Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lto suuttui, kun mummi haki lapsen kotiin ennen päikkäreitä, jotta pääsisimme edes kerran viikossa ajoissa nukkumaan.

Vierailija
29.11.2007 |

Olemme mieheni kanssa tosi väsyneitä iltavalvomisiin, kun 3-vuotias lapsemme nukkuu päiväkodissa kaksi ja puoli tuntia päivässä, eikä sitten nukahda illalla millään ilveellä. Ulkoilemme kunnolla iltapäivällä päiväkodin jälkeen, on selvät iltarutiinit ym. mutta uni tulee lapselle vasta yhdentoista jälkeen. Aamulla kun pitää herätä puoli seitsemältä, ei heräämisestä meinaa tulla mitään. Ainoastaan maanantaisin lähdetään hyvillä mielin tarhaan, kun on kunnon yöuni takana.

Nyt sitten olen pyytänyt äitiäni hakemaan lapsen päiväkodista kerran viikossa ennen päikkäreitä, jotta saamme edes yhden yön nukuttua kunnolla. Tähän aikaan vuodesta alkaa muutenkin olla paukut lopussa, eikä millään jaksa huonoilla yöunilla.

Lastentarhanopettajan mielestä teemme todella väärin, kun rikomme viikkorutiinit tällä tavalla. Minä taas olen sitä mieltä, että päiväkoti rikkoo meidän elämänrutiinit nukuttamalla lasta tuntitolkulla. Tätä en ole sanonut, mutta jos huomenna vielä sama vinkuminen jatkuu, en enää tiedä mitä suustani päästän.

Onko kellään vastaavia kokemuksia tai vinkkiä, miten tilanne saataisin jotenkin parantumaan?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan samanlaista reilun kolmivuotiaan pojan ja nelivuotiaan pojan kanssa. Päiväkodissa syödään klo 11, jonka jälkeen lapset menevät suoraan sänkyihin. Olemme sopineet päiväkodin kanssa tunnin päikkäreistä, mutta viime viikollakin, kun menin aiemmin hakemaan, nukkuivat lapset vielä lähellä kahta. Olivat kuulemma unohtaneet herättää.

Vierailija
62/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänkyyn ollaan voitu mennä ennen, mutta nukahtamaan ei kukaan ole varmasti ehtinyt ennen klo 12 ja heräily alkaa siinä 13.30-14 jonka jälkeen on välipala. Joten minusta vaikuttaa, että ap ei nyt ihan puhu koko totuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mä ainakin haen lapseni hoidosta " ihan koska vaan" (ja joskus vien). En nyt kesken unien tiettykään, mutta muuten. Olen opiskelija, päivät epäsäännöllisiä, enkä rupea pitämään lapsia ylimääräistä hoidossa vain rutiinin tms. vuoksi.

Vierailija
64/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaa millään illalla nukkumaan. Viikonloppuisin ei ollut ongelmaa saada poikaa iltaisin nukkumaan kun nukkui sopivan ajan päivällä. Tiedän tasan miltä ap:sta tuntuu! Ei taida monellakaan tässä ketjussa olla oikeasti kokemusta tällaisesta asiasta tai ovat itse tosi vähäunisia (itse tarviin 9h yöunet).

Vierailija
65/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain, miksi joku asioihin perehtynyt alan ammattilainen saa haukkuryöpyn niskaansa, kun perustelee lapsen ' salanukutusta' täysillä faktoilla.

Oma lapseni ei ole päivähoidossa vielä, mutta kyllä kuuntelisin mielelläni kasvatuspsykologian taitajan mielipidettä, jos sille on tarvetta.

Esim. tuossa agressiivisen tytön tapauksessa kaikki alkoi sujua hyvin, ja näin ei olisi käynyt, ellei hoitaja olisi toiminut noin. Tätä hän ei tehnyt kiusallaan, vaan monien yhtenevien mielipiteiden jälkeen. Vanhemmille yritettiin asiaa perustella ja selittää, mutta ei mennyt perille. Onko todella niin vaikeaa myöntää, että aina me vanhemmat emme ole täydellisiä, emmekä ehkä aina ymmärrä sitä lapsen parasta moniulotteisesti? Olisi hyvä pitää avoin mieli, koska tuskin kovin moni ' peruskasvattaja' on lukenut kovinkaan paljon kehityspsykologiaa.

