Lto suuttui, kun mummi haki lapsen kotiin ennen päikkäreitä, jotta pääsisimme edes kerran viikossa ajoissa nukkumaan.
Olemme mieheni kanssa tosi väsyneitä iltavalvomisiin, kun 3-vuotias lapsemme nukkuu päiväkodissa kaksi ja puoli tuntia päivässä, eikä sitten nukahda illalla millään ilveellä. Ulkoilemme kunnolla iltapäivällä päiväkodin jälkeen, on selvät iltarutiinit ym. mutta uni tulee lapselle vasta yhdentoista jälkeen. Aamulla kun pitää herätä puoli seitsemältä, ei heräämisestä meinaa tulla mitään. Ainoastaan maanantaisin lähdetään hyvillä mielin tarhaan, kun on kunnon yöuni takana.
Nyt sitten olen pyytänyt äitiäni hakemaan lapsen päiväkodista kerran viikossa ennen päikkäreitä, jotta saamme edes yhden yön nukuttua kunnolla. Tähän aikaan vuodesta alkaa muutenkin olla paukut lopussa, eikä millään jaksa huonoilla yöunilla.
Lastentarhanopettajan mielestä teemme todella väärin, kun rikomme viikkorutiinit tällä tavalla. Minä taas olen sitä mieltä, että päiväkoti rikkoo meidän elämänrutiinit nukuttamalla lasta tuntitolkulla. Tätä en ole sanonut, mutta jos huomenna vielä sama vinkuminen jatkuu, en enää tiedä mitä suustani päästän.
Onko kellään vastaavia kokemuksia tai vinkkiä, miten tilanne saataisin jotenkin parantumaan?
Kommentit (91)
Itse opiskelin silloin yh:na ja voin sanoa, että hermoja raastoi ja olin kuin nukkuvan rukous, mutta silti en epäillyt hänen tarvitsevan päiväkodissa unia- ja nukkuvan sen verran kuin siellä tarvitsi.
Sikäli kun teitä on kaksi niin en oikein näe ongelmaa. Kyllä aikuiselle pitäisi riittää 7-8tunnin unet, vai ettekö saa niitäkään?
Vinkiksi: viikonloppuisin ei kannata muuttaa paljon rytmiä, koska lapsen sisäinen kello ei pysty säätelemään viikko-viikonloppu rytmiä kuten aikuinen.
t. 42
Jos arki-iltoina kukutaan puolille öin ja aamulla herään klo 6, niin minulle se ei riitä. Jos se sinulle 3v:n äiti riittää, niin onneksi olkoon. Minä en ainakaan pysty viikonloppuisin nukkumaan varastoon. Kyllä sitä on taas huonosti nukutun yön jälkeen tosi väsynyt, vaikka olisi kuinka hyvin viikonloppuna nukkunut.
ap
Voitte perehtyä tutkimuksiin mitä lapsesta tulee jos häntä toistuvasti herätetään kesken unien...
Minä en moiseen työssäni ryhdy, se EI ole lapsen etu. Ja sen sanon kyllä jokaiselle asiakkaallekin.
Saavat etsiä hoitopaikan sitten muualta.
t. hoitaja
Riittää, että kerrot, mihin aikaan lapsi haetaan.
Minun lapseni (osa) ovat jo murrosikäisiä ja todellakin herätin heitä jo pari vuotiaina päikkäreiltä. Olisivat nukkuneet muuten tunteja. Ihan ovat tasapainoisia, koulussa hyvin pärjääviä lapsia. Kertokaa nyt, mitä on odotettavissa tästä kaameasta hoitovirheestä?
Voit varmaan sitten itse hoitaa sen lapsesi? Tai mitä jos asiallisesti pyytäisit keskusteluaikaa ja sanoisit, että 1½h on riittävä aika lapsellesi pk:ssa nukkua.
Nyt vaan alkaa olla työvuosi molemmilla siinä mallissa, että kaikkein kiireisin ja stressaavin aika on käsillä.
