan on mentävä kahdeksalta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Vierailija:
kamalan lyhyeksi teillä jää ilta oman lapsen kanssa, jos 18 kotiudette ja klo 20 pitäis jo olla sängyssä...
Olen itse lto ja en nyt kyllä ihan usko tuota ap:n aloitusta anteeksi vaan. tuskinpa sentään väkisin 2.5h nukuttavat. Ei nykyään enää väkisin nukuteta lapsia päiväkodeissa. Ei tuon ikäinen tarvitse kahta ja puolta tuntia unta päivällä, on aivan selvää että tuollainen unimäärä päivällä vaikuttaa jo yöuniin. Lopeta kiukuttelu ja mene asiallisesti juttelemaan päiväkodille asiasta. Vaikka päiväkodin johtajalle jos ei oma ope ymmärrä.
Kun se elämä nyt vaan on sellaista, ettei niitä omia lapsiaan pääse valitsemaan, vaan on otettava vastaan se yksilö, joka annetaan. Ja yksilöitä ne lapset on jo vauvasta lähtien. Ja siihen yksilöllisyyteen kuuluuu yksilöllinen unentarve ja unirytmi. Ja jos lapsella ja äidillä on kovin erilaiset synnynnäiset unirytmit, niin ymmärrettävästi äitiä harmittaa, kun ei saakaan enää nukkua ihan oman mielensä mukaan.
Mutta miksi se sitten monen mielestä on automaattisesti lapsi, joka joutuu joustamaan unirytmissään ja muuttamaan rytmit väkisin pois itselleen luontevasta rytmistä. Eikö äidille olisi vähemmän haitallista muuttaa omaa rytmiään ja antaa lapsensa nukkua luonnollisen rytminsä mukaan.
No, näin meillä tehdään, mutta olen tietenkin huomannut, että monessa perheessä lapset joutuvat joustamaan. Ja tietysti jokaisella perheellä on oikeus valita se, kuka joustaa. Mutta niinpä vain minä kuitenkin ihmettelen ap:ta ihan vain siksi, että hän haluaa valita toisen tien kuin minä. Sellaistahan se on, että jokainen tuppaa pitämään omia valintojaan enemmän oikeina kuin toisten.
että aamulla herättäminen on ok (jopa jo klo 6), mutta päiväunia ei saisi häiritä.
Nim. Ihanaa olla kotiäiti kun lapset saa nukkua aamulla niin pitkään kun nukuttaa