Ap:lle en osaa kommentoida muuta, kuin että ymmärrän ja symppaan tilanteen rasittavuutta. Kun keskustelette hoitajan kanssa rauhassa, pääsette varmaan sopuratkaisuun. Tuskin päiväkodissa voidaan täysin ohittaa kodin mielipiteitä, mutta kuuntele sinäkin perustelut nukutuskäytännölle ja yritä olla räjähtämättä. ;)

Voimia sinulle, ja vähän avoimuutta muille, miksi te ette tippaakaan luota päivähoidon ammattilaisiin?

ps. Tuntuu tosi ilkeältä ajatukselta, että joku todella luulee hoitajien uniaikaan vain kahvittelevan ja juoruavan.. kyllä siellä hoitopaikassa työtä riittää, koko ajan tekevät hoitajat parhaansa, että lapset voisivat hyvin. Tuskin vaan kahvittelevat, eiköhän jokainen palaveri käsittele lapsiimme liittyviä, tärkeitä asioita.

Vierailija
66/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänet tosin herätetään yhden maissa. Mä en tajua, mitä tuossa ap:n kirjoituksessa muka on jotenkin epätodellista. Täällä av-mammalynkkaajajengi vaan yrittää lyödä lyttyyn selvästi väsynyttä kolleegaa. Kyllä ihmisillä voi olla hyvistä rutiineista huolimatta nukahtamisongelmia.

Vierailija
67/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kun ei teidän mielestänne puhu totta. Eikö ihmisiltä löydy sympatiaa toisille, kun selvästi huomaa, että toiset on tosi väsyneitä tilanteeseensa ja selvästi tehneet parhaansa tilanteesta selviämiseksi.

Ihme porukkaa täällä! TSemppiä ap ja hyviä unia :).

Vierailija
68/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuuluu jo nukkuvan, mutta tyttö on edelleen hereillä. Kuulen sen huokauksista.

Kiitos kommenteista. Täytyy myöntää, että ehkä kaipasin enemmän sympatiseerausta, sillä tämän asian kanssa on painittu pitkään.

ap

Vierailija
69/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täysin sama tilanne. 3v ja 4v nukahtavat vasta yhdentoista maissa, aamulla herääminen on yhtä kiukuttelua. Ovat sitten lyhyiden yöunien jälkeen väsyneitä ja (vahingossa tiedän) että hoidossa unet saattavat venyä 2,5 tuntisiksi. Joten illalla taas sama tappelu nukkumaan menossa. Olen pyytänyt herättämään, mutta huomaahan sen kotona koska pyynnöstä on lipsuttu. Sama ongelma oli jo .-70-luvulla kun oma yh äitini olisi halunnut illalla tehdä vielä töitä, mutta pakkonukutetut lapset eivät nukahtaneet, eikä päiväkodissa suostuttu joustamaan päiväunista. En oikein ymmärrä tätä " pitää saada tehdä omia töitä" -perustelua. Missä muussa ammatissa " asiakkaat" pistetään " hyllylle" 2,5 tunniksi ja tehdään omia hommia? Kumma meininki. Niin ja siis meillä lapset kyllä saavat kotona nukkua aina kun haluavat, mutta ovat lopettaneet päiväunet n 2,5 vuoden ikäisinä. Ilman päiväunia nukkumaanmeno tapahtuu hyvässä yhteisymmärryksessä ja yöt ovat yhtenäisiä ja aamut mukavia.

Vierailija
70/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan mahdoton paikka hakea vertaistukea, sillä moni saa kiksejä ja samalla purettua päivittäiset paineet kirjoittelemalla ihan mitä tahansa muiden aloituksiin. OSa viesteistä oli kuitenkin ihan asiallisia ja tukevia, niistä varmaan sait vinkkiä!

Keskustelu päiväkotilaisten kanssa on varmaan ainoa keino edetä, mutta voipi olla, että antavat lasten sitten tosiaan nukkua toiveista huolimatta pitkään. Kummaa touhua! Itse myös jäin kaipaamaan sitä faktatietoa, mitä herätetyille lapsille tapahtuu! Onhan nyt kuitenkin kyseessä jo 3 v, joka kuitenkin nukkuu päikkäreitä.