Pyydän huomenna keskusteluaikaa hoitajalta. Mielestäni mummi saa hakea lapsen juuri siihen aikaan kuin haluamme, enkä aio hyväksyä enää vastaavaa kiukuttelua hoitajalta. Lapsemme on erittäin rauhallinen, sosiaalinen, hyvin käyttäytyvä ja muutenkin tasapainoinen lapsi, eikä hänen elämäänsä hetkauta, jos mummi hakee nänet kerran viikossa ennen päikkäreitä kotiin. Jos ei mene jakeluun, pyydän myös hoitajan esimiehen keskusteluun mukaan. Tämä menee nyt yli.
ap
Ei tavallisen lapsen päivärytmi mene sekaisin jos mummi hakee lapsen kerran viikossa kesken päivää. Tuo tuntitolkulla nukuttaminenkaan ei ole mistään kotoisin.
t. Lto
Tiedän, millaista on painia työpaineiden, kotiasioiden ja univelan kanssa. Se on helvettiä. Kyllä siinä tulee äidin apu tarpeeseen.
Ota yhteyttä päivähoitopäällikköön, jos ei Lto tajua, mistä kenkä puristaa.
Mulla menee sympatiat kyllä päiväkotiin ja lapselle. Ei kitisevälle, narisevalle, lössykkä ap:lle.
Kerätkää itsenne miehesi kanssa ja lopettakaa uikutus ja asioiden vääristely.
Nuo vanhat harput eivät näe sitä, miten ihmisten elämä on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut. Ei ne lapset sekoa, jos niitä vähän päikkäreiltä herättelee. Nyt vaan rohkeasti puhumaan asiasta.
olen nähnyt aika monta kesken päiväunia kiskottua lasta...kamalaa katseltavaa...en voi mitenkään uskoa, että se voi olla lapselle hyväksi...
kamalan lyhyeksi teillä jää ilta oman lapsen kanssa, jos 18 kotiudette ja klo 20 pitäis jo olla sängyssä...
Missäköhän kohtaa meni sinun ymmärryksesi yli? Onko lapsen etu, että saa nukkua yössään vain seitsemän tuntia ja joutuu lähtemään tarhaan väsyneenä?
ap
Vanhemmat eivät jaksa töissä, koskaan ei ole kahdenkeskistä aikaa ja ei kai kenestäkään ole hyvä ja oikein, että kolmevuotias nukahtaa vasta puoleltaöin.
Pitäkää vanhemmat pintanne päiväkodinväen kanssa. On tietysti helpompaa, kun kaikki lapset ovat kaksi tuntia nukkumassa, mutta päiväkodit palvelee perheitä. Päiväkodeissa " systeemit" vain menee usein kaiken muun edelle!
Kyllä päiväkodin pitäisi ehdottomasti tulla vastaan ja yhdessä vanhempien kanssa pohtia mikä olisi asiaan hyvä ratkaisu!
Lapsen haen tarhasta yleensä kolmen maissa iltapäivällä.
ap
Missä ihmeen päiväkodissa lapsi nukkuu 2,5h päiväunet? Meidän päiväkodissa ja paikissa muissakin minkä tiedä on uniaika 12-14. Harvemmin lapsi edes nukkuu heti kun sänkyyn pääsee. Silloinkin aikaa kertyis vajaa 2h....
Juottaa camomilla teetä, tassuttelua jne?
Ai niin, mutta en kaivannutkaan vinkkejä vaan ainoastaan sitä, että ollaan samaa mieltä sun kanssa.
Mä en herättäisi lasta kesken unien, en koskaan.
Joku tossa teidän illassa nyt mättää, ehkä et kerro kaikkea, sellainen kuva tulee viestiesi perusteella, valitettavasti.
Mutta mietittekö te oikeasti koskaan, millaista hoitajien työ on kun vanhemmat _vaativat_ että kaikki toimii niin kuin he haluavat? Viittaan tässä ap:n " mummi hakee siihen aikaan kun ME päätämme"
Tarkoitan tässä nyt lähinnä sitä, että jos jokainen perhe hakisi lapsensa päivän aikana ihan mihin aikaan tahansa - vielä pahimpina " ohjelma-ajankohtina" , niin kyllä se toiminta katkeaa pahastikin! Ruokailu ja päiväunet on yksi pahimmista haku-ajankohdista (varsinkin pienten ryhmässä, kun autettavia on paljon ja hoitajia maks kolme)!
Vielä kun tietysti pitää tulla kertomaan päivän kuulumiset ja vaihtamaan parit sanat hakijan kanssa, niin jokunen lapsi odottaa ruokaa suuhun tai kakkavaipan vaihtoa. Kärjistetysti.
Ei ole ongelma, jos yksi ihminen toimii noin. Mutta jos siinä ryhmässä on 12 lapsen vanhemmat, jotka ajattelevat näin, niin ei ole helppoa :)
Lastensuojeluun pitäis teistä tehdä ilmoitus jos lapsi valvoo ja te nukutte.