Auttakaa, korjaanko nykyistä autoa vai hankinko "uuden"? Budjetti on 5000e jos vaihdan
Minulle ei ole väliä sinänsä millä ajan, kunhan auto on luotettava, mukava ja ennen kaikkea halpa ajaa ja ylläpitää.
Nykyisessä työssä minulle voi tulla 400- 1000km viikossa ajoa. Mutta koska työt saattavat loppua nyt vuoden vaihteessa, en halua ottaa autolainaa auton hankintaa varten. Kuitenkin mahdolliseen työpaikkaan (lähin iso kaupunki) on 80km edestakainen matka joten autoa tarvitsen joka tapauksessa.
Minulla on ollut keväästä asti ajossa 2008vm diesel auto.
Olen ollut tyytyväinen autoon, se vie omalla ajolla vain 4,2litraa 100/km dieseliä, eli pärjään koko viikon tankilla. Sillä on mukava ajaa ja vakkari
Johtuen halvasta hankintahinnasta autossa on ollut vähän laitettavaa, eli heti alkuun mm kaikkien suodattimien vaihtoa, öljynvaihtoa ja 900e edestä jarruremonttia. Käsijarrukaan ei pidä ja jotain muuta korjattavaa varmaan löytyy katsastukseen joka on 2kk päästä.
Uusimpana syttyi moottorinmerkkivalo ja ilmeisesti tarvitsisi auton virtalukollekin tehdä jotain kun sekin on menossa rikki. Autolla on ajettu 280 tuhatta, en sitten tiedä alkaako olla loppusuoralla sen käyttöikä.
Mun on tarkoitus kyllä ajaa auto "loppuun asti" ja oon nähny Nettiautossa vastaavanlaisia autoja myynnissä mitä on ajettu 330 ja jopa 440 tuhannen välillä joten sen suhteen autolla voisi olla tulevaisuutta. Jakopään remppakin olisi varmaan lähiaikoina edessä.
Koska mulla ei ole paljoa rahaa laittaa autoon (tuolla 5000e varmaan saisin nykyisen kuntoon) niin kannattaako mun korjata vai ostaa "uusi" pienemmillä josta voi ilmetä laitettavaa kun ei noista autoista tiedä
Kommentit (12)
Mikä auton arvo on "laitettuna"?
Jos laitat autoon 3000€, saatko siitä myydessä 4000€? Mitä saat siitä ilman laittoa? Onko renkaissa paljon ikää jäljellä vai täytyykö nekin vaihtaa pian - onko iso (=kallis) rengaskoko? Jne. Jne.
Eli riippuu. Siinä "uudessa" vanhassa autossa voi tulla samat korjaukset eteen kuitenkin.
Noin 5000 tonnin autoissa on myös huollettavaa ja korjattavaa, noin yleensä.
Mulla budjetti on 100 000 eur. Toivottavasti sillä jonkun Mercedeksen saa.
Teetin kahden tonnin autoon yli kolmen tonnin remontin kun muuten on mieleinen. Myydessä saisin nyt maksimissaan 2500€. Auto ei ole mikään bisnes sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla budjetti on 100 000 eur. Toivottavasti sillä jonkun Mercedeksen saa.
Meillä ollut kaksi mersua. Toisessa jatkuvia ongelmia adbluesysteemin kanssa ja lopulta Veho ilmoitti että pitäisi uusia kymppitonnilla systeemiä että sen saa toimimaan. Myyntiin meni. Toisesta hajosi moottori vaihtokuntoon alle 100 tuhatta kilsaa.
Meille ei tule koskaan enää mersua vaikka voitettaisiin eurojackpotin päävoitto. On se vaan käsittämättömän paska auto nykyään. Ja Veho ja tehdas ei tule missään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä auton arvo on "laitettuna"?
Jos laitat autoon 3000€, saatko siitä myydessä 4000€? Mitä saat siitä ilman laittoa? Onko renkaissa paljon ikää jäljellä vai täytyykö nekin vaihtaa pian - onko iso (=kallis) rengaskoko? Jne. Jne.
Eli riippuu. Siinä "uudessa" vanhassa autossa voi tulla samat korjaukset eteen kuitenkin.
Ostin nykyisen auton huutokaupoilla 1800e. Auto oli aikaisemmin myynnissä liikkeellä 3000e pyynnillä, mutta koska ilmeisesti ei ollut ottajia sillä hinnalla, se laitettiin huudettavaksi. Uskoisin että vaikka miten laittaisin auton remonttiin rahaa, en saisi siitä 2000e enempää, nykykunnossa voisin saada ehkä 1000e.
Ja sitä itsekin mietin että teenkö virheen jos vaihdan autoa sillä mun huonolla tuurilla siinäkin voi olla laitettavaa ja mun talous ei kestä jos mun tarttee sitäkin sitten alkaa laittaa.
Jos nykyistä olisi ajettu vähemmän, edes 220 tuhatta, en mun tarttis miettiä "uuden" hankintaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Teetin kahden tonnin autoon yli kolmen tonnin remontin kun muuten on mieleinen. Myydessä saisin nyt maksimissaan 2500€. Auto ei ole mikään bisnes sijoitus.
Tätä juuri, kun mulle se käyttöarvo on tärkein, ei se mitä paperilla auton hinta olisi
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla budjetti on 100 000 eur. Toivottavasti sillä jonkun Mercedeksen saa.
Ennen vanhaan sai, ei enää. Nykyään hinnat alkaa 200 000 ja siittä ylös päin!
Vierailija kirjoitti:
Noin 5000 tonnin autoissa on myös huollettavaa ja korjattavaa, noin yleensä.
5000 tonnin auto, sehän on viis miljoonaa...onks niinkin kalliita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla budjetti on 100 000 eur. Toivottavasti sillä jonkun Mercedeksen saa.
Meillä ollut kaksi mersua. Toisessa jatkuvia ongelmia adbluesysteemin kanssa ja lopulta Veho ilmoitti että pitäisi uusia kymppitonnilla systeemiä että sen saa toimimaan. Myyntiin meni. Toisesta hajosi moottori vaihtokuntoon alle 100 tuhatta kilsaa.
Meille ei tule koskaan enää mersua vaikka voitettaisiin eurojackpotin päävoitto. On se vaan käsittämättömän paska auto nykyään. Ja Veho ja tehdas ei tule missään vastaan.
Oliko tehty Uudessakaupungissa, taattua Suomalaista laatua kuten on niin monasti aiemminkin nähty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 5000 tonnin autoissa on myös huollettavaa ja korjattavaa, noin yleensä.
5000 tonnin auto, sehän on viis miljoonaa...onks niinkin kalliita?
Ihan hiljan satuin katsomaan Top Gearin vanhan jakson jossa James May pääsi ajamaan lapsuutensa haaveella eli käsittääkseni varsin harvinaisella vanhalla Ferrari Californialla jonka arvo oli muistaakseni 5-6 miljoonaa puntaa.
Jos haluat vielä ajaa vanhalla autollasi, niin viet sen korjaamolle ja katsastukseen ja maksat, mitä maksaa. Jos haluat vaihtaa autoa, niin ostat 5000 euron auton ja tarpeen mukaan huollat ja korjautat sitten sitä. Autoilu vie aina rahaa, on auto vanha tai uudempi.