Vierailija
71/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse käsitä mikä siinä, että lapsi haetaan ruokailu jälkeen on niin ongelmallista. Siis kun ei kesken ruokailua tule.

Onhan se paljon kätevämpää kun lapsi on syönyt ruuan päiväkodilla kuin se, että mummi ja lapsi menevät mummilaan tai lapsen luo ja siellä aletaan tekemään ruokaa. Nyt lapsi oli syönyt ja pääsi mummin kanssa puuhailemaan.

Yleensä puolipäiväiset lapset haetaan päiväkodista juuri ruokailun jälkeen.

Teillä on käynyt huono tuuri sen suhteen, että lapsesi ryhmässä nukutaan noin pitkä aika. Monissa päiväkodeissa vain pienten puolella on noin pitkä päiväuniaika. Mikä on ihan luonnollista, koska pienten puolella on niin pieniä ja varsinkin ne jotka tulevat aikaisin eivät jaksaisi syödä, jos ruoka olisi myöhemmin.

Sinulla ei mielestäni ole paljon vaihtoehtoja. Joko taistelet asiasta pitkään ja hartaasti: teet valituksia jne. Ja voit saada tahtosi läpi ja lapsellesi luvataan esimerkliksi vain tunnin unet.

Tai sitten vaihdat päiväkotia.

Vierailija
72/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. että tänään on tullut mitta täyteen ja siksi purkauduit. :D

Ehkä lto ei edes suuttunut, vaan turhan kipakasti ilmoitti asiasta, mutta pinna kireällä asiat mutkistuvat, totta kai.

Tiedät kuitenkin erityisopena itse, miten tärkeää kodin ja koulun tai hoitopaikan yhteistyö on, joten yritä saada kunnon keskusteluyhteys. Varmasti omassakin työssäsi painotat, että joskus koulu on enemmän oikealla linjalla toimintatavoissaan, joskus taas vanhemmat.

Kysy lto:lta, onko hänellä joku perustelu, miksi esim. tunnin jälkeen ei haluta herättää, kun rytmi kotona on luonnostaan tällainen ja havaittu toimivaksi.

Onko muuten mahdollista, että stressikäyräsi ollessa nyt korkealla, lapsi aistii sen, eikä siksi nukahda? (ns. huoli ja epävarmuus, kun vanhemmat ovat ' tolaltaan' )

Univelkakierre tulisi saada katkaistua ensin, jotta asiat kirkastuvat. Voisitteko saada miehenne kanssa lapsen yhdeksi yöksi mummolle, jolloin voisitte parin päivän ja yhden yön aikana nukkua tankin tasoihin, eli pahimman univajeen pois?

Älä perusta liikaa muutamalle typerälle kommentille täällä. Asiat lutviutuvat kyllä! pidä puolesi, mutta kunnioita myös lto:n mielipidettä, jos perusteltu. Jos ei perusteluja ylinukuttamiselle, vaadit tiukemmin perheen kuuntelua.

Vierailija
73/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En oikein ymmärrä tätä " pitää saada tehdä omia töitä" -perustelua. Missä muussa ammatissa " asiakkaat" pistetään " hyllylle" 2,5 tunniksi ja tehdään omia hommia? Kumma meininki. "

Päiväkodeilla lasten nukkuminen on usein ihan periaatekysymys. Eli henkilökunnan mielestä lapsi tarvitsee päiväunet ja sillä siisti. On kyllä äärimmäisen harvinaista, että lasta ei edes luvata herättää tunnin unien jälkeen.

Tiedän kyllä itse, että joka päivä niitä lapsia ei muista tai saa herätettyä. Kun yrität niistä vierekkäin olevista sängyistä kiskoa lasta hereille käy siinä usein niin että vieruskaveritkin heräävät. Ja niiden vieruskavereiden vanhemmat voivat olla sitä mieltä, että heidän lapsensa tarvitsee mahdollisimman pitkät päiväunet.

Niinpä sitä vain joskus luovuttaa ja jättää sen lapsen sinne nukkumaan.

lastenhoitaja

Vierailija
74/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän äiti ja isä tiedä kuitenkin mikä lapselle on parasta! Ja helppohan siellä on pullamössöttää jos oma lapsi nukkuu hyvin eikä tällaista ongelmaa ole. Yrittäkääpä itse valvoa lapsen kanssa iltyhteentoista kun lapsi on vetänyt megapäiväunet! Jos kerran käy niin, että iltaunien kanssa ei ole ongelmaa kun lapsi nukkuu lyhyemmät päiväunet niin MIKÄ KUMMA siinä on niin vaikea ymmärtää, että se on lapsen ja kodin etu! En anna omienkaan lasten nukkua kovin pitkään päiväunia koska se vaikuttaa heti iltauniin ja sitä kautta yöunet jäävät lyhyeksi koska sinne tarhaan on kuitenkin aamulla lähdettävä.

Mulle tuli mieleen, että teidän ltoa harmittaa se, että kun lapsesi nukkuukin kunnon yöunet, niin ei nuku niitä megapäiväunia siellä päiväkodissa.

Mä olen kyllä henkeen ja vereen ap:n puolella!

Vierailija
75/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin pari viestiä takaperin tsempata sinua ap. Sitä vain en ymmärrä, miksi lto ottaa itseensä mummi-asiasta? Ei luulisi rikkovan rutiineja, vaan nimenomaan olevan lapselle hyvästä saada viettää aikaa isovanhemman kanssa. Ja jos mummi nimenomaan hakee ruokailun jälkeen (11.30) eikä aikana, näin ainakin tekstistäsi ymmärsin. Hassu juttu, ihmettelen.

Tarkoittiko todella niin, että olisi huono juttu mummin hoitaa viikolla? :O

Vierailija
76/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voitte perehtyä tutkimuksiin mitä lapsesta tulee jos häntä toistuvasti herätetään kesken unien...

Minä en moiseen työssäni ryhdy, se EI ole lapsen etu. Ja sen sanon kyllä jokaiselle asiakkaallekin.

Saavat etsiä hoitopaikan sitten muualta.

t. hoitaja

Aamuisin herättäminen liian lyhyiden yöunien jälkeen on siis ok, mutta päiväunilta herättäminen suuri synti ja aiheuttaa pysyviä jälkiä lapseen. Just.

Vierailija
77/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä törkeitä kommentteja viljelevät joka ketjuun luultavasti muutamat samat ihmiset, joiden elämäntehtävä on ärsyttää ja kettuilla ja saada muut ihmiset näkemään kertakaikkiaan punaista.

Ignorataan nuo muutamat läpinäkyvän typerät kommentit, pitkästä aikaa on tullut monipuolisesti hyviä mielipiteitä tärkeästä asiasta!

Mielestäni useissa viesteissä on ollut idaa, toivon mukaan myös ap:lle ajatuksia herättäviä lauseita... Linja on kyllä suurimmalla osalla tainnut olla aika tukeva ja ymmärtävä.

Itsekin inhon väsymystä ja univelkaa, se tekee kaikesta monimutkaisempaa...

Vierailija
78/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisinkin pitäisi joidenkin mielestä pitää sama rytmi kuin pk:ssa. Onko tämän asian takia hajonnut perhe todellakin sen arvoista?

Vierailija
79/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap.

Mutta meinasin tässä vielä ilmoittaa, että sen tutkimuksen (jossa siis on valtavan suuri riski lapsen terveyden ja kehityksen kannalta joutua päiväkodissa herätetyksi) tekijät voivat tukkia ne tutkimukset perseeseensä!

Terkuin kahden lapsen äiti, jolla on omakohtaista kokemusta!

Vierailija
80/91 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee ainakin klo 11.40 saakka, ennen kuin kaikki lapset ovat sängyssä, usein kello on kymmentä vaille 12 siinä vaiheessa. Eikä se lapsi nukahda sillä sekunnilla kun sen sänkyyn laittaa, joten harva lapsi päiväkodissa nukkuu yli kahta tuntia.

Ap:n aiheeseen sinänsä, ymmärrän ongelman. Meillä vähän samaa 4v kanssa kotona. Mutta olen asiaa vatvonut, ja tullut siihen tulokseen että jos lapsi tarvitsee unet, hänen täytyy saada ne nukkua. Päiväkotiryhmä on kuitenkin tosi väsyttävä lapselle. En halua, että lapseni herätellään kesken unien, ainoa vaihtoehto olisi sitten ettei nukkuisi lainkaan päiväunia, niin kuin kotona tekee. Toistaiseksi on unensa tarvinnut hoidossa.

t. lastenhoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi